Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4385
Hei! Jeg har nettopp gått til innkjøp av en NAS og ekstern harddisk for backup. Planen er å organisere alle bildene mine, har vel rundt 20 000 liggende (mye dritt, men også mye jeg vil ta vare på)

Finnes det en software der ute som oppfyller mine krav:

- Batch tagging av bilder
- Flytter bildene fra en OK/litt rotete sortering på harddisken til en ny, sortert mappestruktur på NASen
- Mulighet til litt enkel redigering (endring av kontrast, lys ol)
- Funksjon som skalerer bildene ned til en mer fornuftig størrelse for publisering på nett (gjerne i batch, ala fotosizer)

Bonus:
- Ansiktsgjenkjenning for halvautomatisk tagging av personer
- Støtte for RAW

@GreenRay
Er et prosjekt i seg selv dette ja...
Vil anbefalle deg og lese litt her. Kanskje kjøpe en bok.
http://thedambook.com/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei! Jeg bruker ACDsee pro 6. Jeg tror det er den beste å orgenisere bilder, men det har ikke ansikstsgjenkjenning.
Sitat av Sy7KGJK5cPd6 Vis innlegg
Er et prosjekt i seg selv dette ja...
Vil anbefalle deg og lese litt her. Kanskje kjøpe en bok.
http://thedambook.com/
Vis hele sitatet...
Hadde glemt denne tråden jeg! Takk for tips!

Sitat av antper Vis innlegg
Hei! Jeg bruker ACDsee pro 6. Jeg tror det er den beste å orgenisere bilder, men det har ikke ansikstsgjenkjenning.
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på det der Takk for tipset!

Har prøvd å sortere bildene i en ok mappestruktur (År-> Måned -> Dato/Sted/Begivenhet -> Råfiler i en mappe og sortert i en annen), men savner en søkefunksjon enda.
Søkeordet bør være DAM, for å nevne noen apps som kan hjelpe deg på veien

Darktable
Rawtherapee
Lightroom
Aperture( Kun MacOS X )
Photos( Kun MacOS X )
Capture One

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Finnes det en software der ute som oppfyller mine krav:

- Batch tagging av bilder
- Flytter bildene fra en OK/litt rotete sortering på harddisken til en ny, sortert mappestruktur på NASen
- Mulighet til litt enkel redigering (endring av kontrast, lys ol)
- Funksjon som skalerer bildene ned til en mer fornuftig størrelse for publisering på nett (gjerne i batch, ala fotosizer)

Bonus:
- Ansiktsgjenkjenning for halvautomatisk tagging av personer
- Støtte for RAW
Vis hele sitatet...
Aperture har alt du ber om, utenom punkt 2; den lager sitt eget opplegg på disken; helt vanlig overnormalisert Apple jall. Men du kan eksportere fra mappestrukturen inne i programmet. Eneste feilen er at Aperture er til MacOS X og ikke Windows. Lightroom har trolig mye av det samme?
Sist endret av nudo; 16. februar 2016 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange profesjonelle bruker acdsee til å klassifisere, og Photoshop, lightroom, etc. til å redigere, men acdsee er også bra for redigering.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men tenkte å komme med en oppdatering på hva jeg endte opp med!

Jeg gikk for Adobe Lightroom, og har i løpet av de siste to årene organisert ca 90 000 bilder.

Alle bildene er lagt i en "fysisk" mappestruktur (År -> Måned -> Dato) på to harddisker som er satt opp i RAID 1. Filene blir automatisk speilet til en lokal NAS med programmet "FreeFileSync" og lastet opp til Jottacloud, i tillegg til at jeg manuelt overfører filene til en harddisk som lagres utenfor hjemmet.

I Lightroom har jeg laget tre kataloger (Privat, Jobb og "Bilder tatt av andre enn meg"). Katalogen for private bilder inneholder samlinger for hvert år, som igjen inneholder samlinger for hendelser (navnet på hendelsen starter på nummer på måneden, 01 = Januar..., slik at Lightroom sorterer etter måned, istede for alfabetisk).

-Privat
--2018
---01 Nyttårsaften
---11 Skitur


Har et mål om å rangere ALLE bildene med stjerner, slik at jeg kan filtrere vekk alle dårlige bildene. En stor prosentandel av bildene er crap, men jeg fikk fobi mot å slette bilder etter jeg tilfeldigvis slettet alle feriebildene for noen år siden.

På de bildene med 4/5 stjerner prøver jeg å tagge alle personer, legge til beskrivelse og redigere litt (har til nå gjort dette på bildene fra de siste 3 årene)

Jeg har også samlet inn, scannet og sortert ca 1000 slektsbilder som strekker seg tilbake til 1800-tallet. Jeg har dessverre få gamlinger igjen i familein, så jobben med å finne navn på alle folka tar tid!
['hip','hip']
49 8
Henger meg på denne tråden.

Har drevet en del med foto, og har ett slags system som har fungert fint, men irriterende at det ikke finnes en måte å tagge bilder uten eget program som må vedlikeholdes og tas backup av hver gang jeg bytter pc eller reinstallerer.

Men folderstrukturen jeg bruker virker ganske bra for rask navigering.

http://bildeopplaster.no/D-a

Bruker også tall (01-12) for å sørge for at foldere er sortert i rekkefølge, samt en folder på hver måned med prefix "- " som sørger for at den havner øverst (før tall). Har noen ganger benyttet meg av spesielle tegn fra charmap til å merke / sortere med, men dette kan være litt stress og usikker på hvordan det går dersom det skal åpnes i andre os etc.

Har forsket litt på å prøve å tagge bilder i EXIF, men funker dårlig for å søke fram det man leter etter i vanlig windows iallefall.
Håper andre har bedre ideer til tagging