Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3573
Kom hjem fra juleferie og strømmen har gådt mens jeg var borte. Det resulterte i frossene rør, ringte et familie medlem å de sa at jeg blei å få en helvetes regning om jeg fikk rørlegger hit. Så da lurer jeg på; noen som har tips til å fikse dette uten og tilkalle både huseier og rørlegger??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du ikkje har kompetanse til å pønske ut tininga sjølv, kan du få ei veldig mykje større regning om du ikkje kontakter røyrleggar, ettersom vasskader er dyrt.

Typisk framgangsmåte er å stenge inntaket, og deretter varme opp dei frosne røra. Detaljane kjem an på korleis røyra er forlagt, og kva materiale dei er i.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Varme omslag rundt rørene, varm kluter o.l.
IKKE BRUK HÅRFØNER ELLER VARMEPISTOL: Isolasjonen inne kan ta fyr og forsikringsselskapet dekker ikke slikt: Kilde
Skjedde noe lignende hos meg engang, vi hadde en etasje som ikke ble brukt og på vinteren fryste rørene i kjelleren (den leiligheten som ikke ble brukt). Løsningen var så enkel som å sette ett par elektriske gulvovner ned i leiligheten. Satt dem først på fult og når rørene var tinte igjen så satt jeg ovnene på lav varme bare sånn at det ikke skulle skje igjen.

Kan jo hende det er litt mere avansert der du bor da.
Har fyrt i peisen, tent stearinlys og satt alle ovnene på fult i håp om at det skal fikse seg. Gir det til imorgen å er de ikke tint da ringe jeg han som eier huset er så sykt kjipt å komme hjem til dette!
Leier du så må du jo si fra til huseier, det er du pliktig til. Greit å være i forkjøpet også om det skulle vise seg at ett rør har sprukket når du får tint det opp. Greit å vite hvor stoppekranen er, og ha huseier på standby med eventuelt forsikringsselskap. Er jo ikke din skyld at strømmen har vært borte.
Har slått av hoved kranen å tenker at jeg varmer litt opp før jeg tar kontakt. Han er heller ikke kjent får å svare på telefonen etter arbeidstid. Stoppe kranen min og varmtvannstanken min er på kjøkkenet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Har slått av hoved kranen å tenker at jeg varmer litt opp før jeg tar kontakt. Han er heller ikke kjent får å svare på telefonen etter arbeidstid. Stoppe kranen min og varmtvannstanken min er på kjøkkenet.
Vis hele sitatet...
Du risikerer at et rør i en vegg e.l. har sprekk, og at det kjem vatn plasser du ikkje har tilgang til å oppdage det...
Du kan jo være helt uskyldig i at strømmen går mens du er reist vekk. Hvorfor ikke bare kontakte huseier med en gang? Ser jo ingen grunn til å vente. Skal du begynne å fikse dette selv kan det være du må betale dette ut av egen lomme..
Sist endret av Jens1; 28. desember 2018 kl. 20:13.
Kontakt huseier. Jesus kristus
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som de andre sier. Kontakt huseier. Og rørlegger. En regning fra rørleggeren kan være MYE billigere enn det det kan bli når du hilser det selv.
Sendte melding til huseier da jeg hadde en venn se på det. Huseier sa at jeg skulle varme opp huset å se om vannet kom tilbake imorgen, om det ikke gjorde det skulle han kontakte rørlegger
Finn ut hvor rørene er frosset og sett en varmeovn eller noe der.

Mine frøs i kjelleren, og jeg brukte bare en arbeidslampe å varmet opp røret. Tok ca 15 minutter.

Enig i at det er unødvendig å ringer rørleggeren. Bare bruk hodet litt.
Har ikke tilgang ned til kjelleren her dessverre

Sjekka vasken nå nettopp, når jeg skrur på vasken kommer det en liten stråle som varer i 10-20sek og igår kom det ingenting. Må jo være et godt tegn eller?
Sist endret av Puppydemons; 29. desember 2018 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Har ikke tilgang ned til kjelleren her dessverre

Sjekka vasken nå nettopp, når jeg skrur på vasken kommer det en liten stråle som varer i 10-20sek og igår kom det ingenting. Må jo være et godt tegn eller?
Vis hele sitatet...
Hvis ingen rør er sprukket, så kan det være et godt tegn. Har noen rør sprukket, så kan helvete være løs.
Ja, er det varmere i dag enn i går? Det var sånn hos meg da det begynte å tine
Ja, har fått opp varmen fra minus grader til 24 grader!
Så da antar man du berget mtp frosne rør som kunne forårsaket store skader?

Kanskje litt sent nå men det kan være kjekt å skru av dusjhoder, siler på kraner osv til du får flusha røra.

Når før fryser og så tiner igjen så har det en lei tendens til å dra med seg rust og annet dritt som ligger i røra.