Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 12343
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
5000-7000 for bolig, "helst inkluder strøm", dvs 7000 uten strøm hvis du har litt sjarm. ~6k i livsopphold.

Dette er sosialstønad - dvs absolutte minimum for samfunnets bunnslam. Også meg da.



Eller kanskje du skal gjøre noe med samfunnet du lever i

Er tross alt slik all progresjon fra steinalderen og hittil har tatt form.

Å tro at vi har funnet sluttilstanden og bør henvise alle som ikke fornøyd til "profesjonell hjelp" er fantastisk definerende for samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Jeg har all respekt for folk som forsøker å endre på det samfunnet vi lever i eller som finner alternative måter å forsørge seg og leve på. Det er mye som er negativt med samfunnet vårt i dag, overdiagnostisering av psykiske lidelser er definitivt en av dem. Nå det er sagt så er det lite av TS sin fremstilling og rasjonalisering av de valgene han holder på å ta som vitner om en oppegående og intelligent samfunnskritiker som virkelig ønsker å bidra til en positiv endring av samfunnet. Det hele høres mer ut som en ung, forvirret og trassig guttunge som har store problemer med å finne plassen sin her i livet. Å bestemme seg for å snylte på det systemet en hater for så og isolere seg fra omverdenverden høres ikke ut som oppskriften på samfunnsendring
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm, det er pga psykiske årsaker. Jeg liker ikke samfunnet, og vil ikke støtte det. Trur du noen vil være i en slik situasjon?
Vis hele sitatet...
Du liker ikke samfunnet, men vil at samfunnet skal sponse deg med cash?.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av roocketman Vis innlegg
Du liker ikke samfunnet, men vil at samfunnet skal sponse deg med cash?.
Vis hele sitatet...
Teit kommentar til en ukjent person fordi DU liker samfunnet, det er desverre ikke lov å ta sitt eget liv å det er ikke aktiv dødshjelp i Norge, å mange gidder ikke gjennomføre det pga smerten de påfører de nærmeste. Skal disse folkene bare sitte å råtne i ett hjørne eller bli tvunget til å leve som huleboere i skogen osv? Nei, de skal få penger til livsopphold(som alle har rett på!) å hjelp til å komme seg utav de tankene de har om at alt er kjipt.

Jeg syns også det lukter troll av tråden, men du vet jo aldri. Å viss noen andre leser tråden som er i en vanskelig situasjon trenger de ikke tro at det ikke er noe hjelp å få. Vi lever tross alt i Norge.
Haha for en tråd! Jeg må si meg enig i meningen din, jeg er nemlig dritt lei av å jobbe for å brødfø idioter som deg! Du burde tatt deg en tur til lege fordi hvis du er deg selv, får du en diagnose som gjør at du ikke får -lov- til å jobbe
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For å svarte på spørsmålet ditt uten å lese kommentarer
- Jobber du ikke, så får du livsopphold, som er mellom 5-5000 i mnd. + husleie om du bor for deg selv, noe jeg tror du ikke gjør.
Søker du bostøtte blir dette trekt av livsoppholdet siden du ikke har lov til å ha inntekt mens du er på livsopphold.

Har gått på dette nå i 3 år og erfaringsmessig så kan du ikke leve mer dritt enn det.
Sliter du psykisk så søk deg til DPS og søk på arbeidsavklaringerpenger hos nav, så får du rundt 12-14k. Bor du hos foreldre blir dette halvert. Lykketil med livet.
bostøtten blir trekt fra husleia, ikke livsoppholdet. Eller, det mer rette er at du får utbetalt forskjellen mellom bostøtte og husleie i husleie av sossen. Eventuelt de betaler rett inn til utleiers konto om du er ubrukelig med å administrere egen økonomi.

Sitat av 420master Vis innlegg
Haha for en tråd! Jeg må si meg enig i meningen din, jeg er nemlig dritt lei av å jobbe for å brødfø idioter som deg! Du burde tatt deg en tur til lege fordi hvis du er deg selv, får du en diagnose som gjør at du ikke får -lov- til å jobbe
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å slutte å jobbe, vente 6 mnd å se hvor mange idioter som er død av sult siden du ikke gidder å bidra til fellesskapet lenger. Kan spare deg bryderiet, og si null, så kan du spare oss for slike kommentarer i fremtiden. Ingen nekter deg å flytte om du ikke liker systemet her.
Sist endret av mr.roundtree; 12. desember 2018 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det høres ikke akkurat ut som du er berettiget trygd, tatt i betraktning det du sier. Om du kan dokumentere nedsatt arbeidsevne med minst 50% pga sykdom, skade eller lyte, kan du søke arbeidsavklaringspenger. Har du aldri jobbet tidligere, ligger dagssats på kr. 745,- brutto. Du får ikke spenn for å bo hjemme og mislike samfunnet. Om du lurer på noe, bare spør. Jeg er rådgiver i NAV.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Ingen nekter deg å flytte om du ikke liker systemet her.
Vis hele sitatet...
Det argumentet kan du bruke til å forsvare enhver urett og perversitet, men det betyr ikke at det er et gyldig argument

Sist endret av supercali; 12. desember 2018 kl. 22:26. Grunn: Bildetrøbbel
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønner, det vel gå fortere om jeg får penger fra Nav. Samt at den mest effektive måten å hjelpe til med å bryte ned en stat og et samfunn som er ansvarlig for flere hundre selvmord i året, er å gå på welfare.
Vis hele sitatet...
Nei, den mest effektive måten å bryte ned denne fæle staten du snakker om er å få seg en karriere og komme seg i en posisjon hvor man får utrettet ting - ikke ved å snylte på oss andre. Hvis forebygging av selvmord eller psykisk helse er noe som engasjerer deg, hvorfor tar du ikke en utdanning eller søker på en jobb som omhandler dette? Da får du gjort noe du brenner for, og kanskje du tjener nok penger til å bare kunne flytte ut i skogen også?
Et seriøst svar: du tjener 12k i mnd = ingen penger av nav
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ønsker å bryte ned samfunnet, tjener rundt 12k i måneden, men trenger litt til for å kunne få ting til å gå rundt. Jeg skal spare til jeg kan flytte ut i skogen og leve selvstendig. Trudde dette var freak, hvor jeg alltids har kunnet spørre om hvordan man gjør gjøre det og hvordan man gjør datt. Men neida, går ikke å spørre om hvordan man utnytter staten for et par, 3 tusen lapper i måneden engang. Stopp med all den moraliseringen om "Støtt samfunnet, det er viktig". Stopp, jeg er ingen slave som jobber med noe jeg hater kun for å overleve. Noen som faktisk kan svare meg?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg, og ville gjerne heller hatt direkte demokrati istede for sånn det er nå

Staten på ene siden og folke på andre siden, hvor staten bestemmer hvordan folket skal leve. For å putte det mer persjonelig: En persjon født i dette systemet som har bodd i Oslo hele livet, gått skole hele livet, aldri satt spørsmål ved dette systemet, den persjonen bestemmer over DITT liv, denne persjonen som sitter på storinget og tar valg for DEG som ikke angår han som sitter på stortinget, for han er politiker, politikere får alle slags goder uansett... betaler gro harlem skatt til norge av de pengene hun får etter å ha vært statsminister? Jens stolten berg betaler han noe skatt av de 600 000 kronene han får i året? Men ja, skulle heller vært enkelte stemme saker slik det er i sveits. Støtter deg ved å ikke støtte samfunnet. De som sier de har frihet i norge er hjernevasket, de sitter å betaler 30-40% skatt og sier de er frie. De aner ikke hva frihet er.

Sitat av roocketman Vis innlegg
Du liker ikke samfunnet, men vil at samfunnet skal sponse deg med cash?.
Vis hele sitatet...
Det er du som jobber som finansierer dette med skattepengene dine, hvem har bestemt dette? en eller annen popilærist på stortinget. Hvorfor er ikke du mer opplyst om dette? Fordi da mister de makten de har.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har all respekt for folk som forsøker å endre på det samfunnet vi lever i eller som finner alternative måter å forsørge seg og leve på. Det er mye som er negativt med samfunnet vårt i dag, overdiagnostisering av psykiske lidelser er definitivt en av dem. Nå det er sagt så er det lite av TS sin fremstilling og rasjonalisering av de valgene han holder på å ta som vitner om en oppegående og intelligent samfunnskritiker som virkelig ønsker å bidra til en positiv endring av samfunnet. Det hele høres mer ut som en ung, forvirret og trassig guttunge som har store problemer med å finne plassen sin her i livet. Å bestemme seg for å snylte på det systemet en hater for så og isolere seg fra omverdenverden høres ikke ut som oppskriften på samfunnsendring
Vis hele sitatet...
Dette med overdiagnosering kommer jo av at du, jeg og alle andre blir baby-sittet av den norske staten... hvorfor skal ikke jeg kunne spare min egen pensjon? hvorfor skal ikke jeg få kunne bidra i lokalsamfunnet selv med MINE penger? Om du i dag bidrar i lokalsamfunnet med DINE egene penger istede for å skatte de, så blir dette kalt korrupsjon. Jeg er så skuffet over hva norge har blitt. Hvorfor skal alt være så storslagent? Det er jo mye mer koselig med noe smått og sikkert som du selv jobber for.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan terrorisme sammelignes med filosofien min om å leve selvstendig?
Vis hele sitatet...
Samfunnet er broken, ikke hør på folk her inne. Din mening er hørt av meg. Og jeg ser helt klart hva du mener. De andre folkene her inne er helt hjernevasket av staten, de hadde trenkt seg en 500mics trip på LSD for å få rista bort de gamle "løgnene" sine som jeg like å kalle det.
Sist endret av ruby666; 13. desember 2018 kl. 10:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, politikere betaler også skatt.
At vi skattebetalere finansierer velferdsstaten er heller ingen konspirasjonshemmelighet som du plutselig avslører for noen...
Du kan også fint støtte lokalsamfunnet ditt samtidig som du betaler skatt. Disse kanalene er ikke vanskelige å finne.

At du avslutter med å promoterr LSD er det eneste logiske ned hele innlegget ditt.
Hvis syrehuer som deg vil bli tatt på alvor sp start med å
1) ta av tinnfoliehatten
og
2) lær deg norsk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, politikere betaler også skatt.
At vi skattebetalere finansierer velferdsstaten er heller ingen konspirasjonshemmelighet som du plutselig avslører for noen...
Du kan også fint støtte lokalsamfunnet ditt samtidig som du betaler skatt. Disse kanalene er ikke vanskelige å finne.

At du avslutter med å promoterr LSD er det eneste logiske ned hele innlegget ditt.
Hvis syrehuer som deg vil bli tatt på alvor sp start med å
1) ta av tinnfoliehatten
og
2) lær deg norsk.
Vis hele sitatet...
Si hva du vil og vær så spydig du vil mot meg. En ting er sikkert, og det er at du er en a4 som forguder norges indirekte demokrati som ikke lønner andre enn politikere.
https://www.nettavisen.no/na24/skatt...423272727.html
https://e24.no/makro-og-politikk/gro...aradis/2180101
Sist endret av ruby666; 13. desember 2018 kl. 12:02.
Ikke lønner andre enn politikerne? Jeg tror du bør bevege deg en tur ut av kjellerleiligheten og ta en titt på det som konsekvent omtales som et av verdens beste land å bo i...
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Ikke lønner andre enn politikerne? Jeg tror du bør bevege deg en tur ut av kjellerleiligheten og ta en titt på det som konsekvent omtales som et av verdens beste land å bo i...
Vis hele sitatet...
Beste land å bo i? For hvem?

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Ikke lønner andre enn politikerne? Jeg tror du bør bevege deg en tur ut av kjellerleiligheten og ta en titt på det som konsekvent omtales som et av verdens beste land å bo i...
Vis hele sitatet...
Sveits
https://www.usnews.com/news/best-countries/switzerland
1. "Well-distributed political power" 10/10
2. "Cares about the environment" 9.3/10

1. Sveits har ett direkte demokrati, så er ikke rart det scorer 10/10.
2. Her bestemmer folket, så miljø avgifter er ikke så jævla viktig

Norge
https://www.usnews.com/news/best-countries/norway
1. "Well-distributed political power score" 10/10
2. "Cares about the environment" 10/10

1. Er det ikke rart hvordan et land med større byrokrati enn tyskland, og indirekte demokrati hvor populærisme er mer viktig enn enkeltsaker scorer like høyt som sveits?

2. Eneste grunnen til at norge scorer så høyt er pga miljøskattene vi har, vi pumper olje som BARE FAEN, vi driter egentlig i miljøet. Så lenge vi får det til å se ut som om vi bryr oss på papirene så er det fryd å gammen.

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Ikke lønner andre enn politikerne? Jeg tror du bør bevege deg en tur ut av kjellerleiligheten og ta en titt på det som konsekvent omtales som et av verdens beste land å bo i...
Vis hele sitatet...
Jeg vil også putte denne her

Populisme er en «ideologi, strategi eller kommunikasjonsform» som beskriver et motsetningsforhold mellom eliter og folket. Populister uttrykker mistillit til det eksisterende politiske system eller den politiske eliten, og lovpriser «folk flest» sin sunne fornuft.
Sist endret av ruby666; 13. desember 2018 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ruby666 Vis innlegg
Beste land å bo i? For hvem?
Vis hele sitatet...
For flesteparten av innbyggerne, vi pleier også å toppe forskjellige indekser over lykke. Resten av innlegget ditt underbygger vel egentlig mine påstander. Men nok om denne avsporingen, la oss heller finne flere strategier for hvordan TS kan klare seg i denne jungelen av et land hvor kun de sterkeste overlever
Sitat av tihihihi Vis innlegg
For flesteparten av innbyggerne, vi pleier også å toppe forskjellige indekser over lykke. Resten av innlegget ditt underbygger vel egentlig mine påstander. Men nok om denne avsporingen, la oss heller finne flere strategier for hvordan TS kan klare seg i denne jungelen av et land hvor kun de sterkeste overlever
Vis hele sitatet...
uff, det er ikke håp for sånne som deg... mobbere
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, politikere betaler også skatt.
At vi skattebetalere finansierer velferdsstaten er heller ingen konspirasjonshemmelighet som du plutselig avslører for noen...
Du kan også fint støtte lokalsamfunnet ditt samtidig som du betaler skatt. Disse kanalene er ikke vanskelige å finne.

At du avslutter med å promoterr LSD er det eneste logiske ned hele innlegget ditt.
Hvis syrehuer som deg vil bli tatt på alvor sp start med å
1) ta av tinnfoliehatten
og
2) lær deg norsk.
Vis hele sitatet...
Enkelte betaler skatt, veldig mange betaler ikke skatt, og får de bil til stillingen er det vanlig beskatning på den bilen, men alt av drivstoff, bompenger får de dekt Vår kjære SM får alt. Så det er en sannhet med visse modifikasjoner
ruby666: og der var du tom for argumenter ja, fint å se at du i det minste klarer å drite deg ut helt på egenhånd.

420master: Du er klar over at de fleste politikere med godene du beskriver (dvs. toppolitikere) enkelt kunne gått over til næringslivet med en betydelig lønnsøkning og tilsvarende goder? Til og med statsministerjobben er ganske dårlig timebetalt sammenlignet med "tilsvarende" stillinger i privat sektor. Av alle ting å holde seg opptatt med må politikerforakt være en av de tarveligste. Start ditt eget parti davel, ingen hindrer deg. Hva med å heller kutte ut neste generasjon kongehus? Da kunne alle kommunepolitikere i landet utstyres med hver sin Tesla.
Politikere burde til enhver tid tjene det som er snittlønna i samfunnet så de selv kan føle konsekvensene av politikken de fører. Politikere har det altfor bra her i landet.
Sist endret av venstrehook; 13. desember 2018 kl. 17:43.
Det hadde vært veldig interessant å høre TS skissere det samfunnet han ønsker å erstatte det bestående samfunnet med.
Selv høres det jo ut som om h*n ikke vil bidra økonomisk til fellesskapet, men ønsker at fellesskapet skal bidra mest mulig økonomisk til h*n.

Det er vel få, om ingen andre land som subsidiserer de som ikke VIL bidra i samme grad som det Norge gjør.

Ut fra det skulle man jo tro at TS sitt idealsamfunn er et samfunn der h*n får det bedre økonomisk selv, og at de som jobber og står for verdiskapningen skal bidra i enda større grad enn i dag til å subsidiere de som ikke vil gjøre det?

Er det slik TS?
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Hva med å heller kutte ut neste generasjon kongehus? Da kunne alle kommunepolitikere i landet utstyres med hver sin Tesla.
Vis hele sitatet...
Vi har vel fortsatt over 400 kommuner i landet. Og hver kommune har en bråte kommunepolitikere. Tror du må forsøke det regnestykket en gang til.

Direkte og indirekte kostnader til kongehuset over budsjettet er vel på i overkant av 400 mill i året alt inkludert.

Så nei det stemmer nok ikke.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Politikere burde til enhver tid tjene det som er snittlønna i samfunnet så de selv kan føle konsekvensene av politikken de fører. Politikere har det altfor bra her i landet.
Vis hele sitatet...
Akkurat det du sier der er det veldig mye fornuft bak. Er ikke enkelt å forstå rekkeviddene av avgjørelser når våre topppolitikere i realiteten er lønnsadel. Jada mange tjener bedre, men da tar de kanskje mer risiko.

Ville vi fått dårligere politikere om lønnen var halvert? Jeg er ikke så sikker på det. Kommunepolitikere tjener jo ikke fett, og der finner man veldig mange engasjerte mennesker som virkelig står på.

Når vi ser saker som økt tilskudd til fattige gjennom økning av barnetrygden, ment for å gi en bedre hverdag for de som har minst. Men realiteten var jo at de som hadde aller minst og som trengte supplerende livsopphold fra NAV for å få det til å gå rundt, de har akkurat like dårlig råd som før økningen i barnetrygden. For ingen politikere hadde tenkt på at økt inntekt en plass medfører trekk i livsoppholdet.

For de fleste som mottar barnetrygden så merkes ikke økningen, og de ville klart seg akkurat like godt uten den økningen. De fattigste fikk ikke nytte av den, og det hele endte opp som en økt belastning på statsbudsjettet. Llang vei mellom teori og praksis når de som vedtar er eliten og de som trengte økningen ikke fikk noenting.
Sist endret av random67489; 13. desember 2018 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Politikere burde til enhver tid tjene det som er snittlønna i samfunnet så de selv kan føle konsekvensene av politikken de fører. Politikere har det altfor bra her i landet.
Vis hele sitatet...
Eg er ikkje ueinig i at lønnsnivået og godene er ltit vel gode men samtidig bør vi faktisk motivere folk til å velje politikk. Folk som har talent bør kunne satse på å leve som politikarar. Dei har dårleg jobbsikkerhet, og ingen arbeidstidsbestemmelser. Dei er offentleg eksponerte i mange situasjoner, og utsette for press.

Dei bør, som alle andre, ha ei anstendig lønn som står i forhold til ansvar.
Men i ærlighetens navn. Politikere er ikke de eneste som føler press på kroppen. Det gjøre sykepleiere, leger, pleieassistenter, selgere, ingeniører og lærere. Og det går på alt fra lav bemanning, dårlige vilkår, stadige trusler om nedleggelse, manglende kontrakter, eller kontrakter som bryter norsk lov. Likevel så er disse yrkene stappfulle av oppegående mennesker som virkelig ønsker å utgjøre en forskjell og gjøre hverdagen bedre for sine brukere.

Jeg føler at nå er gått så langt at godene og lønnsnivået er det viktigste for å velge karriere som politikere. Og slik har det jo vært "siå oljå kom". 3 runder på tinget ga full pensjon feks. Ytelser og goder som er så langt over det snittet av det norske folk har at det faktisk kan gjøre noe med gangsynet til våre politikere. Og nå har jo også rådgivere nesten samme lønn og goder. Så ja vi har faktisk skapt oss en elite. En gjeng som tjener så godt og likevel stadig krever mer. Og det gjør faktisk også noe med folks respekt for politikerne tror jeg.
Sist endret av random67489; 13. desember 2018 kl. 20:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg føler at nå er gått så langt at godene og lønnsnivået er det viktigste for å velge karriere som politikere.
Vis hele sitatet...
Då trur eg ikkje du har innsikt i kor mange som sit i kommunestyrer o.l. rundtom i landet, for relativt låge summer i året. Det er ein brøkdel som havner på tinget, og stortsett har dei brukt minst ti år på å komme dit, med relativt stor og allsidig innsats. I tillegg har dei ikkje jobbsikkerhet på linje med det andre har.

Det er trass alt 169 personer som sit på Stortinget. Eit konservativt anslag er at minst 6000 personer har politikk som i beste fall biinntekt gjennom kommunestyrer, fylkesting o.l.

Det kan tenkast det finst folk som tenker på lønn og karriere som grunn for å engasjere seg politisk, men det er neppe spesielt mange. Då framstår t.d. lege eller ingeniør som langt enklare og langt tryggare karriereval, som vil gi minst like god uttelling lønnsmessig i starten - og antakeleg samla sett...
Ja som jeg presiserte allerede i det innlegget før det du quota så har ikke kommunepolitikerne gode lønnsvilkår men der finner vi likevel dedikerte og engasjerte mennesker som jobber steinhardt for sin kommunes beste. Så nei det var ikke de jeg tenkte på.

Jeg tenkte mer at det var lønnen som var en god motivator for endel av de som satser på å komme seg på tinget. Klarer de komme seg på tinget så er det jo easy street framover i forhold til i kommunepolitikken.

Og lønn og frynsegoder har jo også gått videre enn bare til de til folkevalgte. Er god butikk å være rådgiver feks. De er jo ofte puppet master'n som kan påvirke i det skjulte, som ikke har press og må stå til ansvar i media. Men lønnsnivået er jo rimelig bra også der. Nærmer seg vel det de på tinget har, nesten mill i året mener jeg å ha hørt.
Sist endret av random67489; 13. desember 2018 kl. 20:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja som jeg presiserte allerede i det innlegget før det du quota så har ikke kommunepolitikerne gode lønnsvilkår men der finner vi likevel dedikerte og engasjerte mennesker som jobber steinhardt for sin kommunes beste. Så nei det var ikke de jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Nei, du gjorde det motsette. Du impliserte at dei hadde gode lønnsvilkår, rett nok noget abstrakt, ved å samanlikne det med utgiftene til kongehuset.

La meg sitere deg, i kontekst:
Sitat av random67489
Sitat av tihihihi
Hva med å heller kutte ut neste generasjon kongehus? Da kunne alle kommunepolitikere i landet utstyres med hver sin Tesla.
Vis hele sitatet...
Vi har vel fortsatt over 400 kommuner i landet. Og hver kommune har en bråte kommunepolitikere. Tror du må forsøke det regnestykket en gang til.

Direkte og indirekte kostnader til kongehuset over budsjettet er vel på i overkant av 400 mill i året alt inkludert.

Så nei det stemmer nok ikke.
Vis hele sitatet...
Du har sjølvsagt rett i at monarkiet ikkje kunne finansiert tesla til samtlege kommunepolitikarar, men det er vanskeleg å tolke det i retninga du forsøker i seinare innlegg.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg tenkte mer at det var lønnen som var en god motivator for endel av de som satser på å komme seg på tinget. Klarer de komme seg på tinget så er det jo easy street framover i forhold til i kommunepolitikken.
Vis hele sitatet...
Som sagt; at godene og lønningene på Stortinget er i overkant gode kan eg utmerka vel gå med på, men det er eit godt stykke frå det, til å konstantere at motivasjonen til stortingspolitikarar er pengar. For det er ein ekstrem utvelgelsesprosess, der fleirtalet aldri kjem så langt i politikken.

I tillegg har dei som sagt ikkje jobbsikkerhet slik som andre.

Eg trur fleirtalet av politikarar, inkludert på toppnivå, er motivert av vilje og motivasjon for å gjere landet betre. Eg trur t.d. Per Sandberg oppriktig meinte han gjorde ein positiv innsats - trass i at eg er blodig ueinig i så godt som alt Per Sandberg står for.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Og lønn og frynsegoder har jo også gått videre enn bare til de til folkevalgte. Er god butikk å være rådgiver feks. De er jo ofte puppet master'n som kan påvirke i det skjulte, som ikke har press og må stå til ansvar i media. Men lønnsnivået er jo rimelig bra også der. Nærmer seg vel det de på tinget har, nesten mill i året mener jeg å ha hørt.
Vis hele sitatet...
Ein million i året, i bytte mot å ikkje ha fast arbeidstid er ikkje så jævla bra deal. Det er mange yrker som gir sikrare uttelljing enn politikken trur eg. For sjølv om antar at det er ti rådgjevarar for kvar stortingsrepresentant, vert dei eit mindretal i partiapparata.

Kort sagt; ta gjerne til orde for redusert løn og pensjon for folk på Stortinget. T.d. Raudt har gjort dette. Men eit godt prinsipp er å anta at folk har gode intensjoner, og det har ikkje du som utganspunkt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, du gjorde det motsette. Du impliserte at dei hadde gode lønnsvilkår, rett nok noget abstrakt, ved å samanlikne det med utgiftene til kongehuset.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du blingser, Vidarlo. Det fremstår ganske åpenbart for meg at random fra starten av forfekter at lokalpolitikere ikke har høy lønn, men likevel utfører en god jobb. Han bruker det som utgangspunkt for at rikspolitikere bør kunne utøve en god innsats til en lavere lønn enn de har i dag. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan leses på andre måter.
Sist endret av Sjølvaste; 14. desember 2018 kl. 03:21.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aha, så psykiske lidelser og selvmord var like utbredt for 15 millioner år siden som det er i dag trur du?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok psykiske lidelser var mer utbredt på den tiden, men de psykisk syke døde nok rimelig kjapt da samfunnet ikke tok like godt vare på de som den dag i dag.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg tror nok psykiske lidelser var mer utbredt på den tiden, men de psykisk syke døde nok rimelig kjapt da samfunnet ikke tok like godt vare på de som den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Nyeste forskningsresultater tilsier vel at mennesker bare har eksistert i ~200.000 år, og at de aller mest primitive anene våre oppstod for omlag 6 millioner år siden.
Vanskelig å si mye om dyrene som levde mer enn dobbelt så lenge siden slet med depresjoner eller ikke.
Sist endret av Neptunia; 14. desember 2018 kl. 11:22.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Politikere burde til enhver tid tjene det som er snittlønna i samfunnet så de selv kan føle konsekvensene av politikken de fører. Politikere har det altfor bra her i landet.
Vis hele sitatet...
Om det økonomiske ikke er problematisk for en politiker er lista pluttselig høyere for å ta imot bestikkelser eller føre politikk som gagner enkelt-person mer enn samfunn.
De konsekvensene av politikken du sikter til blir pluttselig enda større og fort ekstreme om du har 170 personer med inkassovarsel som sitter og styrer et land.
Det ser du i alle land med maktyrker som er underbetalte; det blir korrupsjon med en gang. Norge er faktisk ikke så himla korrupt sett mot resten av verden. Et respektabelt lønnsnivå er en stor grunn til dette.

Hvis man klarer å tenke bittelitt lenger enn nesa så kanskje noe av hatet mot politikere er ufjortent...
Sist endret av moret; 14. desember 2018 kl. 12:33.
Nei den kjøper jeg ikke moret, høy politikerlønn er ikke årsaken til at vi har lav korrupsjon. Det er bare til å se på kommunepolitikere. Det er ildsjelder som brenner for politikk. Svært mange har null ambisjoner om å komme på tinget, men de bruker hele eller store deler av sitt voksne liv på gjøre vilkårene bedre for alle i sitt lokalmiljø. De tjener småpenger. Likevel kan man ikke si at det er mer korrupsjon i kommunene enn i statlig forvaltning.

Det er nok andre årsaker som gjør at vi generelt har lite korrupsjon i Norge. En kollektiv oppfattelse av rett og galt kanskje. Verdier som er prentet inn i oss fra barnsben av. Hva det nå enn er så har nok lønnen lite å si. Og folk her i tråden foreslår jo ikke at politikerne skal få lav lønn, de skal fortsatt ha det greit økonomisk. Forslaget var bare at politikerne ikke skal være lønnsledere og en elite, men tjene det samme som vanlige folk, altså snittet. Den jevne mann og kvinne klarer seg veldig godt på snittlønnen sin. Det er ikke den gruppen som er overrepresentert i inkassobransjen. Det er feks de med inntekt tettere opp mot millionen som utmerker seg. Også den helt motsatte gruppen, altså de med veldig trang økonomi har oftere inkassosaker enn snittet. Snittet klarer seg helt bra uten betalingsanmerkninger, tvangstrekk og tvangssalg. Så det ville nok også politikere fikset uten at de dermed ville blitt korrupte monstre.

Det med lav kompensasjon hos lokalpolitikere viser jo også at vi kan få svært dyktige politikere som virkelig er dedikerte selv om lønnen ikke er det som trekker folk til politikk. Når de på stortinget nesten har 2 ganger normal inntekt pluss mange lukrative frynsegoder i årslønn så er det problematisk, og det problemet kan du ikke avfeie som politikerforakt eller hat mot politikere. Tvert i mot er det helt legitimt i et oppegående demokrati å stille spørsmål om lønnsnivået til våre topppolitikere. Det er ikke snakk om hat eller forakt. Det er nok mer ett ønske om at politikerne skal være jordet i den virkelig verden slik at de selv kjenner hvor skoen trykker når de skal inn og avgi sin stemme.
Sist endret av random67489; 14. desember 2018 kl. 13:00.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg er ikkje ueinig i at lønnsnivået og godene er ltit vel gode men samtidig bør vi faktisk motivere folk til å velje politikk. Folk som har talent bør kunne satse på å leve som politikarar. Dei har dårleg jobbsikkerhet, og ingen arbeidstidsbestemmelser. Dei er offentleg eksponerte i mange situasjoner, og utsette for press.

Dei bør, som alle andre, ha ei anstendig lønn som står i forhold til ansvar.
Vis hele sitatet...
Har politikere dårlig sikkerhetsnett? De har jo en pensjon som er enorm sammenlignet med oss andre. De får jo etterbetalt for den store gullmedaljen. Se på han fyren fra Høyre som nå studerer fulltid og allikevel får over 50 lapper i lønn fordi han ‘ikke har funnet en jobb’. Det blir å pisse på oss vanlige.

Dessuten har de tydeligvis andre regler for å bli sykmeldt. Se på abid Raja nå nylig. Patetisk
Sist endret av venstrehook; 14. desember 2018 kl. 17:27.
Les Jordan Peterson og rydd rommet ditt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den eneste muligheten du har til å leve spartansk ute i skogen er, som folk sier, å kjøpe deg, eiendom. Skal du drive jakt på denne eiendommen må du uansett betale jegeravgift til staten. Jeg gidder faktisk ikke gå mer inn på detaljer om hvorfor planen din aldri (slik du har sett den for deg) vil fungere. Det er svært få steder i Norge det "aldri" ferdes folk (som kan avdekke virksomhet utenfor lovverket). Og de stedene det faktisk aldri ferdes folk er ikke egnet til en selvforsynt livsstil.

Så det eneste alternativet jeg kan se for meg er faktisk å dra til Canada/Alaska eller Russland. Det er de eneste områdene jeg kan tenke meg som kan være aktuelle for en slik plan.
"Hmm, det er pga psykiske årsaker. Jeg liker ikke samfunnet, og vil ikke støtte det. Trur du noen vil være i en slik situasjon?"

Idiot.
Hvis man ikke vil være i en situasjon søker man hjelp for å komme seg ut av den.