Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5214
rekylvinyl.no
Kaspersky Lab, det Russiske anti-virus selskapet, har nå raportert om en internett-orm som går løs på linux, nærmere bestemt Redhat linux (6&7).
Ormen bruker sikkerhets hullene i "in.ftpd", "rpc.statd" og "LPRng", disse har vært kjente en stund, så for å unngå viruset er det bare å patche redhaten.
Viruset er blitt programert til å bare bli aktivert på Redhat distroer, men kan i andre versjoner lett bli aktivert på andre distroer.
virus for linux? *grillfest*
det må være bill gates som har betalt dem, for og jekke ned linux brukerne litt
det er ikke det første viruset for linux da..
finnes vel ca 10-20 stk tror jeg..

Men det spørs hvor bra de virker.

Hvem vil kjøre ukjente filer som root anyway?
Med mindre de blir kjørt automatisk, som root.
bare kult det da!
endelig noen som kan ta linux folk oxo

------------------
-:Tupac 4 ever:-
rekylvinyl.no
Trådstarter
Originally posted by EO2:
det er ikke det første viruset for linux da..
finnes vel ca 10-20 stk tror jeg.. http://www.iblis.nu/ubb/wink.gif
Vis hele sitatet...
lær deg å lese artikkler litt bedre.
som du sikkert nå ser, så skrev jeg "... sukksessfulle virus". Det har vært flere forsøk, men de har vært lite intelligente og uten suksess.


Xpedit0r: windows brukere som prøver seg "litt" på linux vil bli enkle å ta. men de som defineres som linuxbrukere, har selvfølgelig patchet sine maskiner for 5 måneder siden. som sagt disse hullene i redhat er gamle.

metrom
En av grunnene til at virus ikke har vært særlig suksessrikt på linux,
er jo nettop det at folk har patchet boxene sine for lenge siden..

Og at linux brukere generelt sett tenker mer på sikkerhet, er mer erfarne..

Så hvor sukksessfult dette viruset er, kan diskuteres..

Det har vært suksessfulte virus tidligere..
ikke i nærheten av "love you" osv, men på den måten, at de har greid å spre seg fra system til system, og brukt bugs i suid programmer, så viruset kan kjøre med root privilegier, så det kan gjøre saker og ting..
(Uten at root merker noe, før det er for sent.)

Mener å ha lest at det var et virus som angrep "ls".. og ble så kjørt av root..
▼ ... over en måned senere ... ▼
That's crap, metrom!!

Lær deg hva du snakker om før du gjør det...
Dette er ikke et virus - men en worm.

(Les RFC 1135 for forskjellen...)

Det er heller ikke den første ormen, det finnes flere.(morrisworm, ADMw0rm, et cetera)

Forresten, skulle _virus_ for Linux være noe nytt? Det finnes flere - jeg ville likt en forklaring på hvorfor de har vært: "lite intelligente og uten suksess".

heh...
rekylvinyl.no
Trådstarter
Originally posted by teleh0r:


Lær deg hva du snakker om før du gjør det...
Dette er ikke et virus - men en worm.
Vis hele sitatet...
Merkelig at jeg må gjenta meg selv opptil flere ganger, hmm...noen er virkelig håpløse til å lese korrekt.
Det står rimelig klart at dette dreier seg om en orm. At jeg også omtaler det som virus er dessverre en uheldig påvirkning av de store kunnskapløse medier.

Det er heller ikke den første ormen, det finnes flere.(morrisworm, ADMw0rm, et cetera)

Forresten, skulle _virus_ for Linux være noe nytt? Det finnes flere - jeg ville likt en forklaring på hvorfor de har vært: "lite intelligente og uten suksess".
Vis hele sitatet...
Igjen: les BEDRE!

Dette ER det første sukksessfulle virus for linux, vi vet godt at flere forsøk har blitt gjort, det står ingen ting i mine poster som tilsier noe annet, så mitt spørsmål blir; hvorfor argumenterer du slik?

Forklaring på hvorfor de andre "virusene" ikke har blitt så sukksessfulle slik som dette, er rett og slett at de ikke er intelligente nok...er dette så vanselig å fatte? En grundig forklaring kan du finne selv ved å se litt på kildekodene til de enkelte.

heh...
Vis hele sitatet...
...åja.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Dette liker jeg. Konstuktive diskusjoner er det aller beste, tro ikke at jeg ikke liker deg, tvert imot, du vet sånn passe hva du prater om http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif hehe.

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier tvert motsatt en samlet antvirus bransje som står sammen og sier at dette faktisk er det første sukksessfulle "virus".
Ingen andre linuxormer har fått mer utbredelse, og det er dette antivirus selskapene har registret.
Hva vil du betegne en orm som intelligent eller ikke?
Hvis en orm er skrevet rimelig intelligent(selve kodeformen) men den kanskje bruker en exploit som er lite utbredt e.l, vil ikke jeg si at den er mer intelligent enn en litt dårligere kodet orm som heller bruker bedre exploits og får større suksess.


Om du liker meg eller ikke, spiller ingen verdens rolle...
Siden jeg bare "sånn passe" vet hva jeg snakker om, hva
tar jeg feil i?

"at dette faktisk er det første sukksessfulle virus"?

La meg først forklare hvorfor dette er en orm, og ikke
et virus - så kanskje du blir litt mindre ignorant...
(det betyr uvitende ;>)

Det reproduserer seg ikke lokalt (men mellom hostz) og "kjører" selvstendig.

Hele ramen er et "patchwork", med exploits skrevet av
"DiGiT" og "tf8", lappet sammen av script-kiddies.

Det var du som sa at Ramen worm var intelligent - hva med
den er intelligent?
rekylvinyl.no
Trådstarter
Kjenner godt til forskjellen mellom et virus og en orm. Men som sagt, jeg bruker betegnelsen slik som den er refferert i stormedia, der blir alt slik til en fellesbetegnelse "virus", det er uheldig, men er den fellesbetegnelsen for det (onde)antivirus selskaper kjemper imot.

Ramen blir betegnet som intellinget ut ifra sin utbredelse i verden.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Hvis du ikke enda er klar over hvor utbredt denne ormen fremdeles er kan du ta en titt på linken under.
NASA sliter hvis verre med Ramen for tiden.

Er nærmest flau over at jeg har surfet bortom itavisen, denne artikkelen viser hvor elendig de er til å skrive, den er nærmest innholds løs, men med tanke på majoriteten av dems lesere så skriver de lettfattelig (men på stor bekostning av detaljerte fakta)

http://www.itavisen.no/art/1295523.html
Jeg var fullt klar over at NASA hadde blitt rammet av Ramen worm - de har en del servere å passe på de gutta der...

Jeg er fortsatt ikke enig at:

Dette er et virus
At ramen worm er intelligent
At dette er den første ormen for linux
At du har noe som helst å fare med ;>

Min tur: http://whitehats.com/library/worms/

(Les og lær)

Grunnen til at jeg reagerte var at du brukte,
virus og orm, om hverandre. Jeg synes ikke du bør skylde på massemediene...

Så ADMw0rm var ikke for linux? ADMw0rm var langt mer effektiv en Ramen worm. Ramen worm var _ikke_ bra kodet eller intelligent på noen som hels slags måte.
(Jeg har lest kildekoden allerede)

Itillegg var format string exploit'en for wu-ftpd broken (wuftpd2600.c), så den fungerte ikke i ormen.

Blir bare irritert over folk som ikke vet hva de snakker om...

HEH!
eh blei litt forvirra jeg.
i it avisa står det virus men dere kaller det worm.
er det den samma greia som har angrepet nasa da som den wormen eller?

------------------
-:Tupac 4 ever:-
Vi snakker om det samme - men det er en orm/w0rm
og ikke et virus. Klart man blir forvirra når man har
it avisa/Vg/Dagbladet, et cetera som kilder...

rekylvinyl.no
Trådstarter
Originally posted by teleh0r:

Dette er et virus
Vis hele sitatet...
Forklarte ikke jeg i første post at dette dreide seg om en orm?
At ramen worm er intelligent
Vis hele sitatet...

Hvorfor står antivirus bransjen sammen om denne påstanden da? vil du si at denne ormen bare har hatt flaks og utelukkende flaks?
At dette er den første ormen for linux
Vis hele sitatet...
Igjen, lær deg å lese noe nøyere. Dette er det første sukksessfulle orm, noe som du faktisk ikke er enig i. Du sier igjen midt imot en samlet antivirus bransje.

At du har noe som helst å fare med ;>
Vis hele sitatet...
Det du bruker som argumenter her sier mer om deg. haha.
*klippe/lime* Kaspersky Lab, det Russiske anti-virus selskapet, har nå raportert om en internett-orm som går løs på linux, nærmere bestemt Redhat linux (6&7). *klippe/lime*

Dette er en ORM det er snakk om ikke et virus, referer til RFC1135 *klippe/lime*Defining "worm" versus "virus"

A "worm" is a program that can run independently, will consume the
resources of its host from within in order to maintain itself, and
can propagate a complete working version of itself on to other
machines.

*klippe/lime*


[This message has been edited by xnid (edited 15-03-2001).]
Better than thou.
Vi har får bekreftet at det var en sånn w0rm nå!

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
You're the man, metrom
Jeg har tatt helt feil!

Ramen worm er "det suksessfulle Virus for Linux".
Det er veldig intelligent skrevet.
Jeg er ikke flink til å lese hva du skriver.
Du, metrom sitter inne med mye imponerende kunnskap - en riktig smarting du http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

Flere enn meg som er imponerte?


Better than thou.
Aner jeg en smule sarkasme? Metrom er faktisk ganske flink! Jeg er mektig imponert! Han sitter inne med kunnskaper! Du har nok ikke noe sosialt liv.. Det er min mening.. Dessutten, hvis hele antivirusverden sier det er et virus, tror jeg på dem!

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
Hey, Carlo

Fei for din egen dør...din feite amerikaner som sitter foran pc'n selv om vennene dine vil ut http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

metrom har kommet så langt nå at han vet at det er en orm - det er ikke lenger hva det handler om.
(Han visste jo det, men var påvirket av dumme medier!)
Better than thou.
Teleh0r dra til helvete! Hva faen slags grunn har du til å si det til meg?! http://www.iblis.nu/ubb/mad.gif Du virker som du har kommet hit bare for å krangle! BRENN I HELVETE!! http://www.iblis.nu/ubb/mad.gif

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
rekylvinyl.no
Trådstarter
OK, nå trekker jeg meg nå ut av diskusjonen.
Den har tatt en retning som er fullstendig "offtopic" og uten mål og mening.
Disse forumene er meget særiøse og med mye bra innhold, jeg ønsker å fortsatt ha det slik, så derfor ser jeg ikke noe mening i å gå løs på sarkasme ovs. vi får oppføre oss vi som kan. men andre har fri vilje til å oppføre seg som barn (telh0r). (noe selv nicket også konstanterer.)

metrom