Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7866
Noen som jobber på cruiseskip, kanskje et større? Jeg lurer på hvilke spesifikke kurs man må ha for å søke? Jeg vet også at erfaring teller, men har man kursene og sterk motivasjon og vilje så kan man klare å få jobb mener jeg da.

Alle tips mottas med takk!
Service og samferdsel
Hurtigruten er ikke akkurat noe luksuscruiseskip, men en jeg gikk i klasse med (IKT) jobber nå plutselig på hurtigruten. Vet ikke spesifikt med hva, men ihvertfall service i kontakt med kunder.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Internasjonalt eller nasjonalt?

Hvis du søker etter internasjonal jobb på et stort skip så er det ikke for vansklig å få jobb og du trenger heller ikke noe spesiell utdanning sålenge du tar hvilken som helst jobb på et skip som du har mulighet til.

Er bare å søke på "Cruise Ship Jobs" eller noe lignende på Google så finner du noe.
må man ikke ha fartstid? mitt inntrykk er at det ikke er så lett å få seg jobb på sjøen uten de rette kriteriene altså fartstid og erfaring. uansett lykke til
Tror ikke man trenger noen spesielle kurs for å jobbe på cruiseskip. Kommer selvfølgelig an på hva du vil jobbe med på skipet. Resepsjon, vasking, bar osv. Er det f.eks resepsjon handler det nok stort sett om kundebehandling, og de vil nok gjerne ha folk med erfaring innenfor området. Er man glad i å jobbe med mennesker og er godt motivert er vel det godt nok grunnlag vil jeg tro Service og samferdsel - reiselivmedarbeider er nok ikke en dum ting å ha.
jobbet som offiser for RCCL i 4mnd og aldri mer. Du jobber 12 timer hver dag min 6mnd i strekk med mindre du er offiser. Tjener dårlig, og må dele lugarer på noen få kvm...men hvis det er det du ønsker kjør på. trenger ingen kurs for bare å jobbe innen service på cruise, det du trenger får du i opplæring ombord. Andre regler hvis du skal være offiser
Takker for svar folkens Flotters!

Er det mulig å jobbe 50% på en cruisebåt? Det er egentlig cruisebåt det er snakk om, ja!

Williams123: Det hørtes jo litt demotiverende ut. Hva gjør en offiser, hva går arbeidsoppgavene ut på? Er virkelig lønna så dårlig på et cruiseskip? Ville tro at det var litt ok.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Takker for svar folkens Flotters!

Er det mulig å jobbe 50% på en cruisebåt? Det er egentlig cruisebåt det er snakk om, ja!

Williams123: Det hørtes jo litt demotiverende ut. Hva gjør en offiser, hva går arbeidsoppgavene ut på? Er virkelig lønna så dårlig på et cruiseskip? Ville tro at det var litt ok.
Vis hele sitatet...
Når du først er ombord så jobber du jo hele døgnet. Sover, spiser jobber.
Jobbe på internasjonale cruise skip? Ugg, lest et par skrekkhistorier om det... Det er jo blant annet et tosifret antall mennesker som forsvinner hvert år av de som jobber der. Mest sannsynlig fallulykker i åpent hav osv. En annen ting er at lønnen er enormt dårlig, og arbeidsmiljøet kan være litt så som så. Husk; du har ikke arbeidsmiljøloven i ryggen når du jobber for amerikanske rederier i internasjonalt farvann.
RCCL foretrekker Norsk personell som er stødig i engelsk og kan følge ordre.
Det går litt på sikkerhet også.
Lønna er skral og boforholdene trange, men verre enn på U-båt er det ikke.
Selv ville jeg foretrukket Amerikansk hangarskip eller alternativt Hurtigruten.
Det er jo i prinsippet ett flytende hotell. Noe godt sjakktrekk er det neppe,
med mindre man kommer fra Manila og trenger pengene. Det er lett
å legge til seg dårlige vaner.
Hvis man har foreldre man kan bo hos når man ikke jobber så går det rundt.
Kommer helt an på HVA du vil jobbe med på cruiseskip. Hvis du feks vil jobbe med det tekniske, trenger du utdanning. Men som Resepsjonist osv, er det ingen krav for utdanning. På cruisebåter er det også vanlig at man må jobbe seg oppover. En bekjent begynte som Resepsjonist og ble etter hvert forfremmet til ledene sjef for et eller annet. Og da tjener man ganske så bra skal jeg si seg. Så du må nok forvente å starte i det små, og heller bli forfremmet o.l etterhvert.

Er ikke helt sikker når det gjelder 50% stilling, men man jobber jo skift. Gjerne 2 uker på og 2 uker av, hvis det er norsk båt. Større cruiseskip rundt i verden, må du nok ha kontakter eller være veldig heldig. Når det er sagt, fikk denne bekjente tilbud om jobb på cruiseskip som går verden rundt, nettopp pga stillingen hun hadde i Norge. Så i det yrket må man meste parten av tiden jobbe seg oppover og fremover. På slike cruiseskip som går verden rundt, blir det vanskelig med 50% stilling tror jeg, ettersom skiftene der er mye anderledes. Gjerne 4 mnd på 2 mnd av, 6 mnd på 3 mnd av osv.

Håper det var til litt hjelp:-) beklager hvis der ble rotete innlegg, skriver på tlf.
Her forresten tenkt å begynne å jobbe på cruiseskip selv. I en liten periode, bare for å ha prøvd det ut og oppleve verden

Edit; eneste kurset du må ha er sikkerhetskurs, som jeg vet om
Sist endret av delfi03; 22. september 2013 kl. 08:22. Grunn: Skrive feil og edit
Får bare å komme deg på sjøen, i ditt tilfelle cruiseskip, søk deg som sommervikar i color line innenfor cathering-detaljen.
Får du jobb engasjement med de, så spanderer de alle nødvendige kurs (imo60 & krise- og passasjerhåndterings kurs).
Så gjør du en god jobb, så ringer de deg og du får mer jobb. Få deg erfaring og fartstid, så er det lettere å komme deg dit du vill. Color line skriker egentlig etter folk, mens lyser aldri ut stillinger, så du må oppsøke de. Lykke til :-)
Tenkte at dette kan være relevant.
En bruker på Reddit har postet flere poster om sin karrière på Cruiseskip.

Den første posten hans var relatert til passasjerer som dør ombord, etter den ble populær åpnet han en AMA hvor han svarte på mange spørsmål.

Her er originalposten hans, under er det lenker til tråden hans:

I've worked on major cruise line. Deaths happen often. A lot of morbid stuff happens.

For example, if you're suddenly on the brink of death while in port, they're getting you off the boat. Doesn't matter if that port is a small Alaskan fishing village or Caribbean shanty town with no medical facilities. The point isn't to save you, it's to avoid a death on board. We often have far more advanced medical facilities on board. Often times the towns and ships will throw a dying person back and fourth instead of helping. Nobody wants to acknowledge the statistic.

Or the people who quietly whisk you away and lock you in quarantine with no ability to leave if you're found to be infected by certain viruses, like Norovirus.
Or my personal favourite, people who disappear. Obviously people fall off. Or jump. Or whatever. We know that, and we prepare. Doesn't matter if you're in the hot tub, on your balcony, or gambling. If you aren't completely inside your room or the restroom, you're being watched. You may not see the cameras, but they're there.

Why? Because people do odd things. A few years ago a teenage girl met a boy she liked on a cruise and found by some stroke of luck, he was next door. She was invited over to his room but she couldn't open to main cabin door without disturbing her parents. So what does she do? Tries to jump from her balcony to his. It was only a short way, but it's slippery. She fell from damn near the highest level, hit the water and nobody saw her again.

Later her family wanted to sue with a claim that the safety railing was the issue and they deserved compensation. It sounds terrible, but all the CL did was tap into the footage. It was all on film, every second of it. Her jumping right over the rail, slipping, and silently disappearing into the dark below.

Also we're all constantly wasted. There's that too.
Vis hele sitatet...
Her er denne posten på reddit.

Her er AMAen hans, anbefalt lesning.
Sist endret av PerPerPerPer; 22. september 2013 kl. 13:50.