Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2923
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har gjort dette før? Var det en komplisert prosess?

Har noen "kontordamer" fra resepsjonen på dps/legevakta som jeg syns er mistenkelig ofte innom journalen min til tross for at jeg verken går til dps eller har vært på legevakta nylig..
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å nevne at det gjelder i helsenorge.no
Høres ut som snoking..
Formålsløs åpning av journaler er faktisk ikke lovlig. Det skal i utgpkt ikke være nødvendig å treffe de tiltak du skisserer. Men ja, det er mulig. Krever tre tastetrykk på pc
Anonym bruker
"Flygende Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du mulighet til å se loggoppføring over hvem som har åpnet journalen din når du logger inn på helsenorge.no? Da er det mulighet til å sjekke om dette hadde godt grunnlag - hvis ikke er det snoking og noe helsepersonell ikke skal gjøre. Da kan du vertfall sende klage til Norsk Helsenett som drifter helsenorge.no.
R.i.p 23.04.2021
Logg in på helsenorge og slå av innsyn .enklere blir det ikke. Eneste som da får innsyn er din fastlege.
Anonym bruker
"Firkantet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg personlig har sperret alt for innsyn. Da er det bare behandlende helsepersonell som kommer inn i kjernejounalen. Skjønner ikke hvorfor det skal ligge åpent for alle uansett så etter mitt skjønn er det en sikkerhet alle burde ha, men så er jeg litt over middels spesiell på personvern også..
Hvor ligger innstillingene for det? Synes det er et veldig tungvint grensesnitt.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Logg in på helsenorge og slå av innsyn .enklere blir det ikke. Eneste som da får innsyn er din fastlege.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke bare kjernejournalen man kan slå av på nettet? Det jeg ønsker er at de skal sperres for er å lese journal dokumentene mine fra f. Eks dps.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men er det ikke bare kjernejournalen man kan slå av på nettet? Det jeg ønsker er at de skal sperres for er å lese journal dokumentene mine fra f. Eks dps.
Vis hele sitatet...
Aha da misforstod jeg lit . Det kan du be om oss fastlegen ,tror det koster 70 kr ca og få låst journalen. alle som da prøver og lese journalen må få godkjennelse av deg først.

Du kan også lese hele journalen din vis du ber fastlegen om en kopi , koster også lit men da får du hele sulamiten med alt som er skrevet om deg som er lagret. Anbefaler ikke å gjøre det vis du fks har kort lunte. Mye vas og svada disse dps/psykologer å helsepersonel skriver.
Sist endret av Tarm; 31. januar 2021 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flygende Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men er det ikke bare kjernejournalen man kan slå av på nettet? Det jeg ønsker er at de skal sperres for er å lese journal dokumentene mine fra f. Eks dps.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er noen som leser/snoker i dine personsensitive saksdokumenter i virksomhetens saksbehandlingssystemer? Du har jo ikke tilgang til dette eller mulighet til å se bruks/leselogger fra journalene.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan vet du at det er noen som leser/snoker i dine personsensitive saksdokumenter i virksomhetens saksbehandlingssystemer? Du har jo ikke tilgang til dette eller mulighet til å se bruks/leselogger fra journalene.
Vis hele sitatet...
Du får beskjed på email og sms om at noen har prøvet og lese journalen din . Så kan du logge in på helsenorge og se navnet på hvem som har prøvet
Anonym bruker
"Flygende Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får beskjed på email og sms om at noen har prøvet og lese journalen din . Så kan du logge in på helsenorge og se navnet på hvem som har prøvet
Vis hele sitatet...
Takk!

TS: Hvis dette er personer du vet ikke har behov for informasjonen så burde du sende klage/varsel til Norsk Helsenett da de drifter helsenorge.no. Dette er ikke greit.

Det er forøvrig mulig å reservere seg mot kjernejournal helsenorge.no.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser du om de faktisk har åpnet dokumenter, eller er det bare tilgang til journalen? Kan være administrative årsaker som å sette opp timer osv.
Jøss, dette må jeg inn og sjekke selv. Så hvis noen åpner journalen får man varsel? Må man registrere seg for det, eller skjer det automatisk? Ei venninne sperret for at en tidligere behandler skulle få se journalen, fordi de havna litt i klinsj. Vet ikke helt hvordan dette ble gjort, men.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av krystall Vis innlegg
Jøss, dette må jeg inn og sjekke selv. Så hvis noen åpner journalen får man varsel? Må man registrere seg for det, eller skjer det automatisk? Ei venninne sperret for at en tidligere behandler skulle få se journalen, fordi de havna litt i klinsj. Vet ikke helt hvordan dette ble gjort, men.
Vis hele sitatet...
Å nekte en bestemt person på bakgrunn av en konflikt høres ut som noe som må innom domstolen.

Men som andre har nevnt så er det vel mulig å sette opp slik at bare de som behandler deg har tilgang.
Så hvis venninna di ikke lengre har noe med vedkommende å gjøre så har han heller ikke tilgang.
Er faktisk ikke lov å gå inn i journalen til andre, når det ikke har en tjenestemessig hensikt.

Så dette ville jeg rapportert inn. Vil trolig resultere i at personene vil miste jobben sin.
Det står hvorfor de har vært inne, sjekket sjøl må og var en del rapport skriving og statestikk, kan hende de ikke har sett på selve journal notatene, så hvis du har vært innom dps/legevakt i 2020 så kan det være forklaringa.

Vet ikke hvor strengt de logger, men flere journalsystem logger hver gang, forsiden av journalen din blir åpnet, og ikke hva de gjør etter det.

Men har du ikke vært i kontakt med dps/legevakt i 2020, så kontakt de i brevs form, papirspor, og spør.

Ikke tilfredstillende, send klage til statsforvalteren.

På helenorge kan du sperre for kjernejournal, for andre så er det beste å kontakte de respektive institusjonene og si ifra.

Men var obs på at f. Eks på ett legekontor kan dette komplisere behandling, hvis din fastlege skulle bli sjuk eller slutte, da den blir sperret for innsyn for andre og kun fastlege kan oppheve det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er faktisk ikke lov å gå inn i journalen til andre, når det ikke har en tjenestemessig hensikt.

Så dette ville jeg rapportert inn. Vil trolig resultere i at personene vil miste jobben sin.
Vis hele sitatet...
Dette er sikkert riktig.
Men, her som i andre bransjer, så fins det nok en del vilje til å beskytte hverandre.
Er nok ikke sikkert det er så lett å få folk dømt eller til angi hverandre.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette er sikkert riktig.
Men, her som i andre bransjer, så fins det nok en del vilje til å beskytte hverandre.
Er nok ikke sikkert det er så lett å få folk dømt eller til angi hverandre.
Vis hele sitatet...
Er fullverdig logging på hvem som titter på hva. Så det skal ikke være noe problem å få dokumentert
Fullverdig er en sannhet med modifikasjoner, en slik logg ville tatt opp mye plass etterhvert. De fleste logger kun tid når man går inn på pasient, og hvis man endrer eller skriver ut noe.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har gjort dette før? Var det en komplisert prosess?

Har noen "kontordamer" fra resepsjonen på dps/legevakta som jeg syns er mistenkelig ofte innom journalen min til tross for at jeg verken går til dps eller har vært på legevakta nylig..
Vis hele sitatet...
Lurer litt på hvordan du vet det når dere ikke konverserer ofte? Og i hvilken sammenheng blir det her nevnt? Vil tro at en ikke kan sitte i resepsjonen og se hvor mange ganger noen er innom helsenorge.no

Ikke nok med det, hva skulle de gjort med den informasjonen? Hvem bryr seg?
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer litt på hvordan du vet det når dere ikke konverserer ofte? Og i hvilken sammenheng blir det her nevnt? Vil tro at en ikke kan sitte i resepsjonen og se hvor mange ganger noen er innom helsenorge.no

Ikke nok med det, hva skulle de gjort med den informasjonen? Hvem bryr seg?
Vis hele sitatet...
For dem som bryr seg om sitt eget personvern er det ekstremt krenkende at noen i det hele tatt skal drive å snoke i dit 'private' liv.kanskje du synes det er helt ok at alle vet livs historien din ,men finnes fortsatt folk som absolutt ikke vil at andre skal snoke i livet dems.det er en utrolig form for krenkelse vis man er mye i psykiatrien fks, og hva gjør personen med den infoen? Gudene vet hva som sladres om videre til andre personer ,kansje til og med et nysgjerrig familiemedlem som kjenner en av disse kontorfolka og får informasjon bak pasientens rygg?
Sist endret av Tarm; 1. februar 2021 kl. 09:54.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke nok med det, hva skulle de gjort med den informasjonen? hvem bryr seg?
Vis hele sitatet...
Jeg er glad reglene ikke er laget av deg. Det er som mange andre her sier ulovlig å sjekke journalen til folk uten grunn. Hvorfor er du likegyldig til dette? Hva har vi å vinne på grunnløs snoking?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer litt på hvordan du vet det når dere ikke konverserer ofte? Og i hvilken sammenheng blir det her nevnt? Vil tro at en ikke kan sitte i resepsjonen og se hvor mange ganger noen er innom helsenorge.no
Vis hele sitatet...
Du hverken leser tråden eller sjekker opp en drit før du uttaler deg. Det er noe som heter Tilgangslogg på helsenorge.no. Man er åpenbart ikke avhengig av å konversere med kontordamer for å få tilgang på informasjon om hvem som har kikket på journalen og når. Er jo åpenbart at du mangler kunnskap om hva slags rettigheter vi har i samfunnet.

Siden du er så likegyldig til urett mot andre oppfordrer jeg deg til å legge ut pasientjournalen din her. Det er jo ingen som bryr seg uansett.
Sist endret av knert1; 1. februar 2021 kl. 10:16.
Eksempeler på bruk av pasient informasjon.

Sladder

Utpressing/selge opplysninger om kjente personer.

Selge til kriminelle, scammere og lignende, svindelforsøk, medikament tyveri, innbrudd.
Jeg tror det er slik at dersom du vil sperre journalen din på enkelte sykehus, så må du søke om dette til sykehuset. Er det noe innenfor Vestre Viken så sendes søknad om dette til deres dokumentsenter i Drammen. Er det noe tilknyttet Oslo Universitetssykehus så sendes søknad om dette til deres pasient- og saksarkiv med skjema du finner på deres nettside. Dersom det er snakk om en journal på et fastlegekontor, privat avtalespesialist eller privat legesenter, så må du sende forespørsel om dette til legekontoret. Selv om du sperrer via helsenorge.no så betyr ikke dette at helsepersonell på de ulike sykehusene ikke har tilgang til din journal der.

Dette er iallefall det jeg har fått inntrykk av. Jeg vet at man kan sperre kjernejournal på helsenorge.no. Dette står om sperring av pasientjournal på helsenorge.no ; 'Fjern din tilgang til pasientjournal på helsenorge.no. Helsepersonell vil fortsatt ha tilgang til helseopplysningene dine i sine systemer. Hvis du senere ombestemmer deg, kan du be omHelsepersonell å få gjenåpnet tilgangen ved å fylle ut og sende inn dette skjemaet: skjema for å gjenåpne tilgang til pasientjournal.'

Det virker som at de dokumentene man selv får tilgang til på helsenorge.no ikke nødvendigvis samsvarer med det helsepersonell har tilgang til fra hvert sykehus. Iallefall så var det noe jeg fikk beskjed om på telefon med dokumentsenteret. Vestre Viken har felles journalsystem og avdelinger tilknyttet Oslo Universitetssykehus har felles journalsystem.

Jeg ser at det finnes et register over tilgangslogg. Dette står om tilgangsloggen på helsenorge.no;
'Tilgangsloggen viser en liste over alt helsepersonell som har arbeidet eller slått opp i pasientjournalen din. Alle som arbeider eller slår opp i en pasientjournal må ha et legitimt behov for det.

Helsepersonell med mange ulike funksjoner og arbeidsoppgaver kan ha et legitimt behov for å arbeide eller slå opp i en pasientjournal, for eksempel med å registrere opplysninger, kvalitetssikre registrert aktivitet, gjøre etterarbeid og annet administrativt vedlikehold av journalen. Slike oppslag blir også loggført, og du kan derfor se mange oppslag i tilgangsloggen din.
Hva viser tabellen?

Hver rad viser ett eller flere innsyn gjort av en ansatt da du var til behandling på en avdeling hvor han eller hun jobber. Klikk i første kolonne for å se flere detaljer.

En rad kan i tillegg vise innsyn gjort av annet helsepersonell som har bedt om tilgang av en spesiell grunn, for eksempel på grunn av en akuttsituasjon. Helsepersonell kan også slå opp i din pasientjournal via kjernejournal.

I «bakgrunn for innsyn» kan du se hvorfor vedkommende har slått opp eller arbeidet i din pasientjournal eller helseopplysninger. Det kan for eksempel være arbeid i forbindelse med:

behandling på sykehus
planlegging, kvalitetssikring og logistikk
det elektroniske pasientjournalsystemet, som for eksempel brukerstøtte til helsepersonell eller retting av feil

Selv om noen har arbeidet eller slått opp i journalen din, er det ikke sikkert vedkommende har åpnet noen av dokumentene i den.

Hvis noen har åpnet journaldokumenter, finner du en liste med disse dokumentene under 'Handlinger'
.'

Det er mulig at det blir loggført der at noen har åpnet din journal et sted og at dette ikke nødvendigvis er noen av de epikrisene du ser på helsenorge.no.

Uansett, dersom du vil sperre journal så virker det iallefall som at du må søke om dette til de ulike institusjonene, som sagt dokumentsenteret i Drammen for Vestre Viken, pasient- og saksarkiv hos Oslo Universitetssykehus for alle deres avdelinger og til de ulike sentrene for andre leger.

Jeg har apropos funnet at en privat gastroenterolog som jobber på Aleris som jeg ikke hadde snakket med på 2 år hadde lest i reseptformidleren min. Jeg hadde heller ingen kontakter med andre på Aleris i den tiden og jeg hadde ikke nevnt navnet hans til noen andre leger, så det ga ikke noen mening at noen hadde kontaktet han for å snakke om meg. Tenkte på å anmelde det, men det virket som et stort arbeid, så jeg droppet det.
Sist endret av LurenD; 1. februar 2021 kl. 14:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.