Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1581
Har aldri vært i Amsterdam men syntes at smartshoppene høres veldig fascinerende ut. De selger jo alt fra psykedeliske truffles til bonger til lsa seeds osv. Skulle ønske noe sånt hadde vært mulig i Norge. Men det er det vel ikke? (Litt meningsløs tråd, men kjeder meg)
Er villig til å konkludere med at du ikke er den eneste, har vært i en del av dem selv flere ganger og vil si at jeg synes det alltid er en trivelig opplevelse. En nederlandsk avis som heter 'Truow' spurte Intraval om å kalkulere ett estimat av inntekter for de omlag 600 coffeshop'sa i Nederland.

Resultatet av dette estimatet, som er basert på tall fra registre, viser at de omlag 600 forretningene som har utsalg av cannabis tjente 875 millioner euro til 1,25 billioner euro. I norske kroner per dagens valutakurs så er det mellom 9 289 819 980,00 - 12 738 868 596,00 kroner. Ufattelige gode inntekter her, ikke overraskende egentlig.

Gitt at det som sagt er omtrent 600 slike forretninger i Nederland så betyr det at i gjennomsnitt så tjener hver individuelle shop 1.4-2 millioner euro, som i norske kroner er 12 millioner til 21 millioner kroner. Så nei, du er ikke alene om å synes at Amsterdam (blandt annet) sine smartshops er 'sykt kule'.

Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 00:52. Grunn: fordi tall burde være uthevet
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var gøy for femten år siden før jeg lærte å plukke flein sjøl. Nå minner det mer om turistfeller, kvaliteten på typiske smartshops ligner de troll-og-flagg-på-alt-turistsjappene innenfor ring en, bare med en nybegynnerpsykedelisk vri. Har hørt trøfler kan funke, men jeg foretrekker sopp og klarer meg fint med nøye utvalgte strains fra små-coffeshops. Hardere stoff finner man på gata, IKKE fra innkastere men det florerer ganske mye sålenge du ter deg som en ålreit kis.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er forresten forskjell på coffe- og smartshops sånn generelt. Førstnevnte selger cannabis, sistnevnte brukerutsyr og all slags sketchy vås.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
De selger mye bullshit også hvis du ikke følger med. De hadde lina opp en masse "herbal speed" Som folk kunne prøve. Det ga ikke noe stimulans, men jeg fikk litt lyst på risengrynsgrøt.
Sist endret av Bothrops; 25. august 2020 kl. 03:45.
Da jeg var i amster i fjor minna de sjappene mere om sånne som står å prøver å pushe på deg dritt nedi tyrkia.
Jeg syns Amsterdam var fetere før i tiden før Nederland ble en politistat og før de la ned selve sjela i Amsterdam... the red light district.
Der det krydde av både nattklubber, barer, horer og smart og coffeeshops før i tiden.
For sånn 15-18 år siden.

Og meg forstått er trøfler blitt ulovlig i Nederland nå.
Uansett... aldri dra til Rotterdam.
Fy faen for et høl!
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg syns Amsterdam var fetere før i tiden før Nederland ble en politistat og før de la ned selve sjela i Amsterdam... the red light district.
Der det krydde av både nattklubber, barer, horer og smart og coffeeshops før i tiden.
For sånn 15-18 år siden.
Vis hele sitatet...
Er RLD lagt ned da? Var åpent når jeg var der for et år eller 2 siden.
Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Og meg forstått er trøfler blitt ulovlig i Nederland nå.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?

Sopp ble ulovlig i Nederland i 2007 og dette førte til at trøfler ble mer populære. Det står ingenting noe sted om at trøfler er ulovliggjort, og jeg ser det fortsatt reklameres for på smartshopsene sine nettsider.

Interresant forøvrig at grunnen til at trøfler ikke også ble ulovliggjort var en oppfatning om at disse var mindre potente, som om det ikke er mulig å spise mer enn en pakke.
Om dere er i Amster og vil innom noe som ikke er en skikkelig turistfelle (som de vanlige smartshoppsa) så finn fram kokopelli! Smartshop med gode vibes, de kan ordne deg litt te med sitron honning og diverse som du kan blande truffles i og nyte inne der med rolig musikk og andre liksinnede. I tillegg har de mye interesant om diverse psykidelika og betjening med kunnskap.
Sitat av Bær Vis innlegg
Har du kilder på dette?

Sopp ble ulovlig i Nederland i 2007 og dette førte til at trøfler ble mer populære. Det står ingenting noe sted om at trøfler er ulovliggjort, og jeg ser det fortsatt reklameres for på smartshopsene sine nettsider.

Interresant forøvrig at grunnen til at trøfler ikke også ble ulovliggjort var en oppfatning om at disse var mindre potente, som om det ikke er mulig å spise mer enn en pakke.
Vis hele sitatet...
Jeg sa meg forstått.
Ikke at jeg visste dette 100%.

Jeg så en dokumentar om dette en gang.
Når sopp ble ulovlig pga en idiot skjærte huet av en hund og løy om at han hadde tatt sopp og en fransk nevrotiker som garantert var suicidal i utgangspunktet tok livet av seg på sopp og at dette skjedde kort oppå hverandre og skapte furore og debatt i Nederland.

Men i den dokuen var det folk som gjorde seg store på å selge trøfler og i denne dokuen som jeg ikke husker når ble laget var det, ifølge dem, nå blitt ulovlig med trøfler også.
Som ikke de forsto hvorfor fordi det var mildere (ifølge dem selv).
De gjorde jævla gode penger på businessen. Som var lovlig før men ikke når denne videoen ble laget.

Jeg kunne sikkert finnee denne videoen men da må jeg cruise gjennom youtubehistorikken min i 3 timer i strekk siden det er ca 8 måneder siden jeg så den.

Jeg stusset også litt på dette siden jeg har vært i Nederland både før og etter sopp var lovlig der nede og trøfler var lovlig.
Men nå skal det være sagt at det er 10 år siden sist jeg var i Nederland.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er RLD lagt ned da? Var åpent når jeg var der for et år eller 2 siden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lagt ned direkte, men det er langt i fra hva det en gang var.
Og da mener jeg LYSÅR unna hva det en gang var.

Sitat av neskval Vis innlegg
Om dere er i Amster og vil innom noe som ikke er en skikkelig turistfelle (som de vanlige smartshoppsa) så finn fram kokopelli! Smartshop med gode vibes, de kan ordne deg litt te med sitron honning og diverse som du kan blande truffles i og nyte inne der med rolig musikk og andre liksinnede. I tillegg har de mye interesant om diverse psykidelika og betjening med kunnskap.
Vis hele sitatet...
Og jeg vil føye til at vil du unngå turistfeller i Amsterdam så hold deg unna Leidseplein 100%.
Ikke gå nære det området i det hele tatt.
Sist endret av Guy_Incognito; 27. august 2020 kl. 04:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er RLD lagt ned da? Var åpent når jeg var der for et år eller 2 siden.
Vis hele sitatet...
Nei det ble bare stengt en kort periode grunnet corona. han prater bare tull

Sitat av storetårn Vis innlegg
Nei det ble bare stengt en kort periode grunnet corona. han prater bare tull
Vis hele sitatet...
Trøfler er ei heller ulovlige
Sist endret av storetårn; 27. august 2020 kl. 04:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var i Amsterdam i fjor, under et år siden. Red light var åpent, som alltid. Ingen forskjell fra tidligere år.