Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3320
Hei!

TL;DR versjon: Hva gjør jeg om katten trenger veterinær sjekk - men jeg ikke har penger til det?

---

Lang versjon:

Katten jeg adopterte fra min mor begynner å bli gammel. 13 år nå. Hun var frisk og fin sist gang når inne til veterinær. Bare fått gråstær - sånn "tåke greie" på ene øyet.

Greien nå er at hun har begynt å renne mye fra øynene. Type grønt, brunt, rødt, lyst ... slim i alle farger. Ikke sinnsykt mye da. Men sånn regelmessig som jeg må tørke vekk. Her og der. Det tørker ut i øyekrokene hennes.

Kjøpte øyedråper for katt men hun kjemper for livet for å unngå dem. Så vet ikke om de gjør så mye for henne. Greien er at dyrlege er vanvittig dyrt. Type 2k eller noe for en sjekk alene. Har ikke litt råd en gang til time eller behandling. Men tror hun har det vondt så vil være sikker og sjekke.

Men eh ja. TL;DR. Om jeg ikke har råd til dyrlege hva gjør man da? Har ikke dyr rett på gratis helsehjelp på noe vis? Hva gjør man som fattig med katt i Norge? Sitter på gaten med tiggerskilt som sier "Save my cat?" :P
Du tar lærdom av at du har gått til anskaffelse av dyr du ikke klarer å forsørge, og unngår forhåpentligvis den feilen videre i livet. I mellomtiden er det ulike former for "tigging", i sosiale medier, spleis osv. Hvordan har du tenkt til å forsørge en stadig aldrende katt, som mulig bare vil ha mer kostnader i alderdommen? Her ville jeg (dessverre) vurdert avliving gitt din økonomiske situasjon.
Har du ikke råd til husdyr, så har du ikke husdyr. Så enkelt. Det er hardt hvis du har hatt den lenge, men du må velge: meg eller den.
Hvis du betaler 2000 kr for en sjekk så bør du finne en annen dyrlege. Jeg betalte 500 kroner for helsesjekk på hunden min for et par uker siden.
Sjekk ut dyrekonto av resursbank. Jeg fikk innvilget opp til 20k mens jeg gikk på AAP.
Mulig det er for sent for din del (13 år for katter er veldig opp i alder), men dyreforsikring er et minimum du burde ha hvis du ikke selv har råd til veterinær.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Mulig det er for sent for din del (13 år for katter er veldig opp i alder), men dyreforsikring er et minimum du burde ha hvis du ikke selv har råd til veterinær.
Vis hele sitatet...
Ja, det er altfor sent å forsikre katten nå. Ikke bare er den for gammel, men forsikringen gjelder heller ikke for sykdommer og problemer som allerede har oppstått.

Det beste er å forsikre katten samme dag som du kjøper den, så er du forsikret mot alt gjennom livet dens.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Mulig det er for sent for din del (13 år for katter er veldig opp i alder), men dyreforsikring er et minimum du burde ha hvis du ikke selv har råd til veterinær.
Vis hele sitatet...
hvis man ikke har råd til å betale en sum en gang for katten sin, så har man neppe råd til å betale en viss sum hver eneste måned (eller hvert år?) heller.
Mulig å få med faktura mange steder så man kan betale når man har mulighet.
Sitat av Fishface Vis innlegg
hvis man ikke har råd til å betale en sum en gang for katten sin, så har man neppe råd til å betale en viss sum hver eneste måned (eller hvert år?) heller.
Vis hele sitatet...
Da har en ikke råd til å ha et dyr...