Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 845
Jeg fikk her om dagen, egentlig helt ut av det blå, lyst til å teste mine ferdigheter som remixer. Driver å jobber litt på en sang akkurat nå, som jeg fått tak i som vanlig kunde, altså ikke hatt kontakt med artist eller plateselskap og lignende.
Dette er en sang tenkt for youtube og kompiser, og slettes ikke noe mer. Og da burde det vel gå greit at ting ikke er helt i vater når det kommer til rettighetene?
Det verste er vel at låten blir fjernet fra youtube, på oppfordring fra plateselskapet eller lignende. Risikerer vel ikke at tono ringer på døren og vil ha cash?

Forøvrig er originallåta akkurat som den var i utgangspunktet, bare at jeg har addet litt drum n bass i bunnen



Videre så lurer jeg litt på hva dere mener er korrekt artistnavn når det kommer til remixer. Er det originalartisten eller remixeren som er "artisten"?

Altså:
1: Mitt Navn - Sangnavn (Original artist)?
2: Original Artist - Sang Navn (Mitt navn)?

Hva anser dere som mest korrekt?

Selv heller jeg mest mot alternativ 1. Altså at det er jeg som er artisten, og originalsangen er mest som et instrument og regne. Uansett burde jeg kanskje gå for versjon 2, siden rettighetsforholdene ikke er "helt" i orden?
Sitat av Vill! Vis innlegg
Forøvrig er originallåta akkurat som den var i utgangspunktet, bare at jeg har addet litt drum n bass i bunnen

2: Original Artist - Sang Navn (Mitt navn)?
Vis hele sitatet...
Du har ikke laget en ny sang, du har bare endret litt på den.
Vil si Den Originale Artisten burde få beholde noe av æren - selv om du har jobbet hardt, i dagesvis, kanskje uker, med dyrt produksjonsutstyr og "addet litt drum n bass i bunnen".. Det blir nok toern på deg
Sist endret av Loud; 9. januar 2009 kl. 20:24.
Vill!'s Avatar
Trådstarter
Hehe, vi snakker vel heller timer Uansett, begynte å krangle med Pro Tools angående BPM´n, så har tatt pause på ubestemt tid
Er nok toern som gjelder. Ville bare sørget for å presisere at den originale artisten ikke har noe med remixen din å gjøre.