Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6631
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla
har en MacBook Air som er litt gammel fra 2014 tror jeg, og jeg vil oppdatere den fordi den er på versjon 10.13.6 som er for gammelt til masse apper.

På appstore kan jeg laste ned en nyere versjon men får ikke det til. Får en PopUp der det står -This version of macOS 11.4 cannot be installed on this computer. Noen som vet hvordan jeg fikser dette?. Står at det ikke er noen nye oppdateringer på instillinger.

Får nesten ikke til og bruke noen apper fordi den er for gammel.
Søk opp 10.15 så skal du finne en link til appstore.

Alternativt ka du laste ned med terminalen tror det er omtrent som dette, men er usikker på om det fungerer på 10.13:

softwareupdate --fetch-full-installer --full-installer-version 10.15.7
Prøv High sierra.
Jeg tror egentlig maskinen din skal støtte macOS 11 også. Om du får oppdatert den til 10.14+ så kanskje du får installert 11 derfra.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg tror egentlig maskinen din skal støtte macOS 11 også. Om du får oppdatert den til 10.14+ så kanskje du får installert 11 derfra.
Vis hele sitatet...
Ja håper det. Hørte av noen at Apple har laget de gammle MacOS maskinene til og ikke kunne oppdatere så folk skal kjøpe nye men vet ikke jeg. Skal teste og oppdatere via Terminal. !
Trykk på eple-menyen, og velg "Om denne maskinen". Da skal du få opp et vindu hvor det står nøyaktig hvilken modell du har. Dette er viktig for å kunne si nøyaktig hvor ny macOS-versjon du kan installere.
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Ja håper det. Hørte av noen at Apple har laget de gammle MacOS maskinene til og ikke kunne oppdatere så folk skal kjøpe nye men vet ikke jeg. Skal teste og oppdatere via Terminal. !
Vis hele sitatet...
De kan ikke støtte gammel hardware i en evighet. Og os'ene blir oppdatert nyeste og to fullversjonen bak, så en har støtte ganske lenge uansett.

Verifiser om du har 2014 modell og se om du finner fullversjon av installeren. Se evt hvilket os du can få med å holde command + r under oppstart (ta backup først osv)
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
De kan ikke støtte gammel hardware i en evighet. Og os'ene blir oppdatert nyeste og to fullversjonen bak, så en har støtte ganske lenge uansett.

Verifiser om du har 2014 modell og se om du finner fullversjon av installeren. Se evt hvilket os du can få med å holde command + r under oppstart (ta backup først osv)
Vis hele sitatet...
Prøvde CMD+R igår og det frøys Pcn så det fungerte ikke.

https://gyazo.com/3b8bddf81e0bb73c2ed8384c598fb77c

Finner ikke Update står det!.

https://gyazo.com/8a609834617245c11b6675288fdb360e

Stemmer det at dette er en 2011 modell?. Er litt forvirret nå. Mente vi Kjøpte denne i 2013-2014 ca.
Sist endret av Drsskkr; 30. mai 2021 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser nok ut som 2011 modell da ja. Din modell støtter ikke nyere OS enn det du har, desverre.

Om du vil ha muligheten til å holde den oppdatert og i bruk så finnes det flere linux OS som fungerer godt, pop! OS f.eks
Selv om modellen kom i 2011, ble den ikke erstattet før i 2012, og da er det dessverre ikke utenkelig at enkelte restlagere av modellen fortsatt fantes i 2013. Har sett verre tilfeller med iPhone.
Sist endret av fuzzy76; 31. mai 2021 kl. 12:18.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Har lest meg oppe i hele natt og ser ikke ut til at det skal være mulig ihvertfall ikke med min kunnskap.