Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4942
Hvor trygdt er det med nordvpn iforhold til politiet?
Kommer an på hvor alvorlige lovbrudd du planer å begå.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Kommer an på hvor alvorlige lovbrudd du planer å begå.
Vis hele sitatet...
Lyst til å utdype? Lagrer de bruker info, eller mistenker du det bare?
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Lyst til å utdype? Lagrer de bruker info, eller mistenker du det bare?
Vis hele sitatet...
Har vel kanskje noe og si på hvor mye ressurser politiet ønsker å bruke på å prøve å finne ut hvem det er. Jo mer alvorlig, jo mer ressurser bruker de. Vil jeg vertfall tenke meg fram til
Du kan regne med at det er ganske trygt. De er anerkjente og populære, begynner de å angi brukerne sine til politiet dør selskapet rimelig kjapt. Men som med alle vpn selskaper så er det lurt å være var på hvor lenge informasjonen kan lagres og hva den kan brukes til.
NordVPN (eller mer nøyaktig, en 3de part de brukte) ble hacket for noen år siden. Da kunne angriperne potensielt ha "lyttet" på trafikk fra brukere tilkoblet den kompromitterte serveren (afaik er det ikke bevist at det skjedde) - Mitt problem med NordVPN er i hovedsak måten de håndtere det.

Som flere på forumet har sagt tidligere, så er VPN tilbydere, satt litt på spissen, bra til det motsatte er bevist.

Det beste du kan gjøre er å gå for en som har det du ser etter på pris, server plasseringer og hastighet - og som er av et anerkjent selskap.

Om det er "trygt" kommer helt ann på din trussel modell.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 20. mai 2021 kl. 21:36.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er en bransje hvor aktørene fremstår som rene kartellene. Det er en grunn til at det kun finnes et par aktører. Det er selskaper med en så fundamental mangel på etikk og moral at jeg ikke kan forstå hvordan noen vil sende dataen sin gjennom deres nettverk. Det finnes langt bedre måter å opptre anonymt på nettet, bl.a. gjennom Tor-nettverket. Hvis det er snakk om piratkopiering så har bransjen lagt om taktikken sin, de har innsett at det er en PR-katastrofe å saksøke sin egen kundemasse.

Og det er bare tull og fanteri at de lagrer data. Selvsagt gjør de det, det er bare å se på all dataen de selger til annonsenettverk og statsmakter.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er en bransje hvor aktørene fremstår som rene kartellene. Det er en grunn til at det kun finnes et par aktører. Det er selskaper med en så fundamental mangel på etikk og moral at jeg ikke kan forstå hvordan noen vil sende dataen sin gjennom deres nettverk. Det finnes langt bedre måter å opptre anonymt på nettet, bl.a. gjennom Tor-nettverket. Hvis det er snakk om piratkopiering så har bransjen lagt om taktikken sin, de har innsett at det er en PR-katastrofe å saksøke sin egen kundemasse.

Og det er bare tull og fanteri at de lagrer data. Selvsagt gjør de det, det er bare å se på all dataen de selger til annonsenettverk og statsmakter.
Vis hele sitatet...
Hvilke leverandører er det du tenker på her? Det er klart at om du har leverandør fra en av 5eyes+ landene så følger det jo visse forventninger til overlevering av informasjon til myndighetene i hvert fall, men jeg har verken inntrykk eller grunn til å tro at det gjelder *samtlige* VPN leverandører.
Sist endret av i_et_nøtteskall; 20. mai 2021 kl. 23:27.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis det er penger å tjene på det så gjør de selvsagt det. Og det er der alle pengene ligger, så da gjør de det. Men hvis du vil betale penger for at annonsenettverk skal bruke dataen din for å dytte mer reklame ned i halsen din, så be my guest.
Personlig ville jeg bare stolt på Tor sitt nettverk. Å sette opp "sin egen" VPN på en VPS kan jo også være et alternativ, hvis man kan betale med krypto. Hvis man driver med lyssky aktiviteter, forstår jeg ikke hvorfor man velger å stole på en tredjepart som nordvpn, eller en hvilken som helst annen leverandør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
politiet kan hente in data fra nord vpn