Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6087
HEYA.

Jeg trenger input. Jeg er annerledes. Jeg er blitt en fattig og ubrukelig dass synes jeg. Hva skal en gjøre da, lage rap?

Tegner, kjører skateboard, kjøper bruktklær, lager animasjoner, hører på trap, elsker weed og vet veldig godt hva jeg ikke synes noe om. Hakke jobb. Jeg har dessverre vært uheldig å være med mennesker som likte psykedeliske stoffer veldig godt og var så dum at jeg sjekka hva greia var.

Nå hører jeg stemmer og har en psykologsykepleier fra kommunen på nakken pluss en hel del uklarheter med nærmeste familie (som forøvrig etter min mening er helt på trynet i utgangspunktet). Ja. Sånn er livet mitt nå. Jeg sier til meg selv at jeg er fucked. Samtidig kjennes det ut som det jeg trenger er å bo for meg sjæl, ha en ålreit dealer, mye tid til å skate og henge rundt.

Så er det penger da. Inntekt. Det har jeg ikke hatt på mange år. Jeg har falt ut av karrierejaget. Hoppa av høgskolestudier. Eller falt ut. Jeg har falt ut av samfunnet egentlig. Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Orker ikke ha kontakt med foreldre som ikke forstår en dritt.

Alt har blitt veldig komplisert og jeg tror en av grunnene er at jeg har null cash at all. Klarer liksom ikke få meg jobb heller fordi jeg har mista trua på at noen i en straight bedrift vil ha noe med en sånn som meg å gjøre. Whatever.

Peace. YAHBLESS.
Sist endret av hand_model; 28. april 2020 kl. 17:02.
Om du er schizofren så bør du legge weeden på hylla værtfall, men utifra det lille du forteller så virker det ikke sånn, trenger ikke være autisme eller asberger heller.

Siden du ikke har inntekt, gå På NAV, da får du rundt 5-6k i mnd, noe som er bedre enn 0. De vil også muligens hjelpe deg med praksisplass, arbeidstrening og/eller kurs som kan hjelpe.
Ikke at det funker for alle, men verdt ett forsøk.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som du bør slutte å ruse deg, søke deg inn på noe du vil studere (f.eks animasjon eller kunstrelatert?) og generelt bare slutte å prioritere weeden over viktigere ting i livet. Det er mye bedre å ha weed som en bonus, istedenfor hovedprioritet. Jeg er nå 28 år og det føles ut som 20-årene mine gikk over ila 2 år, fordi jeg har prioritert cannabis stort sett over alt annet.
Latterlig prioritering og har bare fucka meg sjæl. Andre folk har fast jobb, hus og bil, mens jeg går på nav. Ikke bli som meg.

Kanskje du skal la være å se på alt som motstand, men heller folk som faktisk prøver å hjelpe deg. Selv om det sikkert virker chill å bare skate og røyke weed erry day.
Hvis du har en psykologsykepleier "på nakken", har du sikkert gjort noe som gjør at det er en grunn til det.
Du kan velge å deale med problemene dine og rydde opp, eller bare fortsette til du er 30 år og angre på de siste 10 årene (som du uansett ikke husker en dritt av pga weed).
Peace
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du erkjenner at en grunn til at du har det dass er fordi du har dårlig råd, men da må du nøste opp i riktig enda. Istedet for å innse at rusbruken din gir deg dårlig råd så snakker du om at du vil ha en ålreit dealer når du flytter for deg sjæl. Weed koster, og å flytte for seg sjæl koster. Med dårlig råd har du ikke råd til å få noen av disse godene. Skal du få råd til å bo for deg sjæl og bedre råd til å leve så du ikke føler deg så dass må du slutte å kaste bort spenn på weed.

Du har ikke jobb og gidder heller ikke gjøre noe annet enn å skate og loke. Hvordan er det folk får bedre råd? De tar de grepene som trengs for å få seg en jobb.
For deg innebærer det to ting, slutte å ruse deg og kaste penger ut av vinduet, og å få psykisk helsehjelp så du med tiden kan jobbe.
Du sliter psykisk og forteller at du har fått rusutløst psykose. I stedet for å få det bedre psykisk så fortsetter du å ruse deg. Sorry ass men jeg syns ikke synd på deg. Du har to ganske enkle valg å ta, men er for bortskjemt til å gidde det fordi du vil være rebell og si fuck alt og røyke weed istedet. Vel lykke til med det og takk deg selv for fattigdom, ensomhet, større psykiske problemer og sykt mye bitterhet når du blir 30 og alle andre har etablert seg i livet for lenge sida og du fortsatt er på stadie med en 14 åring. Wake up bro
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nøste opp i riktig ende. Ikke enda
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Også er det litt lættis at du tror at livet er så enkelt at du kan skylde på at du tror du har asperger fordi du føler deg anderledes fordi du er fattig fordi du velger å bruke livet på å røyke weed og henge rundt. Medisinen din heter i såfall Tadegsammen.

Schizo? Du har vrangforestillinger og lydhallusinasjoner som du sier kom etter rusbruk. Det er nok en psykose effekt av det men kan og kommer til å utvikle seg til noe permanent og værre om du fortsetter å røyke weed. Psykolog behandling er viktig for å utrede deg og komme deg så helskinna som mulig gjennom det. Weed er ikke terapi selvom du innbiller deg det. Schizofreni og risiko for utvikling av schizofreni er ikke noe å ta lett på.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du noen diagnoser, utenom tom lommebok? Prøvd terapi med en ordentlig psykolog/psykiater over tid? Gå til fastlegen, smør tjukt på og få deg en henvisning. Om man har en diagnose som medfører at man hører stemmer er gjerne "Tadegsammen" kontraindisert forresten. Les litt mellom linjene før du bruker tre innlegg på å trøkke noen ned, "Nervøs Storskogmus". Hvem faen er du til å fortelle hva som kom først av høna (rusbruken) eller egget (predisponering/gener).
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Før du trekker konklusjoner med at du har en psykisk lidelse, ville jeg sluttet med cannabis. Det forverrer ofte psykose- og schizofrenisymptomer. Prøv deg uten. Skaff deg sovemedisin før røykeslutt, søvn er viktig for hjernen og din psykiske helse, og det er noe du kan få mangel på om du slutter med cannabis (abstinenser). Skaff deg en jobb du trives med, å jobbe med noe du er lidenskapelig interessert i vil gi deg et stort utbytte mentalt sett. Søk på skatesjapper. De som er genuint interessert i produktet de selger er flinkere til å selge det også, det synes i alle fall jeg, det er mye morsommere å høre på en som åpenbart bryr seg om temaet. Lykke til.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noen diagnoser, utenom tom lommebok? Prøvd terapi med en ordentlig psykolog/psykiater over tid? Gå til fastlegen, smør tjukt på og få deg en henvisning. Om man har en diagnose som medfører at man hører stemmer er gjerne "Tadegsammen" kontraindisert forresten. Les litt mellom linjene før du bruker tre innlegg på å trøkke noen ned, "Nervøs Storskogmus". Hvem faen er du til å fortelle hva som kom først av høna (rusbruken) eller egget (predisponering/gener).
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått innlegget. Jeg skriver helt konkret at psykose symptomene er noe han må få psykisk helsehjelp for og noe han ikke skal ta lett på.

Det jeg sier ta deg sammen til er å ta tak i livet sitt og gjøre de grepene som trengs for å endre det han sliter med. Som altså er psykiske plager og dårlig råd. Istedet for å slutte å røyke weed, som vi alle vet forværrer psykiske plager og spesielt fatalt for psykosesymptomer og kan være utløsende faktor for schizofreni, og weed koster mye penger så det er også forklaringen til den selvpåskyldte fattigdommen hans + arbeidsløshet, så tror han at løsningen på problemet er å få seg en god dealer når han får flytta. Jeg mener på ingen måte at man kan ta seg sammen med psykiske lidelser, jeg understreker hvor alvorlig schizofreni er. Men jeg sier han må ta seg sammen å slutte å forværre den psykiske og økonomiske situasjonen for seg selv, og slutte å røyke weed, og å ta grep å oppsøke psykolog som både vil hjelpe psyken og på sikt hjelpe han ut i arbeid og dermed gi han den økonomiske tryggheten han nå ikke har. Som jeg sa, man må begynne i riktig ende for å få løst knuta.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For deg innebærer det to ting, slutte å ruse deg og kaste penger ut av vinduet, og å få psykisk helsehjelp så du med tiden kan jobbe.
Vis hele sitatet...
Litt i samme båt selv, men det å oppsøke psykolog koster gjerne 300kr pr møte og psykologen vil gjerne ha deg til samtale 2-3 ganger i uka. Gått til psykolog et par år selv, men synes det er lite å få ut av det og det er mer snakk om hva som er galt med deg fremfor behandling. Har forsøkt privat, men det er jo 3 ganger så dyrt. Er ikke akkurat gratis, hva er galt med å oppsøke nav og kanskje få litt dagpenger eller en praksisplass?
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt i samme båt selv, men det å oppsøke psykolog koster gjerne 300kr pr møte og psykologen vil gjerne ha deg til samtale 2-3 ganger i uka. Gått til psykolog et par år selv, men synes det er lite å få ut av det og det er mer snakk om hva som er galt med deg fremfor behandling. Har forsøkt privat, men det er jo 3 ganger så dyrt. Er ikke akkurat gratis, hva er galt med å oppsøke nav og kanskje få litt dagpenger eller en praksisplass?
Vis hele sitatet...
Er ikke noe galt i å oppsøke nav for å få hjelp med jobb, men vanskelig å få seg jobb med store psykiske problemer. De må behandles først. Er man trengende til og i behandling er det andre stønader enn dagpenger man kan få.

Å gå på dagpenger over lang tid som helt frisk å bare vente på å få tildelt en praksisplass mens man bruker egen tid på å bare røyke weed og skate blir å snylte på systemet og det er jeg ikke for. Den navinga gir de som faktisk ikke er arbeidsføre et jævlig stigmatiserende og nedsettende rykte som til og med ødelegger ikke bare sosialt men også så leger tror de bare vil snylte når de har alvorlig sykdom og de går unødvendig lenge uten behandling.

De som ønsker seg jobb må stå på, selv folk med grei CV må noen ganger søke et par hundre plasser før de får napp. Folk uten CV må stå på enda mer og søke på alt, og ikke sitte på ræva hjemme med weeden og sukke over at nav ber deg komme en gang annenhver uke for å søke jobb fra PCen dems og gi opp fordi man ikke får det servert fiks ferdig i fanget.

Offentlig psykolog koster litt over 2000 kroner i året. Dvs 351 kr pr gang, men fra 2400 kr går resten på frikort. Dette beløpet tar også med legetimer, utgifter til reseptbelagte medisiner osv. Har du noen erfaring med DPS selv? For man får ikke 2-3 timer i uka hos det offentlige (=12 timer i måneden = 4200 kr i mnd) (som reeltt sett ikke ville blitt mer enn 2400 pga frikort grensa men still..) Man får 1-3 timer i måneden, som blir ca 700 kr i måneden, tilsvarende en femmer med weed, og hvor det etter ca tre måneder/når frikort grensa på 2400 kr er nådd er resten av året og alle timene gratis. Det offentlige helsevesenet ekskluderer ikke økonomisk vanskeligstilte og derfor har vi frikort. DPSer kan man også få utsettelse på betalingen uten problem om man sliter ekstra en måned og i noen tilfeller kan man få fullstendig fritak for betaling av egenandelen.

Det finnes en del private psykologer som har avtale med det offentlige om samme opplegg. Privat psykolog uten avtale er dyrt, og de vil gjerne ha deg på time så ofte som mulig så de får mest mulig rikdom ut av yrket sitt. Men det finnes oversikt over private psykologer med offentlig avtale i hver by, bare å Google. Så at en som har penger til weed ikke har råd til psykolog er bare piss. Det handler om prioriteringer. Lykke til til dere begge Jeg er streng fordi jeg har vært der selv.
Har du prøvd å skaffe deg jobb? Har du gått rundt i områder du tror de kan trenge arbeidskraft og introdusert deg og levert en CV, og sagt at du er tilgjengelig på kort varsel? Har du sendt søknader på nettet, det ligger tusenvis av ledige stillinger på finn, og enda flere på NAV sine nettsider.

Du driver også å syter om at du er fattig, men samtidig nevner at du røyker weed. Jeg har vært jævlig innrøyket til tider jeg også, men nå har jeg innsett hvor jæævlig dyrt weed faktisk er å holde på med når man bruker det sånn. Må du på død og liv fortsette å røyke, så gjør det når du selv føler du har fortjent det. For eks etter en lang dag med jobb/skole, etter trening, eventuelt ta deg et par jays på en lørdagskveld.

Virker som du forventer å få alt fallende ned i fanget på deg, sånn er ikke verden. Du skriver i innlegget ditt at foreldrene dine ikke forstår deg, men det er nok de som forstår ting, og du som er helt håpløs ut ifra det du skriver. Ta deg sammen før det er for sent. Jeg blir forbanna av å vite at pengene jeg betaler i skatt, fra 2 jobber jeg har ved siden av studie, skal gå til å betale livets opphold for folk som deg.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Om du er schizofren så bør du legge weeden på hylla værtfall, men utifra det lille du forteller så virker det ikke sånn, trenger ikke være autisme eller asberger heller.

Siden du ikke har inntekt, gå På NAV, da får du rundt 5-6k i mnd, noe som er bedre enn 0. De vil også muligens hjelpe deg med praksisplass, arbeidstrening og/eller kurs som kan hjelpe.
Ikke at det funker for alle, men verdt ett forsøk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Høres ut som du bør slutte å ruse deg, søke deg inn på noe du vil studere (f.eks animasjon eller kunstrelatert?) og generelt bare slutte å prioritere weeden over viktigere ting i livet. Det er mye bedre å ha weed som en bonus, istedenfor hovedprioritet. Jeg er nå 28 år og det føles ut som 20-årene mine gikk over ila 2 år, fordi jeg har prioritert cannabis stort sett over alt annet.
Latterlig prioritering og har bare fucka meg sjæl. Andre folk har fast jobb, hus og bil, mens jeg går på nav. Ikke bli som meg.

Kanskje du skal la være å se på alt som motstand, men heller folk som faktisk prøver å hjelpe deg. Selv om det sikkert virker chill å bare skate og røyke weed erry day.
Hvis du har en psykologsykepleier "på nakken", har du sikkert gjort noe som gjør at det er en grunn til det.
Du kan velge å deale med problemene dine og rydde opp, eller bare fortsette til du er 30 år og angre på de siste 10 årene (som du uansett ikke husker en dritt av pga weed).
Peace
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noen diagnoser, utenom tom lommebok? Prøvd terapi med en ordentlig psykolog/psykiater over tid? Gå til fastlegen, smør tjukt på og få deg en henvisning. Om man har en diagnose som medfører at man hører stemmer er gjerne "Tadegsammen" kontraindisert forresten. Les litt mellom linjene før du bruker tre innlegg på å trøkke noen ned, "Nervøs Storskogmus". Hvem faen er du til å fortelle hva som kom først av høna (rusbruken) eller egget (predisponering/gener).
Vis hele sitatet...
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Før du trekker konklusjoner med at du har en psykisk lidelse, ville jeg sluttet med cannabis. Det forverrer ofte psykose- og schizofrenisymptomer. Prøv deg uten. Skaff deg sovemedisin før røykeslutt, søvn er viktig for hjernen og din psykiske helse, og det er noe du kan få mangel på om du slutter med cannabis (abstinenser). Skaff deg en jobb du trives med, å jobbe med noe du er lidenskapelig interessert i vil gi deg et stort utbytte mentalt sett. Søk på skatesjapper. De som er genuint interessert i produktet de selger er flinkere til å selge det også, det synes i alle fall jeg, det er mye morsommere å høre på en som åpenbart bryr seg om temaet. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke noe galt i å oppsøke nav for å få hjelp med jobb, men vanskelig å få seg jobb med store psykiske problemer. De må behandles først. Er man trengende til og i behandling er det andre stønader enn dagpenger man kan få.

Å gå på dagpenger over lang tid som helt frisk å bare vente på å få tildelt en praksisplass mens man bruker egen tid på å bare røyke weed og skate blir å snylte på systemet og det er jeg ikke for. Den navinga gir de som faktisk ikke er arbeidsføre et jævlig stigmatiserende og nedsettende rykte som til og med ødelegger ikke bare sosialt men også så leger tror de bare vil snylte når de har alvorlig sykdom og de går unødvendig lenge uten behandling.

De som ønsker seg jobb må stå på, selv folk med grei CV må noen ganger søke et par hundre plasser før de får napp. Folk uten CV må stå på enda mer og søke på alt, og ikke sitte på ræva hjemme med weeden og sukke over at nav ber deg komme en gang annenhver uke for å søke jobb fra PCen dems og gi opp fordi man ikke får det servert fiks ferdig i fanget.

Offentlig psykolog koster litt over 2000 kroner i året. Dvs 351 kr pr gang, men fra 2400 kr går resten på frikort. Dette beløpet tar også med legetimer, utgifter til reseptbelagte medisiner osv. Har du noen erfaring med DPS selv? For man får ikke 2-3 timer i uka hos det offentlige (=12 timer i måneden = 4200 kr i mnd) (som reeltt sett ikke ville blitt mer enn 2400 pga frikort grensa men still..) Man får 1-3 timer i måneden, som blir ca 700 kr i måneden, tilsvarende en femmer med weed, og hvor det etter ca tre måneder/når frikort grensa på 2400 kr er nådd er resten av året og alle timene gratis. Det offentlige helsevesenet ekskluderer ikke økonomisk vanskeligstilte og derfor har vi frikort. DPSer kan man også få utsettelse på betalingen uten problem om man sliter ekstra en måned og i noen tilfeller kan man få fullstendig fritak for betaling av egenandelen.

Det finnes en del private psykologer som har avtale med det offentlige om samme opplegg. Privat psykolog uten avtale er dyrt, og de vil gjerne ha deg på time så ofte som mulig så de får mest mulig rikdom ut av yrket sitt. Men det finnes oversikt over private psykologer med offentlig avtale i hver by, bare å Google. Så at en som har penger til weed ikke har råd til psykolog er bare piss. Det handler om prioriteringer. Lykke til til dere begge Jeg er streng fordi jeg har vært der selv.
Vis hele sitatet...
Innledning:
Setter pris på innspill og erfaringer rundt om JOBBMULIGHETER, NAV-YTELSER OG PREDISPONERING ELLER LIGNENDE UTFORDRENDE PROBLEMSTILLINGER. Nedenfor kommer punkter som utdyper og forklarer nærmere rundt det jeg føler jeg blir utfordret på.

Vil også trekke frem at jeg på et tidspunkt har vært student ved høyere utdanning, jobbet ved siden av både i bedrift og freelance.

Jeg får inntrykket av at det er en del av dere som velger å ta ut deres frustrasjon mot meg og det må dere bare fortsette med om dere mener at det er slik vi skal behandle hverandre i år 2020.

Det gjør meg trist at det å dele om det som er vanskelig og utfordrende for et oppegående menneske skal føre til vedvarende trakassering.

KORRIGERING:
1. Jeg ruser meg i skrivende stund selvfølgelig ikke - bare så det er klinkende klart. Dette er nok ikke så ille som det høres ut som, folkens.
2. Hva angår diagnoser har jeg ingenting, men jeg vil jo aller helst vite om det er noe som ligger til grunn av min manglende evne til å passe inn i det jeg synes er et samfunn som går omtrent 1 million kilometer i timen fortere enn hva en skilpadde som jeg foretrekker.
3. Jeg så ikke helt greia med rusmoraliseringen komme for å være helt ærlig, men det er kanskje hele bildet som skremmer dere? Hva om jeg sier at jeg følre meg som en skilpadde blant en haug med egoistiske, selvsentrerte harer som kun bryr seg om å vinne?

JOBB:
1. Jeg søker forøvrig flere jobber daglig og det jeg trenger er slik som gode innspill på hva som kunne vært en passende jobb for en som ikke helt veit hva han er best på. Takker for alle tips hva angår karriere og tar gjerne i mot mer av det! Søker naturligvis i skatebutikker og skatehaller landet over i tillegg til kaféer, klesbutikker, restauranter, matbutikker - the whole shabang!

HELSE:
1. Det jeg prøver å si er vel heller at jeg savner da jeg hadde jobb, alt var cool og ingen visste at jeg engang hadde røyket weed eller røyket weed for å ha det mer chill med meg selv.
2. Får jeg meg jobb så sparer jeg cash og flytter til California, ass. Dere kommer sikker til å le og tvile på at det går ann, men whatever. Har forresten god erfaring med å bo i USA dersom noen lurer på åssen det er.

NAV:
1. Virker som om jeg faller mellom alle stoler hos NAV, så det opplegget har jeg egentlig gitt opp
2. Antageligvis ser de meg med like fordømmende og moraliserende syn som noen av dere virker å ha.
3. Hvorfor er det så få som klarer å komme med gode råd?
4. Kunne ikke NAV utplassert meg i en grafisk design-bedrift, da liksom?
5. Er det egentlig greit at NAV krever at en har tjent en viss sum over flere år for å få tilstrekkelig støtte i et tilfelle der hvor en har til sammen fire år høyere utdanning, men ingen fast jobb ennå?
Sist endret av hand_model; 28. april 2020 kl. 22:52.
Selvfølgelig får du ingen støtte av nav, når du fortsatt bor hjemme hos foreldrene dine.

Hvilke kvalifikasjoner har du til å bli utplassert i en grafisk design bedrift? Tror du ikke de bedriftene har lyst på noen med livet mer på stell. Ta den første jobben du blir tilbudt.

Og ja, det er helt greit at NAV krever at du har tjent en viss sum. Dersom du virkelig trenger det, kan du møte opp på nav kontor og få sosialhjelp.
ALRIGHT:
Jeg tror noen av dere misforstår hva jeg prater om så til de grader og lar være å ta tak i det verste som blir delt.

Det som gjør meg mest opprørt i det hele er at jeg har tilbrakt fire år av livet mitt i tillegg til alle årene jeg har jobbet heltid og blitt tvunget til å gå på skole uten å få en damn shit tilbake for det. For pokker: Jeg leverer jobbsøknader til Gud og hvermann! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan mennesker kan se så svart-hvitt på ting til tider. Her prøver jeg å komme frem til hvorfor jeg har det så strevsomt, ved å gå i meg selv og vurderer til og med om jeg har en lidelse - og så møtes jeg med at jeg er den håpløse? Etter min mening er vi mennesker alle litt håpløse og samtidig litt superflinke, men aldri kun det ene - på samme måte som det å være snill eller slem ikke er enten-eller.

REFLEKSJON:
Kan ikke annet enn å takke for alle svar som er kommet inn her i dag. Det hjelper meg å se svært tydelig og klart hvor forskjellige mennesker kan være. God kveld til dere alle mann. YAHBLESS!
Sist endret av hand_model; 28. april 2020 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hand_model Vis innlegg
1. Jeg ruser meg i skrivende stund selvfølgelig ikke - bare så det er klinkende klart. Dette er nok ikke så ille som det høres ut som, folkens.
Vis hele sitatet...
Jo, om du har psykisk sykdom så er det å ruse seg noe av det verste du kan gjøre fordi det vil i de aller fleste tilfeller forverre din tilstand.
Sitat av hand_model Vis innlegg
2. Hva angår diagnoser har jeg ingenting, men jeg vil jo aller helst vite om det er noe som ligger til grunn av min manglende evne til å passe inn i det jeg synes er et samfunn som går omtrent 1 million kilometer i timen fortere enn hva en skilpadde som jeg foretrekker.
Vis hele sitatet...
Da er det kanskje lurt å ta en tur til legen din og få henvisning til psykolog eller lignende?
Sitat av hand_model Vis innlegg
3. Jeg så ikke helt greia med rusmoraliseringen komme for å være helt ærlig, men det er kanskje hele bildet som skremmer dere? Hva om jeg sier at jeg følre meg som en skilpadde blant en haug med egoistiske, selvsentrerte harer som kun bryr seg om å vinne?
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene om å føle deg slik, flere tusen bare i Norge alene føler det slik, flere millioner på verdensbasis føler det også slik.

Sitat av hand_model Vis innlegg
[/b]1. Jeg søker forøvrig flere jobber daglig og det jeg trenger er slik som gode innspill på hva som kunne vært en passende jobb for en som ikke helt veit hva han er best på. Takker for alle tips hva angår karriere og tar gjerne i mot mer av det! Søker naturligvis i skatebutikker og skatehaller landet over i tillegg til kaféer, klesbutikker, restauranter, matbutikker - the whole shabang!
Vis hele sitatet...
Fortsett med det, kanskje du også skal sjekke igjennom og endre CV'en din samt også endre måten du skriver søknader på, det har faktisk veldig mye å si og er forskjellen mellom at søknaden blir lest eller bare slettet/kastet.

Sitat av hand_model Vis innlegg
1. Virker som om jeg faller mellom alle stoler hos NAV, så det opplegget har jeg egentlig gitt opp
Vis hele sitatet...
Da er det jo ikke rart du ikke får noe hjelp heller.
Sitat av hand_model Vis innlegg
2. Antageligvis ser de meg med like fordømmende og moraliserende syn som noen av dere virker å ha.
Vis hele sitatet...
Ingen her som er fordømmende og moraliserende.
Sitat av hand_model Vis innlegg
3. Hvorfor er det så få som klarer å komme med gode råd?
Vis hele sitatet...
Det er mange gode råd, men det er vel heller det at ingen av svarene er svaret du er ute etter.
Sitat av hand_model Vis innlegg
4. Kunne ikke NAV utplassert meg i en grafisk design-bedrift, da liksom?
Vis hele sitatet...
Joda, men da må du faktisk stå på og gjøre en innsats selv også. Du må ta kontakt med firmaer og høre om arbeidstrening/praksis.
Sitat av hand_model Vis innlegg
5. Er det egentlig greit at NAV krever at en har tjent en viss sum over flere år for å få tilstrekkelig støtte i et tilfelle der hvor en har til sammen fire år høyere utdanning, men ingen fast jobb ennå?
Vis hele sitatet...
Sosialhjelp krever ikke at du har tjent noe som helst. Dagpenger gjør det og det er av en grunn, hvem som helst skal ikke få 20-30k i måneden for å sitte på ræva å gjøre ingenting, går du til behandling hos DPS så kan du faktisk også ha rett på AAP.

Det virker egentlig som du kun er ute etter tips til hvordan du kan få mest mulig penger uten å gjøre noe så du kan kjøpe masse weed og bare sitte å røyke hele tiden.
NAV/AAP
Hvorfor opplever jeg dere som mer hjelpsomme enn både fastlege, NAV-ansatte og andre i det offentlige? Takk så mye skal dere ha alle mann.
Sist endret av hand_model; 28. april 2020 kl. 23:27.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flytte hjemmefra og bo alene for deg selv. Unngå dop og alkohol. Da får du livet ditt på stell.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
takk deg selv for fattigdom, ensomhet, større psykiske problemer og sykt mye bitterhet når du blir 30 og alle andre har etablert seg i livet for lenge sida og du fortsatt er på stadie med en 14 åring. Wake up bro
Vis hele sitatet...
hahahaha! , jeg kjenner å kjente flere "etablerte" med familie, hus å kjæledyr som er deprimert 24/7 og angrer på at de ikke gjorde det de hadde lyst til i ungdomstiden å gidde mer blaffen i hva alle andre tenker/samfunnet hjernevasker folk til å tro.

Sklir litt ut, men har sagt det før å sier det igjen. Få på plass aktiv dødshjelp i Norge til de som har LYST å ta det valget, så kan dere le så mye dere vill når det bare er "etablerte" egoistiske idioter igjen.
WAKE UP BRO
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde egentlig tenkt til å komme med et annet svar her, men skjønte at det ikke hadde vært noe vits uansett når jeg ser at du svarer de andre som har gitt deg hjelpsomme innspill som du burde følge, med at svarene dems er trakassering.

Ser på innstillinga di, angrepet og forsvaret ditt at du er i opprørs- og motstandsfasen. Men får håpe for din del og for han over her sin del(deg som anonym?) at dere er max 18 år og lærer dere å vokse opp snart. Om ti år er du eller dere flaue over åssen dere var nå og hvordan dere kasta bort livet for å si det sånn, og det handler ikke om at dere gir blaffen i hva andre tenker, men at dere kjemper mot dere selv når dere tror dere kjemper mot samfunnet eller systemet, og tydeligvis ikke veit hva som er det beste for deg selv. Men for all del, lykke til med problemløsinga, og puffinga! Å fortsette å puffe når du hører stemmer og er småschizofren er å be om et langt smertefullt liv i et mentalt tortur fengsel, men hey, weed og naving er så herlig at det er verdt å ødelegge huet og fremtida for ikke sant. Ruller med øya ass.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ohnai du har gått på skole og jobbet, helt "uten å få en damn shit igjen for det" sier du? Hva med utdannelse, CV, lønn og mestringsfølese? Det er viktigere langsiktig enn weed og skating. Skating er en fin fritidsinteresse, men det er ikke "livet". Weed ødelegger psyken din enda mer og får deg ingen vei videre, gjør deg bare fattigere. Hva syns du at du skulle fått igjen for å gå skole og jobbe som alle andre gjør, siden du mener at du ikke har fått en damn shit igjen? En pokal? En million? En cannabis plantasje? Gratis kåk eller bedre forhold til familien din som du er den som har forakt mot?

Du vet det at livet er langt og de færreste får alt i fanget. Livet er en hard skole for de fleste, så du er ikke så unik. Det er ikke deg mot verden bror. Man behøver ikke leve som en sau eller gjøre hva alle andre gjør, men sliter man med psyken er det om å gjøre å få orden på den, sliter man med økonomien er det om å gjøre å få orden på den, vil man noen vei i livet er det om å gjøre å jobbe for å komme dit og ikke loke vekk årene.. Vi bagatelliserer ikke at du kanskje har en psykisk lidelse, vi sier det må utredes og behandles, men det er du som bagatelliserer det ved å fortsette å røyke weed og ikke gidde å gå til psykolog. Det er kjipt vet ikke hva annet vi kan hjelpe deg med.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hahahaha! , jeg kjenner å kjente flere "etablerte" med familie, hus å kjæledyr som er deprimert 24/7 og angrer på at de ikke gjorde det de hadde lyst til i ungdomstiden å gidde mer blaffen i hva alle andre tenker/samfunnet hjernevasker folk til å tro.

Sklir litt ut, men har sagt det før å sier det igjen. Få på plass aktiv dødshjelp i Norge til de som har LYST å ta det valget, så kan dere le så mye dere vill når det bare er "etablerte" egoistiske idioter igjen.
WAKE UP BRO
Vis hele sitatet...
Ja "hahahaha" for depresjon og psykiske lidelser er virkelig noe å le av! Fyr opp og vær tøff og riss inn FTP på bakerste setet på trikken og se ned på alle andre enten de er etablerte og streite eller etablerte og psykiske syke, drit fett! Du missa fullstendig poenget, men siden du bor hjemme og ikke har egne regninger og mat å betale så er det kanskje litt vanskelig å forstå at å ha en jobb er viktig for å ha mat på bordet og tak over hodet. Ingen mener at mat på bordet og tak over hodet forhindrer depresjon, men å ha livet på stedet hvil år etter år fordi man heller vil sitte i kjelleren å røyke hasj gjør det hvertfall ikke lovende for psyken eller fremtiden.

Det å utvikle livet og etablere seg har mye å si for selvfølelsen og livsgnisten, det å ha en jobb å bidra med og stabil inntekt har mye å si for psyken, der å drive dank og nave har mye å si for psyken negativt.

Ut fra det du sier er problemene dine så er bør målene dine være å 1) få det bedre psykisk. 2) få det tryggere økonomisk 3) flytte for deg selv som du vil.
Ok, og hvordan skal man oppnå de målene? I hvertfall ikke ved å tro at man får et bosted i fanget som betaler seg selv og ved å få en god hasj dealer på det nye stedet du flytter til. Dette er det du sier du ønsker selv, men det er ikke sånn du oppnår målene og kommer deg ut av de problemene du spør om hjelp til å komme deg ut av. For å få det bedre psykisk må du få behandling, slutte å røyke weed som ødelegger psyken din, og fjerne det tyngende momentet med pengemangel. For å komme deg ut av pengemangel må du slutte å sløse penger dvs slutte å røyke weed. For å få deg et bosted og en økonomisk frihet og trygghet må du stå på for å få deg en jobb, og for å kunne få deg en jobb må du få behandling for de psykiske plagene dine. Se for deg disse stegene tegnet rundt en sirkel, hvor målene dine om bedre psyke, mindre pengeoroblemer og få eget bosted står som mål i midten av sirkelen. Disse tingene henger sammen og fører deg til løsningen på hver og en av problemene med tida og hjelper deg til målene.
Det er ikke så komplisert men å tro at å flytte og røyke mer weed og ikke få ut fingern bare fly rundt å skate hjelper deg med problemene du ønsker råd for å endre så tar du veldig feil..
Sitat av hand_model Vis innlegg
Innledning:
2. Hva angår diagnoser har jeg ingenting, men jeg vil jo aller helst vite om det er noe som ligger til grunn av min manglende evne til å passe inn i det jeg synes er et samfunn som går omtrent 1 million kilometer i timen fortere enn hva en skilpadde som jeg foretrekker.
Vis hele sitatet...
Arbeidslivet i Norge har amerikanisert seg litt i de siste 10-15 årene, og det har generelt blitt litt vanskeligere å være unormal. Litt for mange av de som rekrutterer foretrekker søkere som er middelmådige og lager lite støy. Når man først er innenfor arbeidslivet er det hakket lettere, men tendensen er rimelig klar. Det er veldig synd, men realitetene er noe man må forholde seg til.

Du er iallefall ikke eneste som er frustrert over det der.

3. Jeg så ikke helt greia med rusmoraliseringen komme for å være helt ærlig, men det er kanskje hele bildet som skremmer dere? Hva om jeg sier at jeg følre meg som en skilpadde blant en haug med egoistiske, selvsentrerte harer som kun bryr seg om å vinne?
Vis hele sitatet...
Meh, mange av de som henger på forumet her er veldig besteborgelige og litt for mange mangler virkelighetserfaring. Det er som det er, og det har vært sånn lenge.

JOBB:
1. Jeg søker forøvrig flere jobber daglig og det jeg trenger er slik som gode innspill på hva som kunne vært en passende jobb for en som ikke helt veit hva han er best på. Takker for alle tips hva angår karriere og tar gjerne i mot mer av det! Søker naturligvis i skatebutikker og skatehaller landet over i tillegg til kaféer, klesbutikker, restauranter, matbutikker - the whole shabang!
Vis hele sitatet...
Du har generelt to valg:
(1) Framstå som hardt arbeidene, hyggelig person som aldri kommer til å lage trøbbel og gjør som du blir fortalt.
(2) Bli (veldig) flink til noe

Anbefaler på det sterkeste alternativ 2.

2. Får jeg meg jobb så sparer jeg cash og flytter til California, ass. Dere kommer sikker til å le og tvile på at det går ann, men whatever. Har forresten god erfaring med å bo i USA dersom noen lurer på åssen det er.
Vis hele sitatet...
Det er en stor hær av løsarbeidere rundt omkring i verden, og det er mange steder i verden det går ann å leve på lite penger. Som norsk-språklig er call-senter jobber også en farbar vei, men de første jobbene man får i den bransjen suger balle. Man får jobber rimelig lett om man er villig til å flytte på seg dog. Praha er vel den kuleste byen med den type jobber for øyeblikket (Valetta og Dublin er to andre hot-spots).

Sesong-jobber på ski-resorts kjenner jeg også endel som har hatt, og det fungerer ypperlig om man er ung og utadvendt iallefall. Generelt, hvor enn det er nordmenn med penger, finnes det muligheter for folk som prater norsk . Ellers kan 1-års arbeidsvisum for Australia anbefales, godt miljø med rotløse mennesker og godt med jobber.

[/b]1. Virker som om jeg faller mellom alle stoler hos NAV, så det opplegget har jeg egentlig gitt opp
Vis hele sitatet...
NAV har ikke løsningen på all verdens problemer. Om du er frustert over arbeidslivet i Norge, stem på venstresiden (vel, Rødt eller SP egentlig, kanskje SV).

3. Hvorfor er det så få som klarer å komme med gode råd?
Vis hele sitatet...
Fordi gode råd er vanskelige, og krever at man tenker igjennom hva man skriver. Å bare rable ned noe krever mye mindre tid, og hvem bryr seg egentlig om fremmede på internett?

4. Kunne ikke NAV utplassert meg i en grafisk design-bedrift, da liksom?
Vis hele sitatet...
NAV kan ikke tvinge bedrifter til å ta deg imot, og det er så godt som ingen grafisk design-bedrifter som trenger ufaglært arbeidskraft nok til at de orker å styre med NAV-byråkratiet, dokumentasjonskravene og oppfølgingsmøtene. Trenger de noen er det fordi de har oppdrag, og da ansetter de noen de har tro på isteden.

5. Er det egentlig greit at NAV krever at en har tjent en viss sum over flere år for å få tilstrekkelig støtte i et tilfelle der hvor en har til sammen fire år høyere utdanning, men ingen fast jobb ennå?
Vis hele sitatet...
Tja, om du flytter ut og går tom for penger får du sosial-hjelp (kalles dagpenger nå?), imens arbeidsledighetstrygd er en rettighet man skal tjene opp. Det henger på greip, selv om det kanskje ikke blir kommunisert godt nok ut.
Sist endret av DumDiDum; 29. april 2020 kl. 03:53.
OPPTUR
Hadde forøvrig en skikkelig positiv opplevelse i dag som gjorde at jeg ble genuint glad inni meg: Ble i forbindelse med en jobbsøknad testet online i: konsentrasjonsevne, multitasking, forståelse av instruksjoner, læringsevne og personlighet. Testen av levert av AON, om jeg ikke tar feil. Supert opplegg assa.

DAG TO I FREAKDAGBOKA:
Gonna start this reply with a sentence for you to reflect upon. It is a question for you to take with you and ponder upon, not a question that I demand for you to answer for my sake.

How would you choose to solve this conversation if I was to be your son, dude?

Hvem sier at jeg ikke bor for meg selv?
Har dere folkens hørt om læringsvansker?
Hvorfor i all verden skal jeg tilbringe tid med en psykolog-dude som sannsynligvis peser meg slik som dere gjør?

Vi sier at de som scorer lavt i øynene på ensidige og ureflekterte lærere, pedagoger, rektorer og politikere er dumme, gjør vi ikke?

Jeg har utmerket konsentrasjonsevne, er sterk på multitasking, forstår instruksjoner ganske godt og har lav læringsevne, ok?

JEG ELSKER SKATEBOARDING OG DRITER I HVA DERE SYNES OM DET OK?
JEG ELSKER Å TEGNE OG GJØR DET IKKE FOR DERES SKYLD OK?

Håper du uten at du vet det er en av de mange som tar kontakt for å kjøpe kunsten min eller at du er en av de jeg suser forbi på skateboard sammen med vennene mine!

Det er ikke kidsa det er noe galt med, det er prøvene de måles etter! Jeg føler ikke at dette er så givende egentlig, da dere er som de aller fleste andre her i det Norske samfunnet: for stolte til å en gang vurdere at noen mennesker har utfordringer som dere ikke forstår eller noen sinne kan forstå.
Sist endret av hand_model; 29. april 2020 kl. 14:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hand_model Vis innlegg
OPPTUR
Hadde forøvrig en skikkelig positiv opplevelse i dag som gjorde at jeg ble genuint glad inni meg
Vis hele sitatet...
Nice, det er godt å høre

Sitat av hand_model Vis innlegg
How would you choose to solve this conversation if I was to be your son, dude?
Vis hele sitatet...
Jeg sier som min far sa til meg da jeg var samme sted som du tilsynelatende er nå: Ikke alt her i livet er lystbetont, og man må faktisk gjøre ting man ikke syns er gøy, for å få råd/tid/ressurser til å gjøre det man syns er gøy.
Jeg syns også det var veldig cheesy sagt, men etter å ridd AAP hos Nav i 4 år, begynner jeg faktisk å se fram til å ta en utdanning som er relevant for mine interesser, og deretter en karriere jeg kan trives i fremover i livet. Sånn er det bare.
Jeg brukte Nav og DPS for å lure meg selv til å tro jeg var en skadet/annerledes person, men ser nå som AAP nærmer seg slutten, at jeg bare har lurt meg selv og kasta bort masse verdifull tid. Du har evner og talenter, og det gjelder å bruke det på å forme livet ditt slik at du blir tilfreds i fremtiden.

Sitat av hand_model Vis innlegg
Har dere folkens hørt om læringsvansker?
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg hørt om. Det er allikevel ikke en unnskyldning for å skate og røyke weed resten av livet. Det finnes masse opplegg og hjelp du kan få under studier og utdanning, og Nav kan til og med hjelpe deg å komme inn på studier som virker lovende for en ordentlig karriere.
Jeg var uheldig og hadde en behandler i Nav som ikke støttet idéen min om å gå på kunstskole, fordi hun mente det ikke fantes ekte jobber i enden av studieløpet - forsåvidt ikke helt feil, da det er ganske vanskelig å leve som kunstner, men allikevel hadde det vært riktig av henne å støtte meg, da det hadde hjulpet meg med andre viktige ting, som sosialisering og rutiner. Jeg satt på den tiden oppe til kl 11 om morran hver dag og røyka bønne, drakk sprit og spilte PUBG hver dag.

Jeg valgte allikevel å begynne på kunstskolen og var så heldig at jeg hadde en slektning som lånte meg studiepengene så jeg kunne gå der, uten at Nav ble informert om dette. Det er faktisk ikke lov å studere og motta stønader fra Nav uten spesiell avtale om det, så jeg gjorde dette i skjul i 2 år.
Jeg vil heller anbefale å isåfall bytte saksbehandler i Nav, da jeg oppdaget senere at neste behandler jeg hadde var veldig positiv til idéen om kunstskole, og foreslo at de kunne hjelpe meg å komme inn der mens jeg mottok AAP. Litt awkward, siden jeg på det tidspunktet allerede gikk på skolen i skjul. Men det viser at folk faktisk prøver å hjelpe deg. Men du må også være hyggelig og vise at du er en ordentlig type, og ikke bare kreve å få jobb uten innsats.
Det finnes jo hundrevis av folk som står på og prøver hardt for å få de samme jobbene, så hvorfor skal de velge akkurat deg?
Å ta en utdanning kan altså være første steg for å bli en mer seriøs kandidat, og de fleste designutdanninger har faktisk lærlingsplasser det siste året av studiene.
Det er mye mer attraktivt med en faglært person, enn noen som krever å få alt servert på sølvfat. Det er også, som påpekt av noen andre, ganske mye papirarbeid for en bedrift om de skal ta inn en på praksisplass fra Nav. Det er heller ingen garanti for at du er flink nok til å jobbe der, så du stiller veldig svakt i forhold til de som har slitt seg gjennom en utdanning og oppnådd en viss bransjestandard. Sånn er det bare.

Sitat av hand_model Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal jeg tilbringe tid med en psykolog-dude som sannsynligvis peser meg slik som dere gjør?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til psykologer, er det som Nav-behandlere; de er bare mennesker de også. Om du fremstår så arrogant foran dem som du har gjort i noen av innleggene her, så er det naturlig at de rett og slett ikke har lyst til å hjelpe deg, fordi du fremstår som utakknemlig for rådene og hjelpen de vil gi deg.
Nå vet ikke vi hva slags opplegg du har med denne psykologen, og hva slags holdninger og verdier han har, men trolig er det ikke bare bullshit heller, når du nevner stemmer i hodet osv. Det er ikke sikkert du trenger denne personen i livet ditt, men isåfall bør du ta et grep for å bevise det - ved å f.eks søke deg inn på et studieløp.

Jeg vet selv at å sitte og ruse seg og ikke ville ha jobb, er usunt, og du kommer til slutt ingen vei med det. Som sagt lurer du egentlig bare deg selv, og det kan ta årevis før du innser det. Vi prøver bare å hjelpe deg å spare tid og helse ved å være så "moraliserende" som du mener vi er.

Du tenker kanskje ikke at mange av rådene du får her inne kommer fra et godt sted, fra folk som har opplevd og vært på akkurat samme sted du er nå, og derfor er det litt provoserende å bli møtt med arroganse fra deg.
Jeg hadde sikkert tenkte det samme som deg for noen år siden, men vi må allikevel forsøke å nå igjennom.
Det er ingen tvil om at å roe ned på røyken vil hjelpe deg i lengden. Selv om det er jævlig chill og digg å røyke, så er det utvilsomt en bakside av medaljen - det kan bare ta noen år før du innser det selv. Om du fortsetter lenge nok, så er det ikke engang chill å røyke lenger, det blir bare ubehagelig, angstfremkallende og fullt av dårlig samvittighet, fordi du innerst inne vet at det er sant.
Sitat av hand_model Vis innlegg
JEG ELSKER SKATEBOARDING OG DRITER I HVA DERE SYNES OM DET OK?
JEG ELSKER Å TEGNE OG GJØR DET IKKE FOR DERES SKYLD OK?

Håper du uten at du vet det er en av de mange som tar kontakt for å kjøpe kunsten min eller at du er en av de jeg suser forbi på skateboard sammen med vennene mine!

Det er ikke kidsa det er noe galt med, det er prøvene de måles etter! Jeg føler ikke at dette er så givende egentlig, da dere er som de aller fleste andre her i det Norske samfunnet: for stolte til å en gang vurdere at noen mennesker har utfordringer som dere ikke forstår eller noen sinne kan forstå.
Vis hele sitatet...
Nå fremstår du som jævlig arrogant igjen. Du kan skylde på samfunnet rundt seg så mye du vil(det gjorde jeg også i årevis), men i bunn og grunn så er det ditt eget ansvar å gjøre noe ordentlig ut av deg selv.
Du kan fortsette og håpe at vi vil kjøpe kunsten din, men sannheten er at den mest sannsynlig er like ræva som holdningen din - det kan du derimot endre på ved å ta deg sammen, studere og faktisk bevise for "samfunnet" at den er verdt noe, og bli enda flinkere. Du har ingenting å tape på det.

Du har et holdningsproblem, og virker som du tror at noen skal servere deg en jobb bare fordi du mener du fortjener det. Du må, igjen, bevise at du faktisk er god for det.
Jeg er ikke for stolt til å innse at noen har utfordringer med å lære, men det er snarere tvert imot DU som er for stolt til å innse at du faktisk må jobbe for å fortjene noe. Enten det er gjennom studieinnsats eller en ekte jobb.

Enkleste vei for deg ville nok vært å søke deg inn på et kreativt studium, enten på egenhånd eller i samråd med Nav/psykolog, men hvis du er for opphengt i at du fra starten av ikke klarer det, og ikke engang gir det er forsøk, så har du faktisk bare deg selv å takke.

Det høres bare ut som unnskyldninger fra noen som ikke gidder fordi det er chillere å røyke weed, og jeg vet så alt for godt hva jeg prater om.
Du bør også sette pris på at vi faktisk gidder å prøve å skrive litt fornuft inn i huet ditt, for hvorfor i helvette skal jeg egentlig gidde å bruke tiden min på en arrogant drittunge som allikevel vet best?
Hvis du visste best, hadde denne tråden ikke eksistert og du hadde på egenhånd klart å skape noe nyttig, så jeg tror innerst inne du vet hva jeg prater om
Sist endret av Alzo88; 29. april 2020 kl. 17:17.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal ikke si jeg vet hvordan du har det, men hadde for en god stund siden en dårlig opplevelse med dop som fikk meg et stykke i kjellern. Kan kjenne på det du sier om å føle at samfunnet beveger seg for raskt, og at alle kun ønsker vinning.

Etter en god stund med apati rundt det meste fikk jeg det for meg at mitt største ønske der og da var å være selvforsynt. Å få en jobb tror jeg er det aller beste du kan gjøre både for selvfølelsen og for lommeboken. Etter flere runder og mange nedturer fikk jeg jobb på matbutikk og følte det gjorde utrolig mye på selvfølelsen og mestringsfølelsen. Fikk en følelse av at jeg gjorde noe nyttig, og tiden jeg brukte der så jeg på som tid som gjorde situasjonen min bedre. Dessuten var det utrolig sunt for min del å møte nye mennesker(kolleger) med andre livserfaringer. Fikk en følelse av at jeg ikke var så annerledes. Ser på måten du skriver at du ikke er en dust, noe som burde rekke for slike stillinger, skal si det er mange større brødhuer enn det du virker som der jeg jobber, (ikke at de ikke er festlige av den grunn, men du skjønner). Kom før kl. 3 og spør om å snakke med daglig leder(går som regel i søpla de fleste steder dersom den gis til en tilfeldig). Der jeg jobber ble det ikke krevet mer enn en CV og et par ord om hvor du har gått på skole, avgjørende er om de ser etter folk i slike stillinger. Ga søknader rundt 30 steder før jeg fikk et intervju, alle på matbutikker. Puss tenna, ta skjegget, klipp håret, ta på godskjorta og snakk som du har en finger i rumpa(vær optatt av kundeservice og at du liker mennesker). Si at du spiller tennis. Si at du kunne tenke deg å jobbe der i minst 2 år, oppsigelsestid er 1 mnd uansett, så det er en av godene og kunne lyve om dette som arbeidstaker tenker jeg.

Ble kanskje litt rotete men TL;DR(+): Prøv å få en jobb, vær selvforsynt, ikke belag deg på andre

Uten å være for corny vil jeg si at tankesett kan ha mye å si. For min del da jeg begynnte å henge bak de jeg kjente, hjalp det for meg å tenke at så lenge jeg bevegde meg fremover så var ting bra. Føler meg fortsatt enig i den uansett hva jeg driver med.

Forøvrig det jeg har å komme med, prøv og tenk at ting blir bedre, uansett hvilket tempo det går i. Ønsker deg lykke til.
Sitat av hand_model Vis innlegg
HEYA.

Jeg trenger input. Jeg er annerledes. Jeg er blitt en fattig og ubrukelig dass synes jeg. Hva skal en gjøre da, lage rap?

Tegner, kjører skateboard, kjøper bruktklær, lager animasjoner, hører på trap, elsker weed og vet veldig godt hva jeg ikke synes noe om. Hakke jobb. Jeg har dessverre vært uheldig å være med mennesker som likte psykedeliske stoffer....
Vis hele sitatet...
Du skriver jo prikkfri norsk, bortsett fra de unødvendige engelske ordene du strør rundt deg med, så helt håpløs kan du jo umulig være.

Da jeg hadde en fot på skråplanet som 21-åring for 397 år siden, begynte jeg å trene. Jeg ble dratt med av en kompis og jeg så ikke helt vitsen i starten. Men fungerer kroppen, så fungerer hodet. Og så livet litt etterhvert. Vet det høres både besserwissersk og "kleint" ut (eller hvilke kule ord om sånt som ungdom bruker nå til dags), men om trening er uakseptabel adferd i din lille andedam, så trenger du jo ikke avsløre det for noen. Ikke trenger du noe utstyr heller for å småløpe lange skogsturer langt fra folk om du ikke vil bli sett. Ta med to bananer, en vannflaske og løp ut nå!
Vil du vite hva jeg har hørt baby?
Gang på gang har jeg blitt fortalt at mennesker bryr seg om sin nestemann,
Jeg har hørt mang en gang at han duden kjenner en annen kar som kjenner en mann som driver den sjappa og kjenner ham,

Jeg har hørt nesten en gang for mye snart at det bare er så i fra eller at noen håper det går bra, "bro" og "kompis" og den dritten der fra folk som leker førstemann til mølla, var det ikke noen som sa jeg skulle være snill og grei og vente på min tur?

Jeg har hørt om så mye rart at jeg ikke vet hva som er sant,
Jeg har møtt så mange folk at jeg ikke vet hvem som er venn eller fiende,
Jeg har hørt at freak.no er for folk som tar dop,
Jeg har søkt så mange jobber og prøvd så hardt å vinne fram men føler meg fortsatt like kald,
Jeg har hørt om aliens, sjamaner, hippier, grundere, oljeeventyr, brorskap, og livets gang

Tviler på at noen av dere som leser dette har vært uten inntekt så lenge at dere ikke har råd til mat
Sist endret av hand_model; 1. mai 2020 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det er nok bare du her på freak som har vært ute en vinternatt. Vi andre har ikke peiling.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hand_model Vis innlegg
Vil du vite hva jeg har hørt baby?
Gang på gang har jeg blitt fortalt at mennesker bryr seg om sin nestemann,
Jeg har hørt mang en gang at han duden kjenner en annen kar som kjenner en mann som driver den sjappa og kjenner ham,

Jeg har hørt nesten en gang for mye snart at det bare er så i fra eller at noen håper det går bra, "bro" og "kompis" og den dritten der fra folk som leker førstemann til mølla, var det ikke noen som sa jeg skulle være snill og grei og vente på min tur?

Jeg har hørt om så mye rart at jeg ikke vet hva som er sant,
Jeg har møtt så mange folk at jeg ikke vet hvem som er venn eller fiende,
Jeg har hørt at freak.no er for folk som tar dop,
Jeg har søkt så mange jobber og prøvd så hardt å vinne fram men føler meg fortsatt like kald,
Jeg har hørt om aliens, sjamaner, hippier, grundere, oljeeventyr, brorskap, og livets gang

Tviler på at noen av dere som leser dette har vært uten inntekt så lenge at dere ikke har råd til mat
Vis hele sitatet...
Jeg spør av ren nysgjerrighet - hvor bor du som ikke har inntekt? Hvordan betaler du husleie f.eks.? Eller bor du på gaten? Hvordan får du i deg næring når du ikke har råd til mat? Teach me, schizo-master Jeg vil være like udødelig.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Meh, mange av de som henger på forumet her er veldig besteborgelige og litt for mange mangler virkelighetserfaring.
Vis hele sitatet...
Det veit du at ikke stemmer, eller så har du ikke sett deg rundt her inne. Freak er Norges samling av kriminelle, rusliberale, skråplanere og andre utaforere. Besteborgelige? Mangler virkelighetserfaring? Jeg tror ikke du får mer virkelighetserfaring på det norske nettet fra det harde liv enn her på Freak. Flere i tråden her sier jo de har vært på akuratt samme sted som OP og det er ikke noe man behøver å påpeke for å gi råd heller. Rådene til OP er gode, og jeg tror alle som har svart har svart det samme de ville sagt til en nær kompis eller lillebror de brydde seg om og måtte stramme opp og vekke opp litt.
Sitat av hand_model Vis innlegg
viler på at noen av dere som leser dette har vært uten inntekt så lenge at dere ikke har råd til mat
Vis hele sitatet...
Men råd til weed, det har du?
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Men råd til weed, det har du?
Vis hele sitatet...
Ikke sant... Gøy hvordan man som 18 åring tror man er den eneste i verden som sliter, har dårlig råd og har andre problemer, og ikke skjønner at livet og ikke minst økonomien handler om prioriteringer. Ikke like gøy som 30 åring og fortsatt være like uetablert og deprimert og oppgitt fordi man brukte de viktigste åra i sitt liv på å kaste bort spenna på weed.....
Så du liker å skate og røyke men ikke å delta i samfunnet?
Du må nok komme deg ut av komfortsonen din for å lykkes.
Høres slitsomt ut å ha slike syn på seg selv og verden.
Legg rus på hylla ett år og se hva som skjer...
Kanskje ting blir lettere for deg da..
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Haha, jeg liker han her. Du er i hvert fall fargerik.

Jeg har vokst opp blant musikere og typiske kunstnere. Du minner meg om mange jeg kjenner. Mange av de har slitt med å finne sin plass i samfunnet, men de aller fleste lander på beina virker det som. Veldig mange slike sjeler ender opp som pedagoger siden de ofte er omsorgsfulle og flinke med mennesker.

Har du vurdert å jobbe i barnehage? Det er ganske chill. Jeg føler man kan få mye ut av det selv også. Godt å gå hjem og føle at man kanskje gjorde et barns liv bedre ved å være der. Det er også mange frie sjeler som jobber i barnehage så det skal mye til før noen ser rart på deg der. Bonus, det er ganske enkelt å få jobb også.

Ignorer surtrusene på freak, eller ta rådene (de er gode) men se bort i fra den sure tonen. Trakassering er det i hvert fall ikke.

Det virker som du gjør mye allerede. Fortsett med det! Lykke til.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ironisk nok når jeg ser ditt siste svar så er svaret at DET ER DEG MOT VERDEN!

Alle rundt deg er opptatt meg seg og sitt, det er slik at de ikke har ork, tid eller kunnskapen til å ta vare på deg. Selv om det finnes ordninger i vårt fine land som til en viss grad tar vare på oss, er det slik at hvis du skal klare deg så må du tjene egne penger og få din egen båt til å flyte, hva du velger å gjøre utover det er opp til deg. Vet ikke om dette er noe du har tenkt over fra før, men om du ikke gjør dette så er du en byrde for andre. Ikke vondt ment men det er sannheten.

Vet ikke om det er meg du sikter til, men du sier at de som leser ikke har opplevd å ikke ha hatt råd til mat. Du har rett dette har aldri skjedd meg, såpass heldig har jeg vært. Jeg har derimot prøvd å ta mitt eget liv grunnet fortvilelsen rundt fremtiden og blitt innlagt grunnet dette for en god stund tilbake. Dette er totalt irrelevant når det kommer til det jeg sier til deg, men følte at jeg måtte utdype dette når du kommer med svaret ditt. (Har det helt bra nå, er lenge siden til de som måtte lure)

For all del, skate så mye du vil, men du må få din egen båt til å flyte, det er det ingen som kommer til å hjelpe deg med. INGEN, utenom inntektskilden din.

Ja, ingen deler akkurat like erfaringer som deg, men mennesker er såpass like at vi fortsatt kan gi råd til hverandre.

Jeg nekter å tro at du ikke kan få en jobb. Det nekter jeg å tro. Hvis du selv ikke tror det har du ikke prøvd lenge nok. Søk en gang på google om hvordan det gjøres så er du inne med nok innsats, tålmodighet og fleksibilitet. Det er faktisk ikke vanskeligere enn det.

Ser tidligere i tråden at du er frustrert med hvordan folk svarer deg, noe jeg forstår. Folk er spydige, som sagt deg mot verden. Jeg vil bare at du skal vite at jeg lagde bruker på freak ut av at jeg så innlegget ditt og til en viss grad følte med deg. Er ikke jesus av den grunn, men vil bare at du skal vite at jeg svarer her genuint for at jeg ønsker at du skal kunne forbedre livssituasjonen din. Følelsene mine settes i spinn med dette svaret, så er bare å unnskylde om du ikke likte formuleringen, noe jeg mener ærlig med null ironi.

Har tenkt på denne tråden de siste dagene og ønsker så virkelig at du skal forbedre din egen situasjon slik at du ikke skal oppleve å være fortvilet, for jeg vet hvordan den følelsen er. Men noe mer kan hverken jeg, eller noen andre gjøre for deg. Det er deg mot verden. Ønsker deg lykke til og masse kjærlighet.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skrives Jah bless, ikke Yah. Yahweh er den jødiske skrivemåten og guden over Israel. Jah er rastafarienes universelle Gud. Jødene bruker ikke betegnelsen Yah bless. Rastafariene bruker betegnelsen Jah bless etter Jehova. Du har mye igjen å lære, og selvom weed, slækking og skating er alt som gir mening for deg nå så er det på tide å tenkte LITT fornuftig og langsiktig og. Du hører stemmer og har tydelige symptomer på alvorlig sinnslidelse og kan seriøst ikke røyke mere weed. Det som kommer til å skje er at psykosesymptomene forværrer seg tusen ganger mer, og da er det ingen vei tilbake fordi hjernen er for skada. Tro meg, det vil du ikke. Skating er fett n all men alle må jobbe for å få det livet de vil ha, livet koster så har du dårlig råd må du få deg en jobb og slutte å røyke weed. Vet ikke hvor rastafari du er, eller om du bare bruker begrepet deres fordi du har hørt det i musikk du hører på når du er fjern, men det er andre måter å komme nær Jah på enn å røyke weed. En ital livsstil er viktig, google det og begynn å ta vare på deg selv. Sånn du lever nå er å kaste bort potensiale ditt hellige vesen er. Du er ikke anderledes, du er lat og trangsynt. Det at du har et behov for å være så anderledes er hvertfall ikke et rastaprinsipp, hvor kjernen handler om at alle er én. Forståelig om du ikke er rastafari men da skjønner jeg ikke hvorfor du bruker sånne begrep. Folk som ikke er kristne går ikke rundt å sier Gud velsigne deg. FYI Man er ikke rastafari bare fordi man røyker weed.
Kjenner meg litt igjen i historien din; litt.

(PS: Jeg er ikke her for å gi deg råd, det er jeg ikke i en posisjon til i det heletatt. Men har meninger.)

Det som har hjulpet meg mer enn noe annet har vært en skikkelig terapaut, den ufordømmede, dype og visdomsfulle typen..

Jeg tror du først og fremst trenger reell støtte, og en kommunepsykolog med null erfaring av hva psykedelika eller alternative tilstander er er kanskje ikke det beste valget av en støttespiller.

Det min terapaut har fokusert på med meg er å bygge stabilitet, trygghet og gode vaner. Jeg er lett typen som kan sveve bort eller kollapse, så det å ha et godt fundament er utrolig viktig.. og jeg har funnet meg en jobb som er halvveis det jeg liker å gjøre.

Helt frem til ett år siden var hele fokuset mitt orientert til mine hobbier(noe jeg sannsynligvis vil kunne leve av i fremtiden) og selvaktualisering. Etter å ha møtt en gjeng ekte menn fikk jeg en nokså ærlig feedback på meg selv som mann og innså at det å tjene penger og ha en jobb er/var det viktigste for meg.

Jeg er bikket 30, og aldri i livet mitt har jeg følt det slik - aldri hatt noe særlig stabilitet, inntekt eller trygghet. Nå er hele fokuset mitt der, og det føles veldig bra. Vasker huset. Fikser ting. Lager god mat. Jobber; tjener greit. Mediterer mindre. Leser mindre filosofi. Mindre psykologi. Mer nedpå jorda.

For meg er det en steg-for-steg prosess. Men jeg har også vært veldig heldig med å finne gode støttespillere som kan guide meg.
Har lest hele tråden nå. Du må roe deg ned, begynn og hør på hva folk sier til deg. Jeg var som deg. Slutt og prat om California for nå og kons deg om hva du skal gjøre i dag for at du skal få det littegrann bedre i morgen den dag. Start smått og øk på. Pang
Du blir jo retarded om du skal drive å røyke. Slutt med engang.

Snakker av egen erfaring, 15år med møkkadopet. Var kult de første 2årene, etter det går det bare nedover, ser på alle venna mine, sitter i akkurat samme situasjon.
Trodde faktisk røykings var ufarlig og ikke kunne gjøre så mye skade, men joda.
Lindring
Fordi jeg får alle disse tilbakemeldingene i tillegg til at jeg får delt hva som står på vil jeg fortsette med det her, egentlig! Jeg vurderer å gå i samtaleterapi når jeg får råd til det, kanskje det er fornuftig. Fordi jeg føler meg så dum vil jeg aller helst flytte langt vekk, derav California eller Portugal eller Australia. Fordi jeg har det vondt har jeg lyst på mer lindring og det synes jeg sol, varme og skateboard gir.
Sist endret av hand_model; 2. mai 2020 kl. 14:57.
Sitat av hand_model Vis innlegg
Lindring
Fordi jeg får alle disse tilbakemeldingene i tillegg til at jeg får delt hva som står på vil jeg fortsette med det her, egentlig! Jeg vurderer å gå i samtaleterapi når jeg får råd til det, kanskje det er fornuftig. Fordi jeg føler meg så dum vil jeg aller helst flytte langt vekk, derav California eller Portugal eller Australia. Fordi jeg har det vondt har jeg lyst på mer lindring og det synes jeg sol, varme og skateboard gir.
Vis hele sitatet...
Hvis du benytter deg av en offentlig psykolog, så koster det bare litt over 2000 kr/året. Etter at du har brukt denne summen på psykolog, så vil du få en frikort for resten av året. Det tar deg 7-8 psykologtimer før du får frikort. Etter mitt syn er det en meget god deal. Det koster jo egentlig titalls tusen kroner å få psykologbehandling, men samfunnet tar seg av mesteparten av kostnaden.

Det med å flytte vekk vil ikke hjelpe en damn shit. Du klarer ikke å rømme fra deg selv ved å flytte til et annet sted i verden. Du kommer til å havne i samme spor, bare denne gangen bor du i California og får null nada støtte fra det offentlige og må klare deg selv i hardcore mode. Norge er et paradis ift USA mtp personlig økonomi. Du klarer jo ikke å ta vare på deg selv i Norge! Tenk hva som vil skje i USA.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hand_model Vis innlegg
Lindring
Fordi jeg får alle disse tilbakemeldingene i tillegg til at jeg får delt hva som står på vil jeg fortsette med det her, egentlig! Jeg vurderer å gå i samtaleterapi når jeg får råd til det, kanskje det er fornuftig. Fordi jeg føler meg så dum vil jeg aller helst flytte langt vekk, derav California eller Portugal eller Australia. Fordi jeg har det vondt har jeg lyst på mer lindring og det synes jeg sol, varme og skateboard gir.
Vis hele sitatet...
Bra! Dette er første posten din jeg ser med litt velvilje i, og ikke bare trass og opprør i. Psykolog er ikke noe man venter med til man får råd, først og fremst er det 3 måneder ventetid fra du søker til du får komme inn, så søk via fastlegen din med en gang. Heller nå enn senere! Og som Stray Wonderer sier så koster det ikke mer enn litt over 2 tusenlapper hele året. Det er nok mye mindre enn hva du bruker på weed i måneden. Du kan nedprioritere andre ting også, drikker du brus hver dag så koster det deg 1000 kr i måneden, man kan klare seg på saft til 40 kroner uka istedet. Andre ting som sjokolade, kiosk munch og kebab hver gang du er ute å skater også blir et høyt beløp sammenlagt som du kan bruke på noe mer viktig enn å hive ut av vinduet på sqvip du egentlig ikke trenger.

Skjønner at du tenker at sol og skating vil gi deg den terapien du trenger, men samme hvor man er i verden så kan man ikke legge igjen hjernen sin hjemme, og det er hjernen din som trenger psykologbehandling. Du er både deprimert og småschizofren med egentlig ganske alvorlig psykosesymptom når du har hørselshallusinasjoner og hører stemmer. Det forsvinner ikke av å flytte eller av å skate og røyke weed. Weed er en vane for deg som du tror er harmløst og som hjelper deg å holde ut en A4 verden, men det har blitt en skadelig uvane som forværrer psyken din og gjør deg mer deprimert, avstumpa, og psykotisk. Jeg har vært gjennom akuratt samma shitten som deg og jeg ga faen og fortsatte å røyke men endte opp med fullblown psykose langvarig noen år seinere og huet ble aldri som før igjen etter det. I dag tåler jeg ikke ta ett trekk engang. Dette er ikke bare meg men ganske klassisk for stonere som fortsetter å røyke når hjernen varsler at noe er galt. Så det er bedre om du slutter nå og får hjelp av psykolog sånn at du i fremtida kan kose seg med en joint en gang i blandt igjen, istedet for å fortsette å puffe og ødelegge hjernen og fremtida di helt.

Du kan fortsatt skate og henge rundt, men om du ikke klarer det uten å røyke så bør du finne på noe annet inntil du har fått behandling og hatt røyke pause et år eller to. Og som vi har sagt er løsningen på økonomiske problemer å jobbe, og etter eller samtidig som psykologbehandling så vil du være mer rustet for jobb også. Men man får det ikke servert i fanget så hva med å se for deg selv om fem eller ti år, om du ønsker å være en fattig stonerboms eller om du ønsker å ha økonomisk trygghet, noe å stå opp til, og noe å få selvverd og livsgnist av? Regner med at du heller vil det siste enn det første alternativet, så se på det å skaffe seg jobb som en glede og et mål du skal stå på for og klare! Ja alle jobber er ikke så kule eller givende, men sånn er det for alle mennesker, vi jobber for å få råd til det kule og givende i livet, og for å ha det trygt økonomisk og praktisk. Work hard play hard.

Now good luck son!
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye utlyste jobber på Facebook market for tida ser jeg.
Okei, jeg vet at jeg har bøtter og spann med drivkraft, alt jeg trenger er å finne riktig sted å plugge inn.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hand_model Vis innlegg
Okei, jeg vet at jeg har bøtter og spann med drivkraft, alt jeg trenger er å finne riktig sted å plugge inn.
Vis hele sitatet...
Et slikt sted finner du ved å prøve en del forskjellig. Det går vanligvis ikke å tenke seg frem til hva som er riktig for deg uten å prøve. Eller så tenker man seg frem til noe, også finner du senere ut at ting ikke er helt sånn som du trodde det skulle bli. Derfor må du bare prøve å finne en eller annen jobb, uansett hvilken.
Det er min erfaring så langt også etter å ha gått feil noen ganger her og der. Jeg synes resonans er et spennende fenomen.
Dra til nav. Legg deg flat, som et ynkelig nakent lite kjeledyr strippet av all selvrespekt og stolthet. Hopp gjennom ringene dems, legg kortene på bordet. Fortell at du har sviktet utdannelsen din, og starten på voksenlivet. Ikke nevn rus eller at du hører stemmer. Du vil bli satt opp med støtte, gå på udugelige "tiltak". Ettehvert bli satt opp med en lav-betalt jobb. Derfra er du er du en relativt intelligent kar tror jeg, som har vært igjennom litt tidlig karakterbyggende nedgang og livet er egentlig din sandkasse. Lykke til
Krav nummer 1
Jeg vil ha en utdanning som garanterer fast jobb i mange år fremover med stabil og romslig inntekt. Jeg vil ha tips på jobber som tilfredstiller dette kravet og dersom det finnes ønsker jeg en jobb som kan gjør at jeg kan få jobb hvor som helst i verden.
Sist endret av hand_model; 4. mai 2020 kl. 02:45.
Gå for utdanning innen tip, og dra videre derfra feks, cnc operatør, prosessteknikker, automatiker