Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4544
Kanskje dette har blitt tatt opp før, beklager det isåfall.
Med tanke på rus (resept eller ikke, alkohol eller adrenalin - rus i alle former), hvor går grensa?

Hva er balansepunktet mellom kontroll og misbruk?
Dette er klart individuelt, men det er jo også så tabubelagt at det kan være vanskelig for den individuelle å vite hvor grensa egentlig går - før det kanskje er for sent?

Recreational og misbruk. Hva er grensa? Jeg skjønner jo at den ikke kan være spesifikk, jeg er bare interessert i deres innspill og tanker.

Grunnlag for bruket spiller vel en rolle, og selvsagt også hvor ofte og hvor mye - og kanskje også hva?
Min erfaring er at det går til helvette med dem som ikke hører på kroppen. Føler du angst eller en "funky" følelse er det bare til å legge det på hylla en god stund (snakker mnder). Det morsomme (eller ikke fullt så morsomme) med rus er at det er så individuelt hvordan det påvirker folk. Jeg vet om folk så har drukket/røykt/tatt piller i årevis som har det hele på stell, mens jeg også har sett folk hvor det er kun den ene gangen som må til for ar alt gikk til helvette. Er det verdt det? Vanskelig å si. Det er nesten som russisk rullett på en måte
Er flere tråder om dette, men sliter litt med å søke de opp.
Det folk er enige om, er vell at det er ganske individuelt. Det som går for noen, kan være for mye for andre.

Fant en tråd som i alle fall er delvis relevant, som er verdt å lese igjenom.

Tips til sunt rusbruk? Hvor langt skal eksperimenteringen gå?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det jeg personlig har gjort som har gitt meg ett normalt liv med egen bedrift og det meste på stell er at jeg har faste dager da jeg ruser meg. Kun i helgen. Og så har jeg 1 ukedag. Lurt og sette egene grenser selv om det er kjipt. Røyker ikke hasj daglig heller og unngår "mårningsen" har holdt meg langt unna ting som har stor fare for avhengighet.

Tar kun.
Mdma
Lsd
Hasj
2-cb
Har prøve cola, var ikke noe spesielt, tar det ikke igjenn.

Synes det et digg og bruke psykadelika da jeg ikke føler noe avhengighet og kan vente flere uker mellom hver gang. ( lysten er selvfølgelig der) Og det gir meg utrolig mye. Man må sette regler for seg selv og ikke lure deg selv. Det er for meg personlig ett sunt bruk av dop og en god balanse.

Må mevne at jeg ikke er venner med de i "miljøet" alle mine venner er nyktre og jeg lever ett dobbelt liv. Funker veldig bra da det ikke er fristelser som kommer konstant
Grensa mellom bruk og misbruk, kan settes når det får overveiende negative konsekvenser...
Hvis man dropper skole eller jobb, mister dame eller venner , eller begynner å fucke opp dagliglivet pga rusen så er grensa forbigått i mine øyne. Om man møter nykter på arbeid å "fikser livet" så er det vel ikke noe problem... å se om dette er tilfelle kan jo være vanskelig..
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Det er veldig varierende og individuelt. Det er flere faktorer som har betydning vil jeg si. Så lenge rus ikke priorieteres ovenfor jobb, familie, venner eller hobby så er allerede det et fornuftig bruk vil jeg si. Men ved siden av dette bør man klare og sette grenser for hvor ofte og hvor mye kroppen og hodet tåler.

Selvom en person røyker hver dag i ett år og kan ta x-antall måneder pause etterpå, så jeg vil fortsatt kalle det misbruk. Men igjen så har han kontroll(?) Det er veldig varierende. Hvis man ruser seg så mye at man ikke har kontroll eller vet hva man gjør, er vel også det misbruk. Men det betyr ikke at man gjør det hver dag?

Personlig har jeg har et rasjonellt og disiplinert forhold til rus etter min mening.
Jeg bruker marihuana 1-2 joints i helgene. Liker å kose meg med vin og øl noen ganger. Ellers 5-6 ganger i året bruker jeg MDMA og psylocybin/fleinsopp hvis det er mulig. Jeg er åpen for å prøve psykadeliske stoffer og utforske deres universum, men holder meg unna alt annet som piller og såkalte tunge stoffer.
Det er veldig varierende fra person til person. Grensen min går på bruk av tunge stoffer som opiater/benzo/amfetaminer. Bruk av slike stoffer for min del har stort sett negativ virkning i en eller annen grad. Dette har med at jeg har lett for avhengighet og noen psykiske lidelser. Det er fristende og ta med alkohol også, jeg er veldig glad i øl og vin. Grensa går på gjentatt fyllesyk og derav abstinenser. 2-3 flasker rødvin i uka for min del( 2-3-4 glass om dagen) synes jeg er innafor, mer en det skaper bare ubehag og uro i lengden, samt gjør meg mer ukritisk til andre rusmidler.

Om jeg har lyst til å røyke meg fjern store deler av en sommerferie, har ingen noen ting med dette å gjøre og er for min del lite skadelig. Går det utover sosiale settinger, skole og jobb er det et problem. 2-3 jointer i uka resten av året ser jeg ingen problem med, daglig røyking kan være fristende men er misbruk i mine øyne.

Ellers synes jeg ketamin og diverse hallusinogener 5-6 ganger i året er greit. Er ikke spesielt glad i typiske party-dop så bruker det veldig sjelden.
Jupp, veldig individuelt.
Selv bruker jeg ingenting, ever - sånn generelt.
Unntak for veldig spesielle anledninger. Et glass champagne i kompisens bryllup i fjor var vel eneste alkoholen jeg hadde i meg det året f.eks.
4 glass vin om dagen høres ut som misbruk *i mine ører* men det er vel kanskje normen for andre.
Vet at blandt annet mer sydlige land har en mer vinbasert matkultur generelt så jeg sier ikke at det gjør noen til et alkisvrak.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Grensen min går på bruk av tunge stoffer som opiater/benzo/amfetaminer. Bruk av slike stoffer for min del har stort sett negativ virkning i en eller annen grad.
Vis hele sitatet...
Takk for at du presiserer at dette er din personlige grense, og jeg synes også at misbruk av slike hard drugs er potensielt mer risikabelt og mindre konstruktivt enn psykedelika. Med det sagt, så kan alle de klassene brukes terapeutisk, uten at det nødvendigvis utvikler seg til noe som må kalles MISbruk. Men det er individuelle forskjeller; noen mennesker kan ha terapeutisk nytte av slike stoffer, noen er disponert for avhengighet og kan havne på kjøret. Antagelig mye mindre risiko for å havne på "LSD-kjøret" for å si det slik.

Personlig definerer jeg ikke "hvor grensa går" basert på hvilken substans det er snakk om, men mer subjektivt på funksjonsnivå og livskvalitet. Hvis vedkommende har "kontroll", er velfungerende og virkelig fornøyd med livssituasjonen innerst inne, så er det vel ikke noe problem? Derimot hvis substansen begynner å påvirke livet negativt, men man ikke greier å gi slipp på den likevel, DER går min grense (gitt at "grensen" er skillet mellom konstruktiv bruk og misbruk).
Grensa går, sammen med alt annet, der de negative konsekvensene blir store nok til at det er betydelig ødeleggende for livskvaliteten din, og eller skader miljøet/samfunnet rundt deg.

Man kunne likesågodt laget en tråd: "Klappe katten, hvor går grensa?" Hvor man kan spørre seg om katteklappinga du driver med er positiv for livet ditt. Dersom du ringer inn syk på jobb gjentatte ganger fordi du heller vil være hjemme og klappe katten din har du et katteklappingsproblem, enkelt og greit. Dersom du avlyser avtaler med venner fordi katten din kom inn døra og du prioriterer klapping fremfor venner vil jeg si det begynner å bli et problem også.

Du selv trenger ikke synes at dette er et problem før det er for sent. Man kan jo også stille seg spørsmålet om det er selve katteklappingen som er problemet, eller om det ligger noe bak som gir deg behovet for denne katteklappingen.

Dette er jo også selvsagt individuelt, og for noen kan det å sitte hjemme og klappe katten være mer givende enn å henge med venner og sosialisere, men hva gjør du når katten stikker i en uke eller to(slik som alle katter fra tid til annen gjør...)? Gjemmer du deg i hekken til naboen og lokker med deg katten hans hjem? Da begynner katteklappingen din å bli et problem for omgivelsene og miljøet rundt deg, så da er det litt samme hva du tenker om det, da har du et problem uansett hvordan du selv velger å se på det og du bør oppsøke hjelp.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Jupp, veldig individuelt.
Selv bruker jeg ingenting, ever - sånn generelt.
Unntak for veldig spesielle anledninger. Et glass champagne i kompisens bryllup i fjor var vel eneste alkoholen jeg hadde i meg det året f.eks.
4 glass vin om dagen høres ut som misbruk *i mine ører* men det er vel kanskje normen for andre.
Vet at blandt annet mer sydlige land har en mer vinbasert matkultur generelt så jeg sier ikke at det gjør noen til et alkisvrak.
Vis hele sitatet...
Kall det gjerne misbruk eller hva som helst, 2-3 vinflasker i uka gir ikke meg noen helseproblemer. Det er jo også vitenskapelig bevist at et par enheter hver dag kan være bra for helsa. 4 glass er vel kanskje litt mye, enig i det. Så lenge jeg betaler min skatt og ikke belaster helsevesenet unødvendig bør jeg vel få drikke hva jeg vil.

Sitat av candela Vis innlegg
Takk for at du presiserer at dette er din personlige grense, og jeg synes også at misbruk av slike hard drugs er potensielt mer risikabelt og mindre konstruktivt enn psykedelika. Med det sagt, så kan alle de klassene brukes terapeutisk, uten at det nødvendigvis utvikler seg til noe som må kalles MISbruk. Men det er individuelle forskjeller; noen mennesker kan ha terapeutisk nytte av slike stoffer, noen er disponert for avhengighet og kan havne på kjøret. Antagelig mye mindre risiko for å havne på "LSD-kjøret" for å si det slik.

Personlig definerer jeg ikke "hvor grensa går" basert på hvilken substans det er snakk om, men mer subjektivt på funksjonsnivå og livskvalitet. Hvis vedkommende har "kontroll", er velfungerende og virkelig fornøyd med livssituasjonen innerst inne, så er det vel ikke noe problem? Derimot hvis substansen begynner å påvirke livet negativt, men man ikke greier å gi slipp på den likevel, DER går min grense (gitt at "grensen" er skillet mellom konstruktiv bruk og misbruk).
Vis hele sitatet...
Ingen problem =) Terapautisk er selvfølgelig ikke misbruk, det er kontrollert bruk. Om man bruker daglig for angst,adhd eller smerter må jo det være greit, spesielt i samråd med sin lege. At noen ruser seg daglig på opiater i 14 dager i strekk tror jeg for 90 % er skadelig, men hvem er jeg til å bestemme hvor grensa for skadelig er.
Sist endret av moonlord; 4. januar 2017 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av muninski Vis innlegg
Recreational og misbruk. Hva er grensa?
Vis hele sitatet...
Hvis livet ditt totalt sett blir bedre av å kutte ut er du en rusmisbruker.

Hvis rusbruken totalt sett gjør livet ditt bedre er du en rusbruker.

Hvis rusbruken totalt sett gjør livet ditt bedre, men livet hadde blitt bedre om du brukte mindre/mere; er du en ikke spesielt flink rusbruker.

... er iallefall definisjonene jeg bruker.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
men hva gjør du når katten stikker i en uke eller to(slik som alle katter fra tid til annen gjør...)? Gjemmer du deg i hekken til naboen og lokker med deg katten hans hjem? Da begynner katteklappingen din å bli et problem for omgivelsene og miljøet rundt deg, så da er det litt samme hva du tenker om det, da har du et problem uansett hvordan du selv velger å se på det og du bør oppsøke hjelp.
Vis hele sitatet...
Man kan kjøpe en til katt, en inne-katt. Så har den søte katten jeg allerede har en venn å leke med, også er det alltid en hjemme og venter på meg når jeg er ute. Så lager vi instagramkonto med alle de søte klappe-bildene av kattene mine. Også blir vi veldig sosiale fordi vi prater med folk om kattene mine som jeg er så lidenskapelig opptatt av, jeg blir kjendis, rik, får masse gode, omtenksomme, ærlige og ekte venner som med sin ubetingede kjærlighet gir meg den totale lykke