Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3022
Hei folkens, skal prøve å forklare så godt som mulig.

Jeg er ansatt på et kjøpesenter. På det kjøpesenteret har vi en kundeparkering som er gratis for kunder og ansatte i 3 timer ved trekking av kø-lapp. (slik de fleste sentere har)

I tillegg har vi en "privat" garasje med port. Der man må dra et ansatt kort og taste en pin-kode for at porten skal kunne åpnes. Der inne er det leide plasser, for de ansatte som ønsker å leie.
Der leier jeg en plass.

En dag kjører jeg til porten, trakk mitt ansattkort og taster min pinkode. Jeg kjører inn og oppdager at noen stod på min plass!
Det er mange ledige plasser men alle er resevert til andre personer som også leier.
Så oppdaget jeg en plass som var helt tom, og som ikke var reservert til noen. Der satte jeg bilen min, for å ikke være til hinder eller være frekk og ta andre sin plass, slik noen hadde gjort med min plass.
Jeg går da raskt inn, og finner vedkommende som stod på min plass (gjenkjente hvem det var pga kjenskap til eier av bilen) og ber han flytte sin bil da han hadde tatt min plass.
Når vi da kom tilbake for å flytte bilene (10-15min etter at jeg parkerte) så lå det søren meg en bot på frontruta mi. Med følgene grunn for parkeringsbot "Mangler gyldig P-bevis i frontruta"

Parkeringsselskapet hadde stengt og jeg måtte vente til dagen etter med å ringe, dette var så unødvending og irriterende.

Jeg ringte dagen etter og forklarte nøyaktig det jeg skrev over nå til dere, men hun damen som virket lite happy med jobben sin sa "nei dette må du sende til oss skriftlig, da vi ikke kan slette noen bøter med mindre det er en sak".
Ja vel, 5 minutter etterpå hadde jeg sendt en hel skriftlig klage: om at det er gitt bot på feilaktig grunn, da ingen på hele det "private" garasjeanlegget har noe form for parkeringsbevis. Alle har et kort med privat pinkode. Plassen er ei heller reservert til noen, dermed er det ingen grunnlag for bot.

De bruker 2-3 uker, så får jeg brev om at klagen er avslått fordi det var mangel på gyldig p bevis for plassen...

Herregud.. har dere lest klagen min i det hele tatt?! - Tenkte jeg da... frustrert ringer jeg dem opp og spør om dem virkelig har lest klagen min eller har jeg bare fått et allerede ferdig laget "auto" svar ?
Nei er du ikke enig med oss må du ta å klage til parkeringsnemda da du ikke kan klage til oss mer, vi har behandlet saken din!

Wow... snakk om å ikke forstå norsk...

Jeg gjør som damen sier og sender klage til parkeringsnemda.
Samtidig får jeg ideen om å kontakte Sjefen for hele senteret altså senterlederen. Jeg sender hun en mail og forklarer hele situasjonen (akkurat det jeg har skrevet over til dere) og sier jeg er frustrert og egentlig ganske lei av den behandligen jeg har fått av Parkeringsselskapet og lurer på om det er slik praksis senterlederen synes er greit overfor ansatte på senteret.

Hun skriver at på grunn av omstendighetene så sletter vi boten!.

Hipp hurra endelig en som forstår meg. Denne meldingen får jeg skriftlig på mail av senterlederen.

Nå, 1-2 uker senere får jeg ny mail av Parkeringsselskapet der de har sutra og klaga til driftslederen på senteret (senterlederen har øverst myndighet på senteret= men parkering og sånn er driftslederen sitt område.
Han sier nei denne boten skal ikke trekkes, den skal betales.

Men jeg har jo skriftlig beskjed fra senterlederen?

Denne ble nok trukket feil og i godtro, denne skal betales.

Nei, jeg betaler ikke, snakk med senterlederen den er trukket!


Kan driftslederen eller folk trekke en avgjørelse, og mene det trekket ble gjort feil og i godtro? Det var jo selveste senterlederen, og hun trakk pga. omstendighetene. Hun har også øverst myndighet.

Nå kan det hende at driftslederen ikke har lest klagen min til senterlederen, så den har jeg nå sendt til han og avventer svar.

Hva synes dere?
Sist endret av hermanoo90; 20. mai 2014 kl. 11:20.
Jeg synes du er flink som ikke gir deg, og som står på ditt. Du har min fulle støtte i hvert fall. Hadde blitt forbanna om noe slikt skjedde meg.
Trådstarter
Tusen takk, er veldig lett å falle i en sånn "nei jeg har ikke gjort feil, jeg betaler ikke" - men i min sak har jeg fått medhold og boten slettet av senterlederen. At parkeringsselskapet tar saken videre og klager til driftslederen synes jeg er typisk park-selskaper, men håper han sine svar og uttalelser hittil er med mangel på kunnskap om klagen jeg sendte til senterets leder.
Men synes han skulle ha skjønt det utifra mine klager til park-selskapet.. men men får se, vil bare ha litt feedback fra dere. Men takk for fin kommentar, og nei jeg skal ikke gi meg...
Sist endret av hermanoo90; 20. mai 2014 kl. 11:29.
Stå på videre! For meg virker det som du har en sterk sak. Hva gjorde egentlig p-selskapet i ansattparkeringen?
Hadde ikke trodd at det var et av deres kontrollområder. Håper du knuser dem
Trådstarter
Takk! Jo senteret har visst gitt dem lov til det...
Du har allerede vunnet om du skal fortsette med denne saken, dog jeg synes det var et sabla oppstyr for en parkeringsbot. Bra du står opp for din sak, uansett. Kan jeg få spørre om hvor mye boten var på? Jeg antar at det hele går mest på symbolikken, men hadde vært fint å høre hva boten endte opp på.
Så du er enig i at du parkerte ulovlig?

Skjønner det er kjipt når noen andre har tatt plassen din, men jeg kan ikke se at parkeringsselskapet har gjort noe galt her. Jeg er også litt i tvil på om senterlederen kan overstyre parkeringsselskapet i det hele tatt, når parkeringskontrollen først er blitt overgitt selskapet.

Men for all del, stå på. Parkeringsbransjen er vel en av de tøffeste bransjene å få medhold i, særlig når du faktisk har feil. Menmen. Det koster jo ingenting å prøve - bortsett fra tid og krefter da.
Trådstarter
Boten er på 710kr.

Godt å høre at det er flere som deler samme syn!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så du er enig i at du parkerte ulovlig?

Skjønner det er kjipt når noen andre har tatt plassen din, men jeg kan ikke se at parkeringsselskapet har gjort noe galt her. Jeg er også litt i tvil på om senterlederen kan overstyre parkeringsselskapet i det hele tatt, når parkeringskontrollen først er blitt overgitt selskapet.

Men for all del, stå på. Parkeringsbransjen er vel en av de tøffeste bransjene å få medhold i, særlig når du faktisk har feil. Menmen. Det koster jo ingenting å prøve - bortsett fra tid og krefter da.
Vis hele sitatet...
1. Hvis man skal analysere det nøye så ja jeg stod jo ikke på MIN plass, siden noen hadde tatt min plass. MEN, jeg tok heller ikke noen andre sin plass, da den plassen er en ledig plass. Altså, ingen har leid den plassen. I de 3 årene jeg har jobbet der. Jeg kunne ha satt min bil på en av de andre butikkenes sin plass, brukt de 15 minuttene på å løse problemet og ikke fått bot. Men da hadde jeg vært frekk ved å da noen andre sin plass. Så for å ikke være til hinder for noen så tok jeg den plassen uten skilt og som ikke brukes av noen.

2. Grunnlaget for Parkeringsboten er som stemplet på boten og som også ble brukt som agrument for å avslå min klage til parkselskapet: "Mangler gyldig P-bevis i frontruten". Der har jeg sitert dem ordrett! Jeg skrev i klagen: " Det er ingen på hele det private parkeringsanlegget som har gyldig P bevis i frontrute, da ALLE bruker adgangskort med pin kode for å komme inn, og de reserverte plassene er markert med skilt med navn på butikken du jobber for."
Plassen jeg stod på har ingen skilt.

Derfor mener jeg at jeg ikke har parkert feil. Og har jeg det, så er fremdeles parkeringsboten lagt på grunn lag av feil grunn.

Så jeg mener jeg har rett.

Og takk, skal ikke gi meg =)

Og jo Senteret kan overstyre da parkeringsselskapet og senteret samarbeider, og de har faktisk myndighet til det. For hele dette her har skjedd en gang tidligere og da ble den trukket, dagen etter uten noe mas og kjas, men de har vel fått nye ansatte som er vranglåste...

Thon eier senteret og Thon eier parkeringsselskapet
Sist endret av hermanoo90; 20. mai 2014 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
1. Hvis man skal analysere det nøye så ja jeg stod jo ikke på MIN plass, siden noen hadde tatt min plass. MEN, jeg tok heller ikke noen andre sin plass, da den plassen er en ledig plass. Altså, ingen har leid den plassen. I de 3 årene jeg har jobbet der. Jeg kunne ha satt min bil på en av de andre butikkenes sin plass, brukt de 15 minuttene på å løse problemet og ikke fått bot. Men da hadde jeg vært frekk ved å da noen andre sin plass. Så for å ikke være til hinder for noen så tok jeg den plassen uten skilt og som ikke brukes av noen.

2. Grunnlaget for Parkeringsboten er som stemplet på boten og som også ble brukt som agrument for å avslå min klage til parkselskapet: "Mangler gyldig P-bevis i frontruten". Der har jeg sitert dem ordrett! Jeg skrev i klagen: " Det er ingen på hele det private parkeringsanlegget som har gyldig P bevis i frontrute, da ALLE bruker adgangskort med pin kode for å komme inn, og de reserverte plassene er markert med skilt med navn på butikken du jobber for."
Plassen jeg stod på har ingen skilt.

Derfor mener jeg at jeg ikke har parkert feil. Og har jeg det, så er fremdeles parkeringsboten lagt på grunn lag av feil grunn.

Så jeg mener jeg har rett.
Vis hele sitatet...
Feil grunn? Var ikke argumentet deres at du manglet gyldig P-bevis, og du innrømmer selv at du ikke har det? Hva er feil med den grunnen der? Kanskje du slipper billig unna når du parkerer på butikken din sin reserverte plass, men at de er strengere når du parkerer på en "fri" plass?

Regner med det er slått opp et skilt en eller annen plass, hvor det informeres om at plassen er regulert av Q-park/Europark/whatever, hvor det står krav og betingelser og så videre. Steg 1: finn det skiltet. Steg 2: les det. Hva står det der om gyldig P-bevis? At du pleier å parkere uten gyldig P-bevis, og at det alltid har gått fint hittil, fritar deg ikke dersom noen faktisk for en gangs skyld sjekker det. Hvis det, mot formodning, ikke står noe som helst om det, så kan vi heller begynne å diskutere hvilke andre ting som kan evt. felle eller frita deg.

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Thon eier senteret og Thon eier parkeringsselskapet
Vis hele sitatet...
Men det var vel ikke Thon selv som sa du slapp å betale? Mulig senterlederen faktisk bestemmer likevel, men akkurat det argumentet jeg siterer her, holder ikke for å vise det. Orkla eier både Stabburet og Jotun maling, men det betyr ikke at Jotun-sjefen kan bestemme om det skal være paprika på Grandisen min eller ikke. Er du med?
Trådstarter
Tror ikke du har lest helt riktig, INGEN på hele parkeringsanlegget har gyldig P bevis i frontrute, da denne ordningen ikke eksisterer.......

Man kommer inn ved å taste en pin kode og dra et ansatt-kort.

Men ikke la oss gå helt off topic, jeg vet jeg har rett mtp parkeringen og slikt, og senterlederen er enig med meg. Fant også dette i loven:


Det følger av avtaleloven § 7 at et gaveløfte (tilbud om sletting av boten) er bindende for avgiveren (senterlederen) når det er kommet til adressatens (min) kunnskap. Senterlederen eller øvrige representanter for senteret kan ikke trekke tilbudet sitt dersom senterlederen har hatt den nødvendige kompetanse til å fremme et slikt tilbud. Senterlederen har antakelig (avhengig av organisasjonsform) kompetanse til å binde senteret ved sine disposisjoner. Driftslederen har ei heller høyere kompetanse enn senterlederen, og kan således ikke omgjøre eller trekke tilbudet som nå binder selskapet ved senterlederens gaveløfte.
Sist endret av hermanoo90; 20. mai 2014 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Tror ikke du har lest helt riktig, INGEN på hele parkeringsanlegget har gyldig P bevis i frontrute, da denne ordningen ikke eksisterer.......
Vis hele sitatet...
Jeg har lest helt riktig. Så det finnes ikke et eneste skilt på denne parkeringsplassen, og i så fall så står det ikke et eneste ord om gyldig P-bevis på dette?

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
jeg vet jeg har rett mtp parkeringen og slikt
Vis hele sitatet...
Hvorfor oppretter du tråd her da? Hva er det du vil diskutere egentlig? Hva vi "synes" om at du har fått bot? Du får sikkert mange flere sympatiserende kommentarer og enighetserklæringer om du oppretter en blogg og linker til den fra Facebooken din, hvis det er det du er ute etter.

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Fant også dette i loven:

Det følger av avtaleloven § 7 at et gaveløfte (tilbud om sletting av boten) er bindende for avgiveren (senterlederen) når det er kommet til adressatens (min) kunnskap. Senterlederen eller øvrige representanter for senteret kan ikke trekke tilbudet sitt dersom senterlederen har hatt den nødvendige kompetanse til å fremme et slikt tilbud. Senterlederen har antakelig (avhengig av organisasjonsform) kompetanse til å binde senteret ved sine disposisjoner. Driftslederen har ei heller høyere kompetanse enn senterlederen, og kan således ikke omgjøre eller trekke tilbudet som nå binder selskapet ved senterlederens gaveløfte.
Vis hele sitatet...
Er det Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer du sikter til?

§ 7. Kaldes tilbud eller svar paa tilbud tilbake, er tilbakekaldelsen virksom, hvis den kommer frem til den anden part før eller samtidig med, at tilbudet eller svaret kommer til hans kundskap.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at senterlederens enighet i ufortjent parkeringsgebyr er likestilt med et tilbud i en handelsavtale? Da strekker du den rimelig langt. Hvem har fortalt deg at denne paragrafen er anvendbar i ditt tilfelle? Spørs om den der holder i retten. Hvis du i det hele tatt drar det så langt.
Henger det et skilt ved innkjørselen som sier "Parkere du ulovlig her får du bot på xx kroner"? Hvis ikke er bøteleggelse av folk på området ulovlig.

"SKILTING:
Det skal stå på hovedskiltet ved inngangen til den private parkeringsplassen hva som er prisen på en kontrollavgift hvis du bryter reglene på plassen. Hvis du får bot, send bilde av skiltet uten pris."

http://www.dagbladet.no/2013/08/25/n...oter/28877094/
Sånn jeg forstod det, stod du på en "avstengt" del av parkeringsplassen der kun de ansatte har tilgang. Hvis det er slik, høres det jo helt ok ut for meg. Ikke gi deg!

Noen som vet hvordan parkeringselskapene opererer mht plass på kjøpesenter osv? Betaler parkeringselskapet penger til kjøpesentret for å ha "rett" til å kreve inn penger fra bøter?
Trådstarter
Sitat av Hager Vis innlegg
Henger det et skilt ved innkjørselen som sier "Parkere du ulovlig her får du bot på xx kroner"? Hvis ikke er bøteleggelse av folk på området ulovlig.

"SKILTING:
Det skal stå på hovedskiltet ved inngangen til den private parkeringsplassen hva som er prisen på en kontrollavgift hvis du bryter reglene på plassen. Hvis du får bot, send bilde av skiltet uten pris."

http://www.dagbladet.no/2013/08/25/n...oter/28877094/
Vis hele sitatet...
Det skal jeg sjekke, tviler på om det er det takk!

Sitat av Snøbark Vis innlegg
Sånn jeg forstod det, stod du på en "avstengt" del av parkeringsplassen der kun de ansatte har tilgang. Hvis det er slik, høres det jo helt ok ut for meg. Ikke gi deg!

Noen som vet hvordan parkeringselskapene opererer mht plass på kjøpesenter osv? Betaler parkeringselskapet penger til kjøpesentret for å ha "rett" til å kreve inn penger fra bøter?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, de burde ikke være der inne engang...

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg har lest helt riktig. Så det finnes ikke et eneste skilt på denne parkeringsplassen, og i så fall så står det ikke et eneste ord om gyldig P-bevis på dette?


Hvorfor oppretter du tråd her da? Hva er det du vil diskutere egentlig? Hva vi "synes" om at du har fått bot? Du får sikkert mange flere sympatiserende kommentarer og enighetserklæringer om du oppretter en blogg og linker til den fra Facebooken din, hvis det er det du er ute etter.



Er det Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer du sikter til?


Du mener altså at senterlederens enighet i ufortjent parkeringsgebyr er likestilt med et tilbud i en handelsavtale? Da strekker du den rimelig langt. Hvem har fortalt deg at denne paragrafen er anvendbar i ditt tilfelle? Spørs om den der holder i retten. Hvis du i det hele tatt drar det så langt.
Vis hele sitatet...

1. Det er ingen skilt over plassen, slik det er på alle andre plasser.
2. Ingen har gyldig P bevis, da denne ordningen ikke brukes for oss. SÅ når grunnen for boten er "manglende P bevis i frontrute" så driter de seg jo ut. Da dem ikke kan sine egne regler selv..!


Ja du har rett, dette er et diskusjonsforum og jeg spurte om deres meninger, så beklager der =)
Sist endret av hermanoo90; 20. mai 2014 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Tror ikke du har lest helt riktig, INGEN på hele parkeringsanlegget har gyldig P bevis i frontrute, da denne ordningen ikke eksisterer.......

Man kommer inn ved å taste en pin kode og dra et ansatt-kort.

Men ikke la oss gå helt off topic, jeg vet jeg har rett mtp parkeringen og slikt, og senterlederen er enig med meg. Fant også dette i loven:


Det følger av avtaleloven § 7 at et gaveløfte (tilbud om sletting av boten) er bindende for avgiveren (senterlederen) når det er kommet til adressatens (min) kunnskap. Senterlederen eller øvrige representanter for senteret kan ikke trekke tilbudet sitt dersom senterlederen har hatt den nødvendige kompetanse til å fremme et slikt tilbud. Senterlederen har antakelig (avhengig av organisasjonsform) kompetanse til å binde senteret ved sine disposisjoner. Driftslederen har ei heller høyere kompetanse enn senterlederen, og kan således ikke omgjøre eller trekke tilbudet som nå binder selskapet ved senterlederens gaveløfte.
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått Avtl. § 7. Bestemmelsen fastsetter at hvis et tilbud kalles tilbake, "er tilbakekaldelsen virksom, hvis den kommer frem til den anden part før eller samtidig med, at tilbudet ... kommer til hans kundskap".
Det betyr at et tilbud som regel ikke kan kalles tilbake etter det har kommet til mottakerens kunnskap. Ikke hvem som har kompetanse til å trekke tilbake et tilbud, slik som du bruker bestemmelsen til.
Sist endret av Donkeybrain; 20. mai 2014 kl. 18:17.
Trådstarter
Da har jeg mottatt mail fra driftslederen om at han nå har fått alle opplysningene og har snakket med senterdirektøren, og at boten trekkes slik som lovet.

hurra !!!
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Da har jeg mottatt mail fra driftslederen om at han nå har fått alle opplysningene og har snakket med senterdirektøren, og at boten trekkes slik som lovet.

hurra !!!
Vis hele sitatet...
hvorfor gav du ikke bare bota til den idioten som hadde tatt din plass ?
Det jeg ikke forstår, er hvorfor du bare ikke plasserte deg på plassen til han som tok din, og deretter spurt om dere kunne byttet om dette kunne skapt problemer i forhold til parkeringsvaktene.