Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3065
Har ganske mange familievideoer som jeg har tatt opp (over en periode på 20 år).
Disse videoene har da blitt flyttet over fra gamle HD'er, da jeg har kjøpt nye opp igjennom årene..
Det jeg ser... (når jeg spiller de av...), er at de flimrer og hakker (egentlig ganske mye), videokvaliteten er altså (kraftig redusert!).

Det jeg lurer på er følgende; HVORDAN LAGRER MAN EGENTLIG VIDEOER (PÅ EN SIKKER MÅTE), SLIK AT MAN KAN BRUKE DE TIL Å SE PÅ (SÅ LENGE MAN VIL)? Blu Ray??

Et spørsmål til, vil videoer lagret i Google Drive miste kvalitet over tid?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har kopiert filene over utan å konvertere format har dei ikkje mista kvalitet.

Det som har skjedd er derimot at alle andre videoer har vorte mykje betre i mellomtida, så kva du oppfatter som dårleg har vorte endra.
Limited edition
Moff's Avatar
Google Drive reduserer ikke kvaliteten på filene over tid. Du kan oppleve at en fil har dårlig kvalitet når du forhåndsviser den i Drive, men det er av samme årsak som at YouTube av og til har dårlig kvalitet - selve filen er ikke endret vesentlig, det er bare avspillingen som går sakte (sannsynligvis pga dårlig internettforbindelse).

Når jeg hører "hakking" og "flimring", så tenker jeg at dette mest sannsynlig dreier seg enten om at PC-en du bruker ikke er raskt nok til å spille av videofilen riktig, eller at selve filen har blitt skadet som følge av at harddiskene det har vært lagret på har sviktet delvis. Hvis deler av filen har blitt ødelagt så kan dette se ut som pixelering, flimring, hakking, spøkelser og spreke farger. Det er også en svært sannsynlig forklaring at du simpelthen ikke husker hvor dårlig video og bilder faktisk så ut i gamle dager.

Skylagring er den eneste fornuftige måten å lagre viktig informasjon på, fordi du unngår problemer som at harddisker blir ødelagte (fordi skylagringstjenester typisk bruker flere harddisker, og hvis én svikter går det helt fint). Med skikkelige leverandører, som Drive, så unngår du også at harddisker blir ødelagt av brann, fordi det finnes kopier på andre datasentre.