Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2030
Her jeg bor så begynte det nå nylig å tordne og lyne! Lynet ser ikke ut til å være noe særlig nærme, da tordnet vanligvis ikke kommer før ca. 5 sek etter at lyset har vist seg.

Jeg har en pc som er koblet til strømkontakten. Det mobile bredbåndet er også tilkoblet pc'en + at jeg ser på tv!

Huset jeg bor i ligger svært nærme sentrum, men ligger allikevel litt høyt oppi en slags bakke, opp mot fjellet. Allikevel så er det mange 100 flere hus og trær som ligger mye høyere opp mot himmelen enn det huset mitt gjør.

Hvor stor er risikoen for at jeg enten blir drept eller skadet i løpet av denne kvelden dersom jeg fortsetter å se på tv, benytte internett og pc med strømkontakt tilkoblet?
spørsmålet er om du vil gamble på at det går. Har du overspenningsvern bør det gå bra.
Faren er jo ikke for deg, det er utstyret som i verste fall kan bli ødelagt hvis du er uhelig
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Gå ut og nyt været når det utfolder seg! Er ikke religiøs på noen måte, men når været kliner til med noe skikkelig fyrverkeri så blir jeg frista til å kalle meg selv spirituell.
Sist endret av Bothrops; 30. juni 2014 kl. 22:10.
La meg male et bilde av et lynnedslag....

Lyn -> nedslag -> strømkabler inn i hus -> inntaksikringer fra klemmåtthundretallet -> manglende overspenningsvern i sikr.skap -> manglende finvern til datautstyr = <- your Sad face


Trekk ut ledninga og nyt showet.
Innboforsikring dekker vel lynnedslag, så det kan jo være verdt å tegne.
Jeg drar alltid ut alle elektroniske apparater når det tordner. Det er enkelt da det er en bryter på padda eller jeg drar ut stikket. Jeg har veldig mye elektronikk, og får ikke dekket plynder og heft på forsikringen. Om hard disker er innkoblet kan jo lynet ta dem også. Overspenningsvern og jordfeilbryter hjelper, men det enkle er jo ofte det beste. Reiser jeg bort drar jeg også ut all elektronikk utav stikkontakten, i tilfelle det tordner eller de går varme når jeg er borte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det kjem heilt an på området. Er det luftnett, så ville eg ikkje tatt sjansen. Med bakkenett er du ein del tryggare, og har du bakkenett + fornuftig grovvern i sikringsskapet er det uflaks om meir enn utstyret vert svidd.

Snøbark: er det nedslag i luftnett nær vedkommande så vil det vere nok til å vere farleg for personer som bruker utstyr kopla til straumnettet.
Pc'n min ble kverka av lyn Jeg ville ikke gambla på det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kjem heilt an på området. Er det luftnett, så ville eg ikkje tatt sjansen. Med bakkenett er du ein del tryggare, og har du bakkenett + fornuftig grovvern i sikringsskapet er det uflaks om meir enn utstyret vert svidd.

Snøbark: er det nedslag i luftnett nær vedkommande så vil det vere nok til å vere farleg for personer som bruker utstyr kopla til straumnettet.
Vis hele sitatet...
Nedslag rett i inntaket \ nært husets inntak vil vel være katastrofalt uansett hvor mye vern man har i både inntaksikring og OVSP... Lotta juice.
Verste jeg vet er når de aller største geeksa sitter og gamer noe, typ Starcraft, og gamer temmelig iherdig, når de vet og har blitt fortalt at det er kraftig tordenvær i vente. Bodde med en sånn en som ikke tok til seg signaler utafra, takk gud for at området hadde bakkenett og grovvern.


Jeg har ved 2 separate anledninger fått lære ei skikkelig lekse av lynnedslag og torden. Første var på en mastodont av en stasjonær 90-talls PC, som regelrett eksploderte foran trynet mitt. Dette var på tidlig 2000-tall ute på ei bygd, vi hadde luftnett. Litt av et traume for en kid.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2014 kl. 10:24.