Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5123
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Kom over et meget fascinerende videoklipp i dag, hvor en kråke får prøve seg på en liten test. Det er visst første gang noe sånt har blitt dokumentert på video.

I korte trekk utfører den et scenario som inngår å finne en pinne, for så å bruke den pinnen til å fiske ut en matbit. Hvordan den gjennomfører det er hva som er interessant!

Klikk her for å se.

Jeg har ihvertfall revurdert mitt syn på denne fuglen!
Det var imponerende å se hvordan den dro og holdt i tråden for å få opp pinnen!
Jeg husker jeg så noen klipp av kråker i en asiatisk by. De pleide å stjele nøtter fra folk som solgte nøtter og lignende fra traller på gata. Deretter fløy de til en fotgjengerovergang og slapp nøtten midt i gata(der fotgjengerfeltet krysset) for at bilene skulle knuse nøtten. Den ventet til og med på grønt fotgjengerlys før den hentet den knuste nøtten.
Wow! det hadde jeg ikke trodd.
Hvis kråker og skjærer hadde hatt hender og tomler ville de allerede vært i ferd med å kolonialisere Mars. Eller noe.

Forskeren Nathan Emery kaller kråkefuglene for «fjærkledde aper». Han og kona Nicola Clayton har i flere år forsket på fugler og aper, og funnet store likheter i måten de tenker og føler på.

For få år siden var det tabu blant forskere å snakke om at dyr hadde følelser. Nå er hele vårt bilde av dyrenes indre liv i ferd med å endre seg.

Flere egenskaper som vi tidligere trodde var spesielle for mennesker, har vi funnet hos dyrene også. Fremskritt innen nevrobiologi vil trolig vise at hjernene til mennesker og dyr er bygget på grunnleggende samme måte.

Dette kan få stor betydning for hvordan vi behandler dyr, men også for hvordan vi ser på oss selv.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/fakta/inns...cle3835579.ece
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Fuglene er ganske ramme, jeg ble sittende å se på denne dokumentaren om en fyr som oppfostrer villkalkuner her om dagen, fascinerende greier. http://tv.nrk.no/program/koid2500871...liv-som-kalkun
Men kan vi finne en god måte å utnytte deres intelligens? TED har et morsomt foredrag om kråker:
http://www.youtube.com/watch?v=gC9nZk44ywQ
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Slett ikke overasket over resultatet...
Kråker ev veldig inteligente dyr!
Generelt er fugler ganske glupe!
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Fuglene er ganske ramme, jeg ble sittende å se på denne dokumentaren om en fyr som oppfostrer villkalkuner her om dagen, fascinerende greier. http://tv.nrk.no/program/koid2500871...liv-som-kalkun
Vis hele sitatet...
Den var faktisk veldig fascinerende.
Fugler er utrolig facinerende. Jeg har selv en Jaco, og den sitter å konverserer med meg fra han står opp til han legger seg. Bare det at et dyr er i stand til å stå og danse mens han plystrer "Til Ungdommen" er facinerende nok i seg selv. Hvor smart kråker er i forhold til African Grey (Jaco) er jeg usikker på men Jacoer går for å være blandt dyrelivets smarteste.

Funfact: papegøyer har aldri blitt observert å etterligne andre fugler, dyrearter eller andre lyder når de lever i det ville. Det er kun sammen med mennesker de gjør dette (kilde: Stephen Fry / QI)
Sist endret av Sjølvaste; 3. april 2013 kl. 15:36.
Sitat av Sinnsforvirret Vis innlegg
Jeg husker jeg så noen klipp av kråker i en asiatisk by. De pleide å stjele nøtter fra folk som solgte nøtter og lignende fra traller på gata. Deretter fløy de til en fotgjengerovergang og slapp nøtten midt i gata(der fotgjengerfeltet krysset) for at bilene skulle knuse nøtten. Den ventet til og med på grønt fotgjengerlys før den hentet den knuste nøtten.
Vis hele sitatet...
Denne du tenker på? Er helt fascinerende.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Den var faktisk veldig fascinerende.
Vis hele sitatet...
Særlig det partiet hvor han begynte å skjønne språket til villkalkunene, før jeg så den filmen kunne jeg ikke tenke meg at de dyrene kommuniserte med annet enn intetsigende klukk.
Imponerende dyr. Det kan jo hende at den hadde erfaring med lignende oppgaver tidligere. Ikke sikkert den var rett fra gata, hvis du skjønner. Jeg så en annen film, som viste at kråkene hadde en betydelig hukommelse. Noe med at en fyr med spesiell lue skremte de. Når han kom tilbake et år etter, så husket de ham og angrep ham.
Jeg leste også at de kunne brukes til å rydde en stadion for søppel, ved at man lagde en maskin som ga de mat hver gang de puttet søppel oppi!
Her er et forsøk som viser at skjærer kan kjenne seg selv igjen i et speil.
De festet et lite merke på halsen til fuglen, slik at det kun var mulig å se i et speil.

Mirror test shows magpies aren't so bird-brained
Sist endret av Jandre; 6. april 2013 kl. 18:14.
Er det noen stor forskjell i intelligensen på skjærer og kråker? Jeg syns skjærene virker litt mer "frekke" og tullete enn kråker, men kråker virker som de holder seg mer på avstand og mer for seg selv. Du ser liksom aldri 4-5 av dem hoppe rundt og jage hverandre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det noen stor forskjell i intelligensen på skjærer og kråker? Jeg syns skjærene virker litt mer "frekke" og tullete enn kråker, men kråker virker som de holder seg mer på avstand og mer for seg selv. Du ser liksom aldri 4-5 av dem hoppe rundt og jage hverandre.
Vis hele sitatet...
Her i Bergen kan man både se ensomme kråker, og flokker på kanskje
5-600 individer - særlig om kvelden når de skal "hjem" til trærne sine
i fjellsiden. Skjærene virker ikke som om de holder seg i flokk på samme
måten, jeg ser dem ihvertfall som regel i par, eller litt flere hvis de er unge.

Husker også at jeg så en reportasje i National Geographic for lenge siden, der
noen kråker i Rocky Mountains hadde funnet ut at de kunne ake ned en
snøkledd fjellside - noe de også gjentok gang på gang. Tilsynelatende
kun for moro skyld.
Etter egne erfaringer skyr også kråker våpen. Feks. viss man går med noe børselignende ut på et jorde vil kråkene i større grad flykte, enn viss man ikke har våpen synlig.. Andre som har opplevd dette ?
Sist endret av turin; 6. april 2013 kl. 20:46.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Se denne.
Kanskje mest fascinerende er hvordan de har lært seg å bruke biler til å knuse nøtter de ikke har nebb til å knekke selv, og enda mer når du ser at de slipper de over gangfelt og så venter på rødt lys for å plukke dem opp.

Og dere viste kanskje ikke at kråker kan snakke som papegøyer? link
Gammelt nytt det her.
Jeg er yrkessjåfør og noe jeg har lagt merke til når jeg kjører langs landeveiene er at f.eks. måker er mer dumme enn kråker og skjærer. Hvis måken sitter på høyresiden av veien og jeg kommer kjørende, så kan du banne på at måken skal krysse OVER veien rett før jeg kjører forbi istedet for å fly til venstre og vekk ifra veibanen. I de fleste tilfeller er man enten veldig nær å kjøre på måken eller at man treffer den.

Hvis man kommer kjørende i samme hastighet og det er en kråke som sitter på høyresiden, vil den oppdage bilen mye kjappere enn måken og fly VEKK fra veien istedet for OVER veien slik som måken gjør. Dette er noe som skjer gang på gang på sommeren og kråken ser ut til å være veldig lik skjærer da skjærer gjør akkurat det samme som kråka.

Om det er fordi at måken er modigere enn alle de andre fugler vet jeg ikke, men dum er den hvertfall.
Sist endret av Cydonia; 7. april 2013 kl. 12:34.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Og dere viste kanskje ikke at kråker kan snakke som papegøyer? link
Vis hele sitatet...
Interessant bemerkning, hvis man ser bort i fra at fuglen i videoen er en hvitnakket ravn. Riktig nok i samme familie som kråker (Corvidae).
Den som bare er der
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Jeg er yrkessjåfør og noe jeg har lagt merke til når jeg kjører langs landeveiene er at f.eks. måker er mer dumme enn kråker og skjærer. Hvis måken sitter på høyresiden av veien og jeg kommer kjørende, så kan du banne på at måken skal krysse OVER veien rett før jeg kjører forbi istedet for å fly til venstre og vekk ifra veibanen. I de fleste tilfeller er man enten veldig nær å kjøre på måken eller at man treffer den.

Hvis man kommer kjørende i samme hastighet og det er en kråke som sitter på høyresiden, vil den oppdage bilen mye kjappere enn måken og fly VEKK fra veien istedet for OVER veien slik som måken gjør. Dette er noe som skjer gang på gang på sommeren og kråken ser ut til å være veldig lik skjærer da skjærer gjør akkurat det samme som kråka.

Om det er fordi at måken er modigere enn alle de andre fugler vet jeg ikke, men dum er den hvertfall.
Vis hele sitatet...
Katten min gjør det samme som måken.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av RavnX Vis innlegg
Katten min gjør det samme som måken.
Vis hele sitatet...
Det er fordi den springer hjem igjenn, mot det som det vet er trygt...
Om den er på "hjemmsiden" av veien vil den springe "riktig" vei..