Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1016
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En venninne av meg knipset for noen dager siden og opplevde at venstre pupill ble mye større enn høyre pupill under turen.

Dette fortsatte også gjennom hele nedturen, men etter det så var pupillene tilbake til vanlig.

Hva er årsaken til dette? Kan det vær tegn på noe sykdom? Er dette vanlig på MDMA?

Hun har aldri hatt noe forskjell på pupillene i edru tilstand.
Vi har begge knipset litt ofte den siste perioden, kan det ha noe med saken å gjør?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Update: Hun fortalte nettopp at dette har skjedd flere ganger mens hun har vært på MDMA.
Det skjer med meg også noen ganger på knips. Jeg trodde det bare var jeg som hadde synsforstyrrelser på turen jøss.. dette vil jeg ha svar på selv!
Dette er normalt og er ingenting å bekymre seg over. Om man har ujevne pupill-størrelser i edru tilstand så kan det være et tegn på en nevrologisk sykdom som heter holmes adie syndrom.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er årsaken til dette? Kan det vær tegn på noe sykdom? Er dette vanlig på MDMA?
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva årsaken til at noens pupiller utvider seg asymmetrisk er, er det nok ingen som vet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mydriasis

Vanligvis er det endringer i lys som gjør at pupillen utvider seg, da ved at lyssensitive celler i øyet ditt sender signaler til nervesystemet/hjernen/musklene om å åpne eller lukke pupillen. Lys påvirker da hjernen direkte gjennom den retinohypotalamiske trakten, som er en bit av nervesystemet som også er ansvarlig for døgnrytmen.

Av en eller annen grunn påvirker også en rekke legemiddler/narkotika musklene i pupillen. Man har sett at modulering i nevrotransmittorene noradrenalin og acetylkolin gjør at pupillene utvider seg, og av en eller annen grunn gjør mdma dette skeivt, hos noen. Det er interessant, jeg håper noen kan forklare hva mekanismen er, og det er ikke noen grunn til å tro at dette er farlig.
Sist endret av Bær; 27. september 2020 kl. 20:06.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ikke uvanlig med ulik sensitivitet på øynene