Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5924
Går det an å forfalske dyrlege resept slik at man kan ta ut fler enn det er foreskrevet? foreksempel tramadol?

Om det går an å kopiere resepten å bruke den flere ganger?
Sist endret av merk; 3. september 2016 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brukes Tramadol til dyr?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Brukes Tramadol til dyr?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja visstnok
Sitat av merk Vis innlegg
Ja visstnok
Vis hele sitatet...
Det er mulig å forfalske en slik resept ja. Er det lettere enn å forfalske en resept ment for mennesker? Sannsynligvis ikke.
Viss man har resept er det ikke bare å bruke kopimaskin å kopiere flere eksemplarer eller ligger det i systemet på dataen at resepten er tatt ut og man kan derfor ikke hente mer ut på samme resept?
Sitat av merk Vis innlegg
Viss man har resept er det ikke bare å bruke kopimaskin å kopiere flere eksemplarer eller ligger det i systemet på dataen at resepten er tatt ut og man kan derfor ikke hente mer ut på samme resept?
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske logisk at det er vanlig praksis. Hadde det vært så forbanna lett å forfalske en resept så hadde jo "alle" gjort det.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Det er vel ganske logisk at det er vanlig praksis. Hadde det vært så forbanna lett å forfalske en resept så hadde jo "alle" gjort det.
Vis hele sitatet...
Ja var egentlig det jeg tenkte. Visste ikke om det var samme praksis for mennesker som for dyr.
Henta ormekur til pus forrige uke, og dem klistra på en liten strekkode lapp på resepten som ID eller legenummer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For å kuppe tråden litt, jeg har to identiske resepter på tramadol til dyr (ja, tramadol brukes til dyr, svært mye humanmedisin brukes til dyr) og jeg har tatt ut den ene. Men den andre har jeg, og jeg lurer på om det er mulig å bruke denne på et annet apotek? Siden veterinærresepter fortsatt er på papir og ikke elektronisk som hos mennesker. Eller er det unike koder på hver resept som gjør at tvillingen til den resepten som er brukt blir ubrukelig?

Nei, jeg skal ikke ruse meg på bikkjas medikamenter, men det hadde vært veldig greit å bruke denne resepten så jeg slipper å dra innom veterinæren for å hente ny resept. Og i tillegg er jeg veldig nygjerrig på om det går an.
Ring og spør om ny resept. Klart du ikke kan ta en kopi av en resept for så og bruke den så mange ganger du vil. Tror ikke vi tar betalt for resept utskrivning om du er kunde som trenger oppfølgning. Ikke gidd å ta en sånn sjanse for 100,-kr. Du skal også ikke drive med selvmedisinering av dyrene dine uten en kommunikasjon med veterinæren.
Sitat av Akasha Vis innlegg
Siden veterinærresepter fortsatt er på papir og ikke elektronisk som hos mennesker.
Vis hele sitatet...
Vil bare nevne at det fortsatt er mulig for leger og skrive "menneske-resepter" på papir. Har null peiling på dette (spesielt om det er annerledes med andre legemidler), men fikk i alle fall øyesalve av noe slag på håndskrevet resept nylig.
Sist endret av StorBørsteekorn; 11. desember 2016 kl. 22:15.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Akasha Vis innlegg
jeg har to identiske resepter på tramadol til dyr og jeg har tatt ut den ene. Men den andre har jeg, og jeg lurer på om det er mulig å bruke denne på et annet apotek? Siden veterinærresepter fortsatt er på papir og ikke elektronisk som hos mennesker. Eller er det unike koder på hver resept som gjør at tvillingen til den resepten som er brukt blir ubrukelig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare å prøve? Ta med deg begge, gi den brukte resepten først til de i kassa og se om det funker. Hvis det ikke går, så sier du bare noe i retning av "beklager, har to og visste ikke hvilken jeg har hentet ut på før" også gir du den andre... Så kan du jo oppdatere oss andre med svaret når du har funnet det?