Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4836
Hei! I dag fikk jeg en pakke med ca 500 frø "Laurens Grape" altså opiumsvalmue.
Lurer på om noen her har erfaring med å dyrke disse? Har snakket med noen, men var utrolig mange forskjellige meninger om dette. Har fått beskjed om å kjøpe plantejord og mange små potter og dyrke de inne også sette de ut etter ca 90 dager. Noen tanker, ideer, erfaringer eller forslag til hvordan jeg kan best mulig dyrke så mange opiumsvalmuer som mulig ut av 500 frø?
Anonym bruker
"Lysten Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare å kjøpe deg 8 sekker plantejord å lage deg et langt bed å spre ut og vent. Et par tre mnd så er det jackpot. Spørs vel hvor du bor men mine grodde helt ut til oktober nesten. Og overlevde mild frost fint. Funka fjell.
Lvl 5 Taskenspiller
https://freak.no/forum/showthread.ph...ighlight=Opium
Her er en av mange tråder om temaet.

Jeg har dyrket valmuer utendørs tidligere, og i år har jeg
brukt forrige rundes frø til å plante valmuer i et hagebed
hos en slektning. Frøene ble satt for 2 uker siden, i lett gjødslet jord
blandet med sand. Frøene ble strødd tett utover bedet, med et nærmest
symbolsk lag med jord over. I går stakk det opp en solid mengde
spirer, som bør tynnes ut i løpet av de neste ukene.

Valmuer er ganske greie å ha med å gjøre, de liker drenert jord,
sol og næring. For ordens skyld: jeg har aldri prøvd å utnytte ruspotensialet
i valmuene, men sist runde resulterte i en mengde fine blomster med
de klassiske kuplene om høsten.
Trådstarter
@Dialogisk

Så det tar ca 2 uker før de spirer? Og dette kan fint gjøres ute? Men hva mente du med å tynne ut spirene?
Ah. Å dyrke selv er en fin hobby gitt! hvor lang tid det tar før de spirer kan jo variere fra dager og kanskke uker..kommr ann på forhold osv..å tynne sprirer ,mener han sikkert at man burde fjerne noen i mellom,viss de vokser for tett..vaalmuer vokser veldig horisontalt me røtterne å liker ikke at de blir for tett, da vpkser de mye dårligere..ideelt bude de nokk ha 5-20cm mellom hver plante! har en gang prøvd 4 planter i EN stor pottte...de ble ikke store for å si det slik...

*sku stå 15-20cm..minst..og å tynne de ut,da er det smart å se de litt ann å så fjerne de minste innimellom(om det i det hele tatt trengs da) ,for å gi de største å sterkeste bedre levevillkår..;p
Sist endret av Luckystrike440; 30. mai 2020 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for gode svar! Frøa er satt i jord
Og hvor mye forventer du av dette?
Trådstarter
Spørs hvor mange planter det blir, men hadde jo vært fint med 1 per plante. Men tviler på at det er mulig. Men kan jo snittes Opptil 5 ganger
Jeg vil også prøve denne valmuen, hvor kjøpte du pakken med frø?
Jeg finner ingen lauren’s grape eller queen’s poppy der?
R.i.p 23.04.2021
De på gardenliving inneholder lite virkestoff. Det finnes et bredt spekter med somniferum. For mest virkestoff er det laurens grape eller tazmanian som gjelder. Husk at du fint kan Kjøpe disse helt lovlig på ebay . Personlig vile jeg går for gigantum, lit mindre virkestoff men tennisball størrelsen på podsen veier opp med hvor mye du får.
Sist endret av Tarm; 31. mai 2020 kl. 14:23.
Jeg trodde det var forbudt å importere slike frø for privatpersoner? Er det lovlig?

Hvis salvia10 har kjøpt lauren’s grape på gardenliving så er vel den fin? Jeg finner de bare ikke der.
R.i.p 23.04.2021
Ser ut som de er fjernet fra shopen ,Kansje mulig pga for sen sesong? Aldri hat noe problem med import av somniferum fra utlandet, etter de opphevet forbudet mot å selge i norske butikker.
Sånn jeg forstår det, ut ifra det som står på Mattilsynet sine sider, så er det forbudt. Men jeg vet ikke.

Jeg får kikke litt rundt og vurdere. Takk for svar uansett!
Du får kjøpt frø til Papaver somniferum på plantasjen å ellers rundt om på nett, ingen stress å bestille.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Du får kjøpt frø til Papaver somniferum på plantasjen å ellers rundt om på nett, ingen stress å bestille.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er flere forskjellige typer så jeg blir litt usikker. Det er vel visse sorter som er bedre enn andre?

Sitat av Tarm Vis innlegg
De på gardenliving inneholder lite virkestoff. Det finnes et bredt spekter med somniferum. For mest virkestoff er det laurens grape eller tazmanian som gjelder. Husk at du fint kan Kjøpe disse helt lovlig på ebay . Personlig vile jeg går for gigantum, lit mindre virkestoff men tennisball størrelsen på podsen veier opp med hvor mye du får.
Vis hele sitatet...
Jeg fant og har bestilt gigantum nå. Har en solrik skråning i hagen. Vil disse kunne trives der? Det et en del gress og ugress der fra før.
Sist endret av Taxidriver; 1. juni 2020 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ja, men det er flere forskjellige typer så jeg blir litt usikker. Det er vel visse sorter som er bedre enn andre?



Jeg fant og har bestilt gigantum nå. Har en solrik skråning i hagen. Vil disse kunne trives der? Det et en del gress og ugress der fra før.
Vis hele sitatet...
Ja ,bare ta og luk lit og fjern ugresset i området der du vil strø frøene. Så er det også lurt og preparere jorden lit først . Valmuer liker godt drenert jord så og spa den opp og gjødsle lit først så er det egentlig bare og strø frøene rund omkring og vanne godt vær dag frem til de begynner og komme opp.når de er oppe så liker valmuene seg i nest mulig sol samt lite vann. Men pass på og vanne av og til ,ikke vær dag lengre vis det ikke regner på en god periode.
Gjør det noe å ha andre blomster eller valmuer i samme skråning, slik at det blir en blomstereng og ser litt mindre suspekt ut? Nå skal jo disse selvfølgelig bare være prydplanter.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Gjør det noe å ha andre blomster eller valmuer i samme skråning, slik at det blir en blomstereng og ser litt mindre suspekt ut? Nå skal jo disse selvfølgelig bare være prydplanter.
Vis hele sitatet...
Går helt fint det. Det også luke og rydde plass først er mer for og få maximal størrelse på podsene, vis du kjøote gigantum kan de bli like store som en tennisball vis dem har nok plass.men de vil gro fint uansett, bare lit mindre størrelse typ golfball ish
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Nå skal jo disse selvfølgelig bare være prydplanter.
Vis hele sitatet...
Selv om det kan være sant begynte jeg å le noe jævlig av akkurat denne setningen, haha! Det er noen fantastisk vakre planter, uten tvil
Sist endret av krystallkongen; 1. juni 2020 kl. 16:08.
Linken er fjernet. Hele forumet har sikkert kjøpt de :P De har Hungarian Blue som skal fungere fint der inne. Laurens grape er ikke langt unna i følge denne gamle studien vertfall, ikke at det har alt for mye og si. hvor bra jord og vekstvilkår vil påvirke potensen mer så lenge du er innenfor de "riktige" strainsene. https://organicalbotanicals.com/wp-c...ape_Queens.pdf
Sist endret av storetårn; 1. juni 2020 kl. 16:44.