Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4944
Du får prikk på rullebladet ja.
Hvor gammel er du?
Sitat av Wild
Bot og erstatning for skadeverk er forskjellige ting..
Vis hele sitatet...
Folk har brukt ordet "bot" konsekvent gjennom hele tråden, inkl. trådstarter, så jeg trodde det var det som var snakk om.
Tysting er no no. Fortell heller kompisene dine at dere skal splitte betalingen og at det er det minste du kan forvente av dem. Du tjener ingenting på at de også blir dratt med ned i gjørma.
Sitat av SeNaH
Du får prikk på rullebladet ja.
Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Les hele tråden! Han har sagt det for lenge siden.
hva med å si at mannen er gæærn og han ljuger, påstand mot påstand og saken blir henlagt dersom det ikke er video opptak eller andre vitner
Altså, du vil ikke få en bot på over 100 000, men et erstatningskrav.

Etter Skadeerstatningsloven(skl) § 1-2, nr.2 plikter foreldre som har omsorg for deg og bor sammen med deg å betale inntil 5000kr for hver enkelt skadevolding.

Etter §1-1 plikter barn under 18 år å erstatte skade som voldes forsettlig eller uaktsomt, så lenge det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk forhold og forholdene ellers.
Slik jeg tolker informasjonen som har kommet her vil du bli erstatningsansvarlig etter hvordan dere oppførte dere, og alder så nærme 18 år.

Erstatningen vil bli delt på hele gjengen så lenge de andre blir erstatningspliktige. Hvis de ikke blir koblet inn i saken, vil de ikke bli det.

§5-3, nr.1. - Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en.

og nr. 2 - I den utstrekning den som har betalt erstatning kan gjøre krav gjeldene mot andre ansvarlige, avgjøres under hensyn til ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers.

Som det fremgår av nr.2 avgjøres det om de andre også med betale av hensyn til ansvarsgrunnlaget. Ansvarsgrunnlaget vil aldri bli avgjort med mindre de også blir avhørt og som sagt, koblet inn i saken.

Hvor stor erstatningen blir gjenstår jo å se...
Sitat av Zepplin
Banzai: Om de da spørr hvem det var og du nekter å svare, regnes ikke dette som å stå i veien for politietterforskning? En annen ting er vel om de ikke spørr, men om de faktisk spørr ville jeg tro du gjør noe ulovlig ved ikke å svare.
Vis hele sitatet...
Man har full rett til å ikke uttale seg. Den retten står sterkt.
dazed's Avatar
Trådstarter
Har sagt ifra til "kompisene" mine, men ingen svarer... Så de får bare ta konsekvensene sjæl, de står ihvertfall som mistenkte i saken.

Det med "boten" hørtes kanskje litt drøyt ut, men det kan faktisk skje. Biler er noe av det helligste for folk og da kan det fort bli dyrt når man f.eks må skifte hele taket pågrunn av en bulk.

Men i mitt tilfelle slipper jeg å betale så mye. Flere valgte å ikke anmelde meg fordi de syntes synd på meg fordi jeg var en dust 17-åring.
Men den ene "boten" ble på 30.000kr,noe jeg fint kan betale sjæl (ja,jeg har jobb). Får ikke prikk, men blir satt på "prøve" (usikker på hva det heter), som vil si at jeg slipper prikk men hvis jeg skulle havne i trøbbel med politiet engang til så får jeg straff for begge.

Så det ordna seg til slutt. Takk for svar og hjelp
Vel flott å høre, du har lært en lekse på en brutal måte, og vil sikkert ikke gjenta seg igjen.

Hvis noe slikt som du forteller hadde skjedd med meg, og vennene mine hadde drete i det (noe deikke hadde gjort) hadde jeg ikke giddet å samle på de lengre, venner skal tross alt støtte hverandre, ikke gå å stikke hverandre i ryggen. Slike folk kan ikke defineres som venner, etter min mening.
Fint at det gikk greit til slutt.

Virker på den siste posten som at du fikk en "bot" av politiet på 30.000kr. Isåfall hjelper det ikke om "kompisene" dine også blir tatt. De vil isåfall få egne bøter i samme klasse.

Dersom det du nå må betale er erstatning til de som fikk bilene sine skadet så er de solidarisk ansvarlige for å betale sammen med deg.

(dersom de 30.000 er en blanding av erstatning og bot så er det klokeste for dere å betale 10k hver.)