Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2621
Heisann folkens! Beklager hvis jeg satt denne tråden i feil kategori

Anywayz, jeg lurte på om noen smarte huer kunne hjelpe meg ang. kurser i Stavanger.


Jeg har strøket i faget Matematikk 1MX på grunnkurs, det var for 4 år siden. Mangler egentlig kun det faget for å få meg vitnemål.
Jeg lurte dermed på om det går ann å få seg kveldskurser eller dagtidskurser via skolen eller noe sånnt ? Har lest litt på nettet og dem privatkursene koster over 11.000 kr
Det må være noe som er billigere enn det liksom.

BTW, kursene må vær i Stavanger..




Er veldig takknemelig om noe gidder å bruke tid på å svare!

Tusen takk på forhånd
Sist endret av Apl3x; 15. oktober 2009 kl. 02:07.
1MX er det samme som 1t og 2t idag. FYI
Kan du ikke ta eksamen på nytt som privatist?
Han er nødt til uansett for å stå, Lolros.

NAV kan hjelpe deg med dette. Ring eller møt opp på ditt nærmeste NAV kontor og spør om kurs. De kan som oftest hjelpe deg med sånt, det kan tilogmed hende de betaler kurset for deg!
Må man ikke stå i både muntlig og skriftlig når man er privatist? Det du kan gjøre da, er å gå opp som privatist på en videregående skole! Man har vel rett til å gå vgs til man er 26 eller noe? Da kan du være med i de timene som passer deg, og om du bare gjør en innsats så går det fint
Gå på nærmeste universitet eller høyskole og heng opp en lapp.
Du må nok melde deg opp som privatist på privatistweb.no. Fristen har vel gått ut vil jeg tro.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Må man ikke stå i både muntlig og skriftlig når man er privatist? Det du kan gjøre da, er å gå opp som privatist på en videregående skole! Man har vel rett til å gå vgs til man er 26 eller noe? Da kan du være med i de timene som passer deg, og om du bare gjør en innsats så går det fint
Vis hele sitatet...
Du har ingen rett om du allerede har fullført dine 3 år eller det har gått for lang tid. Såvidt jeg har forstått det, så må man på voksenopplæring etter du har fylt 23. Kan hende jeg tar feil da.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det finnes for øyeblikket ingen eksamen i 1T (1MX) verken for elever i opplæring eller privatister, så du må nok legge planene på is.
Som Bomberman sier, det finnes ikke arrangert opplæring i 1MX lengre, alle skoler, private og offentlige har gått over til den nye læreplanen og fagene Praktisk og Teoretisk mattematikk, begge er vel to årige kurs. 1p, 2p eller 1t, 2t.

Som noen har nevnt tidligere er nok det lurseste å melde seg opp via voksenopplæring, men da får du desverre ikke startet før til neste sommer. Kurset går over ett år så om du har hastværk burde du nok prøve å henge opp lapper på høyskoler eller universiteter der sansynligheten er stor for at noen dyktige elever vil tjene seg noen ekstra slanter og ta undervisning med deg. Lykke til.

Glemte jo å nevne; du kan melde deg opp i alle fag i reform94 som privatist, dette må gjøres via www.privatistweb.no i tidsperioden: 1.9. - 15.9.2009 som er stengt, og ca samme periode i februar 2010
Sist endret av voktern; 15. oktober 2009 kl. 09:39. Grunn: leif
Du kan vel få tatt det i militæret (gratis om jeg husker riktig!), hvis 1MX matte er verdt ett år av livet ditt (+ du får en fin opplevelse!) så er det jo ett sted å dra :-)
Sitat av flexd Vis innlegg
Du kan vel få tatt det i militæret (gratis om jeg husker riktig!), hvis 1MX matte er verdt ett år av livet ditt (+ du får en fin opplevelse!) så er det jo ett sted å dra :-)
Vis hele sitatet...
Hm... Legge ned ca 2500 arbeidstimer i bytte mot det som tilsvarer ca 125 undervisningstimer. Jeg vet ikke om fyren har hatt brøkregning enda, men med utgangspunkt i at han synes 11000 var en stiv pris tror jeg ikke at tilbudet ditt er så aktuelt.
Nå vet jeg ikke hva slags mattekunnskaper du har, men det er fullt mulig å ta mattefag helt på egenhånd bare du har en god lærebok. Det som tilsvarer 1MX-nivå bør hvertfall være overkommelig hvis du har motivasjonen på plass. Suppler med en kompis som har noenlunde snøring og en time ledig i ny og ne, så ender du bare med å måtte betale for selve eksamen (og muligens litt pizza og cola til kompisen din).
Sist endret av Nichotin; 15. oktober 2009 kl. 11:47.
det du kan gjøre eg og troppe opp på en vidergående skole og snakke med eksamens ansvarlig og spør om det er mulig og melde seg opp til prevatis examen. prisen for det er vel ca 1500 kr vis jeg husker rett
jeg betalte fint 9000.- forå ta et fag på privatgymnas for å forbedre karakter i matte (s2).Det er en liten invistering, vil få igjen for det senere...
Det som tilsvarerer 1MX er såpass overkommelig, at med motivasjon og viljestyrke, kan du fint klare å lese deg opp til eksamen til sommeren.

Melder du deg opp som privatist, skal du bare ha én eksamen - nemlig skriftlig.
Den nye ordningen med både skriftlig og muntlig eksamen, gjelder i språkfag.
Sist endret av s1gh; 15. oktober 2009 kl. 13:44.
[quote=voktern;1523050]Som Bomberman sier, det finnes ikke arrangert opplæring i 1MX lengre, alle skoler, private og offentlige har gått over til den nye læreplanen og fagene Praktisk og Teoretisk mattematikk, begge er vel to årige kurs. 1p, 2p eller 1t, 2t.
/QUOTE]

Jeg går 2. året på studiespesialisering og her er valget i 1.året 1p(praktisk) og 1t(teoretisk) 2. året er det 2p 1s(samfunnsfaglig matte) og 1r(realfagsmatte/badass matte).
[quote=Fickledick;1523216]
Sitat av voktern Vis innlegg
Som Bomberman sier, det finnes ikke arrangert opplæring i 1MX lengre, alle skoler, private og offentlige har gått over til den nye læreplanen og fagene Praktisk og Teoretisk mattematikk, begge er vel to årige kurs. 1p, 2p eller 1t, 2t.
/QUOTE]

Jeg går 2. året på studiespesialisering og her er valget i 1.året 1p(praktisk) og 1t(teoretisk) 2. året er det 2p 1s(samfunnsfaglig matte) og 1r(realfagsmatte/badass matte).
Vis hele sitatet...
Forskjellig fra skole til skole. Her er første år 1P eller 1T, mens på vg2 kan man velge mellom; X, R, S, 2T eller 2P.
Sist endret av Dibsent; 15. oktober 2009 kl. 14:01.
MÅ du ha 1T matte da ? Kan du ikke velge 1P matte, som er 9 hakk lettere!
Eller er det slik at du MÅ bestå 1T, siden du hadde det før ?
Han må ikke ta matten i det hele tatt, han kan velge et annet fag om han vil. Bare han har antallet timer/fag-bestått som er minimum for å få vitnemål!
Sitat av spelley Vis innlegg
Han må ikke ta matten i det hele tatt, han kan velge et annet fag om han vil. Bare han har antallet timer/fag-bestått som er minimum for å få vitnemål!
Vis hele sitatet...
Han må jo selvfølgelig ha X-antall timer med matte eller eksamen i matte for å få vitnemål.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Han må jo selvfølgelig ha X-antall timer med matte eller eksamen i matte for å få vitnemål.
Vis hele sitatet...
Nei, han kan selvsagt bytte ut matte om han ønsker det.

tok akuratt dette opp med rådgiver,etter jeg trodde at eksamen min i biokjemi gikk til h###3, jeg sa at jeg ikke gadd å ta det faget opp igjen. Han sa tilbake noe àla: Ja da velger du bare et annet fag, med tilsvarende timer... -dette gjelder selvsagt valgfag!
noe som jeg forøvrig regner med at 1mx også er, hvis det er obligatorisk, får du ignorere den andre psoten min.

ellers les dette på hw: http://www.diskusjon.no/lofiversion/...p/t855165.html
Sist endret av Spelly; 15. oktober 2009 kl. 14:38.
Sitat av spelley Vis innlegg
Nei, han kan selvsagt bytte ut matte om han ønsker det.

tok akuratt dette opp med rådgiver,etter jeg trodde at eksamen min i biokjemi gikk til h###3, jeg sa at jeg ikke gadd å ta det faget opp igjen. Han sa tilbake noe àla: Ja da velger du bare et annet fag, med tilsvarende timer... -dette gjelder selvsagt valgfag!
noe som jeg forøvrig regner med at 1mx også er, hvis det er obligatorisk, får du ignorere den andre psoten min.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg forstå det, men om han f.eks hadde allmenn med realfags så starter man med 1MX. Men samma det, er det valgfag så er det vel slik du sier?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Da kan jeg forstå det, men om han f.eks hadde allmenn med realfags så starter man med 1MX. Men samma det, er det valgfag så er det vel slik du sier?
Vis hele sitatet...
du kan bytte på fag slik du ønsker, bare de ikke er obligatoriske -altså valgfag.
stryker du i et fag når det gjelder standpunkt, kan du velge å ta faget opp som delkurselev på vgs eller ta eksamen. Stryker du i eksamen i faget, må du ta eksamen på nytt, eventuelt bytte i et annet fag.
Det er ikke et valg om du vil ta 1P eller 1T. Det er obligatorisk. (Førsteklasse-matte)
Sist endret av Ozma; 15. oktober 2009 kl. 14:46.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Det er ikke et valg om du vil ta 1P eller 1T. Det er obligatorisk. (Førsteklasse-matte)
Vis hele sitatet...
Da er det greit, da må han ta matte opp igjen. Siden at 1mx var obligatorisk. uansett jeg vil tippe på at det går an å bytte 1mx med f.eks 1P såfall.
Vet du hva ? Jeg gir deg privatkurs via nettet msn, eller andre løsninger. Lærer deg hele boka, for 2500,- (trenger pengene for å kjøpe en mic jeg drømmer om). Så, erfaring ? Jeg kan sende deg vitnemålet. Jeg har fått 6 i matematikk R1 og R2, jeg har tatt 1T og fått 5 der. I tillegg har jeg tatt kjemi 1 og 2 fått 5 på begge. Jegh ar tatt 2FY og 3FY fått 5 og 5 + 6på eksamen. Billigere og bedre mulighet får du egentlig ikke. Kontakt meg privat så kan vi snakke om det.
Sitat av i mac Vis innlegg
Vet du hva ? Jeg gir deg privatkurs via nettet msn, eller andre løsninger. Lærer deg hele boka, for 2500,- (trenger pengene for å kjøpe en mic jeg drømmer om). Så, erfaring ? Jeg kan sende deg vitnemålet. Jeg har fått 6 i matematikk R1 og R2, jeg har tatt 1T og fått 5 der. I tillegg har jeg tatt kjemi 1 og 2 fått 5 på begge. Jegh ar tatt 2FY og 3FY fått 5 og 5 + 6på eksamen. Billigere og bedre mulighet får du egentlig ikke. Kontakt meg privat så kan vi snakke om det.
Vis hele sitatet...
og du har det som kreves å lære fra deg? hvordan garanterer du at du holder hva du lover?

nei, trådstarter... sjekk ut privatistkursene til danielsen,hvis det er en danielsen skole i nærheten av deg. De kursene koster ikke mer en...rundt 3000.-tror jeg.
Sitat av spelley Vis innlegg
og du har det som kreves å lære fra deg? hvordan garanterer du at du holder hva du lover?

nei, trådstarter... sjekk ut privatistkursene til danielsen,hvis det er en danielsen skole i nærheten av deg. De kursene koster ikke mer en...rundt 3000.-tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg møter han face to face, skriver en kontrakt. Verre er det ikke. Vi kan skrive en rettslig kontrakt. Og hvis jeg bryter kontrakten kan jeg få konsekvenser. Jeg er medisinstudent, jeg har det som kreves for lære deg det du trenger å lære. Altså, du går glipp av noe, for akkuratt nå mangler jeg 2000,- for å kjøpe en mikrofon som jeg har drømt om. (Koster 17 000,-)