Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9126
Halla folkens

Jeg er 19 år og en stoner, har røykt ganske mye siden jeg var 14, men mest de siste 2 årene har det ikke gått mer enn 2-3 uker mellom hver gang.
Jeg har jobb og mange gode venner.
Røyker som oftest bare i helgene og av og til i ukedagene fordi de siste 6 månedene har jeg fått sterke panikkanfall av å røyke, men det er ikke hver gang, så jeg setter pris på gode highs, og strever meg gjennom de dårlige.

Har også blitt usikker på meg selv de siste månedene og har nok fått sosial angst ettersom jeg blir stresset av å være med folk, selv mine beste venner.
Det eneste jeg har funnet som hjelper er å drikke alkohol, når jeg bare blir fin nok i gassen er jeg "meg selv" igjen.
(jeg har alltid vært en person som gjerne mobbet andre for å føle meg bedre men i bunn og grunn alltid hatt en liten usikkerhet i meg, men jeg blir/ble lett kjent med nye folk og var flink til å prate med jenter noe jeg sliter med nå)

Jeg føler alt jeg sier og gjør blir observert av vennene mine, jeg føler også at alt jeg sier er "teit" og at jeg egentlig er en "wierdo" som de jeg pleide å mobbe som ung.
Har egentlig bare mista det helt.

Er en del andre ting også, men med det jeg har skrevet over håper jeg at jeg har dekket det meste.
Tydeligvis hasjen som har fucket til psyken din litt. Slutt å drikk og røyke, og gå te psykolog for angsten så skal nok dette gå fint!



Lurt å gi seg mens leken er god.
ta en pause fra alt av rusmidler. hvis angsten og selvtilliten fremdeles er en stor plage i hverdagen så burde du vurdere profesjonell hjelp.
Kutt rusen som alle sier, gå ut og treff nye mennesker, bli vandt med å være blandt folk. Edru!
Sist endret av agsel; 7. september 2015 kl. 23:00.
Jeg vil anbefale å være forsiktig med å fortelle en eventuell psykolog om rusbruken din.

Det kan gjøre vondt værre...

En psykolog kan heller ikke knipse med fingrene, og kurere deg. Det virker som om mange tror det... (jeg trodde også det, engang)

Etter 11 år med røyking har jeg funnet ut at det bare er trening som hjelper for meg. Det gjør deg istand til å takle så mange former for stress.

Begyn å gå lange turer, det er mitt tips.

Hver eneste dag... det kommer til å gjøre underverker for selvtilliten og selvrespekten din. Og det gjør det lettere å en begynne å jogge/trene styrke etter hvert.

Man må gå sin egen vei her i livet, man må tvinge seg selv til suksess om man vil ha det... du kommer til å gå glipp av mye moro om du ikke gjør noe for det.
Sist endret av Spaceman; 7. september 2015 kl. 23:04.
Er enig i det Spaceman skriver over. Mosjon hjalp meg sinnsykt mye på både psykisk og fysisk helse etter et år med latterlig høyt cannabis-forbruk. Følte jeg hadde røyka bort kortidshukommelsen, var sosialt redusert, så noe måtte gjøres.

Omega3 og multivitaminer ble tatt daglig, kutta ned en del og gjorde om røykinga til en belønning når alle dagens gjøremål var gjort. Fast leggetid og fast våknetid gjorde livet lettere. Jeg begynte på høyskole, noe som etter hvert kurerte angsten. Gå med hevet hode å smil, ta en dag om gangen.
Sist endret av RosaElefant; 7. september 2015 kl. 23:30.
Bare så det er sagt, så er det ikke noen tvil om at det er Cannabis som forsurer livet ditt.

Men hvis du ikke klarer å legge det på hylla, så er poenget mitt at du bør forbedre andre sider av livet ditt.

Spar penger... tren... gjør ting som gir deg selvtillit.

Jeg mener at det er viktig å skaffe seg gode kort på hånden, selv om du sitter med svarteper
Takk for mange gode svar.

Jeg har ikke planer om å droppe cannabisen helt i det lange løp, men skjønner selvfølgelig at jeg burde ta en laaaang pause. Men problemet er at mine beste kamerater alle driver på med dop, er jo kjipt å måtte forlate de, ettersom vi har vært venner siden før vi kunne gå. Og selvfølgelig, jeg kan fortsette å henge med de, men sjansen er da mye større for at jeg røyker igjen, enn hvis jeg lar vær.

Men jeg har tilbrakt mange av mine ukedager de siste 6 månedene hjemme på rommet og spilt dataspill, og hvis jeg har gått ut har det vært for å røyke. (jeg røyker ikke ofte når jeg er hjemme heller, kun en gang i blant for kosens skyld.) Så jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre i ukedagene hvis jeg ikke kan røyke. Hva annet er det å gjøre i en ukedag? og jeg vet at jeg burde trappe ned spillingen, siden den har blitt intens det siste halvåret.

Beklager hvis postene mine er ekstremt rotete og mye repetisjoner., er ikke vant med forum av noen slag.
Sitat av loucifer Vis innlegg
Beklager hvis postene mine er ekstremt rotete og mye repetisjoner., er ikke vant med forum av noen slag.
Vis hele sitatet...
For å være brutalt ærlig så må du bare manne deg opp...

Du skriver helt fint, og du trenger ikke å unnskylde deg. På det forumet her, og generelt på nettet er det mye dårlig skriving, og du er nok myyye bedre enn de fleste.

1. Prioritet: Trening (kommer til å gi deg testosteron boost, og gjøre deg til "mann")

Jeg var like håpløs som deg når jeg var 19... du må bare ta deg sammen og begynne ett sted. Ellers kommer du ingen vei... hjelper ikke å sitte på et forum eller hos en psykolog og syte, uten å gjøre noe for det.

Jeg føler at jeg har kastet bort mye tid på å sitte å spille/røyke/se på tv... og det kommer du også til å gjøre, helt garantert hvis ikke du satser på noe.

De vennene dine betyr ikke alt, tro meg... og det kan hende de forsvinner uansett.

Hadde jeg vært 19 igjen ville jeg kanskje dratt på folkehøyskole (der er det mange deilige jenter også, garantert!), og du blir nærmest tvunget til å bli kjent med de.

Det er noe jeg angrer på i dag at jeg ikke gjorde, er 27 nå og er for gammel til det.

Du må bare hoppe i det, ellers er det for sent...
OT men hvis cannabis gjør deg veldig kritisk til deg selv og gir deg generelt lav selvtillit så bør du holde deg unna amfetamin og piller da disse drogene automatisk gjør at du føler deg pigg og normal igjen.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
OT men hvis cannabis gjør deg veldig kritisk til deg selv og gir deg generelt lav selvtillit så bør du holde deg unna amfetamin og piller da disse drogene automatisk gjør at du føler deg pigg og normal igjen.
Vis hele sitatet...
Når du sier det sånn virker det kun fristende for TS. Jeg kan skrive under på at amfetamin og piller vil gjøre at selvtilitten din dropper til en all time low etter kort tid.
Jeg tror ikke det er rusen i seg selv, men det at du lurer deg selv til å tro at det skal gjøre deg tilfreds. Det gjelder gaming også. Jeg mener det handler om balanse, og det vil ikke nødvendigvis bety 50% weed og 50% gaming eller å gjøre skole halvparten av tiden og så røyke seg fjern resten av dagen. Det handler om å finne en hverdag du er fornøyd med, eller skape gode rutiner for deg selv som du ser fungerer for å opprettholde motivasjon og glede.

Tldr; trenger ikke kutte ut røykinga, men finn andre gleder som fysisk aktivitet (trening, turgåing, Geocaching) og edru sosial omgang eller fylla uten å røyke. Tenk etter hva målene dine er som du kanskje ikke oppnår nå, og sett realistiske krav til deg selv for å oppnå dem.

Alt kommer til å ordne seg kompis, det gjorde det for meg og andre her som du ser
Hasj er roten til disse problemene. Tanker som at andre driver og observerer deg og synes du er "teit" eller overdreven tankeaktivitet om hva andre måtte tenke om deg (taper, weirdo whatever) er typisk cannabis-utløst noia.

Mange kan røyke i åresvis før man plutselig får slike kjipe effekter ved røyking. Og når man først får dem - så kommer det sjeldent noe godt ut av å fortsette å røyke som før.

Cannabis kan få deg til å føle deg liten og stakkarslig med overdreven noia tenking som f.eks: "alle tenker du er en dritt" eller at "alle vennene dine snakker om deg og synes du er en weirdo" etc. og du ender opp uten selvtillit, ikke bare mens du er stein, men ellers også.

Hvis du fortsetter å røyke ukritisk til tross for slike kjipe effekter så kan det fort bli enda værre.

Det aller beste er å ta en laaaaang pause. Du vil oppdage at dette gjør underverker på selvtillitt og tankekjør om hva andre måtte mene om deg.

Om du på død og liv skal røyke til tross for at det har kjip innvirkning på livet ditt for tida, så har jeg følgende råd:
Bare røyk om du føler deg trygg med dem som er rundt deg.
Vær gjerne åpen med dem du røyker med at du blir stressa og overtenker ting i skev tilstand. De fleste stonere har vært borti slike mindre hyggelige effekter av cannabis og kan ha forståelse for slikt.
Ikke røyk deg veldig stein.

Ellers har du trikset med å drikke et par øl før du tar en lett puff. Dette kan funke på å dempe på noiaen. Men er noe man skal være forsiktig med å bli for glad i.
Sist endret av Bearass; 8. september 2015 kl. 01:42.
Med en gang man opplever negative effekter av hasj, SLUTT. Jeg var dust nok til å fortsette ved hjelp av benzo, og etter en hasj-smell for 4 år siden er jeg fortsatt fucka. Trist at dette skjedde med deg, søk hjelp så fort som mulig. Men ikke rør en joint igjen med mindre du vil få et jævlig liv.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
19 år, fortsatt ung. De dumme valgene du gjør nå kan straffe deg om 10 år. Jeg vet at det er mange som røyker, og jeg vet det er mange som ikke gjør det. I min vennegjeng er det flere, men jeg har ikke prøvd en eneste gang. Jeg ser ikke poenget.. Ok - det gir deg en god følelse, men livet byr på så mye annet godt at du trenger ikke den jointen for å tilfredstille det.

Jeg vet ikke med deg, men iløpet av få år skal du sikkert studere. Legg planen allerede nå! Hva vil du bli, og hva vil du studere? Prioriterer du fest og dop, så er det ditt valg. Konklusjonen her er iallefall at du ikke trenger den jointen for å tilfredstille lykke, det kan du få på mange andre måter! Meld deg inn i en idrettsklubb, begynn å tren, søk nye vennskap og livet vil SMILE innen ett par år!

Tro meg, det er nå du legger grunnlaget, og det er nå du må ta kontroll over hjernen!!!!!!

Lykke til!
Vil rådføre deg om å kutte ut Cannabisen helt om du får negative effekter av det. Det kan fort bli mye verre en et selvtillits problem. Fikk selv smake på det og vet selv at jeg nå i dag aldri kommer til å røre cannabis igjen.
Hadde det slik selv, når jeg startet å røyke gikk selvtilliten til helvete, følte at alle pratet stygt om meg, så ned på meg og slikt.
Vurderte å ta en pause eller slutte men nå har det faktisk gitt seg og jeg har aldri hatt det så bra noen gang før.
Vet ikke helt 100% hva det kommer av men kan ha noe med et litt endret perspektiv på ting etter sopptur.
Jeg kan bare snakke ut i fra egne erfaringer, og det som hjalp meg var en tvungen pause på 1.5 år.

Jeg røyket daglig fra jeg var 20 til 31 år, og prøvde utallige ganger å integrere cannabis i hverdagen, men måtte tilslutt ta et valg.

Det eneste som fungerte var å få røykingen helt ut og vekk i fra hverdagen. Det er nok individuelt hvor lang tid man trenger.

Idag røyker jeg kanskje en gang i mnd, og det har ingen negativ innvirkning på meg lenger.

Det er dessverre utrolig vanskelig å ha et normalt forhold til noe som er ulovlig.
For det første: det er ingen her inne som med sikkerhet kan si at det er hasjen som forårsaker problemene dine, på samme måte som ingen kan si med sikkerhet at det ikke er noe problem å røyke hasj.

For det andre: folk her inne som kommer med så ymse utsagn som "du må manne deg opp" har virkelig ikke peiling på hva de snakker om, ikke hør på dem. Hvis det hadde vært så lett hadde man ikke hatt bruk for kognotiv terapi.

Det du trenger er å snakke med noen om problemene dine. Utforske hvorfor du har sånne tanker om deg selv og andre, kanskje finne ut hva roten av problemet er. Kanskje det er rusen, kanskje ikke. For alt vi vet kan du være schizofren eller bipolar, vi har ikke noe som helst grunnlag for å vurdere din mentale tilstand, eller hva som skaper problemene dine.

Det har derimot en psykolog, hvis du er ærlig og viser dem tillit. De kan også hjelpe deg med å finne løsninger på problemene dine.

Ønsker deg lykke til!
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
For det første: det er ingen her inne som med sikkerhet kan si at det er hasjen som forårsaker problemene dine, på samme måte som ingen kan si med sikkerhet at det ikke er noe problem å røyke hasj.

For det andre: folk her inne som kommer med så ymse utsagn som "du må manne deg opp" har virkelig ikke peiling på hva de snakker om, ikke hør på dem. Hvis det hadde vært så lett hadde man ikke hatt bruk for kognotiv terapi.

Det du trenger er å snakke med noen om problemene dine. Utforske hvorfor du har sånne tanker om deg selv og andre, kanskje finne ut hva roten av problemet er. Kanskje det er rusen, kanskje ikke. For alt vi vet kan du være schizofren eller bipolar, vi har ikke noe som helst grunnlag for å vurdere din mentale tilstand, eller hva som skaper problemene dine.

Det har derimot en psykolog, hvis du er ærlig og viser dem tillit. De kan også hjelpe deg med å finne løsninger på problemene dine.

Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Helt enig med innlegget ditt, men nå er det også veldig viktig at TS ikke fortsetter å røyke når han oppsøker hjelp, da slike tanker og problemer av cannabis er ekstremt vanlig.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
For det andre: folk her inne som kommer med så ymse utsagn som "du må manne deg opp" har virkelig ikke peiling på hva de snakker om, ikke hør på dem. Hvis det hadde vært så lett hadde man ikke hatt bruk for kognotiv terapi.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder selvtillit så er det noe i det å "manne seg opp". Hvis han får litt fart og kontroll på kroppen vil dette kunne skape en positiv feedback loop som gir mer selvtillit og mindre tvil i sosiale sammenhenger. Han kan godt være sær og rar så lenge han føler seg trygg i sin egen kropp. Hvis man er eller føler seg sexy kan man være weird uten at det føles vondt.

Hvis TS ikke er 'in touch' med kroppen sin vil det kunne være en stor kilde til usikkerhet. Hvis han får litt muskler på armene og blir stram i skrotten vil han lettere kunne tiltrekke seg jenter.

TS: Du lurer på hva du kan bruke tiden din til utenom gaming eller røyking? Vel.... bortsett fra trening, venner, jobb/skole eller å studere verden gjennom internett; chicks! Der har du svaret. Det vil gi deg bedre selvtillit og deilige orgasmer. Det er skikkelig digg naturlig rus.

I tillegg vil jeg anbefale deg å tenke på å skaffe førerkort. Det koster penger, ja, men det er en veldig stor glede når du har mulighet til å kjøre lovlig på veiene. Du kan starte slow ved å lære teori eller ta noen kjøretimer og nå målet gradvis.

Lykke til med livet. Du får til det du vil få til. Mitt tips er å ta vare på kroppen din og og utsett røykinga til fremtiden.
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Er enig i det Spaceman skriver over. Mosjon hjalp meg sinnsykt mye på både psykisk og fysisk helse etter et år med latterlig høyt cannabis-forbruk. Følte jeg hadde røyka bort kortidshukommelsen, var sosialt redusert, så noe måtte gjøres.

Omega3 og multivitaminer ble tatt daglig, kutta ned en del og gjorde om røykinga til en belønning når alle dagens gjøremål var gjort. Fast leggetid og fast våknetid gjorde livet lettere. Jeg begynte på høyskole, noe som etter hvert kurerte angsten. Gå med hevet hode å smil, ta en dag om gangen.
Vis hele sitatet...
Vil du konkludere med at du ble 100% normal igjen?
Jeg hadde ganske lav selvtillit før og jeg røyka ganske mye. Tok en lang pause på 6 måneder og begynte med skateboard og snowboard om vinteren. Jeg fikk mye bedre selvtillit pga har hobby som krever ganske mye kordinasjon og konsentrasjon. Jeg begynte å røyke igjen hverdag nå, men nå nyter jeg rusen mer pga skater mye hverdag. Viktig med hobbyer ellers kjeder du deg bare når du røyker og du føler deg som en dritt.
Sitat av Qon Vis innlegg
Når det gjelder selvtillit så er det noe i det å "manne seg opp". Hvis han får litt fart og kontroll på kroppen vil dette kunne skape en positiv feedback loop som gir mer selvtillit og mindre tvil i sosiale sammenhenger. Han kan godt være sær og rar så lenge han føler seg trygg i sin egen kropp. Hvis man er eller føler seg sexy kan man være weird uten at det føles vondt.

Hvis TS ikke er 'in touch' med kroppen sin vil det kunne være en stor kilde til usikkerhet. Hvis han får litt muskler på armene og blir stram i skrotten vil han lettere kunne tiltrekke seg jenter.

TS: Du lurer på hva du kan bruke tiden din til utenom gaming eller røyking? Vel.... bortsett fra trening, venner, jobb/skole eller å studere verden gjennom internett; chicks! Der har du svaret. Det vil gi deg bedre selvtillit og deilige orgasmer. Det er skikkelig digg naturlig rus.

I tillegg vil jeg anbefale deg å tenke på å skaffe førerkort. Det koster penger, ja, men det er en veldig stor glede når du har mulighet til å kjøre lovlig på veiene. Du kan starte slow ved å lære teori eller ta noen kjøretimer og nå målet gradvis.

Lykke til med livet. Du får til det du vil få til. Mitt tips er å ta vare på kroppen din og og utsett røykinga til fremtiden.
Vis hele sitatet...
Du kommer med noen gode tips, jeg har allerede førerkort og jobber for øyeblikket som murer, noe som er helt greit ettersom de jeg jobber med er fete folk men jeg liker ikke arbeidet. Men det er bare midlertidlig ettersom jeg skal studere økonomi og forhåpentlig hvis da få en master innenfor økonomi.

Men det jeg sliter med angående de andre tingene jeg kan gjøre som å henge med kamerater, det har blitt et problem ettersom det eneste meg å mine kamerater gjør når vi går sammen er å røyke. Og jeg har nå ingen felles interreser med de vennene jeg hang med før jeg begynte å røyke daglig. Og hvis ikke jeg er med noen som ikke røyker føler jeg fort stemninga blir klein fordi jeg sitter å "drømmer" meg bort til å være stein på en måte. Har ikke mye å snakke om med mange av mine andre venner som ikke røyker/ikke røyker like ofte som meg.

Trening har jeg prøvd, var ikke helt for meg, er ganske utolmodig av meg og liker ikke treige resultater, og jeg tør ikke begynne på noe form for gainer hvis jeg plutselig skulle miste interressen for trening og da legge på meg for mye.

Jeg har også ei jente jeg driver å treffer av og til som jeg skal til i helga, men annet enn "deilige orgasmer" så får jeg ikke noe selvtillit av det, men det kan være fordi jeg ikke syns hun er i min liga. (Ja, jeg ser fortsatt på meg selv som kjekk, har bare mista det når det gjelder alt annet.)

Men skal nå følge de mange gode tipsene om å slutte å røyke, og ikke ta annet dop heller. Må finne meg en hobby også, kanskje ta opp skatingen igjen, selvom jeg tror det blir vanskelig, men vil ha noe å gjøre.

Og, forresten, alle dere som sier dere har hatt det ganske likt, sånn ca hvor lenge varte det, hvor lenge hadde dere pause? eller sluttet dere bare med rus for alltid? Jeg har ganske god viljestyrke så skal greie å slutte med weed, men jeg vet ikke om jeg klarer å slutte å feste i helgene, ettersom at det er noe av de gøyeste øyeblikkene jeg har for øyeblikket, og det er de eneste gangene jeg henger med mine venner som ikke røyker også.
Sist endret av loucifer; 8. september 2015 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av loucifer Vis innlegg
Halla folkens

Jeg er 19 år og en stoner, har røykt ganske mye siden jeg var 14, men mest de siste 2 årene har det ikke gått mer enn 2-3 uker mellom hver gang.
Jeg har jobb og mange gode venner.
Røyker som oftest bare i helgene og av og til i ukedagene fordi de siste 6 månedene har jeg fått sterke panikkanfall av å røyke, men det er ikke hver gang, så jeg setter pris på gode highs, og strever meg gjennom de dårlige.

Har også blitt usikker på meg selv de siste månedene og har nok fått sosial angst ettersom jeg blir stresset av å være med folk, selv mine beste venner.
Det eneste jeg har funnet som hjelper er å drikke alkohol, når jeg bare blir fin nok i gassen er jeg "meg selv" igjen.
(jeg har alltid vært en person som gjerne mobbet andre for å føle meg bedre men i bunn og grunn alltid hatt en liten usikkerhet i meg, men jeg blir/ble lett kjent med nye folk og var flink til å prate med jenter noe jeg sliter med nå)

Jeg føler alt jeg sier og gjør blir observert av vennene mine, jeg føler også at alt jeg sier er "teit" og at jeg egentlig er en "wierdo" som de jeg pleide å mobbe som ung.
Har egentlig bare mista det helt.

Er en del andre ting også, men med det jeg har skrevet over håper jeg at jeg har dekket det meste.
Vis hele sitatet...
Hey. Kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Er jo mange gode tips om å trene og slutte og røyke hasj osv. Selv vil jeg anbefale og kanskje jobbe litt med den "mobbementaliten". Ser ut som om du begrenser deg selv en del med disse reglene i hodet om hva som er "wierd" og teit osv. Selv om du kanskje er mest vant til å holde andre til disse standardene enn deg selv. Du har mest sannsynlig ikke kommet på disse reglene selv, og kanskje er det ting i livet du er interessert i som du ikke lar deg selv gå etter, pga. disse reglene. Isåfall vil jeg anbefale og jobbe med det.

Vanskelig for meg og vite om disse tingene kommer fra røykingen eller er ting som ligger der hele tiden og blir forsterket, though. Sikkert lurt å ta en pause fra røykingen.
Å være bekymret for hva andre syns om deg er en egenskap som sitter dypt i mennesket. For 30.000 år siden, om du ikke ble likt i gruppa, og ble kastet ut, så betydde det døden. Situasjonen i dagens samfunn er ulikt. Les mer om det her: http://waitbutwhy.com/2014/06/taming...-run-life.html

Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Du må bare egentlig "manne deg opp", med å drive på med aktiviteter som gir deg mestringsfølelse. Ikke vær redd for å ta kontakt med psykolog.
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men ikke vær redd - dette fikser du med litt arbeid! Det finnes knep som har hjulpet meg mye når det gjelder det sosiale. Du nevner med at du føler alt du sier er teit og at du er en "weirdo". En ting du kan gjøre i sosiale sammenhenger er å fokusere på hva de andre sier i stedet for hva du selv sier: er det de sier egentlig alltid så lurt? Du kan nemlig finne ut at alle kommer med utsagn som er rimelig idiotiske i ny og ne Uten at det gjør at andre synes de er idioter.

Ellers kan det hjelpe å generelt vende fokuset utover. Se på fugler, biler, mennesker, bygninger, og fokuser på hvordan akkurat du ser verden, i stedet for hvordan verden ser deg. Tankene vil hele tiden gli innover igjen, da snur du dem vennlig og tar blikket ut på det som foregår rundt deg.
Mistenker at du har Pyroluria trådstarter. Les deg opp på det og se om symptomene passer deg (antas at 40% av alle alkoholikere har denne sykdommen).

Videre vil jeg anbefale deg å lese The Mood Cure som jeg tror kan hjelpe deg. Psykologer, 'positive tanker' og piss kommer ikke til å hjelpe stort dersom du i bunnen har en kjemisk ubalanse.

I boken stod det også at rehabiliteringer har sukessrate på 5-10%, mens de få sentrene som tar hensyn til vitaminer, aminosyrer og diett har en sukessrate på 90%.
Sist endret av Vontalo; 9. september 2015 kl. 20:12.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Mistenker at du har Pyroluria trådstarter. Les deg opp på det og se om symptomene passer deg (antas at 40% av alle alkoholikere har denne sykdommen).

Videre vil jeg anbefale deg å lese The Mood Cure som jeg tror kan hjelpe deg. Psykologer, 'positive tanker' og piss kommer ikke til å hjelpe stort dersom du i bunnen har en kjemisk ubalanse.

I boken stod det også at rehabiliteringer har sukessrate på 5-10%, mens de få sentrene som tar hensyn til vitaminer, aminosyrer og diett har en sukessrate på 90%.
Vis hele sitatet...
Du avviser psykologer og rehab som "piss" fordi du har lest en bok som forteller at det hele handler om en sykdom hvis symptomer er så altomfattende at enhver rusmisbruker potensielt vil kunne diagnostiseres? Og behandlingen fokuserer på grunnleggende diett? Det du kommer med her, DET er piss

On-topic: Du, TS, har røykt nok nå. Tror det er ganske mange som kommer til det punktet du er kommet til, jeg vet at de fleste ikke klarer å gi seg med det første - og jeg vet heldigvis at de fleste kommer seg ut av det etterhvert.

Det hele handler om å innse realitetene: Du tilbringer fritiden med en type mennesker, fordi dere har en type felles interesse. Før var det så morsomt, deilig og sosialt, men nå er det ikke det lenger. Det kommer det heller ikke til å bli igjen.

Jeg lå våken hver natt med angst, i månedsvis, fordi dama elsket å røyke og jeg var for svak til å si nei når det først ble tema. Det frister jo sånn, en kan jo bare røyke bittelitt? Noen timer senere var hun sovnet som en stein, jeg lå der å hørte på regnet og var sikker på at noen sirklet seg inn rundt huset. Etterhvert begynte jeg å lure på om jeg rett og slett hadde mistet grepet, at det kanskje ikke engang var cannabisen som induserte angsten.

Når jeg til slutt fikk cannabis ut av rus-samsuriet mitt ble det aldri aktuelt å gjeninnføre det i stor stil. Hver gang jeg tenderte mot å missbruke det igjen kom de samme jævlige følelsene og tankene.

Cannabis er ikke noe for deg lenger, ikke vennene dine heller. Innse at du må komme deg gjennom de kjedsommelige ukene du har foran deg, innse at det ikke er noen vei utenom. Ikke gå til legen og få angstdempende, ikke drikk i ukedagene, ikke noe som helst. Bare spis, pust, sov, kjed deg.
Sist endret av Tøffetom; 9. september 2015 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du avviser psykologer og rehab som "piss" fordi du har lest en bok som forteller at det hele handler om en sykdom hvis symptomer er så altomfattende at enhver rusmisbruker potensielt vil kunne diagnostiseres? Og behandlingen fokuserer på grunnleggende diett? Det du kommer med her, DET er piss
Vis hele sitatet...
Nei sier ikke at de er unødvendig, eller at enhver rusmisbruker vil kunne diagnostiseres. Men svært lite effektiv dersom kroppen din f.eks. ikke greier å produsere nok serotonin til å begynne med i det hele tatt. De fleste behandlinger ignorere alle hormoner selvom de er med på å styre alle biologiske prosesser.

Men er ikke noe jeg gidder å diskutere videre, det har hjelpt meg stort hvertfall. Tror du også kunne lettet litt på humøret hadde du tatt hensyn til det
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Nei sier ikke at de er unødvendig, eller at enhver rusmisbruker vil kunne diagnostiseres. Men svært lite effektiv dersom kroppen din f.eks. ikke greier å produsere nok serotonin til å begynne med i det hele tatt. De fleste behandlinger ignorere alle hormoner selvom de er med på å styre alle biologiske prosesser.

Men er ikke noe jeg gidder å diskutere videre, det har hjelpt meg stort hvertfall. Tror du også kunne lettet litt på humøret hadde du tatt hensyn til det
Vis hele sitatet...
Ja, hormoner regulerer de aller fleste biologiske prosesser, enten direkte eller indirekte, herunder både apetitt og metabolisme.

Tror du da millioner av år med evolusjon resulterer i at regulatoren er avhengig av å bevisst reguleres gjennom perfekt sammensetning av proteiner og mineraler, kun mulig for arten vår, de siste par titalls årene av historien - for å "bli produsert nok av"? Jeg trenger ikke be deg hoste opp kilder, for de finnes ikke, men kan du ikke bare kjøre det resonnementet et par ganger i hodet ditt?

Testosteron er nok det hormonet mennesker ivrigst har forsøkt å manipulere sine endogene verdier av, og siden dette er "enkel" og relevant forskning har emnet blitt dekket utallige ganger. Prekursoren til testosteron er kolesterol, om jeg ikke husker helt feil, og både overdrevent inntak av dette såvel som andre relevante næringsemner øker testosteronproduksjonen. Det samme gjelder tung vekttrening av større muskelgrupper. Det som også er sant for samtlige av disse påvirkningene er at de kun resulterer i en liten "spike", etter bare 20-30 minutter er verdiene tilbake i homeostasis. Som det ovenstående resonnementet tilsier så er ikke kroppens regulatorer gjenstand for dagligdags regulering gjennom hverdagslige forandringer i hva man putter i eller gjør med kroppen.

Det finnes særskilte unntak, eksempelvis vil alkoholmissbruk over tid øke østrogennivåene og ZMA (zink magnesium og b-vitamin) er noe dokumentert å påvirke testosteronproduksjon under søvn. Meieriprodukter er også kilder til eksogent østrogen.

Alt i alt er dog ikke disse tingene ansett som relevante bidrag til problemer knyttet til balansen til hormon- og signalstoffer, nettopp fordi kroppen sin evne til å regulere sin egen likevekt trumfer de naturlige evnene til å regulere likevekten.
Sist endret av Tøffetom; 10. september 2015 kl. 11:10.
Skjerpings freaks! Identitetsforvirring og usikkerhet er naturlige deler av starten på voksenlivet. Selvfølgelig har marihuanan bidratt til noe av dette - men dette er ikke uvanlige følelser i det hele tatt! Trodde folk her var mer innsiktsfulle... Bare se mønstrene og fellestrekkene som finnes mellom situasjonen til de som starter tråder om dette.

Som poengtert tidligere: Vennene du omtaler virker ikke som faktiske venner. Ikke bare er det kjipt, trist og ikke ha venner, vennene dine har også den dødsviktige funksjonen at de former din identitet og selvfølelse ved å speile din adferd. Adferden din har lenge styrtes av en forvirrende, ambivalent rus; cannabisen. Dette har blitt reglen, ikke unntaket. Selvfølgelig har komplikasjoner da oppstått av det tveeggede sverdet, venner/deg selv.

Jeg har vært gjennom mye av de samme tanker og følelser. De gode nyhetene er at nå blir det bare bedre. Løsningen er lev mer, røyk- tenk- mindre. Drit i det alpha-male shitet noen av folkene her anbefaler. Fortell vennene dine hvordan du har det / har hatt det, det er alpha styrke! Eventuelt finner du nye venner, selv om dette kan være en strevsom prosess. Finn deg noen hobbyer, aktiviteter, nye interesser. Meditasjon (gull for å hanskes med tankekjør), yoga (fysisk aktivitet).

lykke til!
Sist endret av anon348863510; 10. september 2015 kl. 13:28.
ArbeidsledigProletar
Tråder/innlegg som starter med: "JEG ER <insert age> begynte å røyke kjempetidlig i puberteten og nå har jeg angst. ER DET HASJEN!?!" er sykt morsomme. Hva tror du ? HVA TROR DU!?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Tråder/innlegg som starter med: "JEG ER <insert age> begynte å røyke kjempetidlig i puberteten og nå har jeg angst. ER DET HASJEN!?!" er sykt morsomme. Hva tror du ? HVA TROR DU!?
Vis hele sitatet...
Problemet er nettopp at folk tror. Det er afaik ingen som vet sikkert hvem som kom først av høna og egget. At rus, også fra cannabis, kan forverre eller trigge en latent lidelse, er en annen sak. Man burde ikke bruke noen rusmidler hvis man sliter psykisk.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja, hormoner regulerer de aller fleste biologiske prosesser, enten direkte eller indirekte, herunder både apetitt og metabolisme.

Tror du da millioner av år med evolusjon resulterer i at regulatoren er avhengig av å bevisst reguleres gjennom perfekt sammensetning av proteiner og mineraler, kun mulig for arten vår, de siste par titalls årene av historien - for å "bli produsert nok av"? Jeg trenger ikke be deg hoste opp kilder, for de finnes ikke, men kan du ikke bare kjøre det resonnementet et par ganger i hodet ditt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor prøver du å fornedre meg når du ikke har peiling på hva du snakker om? Økt testosteron hjelper også lite mot panikkanfall og sosial angst.


Hvete og sukker er årsaken til mesteparten av hormonforstyrrelser og mangel av av viktige stoffer(det forstyrrer opptaket). Mennesker begynte først å spise hvete for 10.000 år siden, og sukker for 600 år siden, noe som er de siste 0.005% og 0.0003% av vårt evolusjonære tidsaspekter. Kan du kjøre det resonnementet i det lille irritable, sukkeravhengige og serotoninfattige hodet ditt? Vi er den første generasjonen i hele verdens historie som spiser dette daglig.


De fleste trenger ikke å tenke på dette da de ikke opplever problemer, men for de få som lider av diverse uvelhet, stress, angst og avhengighet anbefaler jeg å sette seg inn i dette.

Men ja, viss du spiser den samme maten(ketose) som vi har gjort gjennom evolusjonen vil nok hormonene dine være helt i orden.
Sist endret av Vontalo; 10. september 2015 kl. 17:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Hvete og sukker er årsaken til mesteparten av hormonforstyrrelser og mangel av av viktige stoffer(det forstyrrer opptaket). Mennesker begynte først å spise hvete for 10.000 år siden, og sukker for 600 år siden, noe som er de siste 0.005% og 0.0003% av vårt evolusjonære tidsaspekter. Kan du kjøre det resonnementet i det lille irritable, sukkeravhengige og serotoninfattige hodet ditt? Vi er den første generasjonen i hele verdens historie som spiser dette daglig.
Vis hele sitatet...
Her er det du som kjem med påstandar. Du har sjølvsagt kjelder som underbygger at kveite og sukker fører til hormonforstyrringar? At vi først tok til å innta raffinert sukker for 600 år sidan stemmer gjerne, men kor trur du det raffinerte sukkeret kjem frå?
Vil ikke si det samme som resten, men slutt med alt av weed og alkohol, ta en lang pause i det minste. Begynn med en hobby/noe liknende. Trening er noe du kan starte med og det kan hjelpe med selvtilliten din.
Har selv sliti med shitty selvtillit & vært stoner, men begynte og trene daglig (minst 4-5 dager i uken etter en stund) og jeg drakk minst mulig alkohol. Jeg røyker til-dags-dag, men selvsagt; Trening fungerer ikke for alle, men er verdt ett forsøk?

Lykke til, håper det ordner seg!
Det er skrevet mye om mangt i denne tråden, så jeg skal holde meg til et litt snevrere område.

Mange har anbefalt trening. Hobbyer har også blitt nevnt. Du sier du plages med selvtillit i sosiale settinger, og en form for identitetskrise - kanskje tilknyttet cannabis, kanskje ikke. Mentalment skrev en god tråd om identitet i sammenheng med cannabis, som du kan finne her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=171040

Kort fortalt trenger du referanser til din egen identitet - referanser til hva du som individ knytter din egen identitet opp mot. Om dette er hasj, fotball, studier eller svømming har ikke noe å si, det er hvilke opplevelser og ferdigheter du føler du besitter innenfor valgt referanseramme som betyr noe.

Gå inn i deg selv, finn ut hva som gjør deg til deg, og spør deg selv: Er dette personen jeg har lyst til å være? Dersom det ærlige svaret er ja er det omgivelsene det er noe galt med, og det eneste å gjøre med det er å bytte omgivelser (flytte).

Dersom svaret er nei har du en spennende tid i vente. Dette betyr altså at problemet ikke er eksternt, men internt. Mao, noe må forandres fra innsiden. Den enkleste måten å gjøre dette på er å finne noe du kan skape en ny eller sterkere identitet på bakgrunn av, ofte en hobby eller en ny studieretning. Nå kommer det jeg opprinnelig startet innlegget for å skrive.

Mange har anbefalt trening. Hobbyer har også blitt nevnt. Det er veldig mye enklere enn man tror å kombinere disse to - trening trenger ikke nødvendigvis å være løfting av vekter. Personlig synes jeg vektløfting er noe av det dølleste som finnes, utrolig repetitivt, lite givende (med mindre man kun er ute etter forbedret fysikk) og rett og slett kjedelig. Ved å tenke litt utfor boksen finnes det mange aktiviteter hvor hovedformålet er fornøyelse og biprodukter er en veltrent kropp og økte serotonin- og dopaminnivåer. Altså økt energinivå og ofte bedre selvtillit.
Finn en aktivitet du liker og gå skikkelig inn for å bli flink i dette. Klatring, sky-racing, down-hill-sykling, paragliding, elvekajakking, fallskjerm, longboarding, skating, BMX, fotball, håndball, basket - alternativene er endeløse. Mest sannsynlig kjenner du noen som driver med en aktivitet du kunne tenke deg å prøve. Mange liker veldig godt å introdusere personer til en aktivitet de liker, da dette gir dem en god mulighet til å vise seg fram. Spør om du kan være med, det verste som kan skje er at de sier nei.

Det trenger heller ikke være noe fysisk, det viktigste er at du finner en substitutt for å ruse deg. Rus går direkte inn og stimulerer belønningssentrene i hjernen din, og fjerner derfor mye av behovet for sunn stimuli. Skal du slutte med cannabis er det en stor fordel å ha noe annet stimulerende å bruke tiden sin på.

Du er i en sensitiv alder, og dette er saker og ting som går seg til. Det du opplever nå er veeeeldig vanlig, faktisk går de aller fleste gjennom noe lignende. Lykke til!
kulan med å røyke en stund så skal du se at det gjevner seg ut ettervært, problemet her er vell at du begynte å røyke i en for ung alder, hjerner vår er ikke ferdig utviklet før du er rundt 25! begynner man å røyke mye før den tid kan det by på problemer, begynte selv å røyke når jeg var 24 og kjenner meg igjen i mye av det du sier men så har jeg røykt MYE siden den tid men plagene mine gir seg fort når jeg har røykfrie uker.

som du sier at du tror alle rundt deg ser dine feil og at de synst du er en raring ligger KUN i ditt eget hodet, noe som er både forbannelsen og gaven ved å røyke, at man ser små detaljer og adferd hos andre mennesker og seg selv som ikke folk som ikke røyker gjør!

gå å snakk med en god tjommi eller psykolog, slutt å spliff en god periode så skal du se at det ordner seg, det viktigste her er at du har skjønt det selv og er interesert i å gjøre noe med det, da er 50% av jobben gjort, lykke til lille tjommi!