Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1416
Hei!

Det skjedde nettopp noe underlig, jeg fikk en litt rar sms jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke.. Den står på et ukjent språk, og er sent fra en telefon med retningsnummer +937.

Meldingen lyder som følger: "salam haja saheb sanga eah kor ta cha hali da? plar ma waea cha ta mat chwa rwapa rakala da"

Det første jeg gjorde da jeg fikk meldingen var å sjekke opp retningsnummeret, som viser seg å være fra delstaten Ohio i USA, så der kom jeg ingen vei. Deretter skrev jeg inn hele meldingen i Google Translate, og ble fortalt at språket var swahili. Fant så en swahili->engelsk ordbok, men det er bare 2-3 ord som kan oversettes der..

Noen som har noen anelse om hva det står? Det første jeg tenkte var at dette kunne være en form for svindel, der jeg sender en melding tilbake med f.eks. et spørsmålstegn, og så får jeg trekt penger fra sim-kortet mitt. Kan det være en mulighet? Eller er jeg bare paranoid, og dette er bare en helt tilfeldig feilsendt sms?
Er det viktig så sender de en ny melding.
lolros's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Er det viktig så sender de en ny melding.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja nå lurte jeg jo egentlig på hvordan jeg skulle forholde meg til denne sms'en; om det var et forsøk på å svindle meg eller om det bare var ren tilfeldighet. Om jeg får enda en melding så blir jeg nok litt ekstra paranoid, hvor kan de ha fått tak i akkurat mitt nummer?
00937 er i Puerto Rico...

Når det gjelder språket:

The official languages are Spanish and English with Spanish being the primary language. English is taught as a second language in public and private schools from elementary levels to high school and in universities.[78] Particularly, the Spanish of Puerto Rico, has evolved into having many idiosyncrasies that differentiate it from the language as spoken in other Spanish-speaking countries. This is mainly due to the influences from ancestral languages, such as those from the Taínos and Africans, and more recently from the English language influence resulting from its relationship with the United States.
Vis hele sitatet...
Kilde.
lolros's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
00937 er i Puerto Rico...

Når det gjelder språket:



Kilde.
Vis hele sitatet...
Ok, vel uansett om det fra Ohio eller Puerto Rico, så kan jeg bare slette meldinga og glemme den antar jeg. Med mindre jeg får en til, da blir jeg nok litt paranoid

Takk for svar
Jeg fikk no lignende på et språk som ligna polsk/tsjekkiskaktig. Bare blåste i å svare (noe som tydeligvis var frustrerende for det kom flere meldinger med suksessivt fler utropstegn i). H*n prøvde ringe en del ganger også. Går ut ifra det bare var noen med feil nummer eller no.

Trur ikke at det er noen spesiell grunn til akkurat ditt nummer. Selv om det er no lurerigreier tar de vel tilfeldige nr
Sitat av randoom Vis innlegg
Jeg fikk no lignende på et språk som ligna polsk/tsjekkiskaktig. Bare blåste i å svare (noe som tydeligvis var frustrerende for det kom flere meldinger med suksessivt fler utropstegn i). H*n prøvde ringe en del ganger også. Går ut ifra det bare var noen med feil nummer eller no.

Trur ikke at det er noen spesiell grunn til akkurat ditt nummer. Selv om det er no lurerigreier tar de vel tilfeldige nr
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var ett ganske kjent svindlertriks:
Noen jævler ringer fra utlandet til deg eller sender sms. Så venter de på at du skalle ringe tilbake.
Selfølgelig er dette en PAY-telefon, så du blir slaktet for 200kr minuttet.
Google Translate mener meldingen er skrevet på Swahili, men de klarer ikke å oversette den :<
Det er swahili, bruk denne der får du oversatt 1-3 ord av gangen Swahili translator

Jeg trenger sikkerhet innen soloppgang. Jeg er redd for situasjonen.

Ligner på det, men vet selvfølgelig ikke sikkert. Det virker som en svindel.
Prøv å ring det fra http://www.voipstunt.com/en/index.html e.l.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301249
Sist endret av looperjohn; 16. juni 2009 kl. 15:13.
lolros's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelp, men vi har nok desverre tenkt ganske likt da vi prøvde å oversette. Jeg gjorde nemlig akkurat det lefsaker prøvde, og fikk samme tilbakemelding fra Google Translate. Deretter søkte jeg opp "swahili english dictionary" på google, og fant fram til akkurat den translatoren du linket til Jokkmeister. Desverre greier den bare å oversette 2-3 av ordene i teksten, resten har den ingen alternativer på..

Men det jeg egentlig lurer på er om "de" kan svindle meg for penger, gjennom at jeg kun sender en sms til dem. Noen som vet om dette er mulig?
Ifølge en kollega kan det være en gammel Persisk dialekt(evt. skrevet på Persisk med slang)

Salam haja saheb sanga eah kor hali hand many texts insist come sooner? plar waea many texts insist they plucked come sooner mat chwa rwapa rakala hand