Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 10676
jeg har ALDRI hørt noen si (sett noen skrive) f.eks. "det er mange huller i bakken"... er det nok et østlandsfenomen?:P
srs ::: -er endinger og hvem-feil er noe som jeg bare har sett i utlendingers tekster og utlendingers vokale språk... så at du har hørt hvem-feil svært mange ganger fra Norske hører helt rart ut.. Men jeg skal tro deg..

Bare for å ikke bli slaktet..--------> utlendinger = de som kan dårlig norsk og ofte pakkistanere.
Altså ikke alle..
Takk Delusional, ortofoniprinsippet heter det ja.
Sitat av KonTrax
SERIØST!? noen som sier det? Det må være den snåleste ordfeilen jeg har "hørt".
Men er det snakk om norske feiler eller generelt?
Viss det er generelt så skal jeg være enig. Har hørt mange utlenninger snakke slik. Spesielt pakkistanere. Stemora mi er rumensk/tyrkisk, tror hun også sa mye "hvem" før..
Jeg TROR rumenske og tyrkiske også kan ha den uvanen.
Vis hele sitatet...

Hehe, et eksempel til på feil bruk av -er ending.
Jeg er også enig i at hvem/hvilken feil er utrolig plagsomt, men om folk skulle glemme av en bokstav, legge til en bokstav for mye, e.l bryr meg ikke særlig mye.

Før sa jeg ofte "ledde" i stede for "lo" og "gidde" for "ga", heldighvis har jeg klart å skjerpe meg på den.
Sitat av alizm0
Helt enig, selv om dette på lang vei er et østlandsproblem.

Jeg synes egentlig bare det er "å lukke opp vinduet" som er skremmende i norsk, men det er jo ikke som i eksempelet ditt.
Vis hele sitatet...
Lukke opp vinduet, hva er så fryktelig galt med å si det..? mulig det ikke er gramatisk riktig men det høres da helt fornuftig ut i ordlyden mener nå jeg..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Odne
No offence mot deg Dodecha, men du er en jævla Nazitulling!

Legg merke til hvordan man ikke kan unngå å støte noen bare ved å skrive "no offence"

Innblanding av engelsk språk i norsk er tydeligvis ikke en av de tingene som irriterer deg mest heller.

Den høyest forekommende skrivefeilen her på forumet er vel uten tvil en slik en ":P"
Vis hele sitatet...
Jeg beklager så meget, det er en stygg uvane av meg, og ja jeg er halvt britisk, så jeg skriver helst i UK standard.

Edit: Jeg sendte en mail til norsk språkråd angående hvem/hvilken feilen, kan poste svaret her når jeg får det.
Sist endret av Dodecha; 30. oktober 2005 kl. 10:30.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Juno
Lukke opp vinduet, hva er så fryktelig galt med å si det..? mulig det ikke er gramatisk riktig men det høres da helt fornuftig ut i ordlyden mener nå jeg..
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest tråden, så hadde du visst det..

Når man lukker noe, så lukker man det. Stenger vinduet.

Enten lukker man det eller åpner det.
Sitat av zwifty
Før sa jeg ofte "ledde" i stede for "lo" og "gidde" for "ga", heldighvis har jeg klart å skjerpe meg på den.
Vis hele sitatet...
JaJa, men det er da dialekt..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Og snakke dialekt er jo rimelig normalt da, men det virker som det er en del som ikke er klar over at det bare er to skriftspråk i dette landet

Tre om du tar med samisk
Sitat av Ond^Sofa
Hvis du hadde lest tråden, så hadde du visst det..

Når man lukker noe, så lukker man det. Stenger vinduet.

Enten lukker man det eller åpner det.
Vis hele sitatet...
SKjønte ikke helt hva du mente med det men...
Er det stenge vinduet du mener? syns det høres mer feil ut jeg men..
Syns også folk er for prippne med språket her, dere høres ut som wannabe norsklærere alle sammen. Er enig i at det kan bli litt vanskelig å forstå når folk skriver fryktelig galt, men når man snakker syns jeg det er same faen hva man sier så lenge folk skjønner det! Språket vårt er det vi snakker! ikke det vi "skal" snakk. Det er slik utviklingen av språket skjer! Jeg må gjerne innrømme at jeg sier "hvem buss" rett som det er jeg, kanskje hele tiden. Språkutviklingen har alltid gått i den retningen at ord blir "lettere" å si. Kortere ord og færre stavelser.. Sannsynligvis derfor jeg sier "hvem buss da?" for eksempel fordi det er en stavelse kortere.
Bare tenk på hvor tungvint dem pratet i f.eks vikingtiden!
Snakk åssen du vil bare folk forstår deg! Det samme gjelder skrift selv om det blir mer hensynsmessig å skrive litt mer "riktig" fordi det er lettere å missforstå noe man leser enn noe man hører..!
Sitat av Juno
SKjønte ikke helt hva du mente med det men...
Er det stenge vinduet du mener? syns det høres mer feil ut jeg men..
Syns også folk er for prippne med språket her, dere høres ut som wannabe norsklærere alle sammen. Er enig i at det kan bli litt vanskelig å forstå når folk skriver fryktelig galt, men når man snakker syns jeg det er same faen hva man sier så lenge folk skjønner det! Språket vårt er det vi snakker! ikke det vi "skal" snakk. Det er slik utviklingen av språket skjer! Jeg må gjerne innrømme at jeg sier "hvem buss" rett som det er jeg, kanskje hele tiden. Språkutviklingen har alltid gått i den retningen at ord blir "lettere" å si. Kortere ord og færre stavelser.. Sannsynligvis derfor jeg sier "hvem buss da?" for eksempel fordi det er en stavelse kortere.
Bare tenk på hvor tungvint dem pratet i f.eks vikingtiden!
Snakk åssen du vil bare folk forstår deg! Det samme gjelder skrift selv om det blir mer hensynsmessig å skrive litt mer "riktig" fordi det er lettere å missforstå noe man leser enn noe man hører..!
Vis hele sitatet...
Jeg synes det virker som om du forsvarer deg selv, bare fordi du sier "hvem buss" nå.
Ville jeg forsvart meg selv ville jeg heller latt vær å nevne at jeg sier en buss. Jeg bruker det som ett eksempel på min mening og syns det passet med ett eksempel som tydeligvis er "kontroversielt" her. Jeg driter i hva dere måtte synes om hvordan jeg snakker. Det er meningen at ikke alle skal være enig, språket er jo individuelt!
Sitat av Juno
Ville jeg forsvart meg selv ville jeg heller latt vær å nevne at jeg sier en buss. Jeg bruker det som ett eksempel på min mening og syns det passet med ett eksempel som tydeligvis er "kontroversielt" her. Jeg driter i hva dere måtte synes om hvordan jeg snakker. Det er meningen at ikke alle skal være enig, språket er jo individuelt!
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt to SKRIFTSPRÅK her i landet, som faktisk var det temaet handlet om.
ARG! Har folka her hørt om dialekt? Akkurat som at de i molde sier i og ikke jeg. Så sier vel vi østlendinger (ikke de perfekte oslosossene da) gjerne hvem istedenfor hvilken!

Big deal! Eller ikke da, jeg gir vel f*** i om en fra oslo sier ben istedenfor bein (vet at ben er den "riktige" måten, men det er også utrolig stygt), men blir jeg sur for det? Nei fordi jeg vet at det finnes noen som heter dialekter og at folk snakker norks forskjellig!
Det er en forskjell på uttale et ord forskjellig enn å konsekvent bruke feil ord. Hva om jeg skulle ut å fly og kalte flyet en badeball? "Jeg skal badeballe til syden". Det blir vel litt dumt?
Nei, temaet var rettskriving og hvem hvilket som eksempel. og Tipex: jeg synes eksemplet ditt blir for dårlig. Jeg skal badeballe til syden, hvem ville skjønne hva du mener da?? som sagt så syns jeg man kan si hva man vil, dialekt eller ei, slang eller ei, så lenge folk skjønner hva man mener..!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er jeg helt enig i, og nøkkelordet i setningen din er "si".
Skriftspråket er dog en felles standard som lar mennesker med forskjellige muntlige dialekter kommunisere via en felles plattform. Her skal det ikke være rom for egentolkning.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Snedig at den samme holdningen går igjen hos alle de som konsekvent skriver feil, og bruker feil ord..
"Jeg er da ikke på skolen for faen, driter i alle andre og skriver akkurat som jeg vil"
Sunn holdning
Sitat av Ond^Sofa
Snedig at den samme holdningen går igjen hos alle de som konsekvent skriver feil, og bruker feil ord..
"Jeg er da ikke på skolen for faen, driter i alle andre og skriver akkurat som jeg vil"
Sunn holdning
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? så lenge folk skjønner hva man mener så..
Men jeg tror jeg lar den ligge herfra for min del, de jeg er uenig i er jeg grunnleggende uenig i så det kommer ingen noen vei med, syns bare det er fint vi ikke alle er enige jeg
Har uansett fått fram meningen min godt nok nå føler jeg..
Jeg (som østlending) sier ofte "Hvem bil skal vi kjøre til byen med?"
Det er dialekt og høres 100% korrekt ut i MINE ører.

Når jeg skriver derimot, skriver jeg: "Hvilken bil skal vi kjøre til byen i?

Ser ut til at vi blander temaene her.

Så lenge man skriver riktig må man vel for faen kunne kutte vokaler i slutten på ord som en trønder , skarre på r'n som en vestlending, banne som en nordlending eller bytte ut noen ord som en østlending.
Når jeg tenker meg om så sier vi "ka bil sga me ta?" her på jæren.. Å "ka" betyr hva..
"Hva bil" blir det da på bokmål. Men heter vell "Hvilken bil"..
unnskyld meg, men "HVEM bil skal vi kjøre til byen med?" Du hører ikke selv at det er helt gyselig, nesten motosag som skraper opp innsiden av trommehinnen din mens Banjo-Kari skamrir det nærmeste treet. Jeg er selv fra østlandet (Asker) og tro meg, folk reagerer hvis du sier: "Hvem bil skal vi kjøre til byen med?"

Hvem handler jo om personer, individer.. det blir det samme som å si: "Hvilket mann skal gå på den neste bussen?".

Hvilket hører til intetkjønn
Hvilken hører til han- og hunkjønn

HVEM til mennesker.. MENNESKER!


Går det ann å si at man skal "ta med seg døra"? >Blir ikke det meget (meget er ikke lov å bruke på eksamen i norsk skriftlig) feil. Tar man med seg døra? Jeg lukker vinduet, men jeg "låser opp døra" og "låser døra etter meg".

men du kan selvfølgelig si : "Hvilken mann skal på den neste bussen?"
Sist endret av el_bamso; 31. oktober 2005 kl. 01:20.
Sitat av Juno
Nei, temaet var rettskriving og hvem hvilket som eksempel. og Tipex: jeg synes eksemplet ditt blir for dårlig. Jeg skal badeballe til syden, hvem ville skjønne hva du mener da?? som sagt så syns jeg man kan si hva man vil, dialekt eller ei, slang eller ei, så lenge folk skjønner hva man mener..!
Vis hele sitatet...
Jeg synes fortsatt eksemplet mitt er utmerket. Begge deler handler om å bruke helt fullstendig feil ord i fullstendig feil sammenheng og det er ingen grunn til at "folk" skjønner hva man mener med noen av delene.
Sitat av Juno
Nei, temaet var rettskriving og hvem hvilket som eksempel. og Tipex: jeg synes eksemplet ditt blir for dårlig. Jeg skal badeballe til syden, hvem ville skjønne hva du mener da?? som sagt så syns jeg man kan si hva man vil, dialekt eller ei, slang eller ei, så lenge folk skjønner hva man mener..!
Vis hele sitatet...
Du kan bytte ut BRA mange ord i en setning før den blir uforståelig, men det betyr fremdeles ikke at man skal gå rundt og forsøple det norske språket som blir voldtatt rundt omkring på diverse fora hver dag.

Sitat av Odne
JSå lenge man skriver riktig må man vel for faen kunne kutte vokaler i slutten på ord som en trønder , skarre på r'n som en vestlending, banne som en nordlending eller bytte ut noen ord som en østlending.
Vis hele sitatet...
Det å uttale ord på forskjellig måte kan ikke på noen måte sammenlignes med å faktisk bytte ut et ord med et annet som betyr noe helt annet (les:badeballen til TipeX). Når man snakker på en så gal måte, smitter det lett som bare det over til skriftspråket - når man ikke vet bedre enn å skrive som man snakker er det ikke rart at så mange går rundt og ikke legger merke til at de skriver helt ruskende galt.

Neste gang noen spør meg om hvem bil vi skal kjøre i skal jeg se dumt på den personen helt til han skjønner hvilken idiot han er.
Du kan bytte ut BRA mange ord i en setning før den blir uforståelig, men det betyr fremdeles ikke at man skal gå rundt og forsøple det norske språket som blir voldtatt rundt omkring på diverse fora hver dag. BRA SAGT CROYFER !

Mitt forslag: Si "Hvilket mann skal gå på den neste bussen?" til de som spør om "Hvem buss skal vi ta?" Det høres helt teit ut og kanskje de hører det selv de som sier den setningen. Da spør de om du er helt idiot som ikke kan snakke skikkelig norsk, og så spiller du av et opptak av dem når de snakker om hvem buss. Da fatter de kanskje at det der er voldtekt av språket
Hvem isteden for hvilken tror jeg stammer fra at man har droppet et ord.

Hvem sin bil skal vi kjøre? er korrekt, så har man vel funnet ut at det er jævla slitsomt å si sin, derfor dropper man det og står igjen med hvem bil skal vi kjøre? Og som så mange andre språklige feil så har dette spredd seg som en kreftsvulst i språket vårt.
Hehe, på min dialekt heter det åssen( hvilken / hvem ) ( avhengig av sammenheng )

"Åssen film ska' du se?" - Hvilken film skal du se?
"Å'ær'e for en?" - Hvem er det? / Hvem er han?
Sitat av el_bamso
Jeg er selv fra østlandet (Asker) og tro meg, folk reagerer hvis du sier: "Hvem bil skal vi kjøre til byen med?
Vis hele sitatet...
Nå er jo østlandet mer enn bare oslo og nærmeste omegn da. Littegranne større enn Asker også.
Oppe i Andebu sier de for eksempel "ittebu" (Andebu).
I Sandefjord sier de "ho", mens her i Tønsberg sier "hu".
I Holmestrand blander de "gjennom" og "mellom".
Østfold er et kapittel for seg selv.

Sitat av commie
Hvem isteden for hvilken tror jeg stammer fra at man har droppet et ord. Hvem sin bil skal vi kjøre? er korrekt, så har man vel funnet ut at det er jævla slitsomt å si sin, derfor dropper man det og står igjen med hvem bil skal vi kjøre? Og som så mange andre språklige feil så har dette spredd seg som en kreftsvulst i språket vårt.
Vis hele sitatet...
Hmm... Så det er DERFOR det ikke høres ut som Banjokari skamrir noe i mine ører da...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Fikk da svar fra norsk språkråd, tenkte jeg skulle paste det her:
-----Opprinnelig melding-----
Sendt: 29. oktober 2005 19:15
Til: Sporsmal
Emne: Spør Språkrådet

1: Emne: Hvem istedet for Hvilken
2: Hei, jeg og mine kompiser på freakforum.nu hadde en diskusjon angående fenomenet der folk bytter ut Hvilken med hvem.

Eksempel:
Hvem program kan jeg bruke for å...
Hvem datamaskin skal stå på det nettet..

Vi har kommet fram til at dette språkfenomenet kommer i muntlig og skriftlig form, og at det har oppstått på østlandet sålangt vi kjenner.
Jeg som trønder har aldri hørt dette fenomenet i muntlig tale, men flere sier det er et daglig fenomen i den delen av landet.



Svar:

Jeg tror dere har rett i at dette i opphavet er østlandske ordleggingsmåter. Spørreordet "hvilken" er egentlig ikke særlig utbredt i dialektene, og rundt om i Norge er flere andre varianter enn "hvem" i samme betydning. Fra mitt eget talemålsområde kjenner jeg både "kars", "kas" og til og med "kalak(s)" (av "hva/kva slags") brukt om dette.


Med hilsen

Dag F. Simonsen
rådgiver
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Se her:
http://www.dagbladet.no/sport/2005/11/23/450256.html

Hva SKJER med rettskriving og ordvalg i norske aviser?

- Brudd i begge leggbein
Rosenborg-lege Kjetil Holen sier bekrefter at unggutten har pådratt seg brudd i leggen.

- Det er brudd i bege beina i leggen, og han må operers. Det betyr at han får et langt opphold fra fotballen. Han kan være tilbake på fotballbana til seriestart, men det vil ta lengre tid før han kommer tilbake i like god form som han har vært i nå, sier han til TV3.
Vis hele sitatet...
Hallo er en sportsjournalist da Men ja, det er mye rare skrivefeil i aviser. Flaut. Siden journalister av alle burde klare å skrive forståelig norsk.
Ja selvfølgelig er det greit med en skriveleif nå og da, men her er det 5 av 73 ord som er feil! 7% er et grusomt høyt tall, til å være norges største avis.
Sitat av commie
Hvem isteden for hvilken tror jeg stammer fra at man har droppet et ord.

Hvem sin bil skal vi kjøre? er korrekt, så har man vel funnet ut at det er jævla slitsomt å si sin, derfor dropper man det og står igjen med hvem bil skal vi kjøre? Og som så mange andre språklige feil så har dette spredd seg som en kreftsvulst i språket vårt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror muligens også det kan stamme av at noen gir biler personlighet. Bilen til mora mi het i gamledager Knerten. Spør du "hvem skal vi kjøre?" blir det muligens for perverst anlagt, så østleninger slenger bare på en bil inni der. Nei vent nå litt, dette var ikke bare ang. biler.

Uansett er det dialekt og dialekt kan fungere såvel innenfor gjenger som på kommunal- eller fylkesbasis. Det å nekte for dialektære talemåter er som å nekte for at nynorsk finnes. Selvsagt er det utallige mennesker som finner det irriterende, men det vil alltid være der.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Meg tykkjest meg skal fara ut med han kneitefletjå og henta nokre varar frå skampehuset før eg fer heim att og et litt knerrebrak... Sjølv om eg fer ondt i magen tå dei, så vert eg no god og belsefeken...
Takker til starter for dette geniale innlegget!
Dagens unge leser altfor lite bøker (som meg). Men jeg har blitt bedre etter 3-4 bøker og skal lese flere. Les bøker, unger!
▼ ... flere år senere ... ▼
Nå er det på høy tid at samtlige av forumsmedlemmene leser denne tråden.. Jeg er drittlei av "hvem" og "hvilken" feil!!
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Nå er det på høy tid at samtlige av forumsmedlemmene leser denne tråden.. Jeg er drittlei av "hvem" og "hvilken" feil!!
Vis hele sitatet...
Hvilken er du? Kommer her og snakker dritt. Vet du hvilken jeg er?
Sitat av mongeland Vis innlegg
Tror både "hverken" og "verken" er lov.
Vis hele sitatet...
"Verken" er det som kommer ut når du klemmer en kvise
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Nå er det på høy tid at samtlige av forumsmedlemmene leser denne tråden.. Jeg er drittlei av "hvem" og "hvilken" feil!!
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om orddelingsfeil.
Sitat av Lille My Vis innlegg
Og hvorfor skriver veeldig mange journalister verken med h? "det var hverken det ene eller det andre." Den er jeg sikker på at er feil, tror jeg sjekka det i ordboka selv engang, for det ser så tåpelig ut.
Vis hele sitatet...
Hverken er skrevet med h fra gammelt av. Men så var det alt for mange som stavet det feil, så de kuttet ut h-en en periode. Nå er begge deler lov.

Alle burde skrive hverken når de mener hverken. Hverken hverken skrives likt som, eller betyr det samme som, verken, som er den guffa som er inni betente sår.
Sist endret av Kråkelefse; 20. juni 2011 kl. 13:03.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av bragilicious Vis innlegg
Nå er det på høy tid at samtlige av forumsmedlemmene leser denne tråden.. Jeg er drittlei av "hvem" og "hvilken" feil!!
Vis hele sitatet...
God bruk av 6år gammel tråd! Forøvrig er det kun her på forumet jeg har sett slike feil dog, hverken på skolen eller i byen ellers har jeg lagt merke til at folk tar feil av hvilken og hvem.
Jeg holder for tiden til på Østlandet, og dette er noe jeg hører dagelig blandt de yngere (fjortizzer som de kalles).
Det er VELDIG irriterende, men hvem er det som skal ta tak i dette?
Jeg orker ikke å starte noen landsdekkende rensing av språket, det gjør vel forsåvidt ikke staten heller.

Selv om dette irriterer mange av oss, må vi nok bare leve med det.....It`s here to stay
Sitat av n5k Vis innlegg
Feil bruk av hvem tror jeg er et østlandsfenomen.
Her i sør-vest har jeg aldri vært borti at folk bruker hvem når de skulle brukt hvilken...
Vis hele sitatet...
Har registrert det samme.
Godt å se at det er så mange her med så få reelle problemer at de irriterer seg over at andre ikke er like flinke som dem i rettskriving. Jeg har forståelse for at man kan bli irritert over at journalister i store norske aviser ikke engang gidder å skru på stavekontrollen før de publiserer en artikkel, men å irritere seg over det norske folks skrivevansker generelt sett finner jeg en smule komisk. Folk er forskjellige, noen suger på å skrive, andre er ræva på å svømme, jeg synes ikke vi skal forby de dårlige svømmerne adgang til bassenget av den grunn. Ei heller hetse dem når de plasker rundt der.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
Godt å se at det er så mange her med så få reelle problemer at de irriterer seg over at andre ikke er like flinke som dem i rettskriving.
Vis hele sitatet...
Men da får dem saktens bli flinkere i rettskriving, dette er ikke ett forsøk på å stigmatisere dem som ikke er så gode i og skrive korrekt. Men faktisk ett forsøk på å hjelpe, joda, det ligger en sur eim av irritasjon over det hele, men såpass eple skal kan klare å bite.
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
Jeg har forståelse for at man kan bli irritert over at journalister i store norske aviser ikke engang gidder å skru på stavekontrollen før de publiserer en artikkel
Vis hele sitatet...
Fun fact; feil oppstår gjerne fordi stavekontrollen deres forandrer ett ord til noe annet. Intervju med Underbakke? Underbukse skal på trykk!
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
men å irritere seg over det norske folks skrivevansker generelt sett finner jeg en smule komisk. Folk er forskjellige, noen suger på å skrive, andre er ræva på å svømme, jeg synes ikke vi skal forby de dårlige svømmerne adgang til bassenget av den grunn.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del syntes ikke vi skal la folk som ikke kan svømme hive seg i bassenget uten noen som passer på. Heldigvis er saken slik at både på Internett og på skolen er det noen som passer på og samvittighetsfullt gir beskjed om at du ter deg som en idiot.

Nei du, vil du svømme får du lære deg å svømme slik at du ikke er i veien for andre svømmere, skal du skrive må en for all del ikke plage sin egne lesere.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bare som en liten sidenote (jeg er enig i at dette er et irriterende fenomen): Det er morsomt å se folk beklage seg over andres skrivefeil når de selv gjør mange.

For eksempel å forveksle orddelingsfeil og særskriving med sammensatte substantiver, eller et/ett-feil.

Ha en fortsatt fin sirkelrunk om at dere er kjempeflinke i rettskriving og får kreft av de som ikke er det (:
Sitat av Sio Vis innlegg
Fun fact; feil oppstår gjerne fordi stavekontrollen deres forandrer ett ord til noe annet. Intervju med Underbakke? Underbukse skal på trykk!
Vis hele sitatet...
My bad! Stavekontroll i kombinasjon med korrekturlesing burde det selvfølgelig stått tatt i betraktning at dette er en pirkete tråd

Sitat av Sio Vis innlegg
Nei du, vil du svømme får du lære deg å svømme slik at du ikke er i veien for andre svømmere, skal du skrive må en for all del ikke plage sin egne lesere.
Vis hele sitatet...
Når du snakker om "egne lesere" så tolker jeg det dit hen at du snakker om journalister og andre skribenter som har dette som yrke. Der er jeg som sagt enig med deg. Forumbrukere generelt sett derimot, som er folk fra en haug forskjellige aldersgrupper og miljøer med forskjellige bakgrunner er en helt annen sak. Så lenge jeg forstår hva de skriver er jeg mer enn fornøyd med dette. For å gå tilbake til den noe tåpelige billedlige sammenligningen min med bassenget (som begynner å bli dratt litt langt), plasker du rundt bikkje-style så har du selvfølgelig ikke noe å gjøre i NM i svømming, men jeg synes helt klart det skal være rom for deg i et offentlig basseng.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Lonnie Mack Vis innlegg
Når du snakker om "egne lesere" så tolker jeg det dit hen at du snakker om journalister og andre skribenter som har dette som yrke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener forumbrukere og offentlige basseng, rent metaforisk.
Kan jeg skamløst få minne om min vesle språkgaid.