Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1989
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Electronic Arts det amerikanske selskapet som blir hatet og som har blitt kåret til verdens verste selskap flere ganger, til tross for at de publiserer noen av de mest suksessfulle spillseriene.

Battlefield 4 har hatt en veldig trøblete lansering, de sliter enda, og klagene har stormet. Men hvem er klagene rettet mot? Utviklerne?. Nei alle klagene(mesteparten) går til Ea, den stygge ulven. Mens Dice fortsatt har stor respekt og blir sett på med våte øyne av gamere. Samme så vi med Sim City, klagene hagglet mot Ea, mens Maxis, utviklerne av spillet, vel de hørte man ikke mye om. Er flere eksempler der Ea får kjeften, mens utviklerne går fri.

Er ikke dette tidenes beste foretingside? EA tar på seg all skylden, mens utviklerne fortsatt har gamerne på sin side som fortsatt støtter serien. Jeg tror at ryktene om at Ea presset Dice til å lansere spillet før det var ferdig var et rykte de plantet selv for og redde ryktet til Dice, Ea kan jo ikke bli mer hatet. Genialt.
Det er utgiverne som bestemmer når spillet skal bli lansert og hva som skal få bli med og ikke. EA (og flere) setter urealistiske mål og stort press på utviklerne. Indie spill og andre som er uavhengige av store stygge ulver pleier som regel å få mye smoothere lanseringer. Da de selv bestemmer når spillet skal være ferdig og de trenger ikke kjappe seg med uferdige features.
Tviler på at det er et rykte at de blir presset. Alle utviklere blir presset.
Sist endret av Xernox; 3. februar 2014 kl. 18:18.
Så mange som hater EA? Hadde så mange folk gjort det ville de ikke solgt spill. Du må huske at du aldri hører fra de som er fornøyde, i prosent er antall som klager lav...
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Så mange som hater EA? Hadde så mange folk gjort det ville de ikke solgt spill. Du må huske at du aldri hører fra de som er fornøyde, i prosent er antall som klager lav...
Vis hele sitatet...
De kjøper fordi titlene er bra. Jeg hater EA, men kjøper alle spilla dems forde.
Kjøper aldri noe fra EA, har aldri brukt origin.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Så mange som hater EA? Hadde så mange folk gjort det ville de ikke solgt spill. Du må huske at du aldri hører fra de som er fornøyde, i prosent er antall som klager lav...
Vis hele sitatet...
Ja, det er veldig mange som hater EA. Og BF4 har enda problemer og utviklere som ikke gidder og gi oss baner med natt på f.eks fordi det ville vært "forvirrende" for oss.
EA presset Dice til å gi ut BF4 før det var ferdig. Når BF4 ble lansert så skulle DICE fikse BF4, men EA presset på for å få ut China Rising så fort som mulig.
Etter dette så ble endelig folket hørt og EA tok til vettet og ga DICE frie tøyler til å selv bestemme når neste utvidelse i BF4 skulle gis ut og at BF4 skulle fikses før noe annet skjedde.

Det samme gjelder Sim City. Utviklere i Maxis sa at spillet ikke var ferdig, men ledelsen i Maxis og EA gikk sammen og sa at det skulle gis ut. Etter dette kom klagestormen om at offline modus i Sim City ikke eksisterte og EA samt ledelsen i Maxis gikk sammen og sa at dette ikke fungerte og at det aldri kom til å skje siden det er en UMULIG oppgave som EA sa. Utviklerene sa at Offline modus er fullt mulig hvis man jobber litt med spillet og får det inn.
Og hva skjer en stund etterpå? Jo, EA og ledelsen i Maxis tar endelig til fornuft og hører på utviklerene og får ut Offline Modus nå snart.

Så det er ikke rart at utgivere får skylden for veldig mye rart når de faktisk sier og gjør utrolig mye rart også.
Greit at man kan bli irritert på f. eks Maxis og DICE også for feil i spillet etc, men hvilket spill blir gitt ut nå til dags uten feil på seg?
Men som jeg har fått med meg de siste åra så er det veldig mye press fra utgivere om at ting MÅ være ferdig til da og da, hvis ikke så hiver de noe sammen og fikset spillet etter lansering.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Ja det er nok mye press fra utgiverne, men jeg forstår ikke hvordan et selskap som Dice som er så populært kan overtrampes såpass av EA. Hvis de virkelig ikke ville gi ut spillet og trengte mer tid så burde de vært såpass harde at de nektet og gi det ut.
Sitat av Lima Vis innlegg
Ja det er nok mye press fra utgiverne, men jeg forstår ikke hvordan et selskap som Dice som er så populært kan overtrampes såpass av EA. Hvis de virkelig ikke ville gi ut spillet og trengte mer tid så burde de vært såpass harde at de nektet og gi det ut.
Vis hele sitatet...
Utgiverne er ikke bare de som gir det ut, det er også de som sitter med pengene som skal til for at spillet blir laget.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Utgiverne er ikke bare de som gir det ut, det er også de som sitter med pengene som skal til for at spillet blir laget.
Vis hele sitatet...
Klart det. Men hvis EA er så forferdelige hvorfor tar Dice pengene deres og lystrer de penge-griske ønskene deres. Er da andre selskaper og andre muligheter.
Sitat av Lima Vis innlegg
Klart det. Men hvis EA er så forferdelige hvorfor tar Dice pengene deres og lystrer de penge-griske ønskene deres. Er da andre selskaper og andre muligheter.
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke bare er å hoppe ut. Det finnes kontrakter i denne historien, og de er ikke bare-bare å bryte. DICE eies av EA.
Sitat av Lima Vis innlegg
Battlefield 4 har hatt en veldig trøblete lansering, de sliter enda, og klagene har stormet. Men hvem er klagene rettet mot? Utviklerne?. Nei alle klagene(mesteparten) går til Ea, den stygge ulven. Mens Dice fortsatt har stor respekt og blir sett på med våte øyne av gamere. Samme så vi med Sim City, klagene hagglet mot Ea, mens Maxis, utviklerne av spillet, vel de hørte man ikke mye om. Er flere eksempler der Ea får kjeften, mens utviklerne går fri.
Vis hele sitatet...
Nå hadde jeg bare spilt BF2 på pc før BF4 og kjøpte BF4 da jeg hadde et gavekort jeg måtte bruke. Og ihvertfall er single playeren det mest skuffende jeg har sett. Følte det var mer en film enn et spill da man blir tvunget til å se lange kjedelige sekvenser med noen som skal krangle om hver minste teite ting. Ikke minst er det umulig å gjøre noe annet enn akkurat det utviklerne har lagt opp til.

Om dette er en naturlig utvikling fra BF2 eller hvem som har lagt føringene vet jeg ikke, men har generelt merka at spillserier gjerne blir sugne når store utviklere kjøper de opp og skal selge de til absolutt alle, på alle plattformer.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå hadde jeg bare spilt BF2 på pc før BF4 og kjøpte BF4 da jeg hadde et gavekort jeg måtte bruke. Og ihvertfall er single playeren det mest skuffende jeg har sett. Følte det var mer en film enn et spill da man blir tvunget til å se lange kjedelige sekvenser med noen som skal krangle om hver minste teite ting. Ikke minst er det umulig å gjøre noe annet enn akkurat det utviklerne har lagt opp til.

Om dette er en naturlig utvikling fra BF2 eller hvem som har lagt føringene vet jeg ikke, men har generelt merka at spillserier gjerne blir sugne når store utviklere kjøper de opp og skal selge de til absolutt alle, på alle plattformer.
Vis hele sitatet...
Hva syns du om multi playeren da? Single playeren har jo alltid vært dritt, og det er det jo på stort sett alle FPS spill. Man kjøper ikke BF, MOH og COD for single player modusen akkurat.
Sist endret av Dongerino; 3. februar 2014 kl. 20:49.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hva syns du om multi playeren da? Single playeren har jo alltid vært dritt, og det er det jo på stort sett alle FPS spill. Man kjøper ikke BF, MOH og COD for single player modusen akkurat.
Vis hele sitatet...
Ja sant det, men den var bedre i BF2 og bør være bedre enn hva de har diska sammen her. En spillserie bør jo ha någelunde samme gameplay gjennom hele serien.. Har dessverre ikke hatt tid til å prøve multiplayeren enda, men vil tro den er bedre ja.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Fordi det ikke bare er å hoppe ut. Det finnes kontrakter i denne historien, og de er ikke bare-bare å bryte. DICE eies av EA.
Vis hele sitatet...
At Dice er fullstendig eid av EA viste jeg ikke, eller har glemt. Men det understreker på en måte poenget mitt. Klagene er rettet mot EA og Dice er fortsatt sett på som joviale svensker som lager gode spill. Men i realiteten er de samme mynten.
Sitat av Lima Vis innlegg
Men i realiteten er de samme mynten.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke det heller.

EA er pengesekken. DICE er det som lager pengene. Således, sett fra et pengeperspektiv er det EA som bestemmer. Tingen nå er at EA's rush av BF4 sendte det så tidlig ut på markedet at det er så mange bugs igjen at klagene på det ble kraftige nok til å skade deler av pengesekken, nemlig aksjekursen deres. DA er det to alternativer. De kan drite i det og fortsette som de har gjort mens de håper det går over, eller de kan høre på DICE, som sier at "stopp videre utgivelser inntil vi har fått produktet stabilt". De valgte sistnevnte.

Dette er noe som gjelder alle store selskaper. De er kontrollert av penger og aksjer. De må gjøre som aksjeeierne sier og det er som regel å tjene mer penger. Ingen store firma gjør noe for å endre på ting med mindre det koster de penger. Hvis et firma gjør noe i en eller annen retning er det for å tjene penger, enten direkte eller via aksjer.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sikkert derfor også vi ikke får baner med natt på, muligheter til å modifisere ting (hvordan skal dem da ellers selge dlc) argumentet deres for at vi ikke kunne få nattbaner tillogmed var jo at det var alt for forvirrende for playtesterene deres...
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Egentlig ikke det heller.

EA er pengesekken. DICE er det som lager pengene. Således, sett fra et pengeperspektiv er det EA som bestemmer. Tingen nå er at EA's rush av BF4 sendte det så tidlig ut på markedet at det er så mange bugs igjen at klagene på det ble kraftige nok til å skade deler av pengesekken, nemlig aksjekursen deres. DA er det to alternativer. De kan drite i det og fortsette som de har gjort mens de håper det går over, eller de kan høre på DICE, som sier at "stopp videre utgivelser inntil vi har fått produktet stabilt". De valgte sistnevnte.

Dette er noe som gjelder alle store selskaper. De er kontrollert av penger og aksjer. De må gjøre som aksjeeierne sier og det er som regel å tjene mer penger. Ingen store firma gjør noe for å endre på ting med mindre det koster de penger. Hvis et firma gjør noe i en eller annen retning er det for å tjene penger, enten direkte eller via aksjer.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, eller ser poenget. Men jeg mener fortsatt at det blir feil og klage på sjefen i firmaet når en ansatt har gjort en dårlig jobb. Selv om sjefen har presset den ansatte til å jobbe for fort så arbeidet ikke ble tilstrekkelig så kan man ikke gi all skylden til sjefen. Det er ihvertfall praksisen i resten av arbeidslivet...
Det jeg kommer med i tråden her er jo satt på spissen og synsing fra min side.
Sitat av Lima Vis innlegg
Jeg er enig med deg, eller ser poenget. Men jeg mener fortsatt at det blir feil og klage på sjefen i firmaet når en ansatt har gjort en dårlig jobb. Selv om sjefen har presset den ansatte til å jobbe for fort så arbeidet ikke ble tilstrekkelig så kan man ikke gi all skylden til sjefen. Det er ihvertfall praksisen i resten av arbeidslivet...
Det jeg kommer med i tråden her er jo satt på spissen og synsing fra min side.
Vis hele sitatet...
Bugs og feil i storspill er ikke et resultat av 1 overarbeidet ansatt. AAA spill blir utviklet av 100-200 folk som er alle proffe i sitt yrke. De har noe som kalles "crunchtime" som vil si at alle som må jobber dag og natt for å nå målet innen tidsfristen. Dette er en veldig hard påkjenning for de ansatte. De som setter disse deadlinene er utgiverne, aka EA eller Activision osv. Det BF4 lider av er rushet som kom med PS4-XOne lanseringa. Som EA selvfølgelig vil rekke.
(litt for simpel forklaring)

Så jo, sjefen er som regel problemet i tilfeller som BF4.
Selvsagt, mange utviklere som hadde god tid har prestert å lage makkverk, men Dice burde vite bedre om de fikk tid.
Sist endret av F4celess; 4. februar 2014 kl. 20:17.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Sikkert derfor også vi ikke får baner med natt på, muligheter til å modifisere ting (hvordan skal dem da ellers selge dlc) argumentet deres for at vi ikke kunne få nattbaner tillogmed var jo at det var alt for forvirrende for playtesterene deres...
Vis hele sitatet...
Spill med nattbaner er en helt grei ting, inntil man ser at alle slike spill blir forferdelige urettferdig. Skillet går mellom de som kan med datamaskiner og de som ikke kan. De som kan skrur opp gamma slik at mørkt blir lyst og vinner på den måten.

Når det kommer til det at de sperrer for modifiseringer er nettopp fordi slike spill nekter å "dø", og de tjener ikke nok penger på det.