Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9526
Vet ikke det norske ordet for "en som vil vaske blod og gørr fra mord/selvmord-åsteder", men det kalles Crime Scene Cleaner på engelsk.


Har lurt litt på om det er bransje for å starte sitt eget vaskefirma her i Norge, som hovedsaklig tar på seg jobber som ingen andre klarer eller vil røre. Fant veldig lite informasjon om dette yrket i Norge, men hvem er det egentlig som vasker opp etter en som skyter ut hjernen sin i huset sitt, eller vasker opp menneske-væsker fra en person som har dødd og så ligget å råtnet i huset i 6 uker. Hvem gjør disse jobbene? Er det de pårørende?

Vært innom tanken, og tror ikke markedet er så veldig stort siden det er veldig få personer her i Norge som dør, eller tar selvmord. Så man må evt. være på reisefot hele tiden for å kunne close dealer med pårørende. I USA er ihvertfall denne jobben veldig godt betalt, helt opp til 600$ i timen.

Oppsummert, er det noen som vet om slike firmaer finnes i Norge?
Sist endret av Outier; 21. juli 2010 kl. 15:27.
Tror nok politiet har et eget avsnitt som tar seg av det, tviler faktisk på at pårørende skal vaske :P
Sitat av Outier Vis innlegg
Oppsummert, er det noen som vet om slike firmaer finnes i Norge?
Vis hele sitatet...
Polygon vet jeg gjør det. Finnes sikkert flere også. Har ett par kompiser som har skrapa hjernemasse av tak og rydda opp etter en ensom stakkar har liggi dau i tre uker i stua si. Likstanken gjør noe med matlysta sier dem

edit: lik blir henta av myndighetene, opprydninga trenger du ikke spesiell utdannelse for å få lov til å gjøre.
Sist endret av morpheum; 21. juli 2010 kl. 15:32.
En bekjent av meg som lyver om alt egentlig, sa at han måtte vaske åsteder flere ganger, og han jobba i securitas. Har mine største tvil, og regner med det blir bekreftet raskt som en løgn her inne.

Securitas gjør mye rart, men å vaske hjernegørr er ikke en av de tror jeg
Husker ikke hvor jeg så det, men var et lite innslag eller dokumentar om dette et eller annet sted. Godt mulig det var et innslag på NRK bare. En fyr som pratet litt rundt det mens han vasket og skylte blod fra en som hadde hoppet.
Hadde vel vært en grei jobb det, sikkert godt betalt ja.
Jeg tror det er egne selskaper allerede som tar seg av slikt.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Tror nok politiet har et eget avsnitt som tar seg av det, tviler faktisk på at pårørende skal vaske :P
Vis hele sitatet...
I USA er det ikke politiet som gjør denne jobben. Høres heller ikke logisk ut å utdanne seg som purk, for så å vaske hjernemasser.. Dessuten er det faktisk opp til de pårørende enkelte ganger å vaske opp. Når min onkel døde, måtte brødrene inn å hive madrassen og rense luften i huset. Lukten av døden er ingen enkel sak å få fjernet.


Sitat av morpheum Vis innlegg
Polygon vet jeg gjør det. Finnes sikkert flere også. Har ett par kompiser som har skrapa hjernemasse av tak og rydda opp etter en ensom stakkar har liggi dau i tre uker i stua si. Likstanken gjør noe med matlysta sier dem

edit: lik blir henta av myndighetene, opprydninga trenger du ikke spesiell utdannelse for å få lov til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Vet du om Polygon er i et firma da? Eller gjorde de det for pårørende?

Lik blir henta av begravelsesbyråer eller ambulansen ja. Men man må jo være en sertifisert bedrift, med tanke på at det kan være en HØY smittefare å holde på med lik, tenker da på HIV blant annet. Og man må bruke spesielle vaskemidler, ikke bare vanlig blekemiddel.
Polygon er ett firma. www.polygon.no/

Fra nettsida dems: "Polygon involveres i enhver tenkelig skade både i private hjem og virksomheter, og redder verdier ved selv de mest omfattende og kompliserte hendelser."
Vel, jeg vet at brannvesenet gjør det ved ulykker, så jeg vil tro at det er en avdeling ved politiet eller brannvesnet som tar seg av det ved drapssaker også.
Sitat av Outier Vis innlegg
I USA er det ikke politiet som gjør denne jobben. Høres heller ikke logisk ut å utdanne seg som purk, for så å vaske hjernemasser.. Dessuten er det faktisk opp til de pårørende enkelte ganger å vaske opp. Når min onkel døde, måtte brødrene inn å hive madrassen og rense luften i huset. Lukten av døden er ingen enkel sak å få fjernet.
Vis hele sitatet...
Ved ett vanlig dødsfall blir det vel opp til pårørende ja, men tror det blir litt anneledes visst de har blitt drept/selvmord da.
Tror nok politiet finner noen til å vaske, visst de har blitt knivstukket med blod over hele rommet, eller skutt av seg hodet med hjernemasser sprutet over veggen da
Outier's Avatar
Trådstarter
Skal ringe politiet i morgen og forhøre meg litt om hvem som faktisk gjør oppvaskingene ved et drap eller selvmord.
Typen til søstra vurderte å søke på en lignende jobb, de som bærer bort likene, tror ikke de vasket opp. husker desverre ikke hva navnet på stillingen er.
Skal vist være ganske greit betalt på den jobben (bærigna) (4-500.000), men går sinnsykt utover psyken å gå å bære på døde personer hele dagen "/
Har en venninne som jobbet i ett helt vanlig renhold/skadefirma, og de måtte ofte vaske etter dødsfall der vedkommende hadde lagt i både 2 og 3 uker før de ble funnet.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
En bekjent av meg som lyver om alt egentlig, sa at han måtte vaske åsteder flere ganger, og han jobba i securitas. Har mine største tvil, og regner med det blir bekreftet raskt som en løgn her inne.

Securitas gjør mye rart, men å vaske hjernegørr er ikke en av de tror jeg
Vis hele sitatet...
Han har sikkert blandet hjernegørr og fjortisfylla oppkast.
Må vel tåle en del gørr også, Tar seg ut om man begynner å spy på åstedet i tillegg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Typen til søstra vurderte å søke på en lignende jobb, de som bærer bort likene, tror ikke de vasket opp. husker desverre ikke hva navnet på stillingen er.
Skal vist være ganske greit betalt på den jobben (bærigna) (4-500.000), men går sinnsykt utover psyken å gå å bære på døde personer hele dagen "/
Vis hele sitatet...
Begravelsesbyrå?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Har jobbet hos Polygon som sommerjobb, drittjobb til de grader. De rydder opp alt mellom himmel og jord, men det er forsikrings firmaer som står for det meste av jobbene. Det meste er opprydding etter vann og brannskader.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av Synderen Vis innlegg
Har jobbet hos Polygon som sommerjobb, drittjobb til de grader. De rydder opp alt mellom himmel og jord, men det er forsikrings firmaer som står for det meste av jobbene. Det meste er opprydding etter vann og brannskader.
Vis hele sitatet...
Godt betalt?
Renhold Skade Sentralen rydder opp..
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Har en venninne som jobbet i ett helt vanlig renhold/skadefirma, og de måtte ofte vaske etter dødsfall der vedkommende hadde lagt i både 2 og 3 uker før de ble funnet.
Vis hele sitatet...
Under rette forhold kan likene svelle opp for så å sprekke slik at likvann og alskens svineri renner ned i gulvbordene og reisverket i hus.
Da er det vanlig å bare rive vekk hele gulvet og alt som stinker etterpå.

Dette var det en svensk ambulansesjåfør som fortalte meg. Han hadde også deltatt i opprydningsarbeid i mange slike saker.
I følge han var det "redningstjenesten" gjorde mesteparten av grapsejobbene.

Men vet om en narkis som angivelig ble leid inn av politiet for å rydde opp lik her i Norge.
Han påstod hardnakket at han fikk betalt ca. 40 000 per jobb.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Vel, jeg vet at brannvesenet gjør det ved ulykker, så jeg vil tro at det er en avdeling ved politiet eller brannvesnet som tar seg av det ved drapssaker også.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette ved at min mor jobber i brannvesenet og er ganske vanlig at de spyler litt her og der Men veit også at Begravelsesbyråer ordner en del også!!
Sitat av sh1bby Vis innlegg
En bekjent av meg som lyver om alt egentlig, sa at han måtte vaske åsteder flere ganger, og han jobba i securitas. Har mine største tvil, og regner med det blir bekreftet raskt som en løgn her inne.

Securitas gjør mye rart, men å vaske hjernegørr er ikke en av de tror jeg
Vis hele sitatet...
Rydde knuste ølflasker etter slåsskamp og skylle vekk neseblod fra asfalten, vil jeg tro din bekjent har gjort om vekter. Ordet åsted brukes om alle steder hvor noe har skjedd, eller skal skje.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Rydde knuste ølflasker etter slåsskamp og skylle vekk neseblod fra asfalten, vil jeg tro din bekjent har gjort om vekter. Ordet åsted brukes om alle steder hvor noe har skjedd, eller skal skje.
Vis hele sitatet...
Han nevnte historier som "jeg måtte vaske en leil hvor en mann hadde liggi snart en måned uten at noen merka det. Naboene reagerte på en merkelig lukt som viste seg å være han osv".

Men han er av typen som kunne sagt at ett standardbilde som er på veldig mange samsunger av en delfin, er en delfin faren hans har kjøpt til han som er i ett basseng i florida. (Har forresten en annen bekjent som presterte å si det til meg, holdt på å le meg ihjel)
Du har i dag flere store firmaer som gjør dette (ISS, Polygon, Coor etc.) Med andre ord vil det sannsynligvis være vanskelig å starte et lite firma som kan konkurrere prismessig med de som allerede er etablerte.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
Godt betalt?
Vis hele sitatet...
100Kr timen som 16åring så ja. Vet dessverre ikke hva en fulltidsjobb går for i timen.
ISS og Polygon er de største aktørene på dette området i Norge.
Da faren til en jeg kjenner tok selvmord på badet sitt (Kutta over pulsåra med kniv) var det kona hans som vasket vekk alt blodet.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Da faren til en jeg kjenner tok selvmord på badet sitt (Kutta over pulsåra med kniv) var det kona hans som vasket vekk alt blodet.
Vis hele sitatet...
Er da vel ikke noe rart med dette? Om ikke de gjenlevende ønsker å betale for å få badet vasket, så er det selvsagt ingen andre som kommer og vasker det.
Hørt om flere som gjør det selv. Familien til naboen min pusset opp badet da han tydde til revolvern.