Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1090
Vi skal ha en konkurranse på TV, og de deltagende gjestene skal da konkurrere mot hverande. Vår plan er å plassere en pc til hver av gjestene, slik at når de vet svaret, så trykker de på space, maskinen lager en lyd, og de får svare.

Er dette en stor sak å få til, enten med java eller ved annen programmering.

De sitter på små netbooker, og derfor er det space som må aktivere lyden, og ikke trykking på en knapp. Er for dumt hvis de mister et poeng eller to, fordi de ikke traff en knapp med musa.

Takk
Om du ikke kan noe programmeringsspråk, så anbefaler jeg å mekke noe med GameMaker.
Dette er dritsimpelt og du klarer det nesten uten å åpne manualen engang.

http://www.yoyogames.com/make
Det du gjør er at du lager en .bat-fil
I den skal det stå

[COLOR="Red"]@echo off[/COLOR]
:run
echo ^G
[COLOR="Red"]cls[/COLOR]
pause>nul
goto :run

Her vil altså batfila pipe hver gang man trykker any key, til programmet avbrytes.
Linjer markert i rødt er valgfri, og vil gjøre skjermen blank mens den kjører.
Hvis du absolutt må ha det til space, så kan det ordnes, men jeg skjønner ikke hvorfor det må ligge på kun space.

/fail
Space fungerer her altså
Sist endret av Rolsen Royce; 24. august 2009 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er en annen løsning som spiller av en .wav-fil ved trykk på spacebar. Aner ikke hva du kan bruke som en PlaySound()-ekvivalent dersom du skal kjøre appen på linux.

Kode

#include <windows.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
	if(argc == 1)
		return 0;

	while(!(GetAsyncKeyState(VK_ESCAPE) <= -32767))
	{
		if(GetAsyncKeyState(VK_SPACE) <= -32767)
			PlaySound(argv[1], 0, 0);
	}

	return 0;
}
For å starte applikasjonen gjør du enkelt og greit; app.exe <sti til lydfilen>
Sist endret av John B; 24. august 2009 kl. 17:42.
Hehe, copypaste denne linja fra http://pastebin.com/m39728db1 inn i en .bat som heter beep.bat
Jeg fikk innskrenket det ned til en linje
Det aller enkleste blir vel å starte ett lydspor i itunes.
Legge inn lyden i en spilleliste (kun en gang). Dermed spiller den av lyden en gang hver gang du trykker space.
Ikke pro, men faen så enkelt.
Flash er også en enkel metode.
er det ikke greit å få vite hvem som trykket kjapest også da?
Kan jo kjøre forskjellige lyder.
Meeen, seff blir det mer nøyaktig om man kan se hvem som trykket først.
Ellers kan det være vanskelig å avgjøre i tvilstilfeller.
Trådstarter
38 3
Dette er lokalTV, og for folk som er nysjerrige, så er det mulig å gå inn på www.tvhaugaland.no, kikke på torsdag som var, å se bedrifts-quizzen der. Da hadde vi ikke en slik løsning, og programlederen sa bara hvem han trodde var raskest. Hadde bare vært kult å laget noe for å få bruke de pcene vi allerede har stående på studiobordet våres.

For å starte applikasjonen gjør du enkelt og greit; app.exe <sti til lydfilen>
Vis hele sitatet...
Du mener da at jeg åpner et notisblokk dokument, limer inn teksten, og kaller fila for app.exe. Men hvor skulle jeg skrive inn adressa til lydfila? Ser du skriver etter app.exe, men får ikke helt det til å stemme.
f.eks: app.exe/lyder/bilhorn.wav? Eller får jeg spørsmål om hvilken fil jeg vil åpne etter at jeg har dobbelklikket på app.exe?
Sist endret av olsen89n; 24. august 2009 kl. 20:18.
hmmm altså, kan du en liten ting eller to om litt elektro/automasjon eventuelt elektronikk bør det være en ganske enkel sak å lage en kobling med noen lys/lyd, knapper og sånt
Sitat av olsen89n Vis innlegg
Vi skal ha en konkurranse på TV, og de deltagende gjestene skal da konkurrere mot hverande. Vår plan er å plassere en pc til hver av gjestene, slik at når de vet svaret, så trykker de på space, maskinen lager en lyd, og de får svare.

Er dette en stor sak å få til, enten med java eller ved annen programmering.

De sitter på små netbooker, og derfor er det space som må aktivere lyden, og ikke trykking på en knapp. Er for dumt hvis de mister et poeng eller to, fordi de ikke traff en knapp med musa.

Takk
Vis hele sitatet...
Windows, linux eller OSX?
Det burde ikkje vere noke stress å få dette til. Burde heller ikkje vere noke stress å lage til ein stor brytar inne i det heile for å gjere det litt meir gjennomført.
et eks: en digital kobling...tilgi tegningen min, jeg husker ikke alle tegnene og sånt, men skal forklare så godt jeg kan

2 stk trykkeknapper. Begge til hver sin "& port". Dvs, for at lampa skal lyse, må knappen være nede, men den andre lampa kan IKKE lyse, for fra lampene går det signal til en inverter som også går i den første "& porten".

For å "resette" åpner man bare den første bryteren igjen. Kan selvfølgelig ordne en annen måte å resette på, men dette er bare en veldig veldig enkel måte.

og igjen, hvis jeg har gjort noe feil her så tilgi meg, er mange år siden sist :P
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Hehe, copypaste denne linja fra http://pastebin.com/m39728db1 inn i en .bat som heter beep.bat
Jeg fikk innskrenket det ned til en linje
Vis hele sitatet...
Denne er genial og bare én linje!
Enkelt er det også, så KP til deg, Ter3
Sist endret av stick dude; 24. august 2009 kl. 22:59.