Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3233
Hei.

Kunne tenkt meg å dyrke noen få cannabisplanter til eget forbruk. Har ikke et helt rom å disponere, men litt skap/gulvplass så det hele må være i en slags boks eller skap. Jeg har lest om PC-grow og det virker jo interessant med unntak av at det gir liten mengde og bare egner seg for visse strains (såvidt jeg har forstått). Pris er ingen hindring og ønsker ikke å bygge selv fordi jeg er redd for brann o.l. Viktig at det er luktfritt.

Finnes det gode alternativer?
Er dette noe man kan få kjøpt i Norge?

Takk for all hjelp!
Når det gjelder frø kan du bestille disse med via post restante til Sverige, så slipper du at de blir stoppet i tollen. Med teltpakken det ble linket til bør du ha en god start.
Takk begge to, gode tips. Utgangspunktet mitt var å ha en helt ferdig pakke slik at jeg slapp å kjøpe filtere etc i tillegg. En annen grunn er jo brannfare fordi dette vel blir veldig varmt uten korrekt oppsett av vifter.

Men hvis det er få muligheter på slikt hva slags kullfiltere og vifter kan anbefales? Noen som har erfaringer?
Her kan du få hjelp til å sette sammen ei god pakke.
http://www.hydrohagen.no/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sjekk Gro guide tråden og dyrkehåndboken. Jeg fant ingen fungerende link til sistnevnte ettersom Norcan oppdaterer nettstedet sitt.
Sitat av Gutten101 Vis innlegg
Takk begge to, gode tips. Utgangspunktet mitt var å ha en helt ferdig pakke slik at jeg slapp å kjøpe filtere etc i tillegg. En annen grunn er jo brannfare fordi dette vel blir veldig varmt uten korrekt oppsett av vifter.

Men hvis det er få muligheter på slikt hva slags kullfiltere og vifter kan anbefales? Noen som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
Som du skjønner trenger du et ventilasjonssystem i groteltet for å kontrollere varmeoppbyggingen. Dette kan enkelt gjøres ved bruk av et vifteoppsett, eller en kullfilter/viftekombinasjon som i tillegg fjerner lukt fra "åstedet". Ideelle dyrketemperaturer i lukkede områder som dette er 19-24 *Celcius. Hvis temperaturen stiger betraktelig høyere enn 30 *C vil plantene dine kunne lide av økt transpirasjon, som fører til tap av vannet som er å finne i celleveggene i blader og stilk.

Typisk så vil du skifte ut luften i groteltet ditt hvert femte minutt. For å finne ut hva som er passende for ditt opplegg, bruk denne formelen:

Lengde x bredde x høyde = kubikkfot
Divider så summen med 5 for å få anbefalt CFM (kubikkfot per minutt)

Eksempel (2m = 6.6ft): 6.6 x 6.6 x 6.6 = 287.5, delt på 5 = 57.5, så du ville trengt en vifte på minst 57.5 CFM for å sikre tilstrekkelig sirkulasjon i groteltet.

Eventuelt: Kubikkfot x antall ganger du vil luften skal skiftes ut per time (hvis ønskelig hvert femte minutt, 12 ganger i timen) dividert med 60, så 287.5 (kubikkfot) x 12 (ganger per time) = 3450, delt på 60 = 57.5 CFM.

Alle kullfiltre har et anbefalt antall CFM, så match filterets CFM med viftens CFM og plasser helst vifteinntaket i høyden slik at den varme luften filtreres først. Så hvis du har montert oppsettet riktig vil filter/viftekombinasjonen fungere som en luftveksler i grorommet, redusere temperaturen ved å ekstrahere varm luft, samt fjerne brorparten av eventuelle uønskede dufter fra den umiddelbare nærheten av grostedet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tawon Vis innlegg

Typisk så vil du skifte ut luften i groteltet ditt hvert femte minutt.
Vis hele sitatet...
Beklager såpass sent svar i denne tråden. Men kom til å tenke på at det opplegget jeg nå har blinket meg ut består av sparepærer og derfor produserer lite varme. Så da lurer jeg på om sitatet over også gjelder her, eller om dette med å skifte ut luften hvert femte minutt hovedsakelig er relevant for å holde varmen nede og med sparepærer kan man dermed kjøre mindre utskifting?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gutten101 Vis innlegg
Beklager såpass sent svar i denne tråden. Men kom til å tenke på at det opplegget jeg nå har blinket meg ut består av sparepærer og derfor produserer lite varme. Så da lurer jeg på om sitatet over også gjelder her, eller om dette med å skifte ut luften hvert femte minutt hovedsakelig er relevant for å holde varmen nede og med sparepærer kan man dermed kjøre mindre utskifting?
Vis hele sitatet...
Nei, det er relevant for å holde lukten borte samt gi frisk luft til plantene og for å forhindre mugg i teltet, selv om du ikke har HPS lamper bør du skifte ut luften hvert 5. minutt.