Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7522
Tidligere i dag måtte jeg ut å kjøre en tur, et stykke opp i veien ser jeg en rød pickup med en hund etter, tenkte denne bilen sto parkerte veikanten, men nei, føreren av bilen hadde knytt båndet til hunden i fangeren bak på pickupen og kjørte "tur" med hunden.

Når føreren så at jeg kom kjørende bremset han og kjørte inn til siden, hunden så ikke ut som den hadde det noe bra og snublet nesten flere ganger mens eieren stoppet.

Jeg stoppet og sa ifra om dette til føreren av bilen, men han unngikk meg ved å ikke rulle ned ruten, normalt ville jeg prøvd litt hardere å få kontakt med føreren, men jeg hadde dessverre ikke tid. Jeg fikk uansett skrevet ned skiltnummeret i tilfelle det skulle være noe.

Er dette helt lovlig egentlig? Har tidligere hørt historier om slike tilfeller som dette, men har aldri opplevd det selv. Må si jeg ble mildt sagt meget irritert over at en voksen mann kan oppføre seg slik ovenfor hunden sin. Neste gang dette skjer blir det om ikke annet en telefon til politi/mattilsyn, spesielt om dette faktisk er ulovlig, slik jeg antar det er.
Verste jeg har hørt...! Har du reg-nr / navn på eieren? Sende meg det på PM? Føler sterkt for å gjøre en telefonsamtale til denne eieren selv! Ingenting som gjør meg mer forbannet enn dyremishandling!

Tror ikke det er noen lover mot dette, men kan neppe være godtatt hvis politiet ser dette.
Sist endret av weedsuit; 25. september 2013 kl. 13:26.
Dette er ikke lovlig. Kan logisk nok føre til at føreren ikke er oppmerksom nok på trafikken rundt seg samt at iallefall jeg ser på dette som dyreplageri. Er man så lat at man ikke gidder å gå en tur med hunden burde man ikke få lov å ha hund.
Det er nok masse lover imot dette, både innenfor veitrafikk og dyremishandlig. Jeg hadde ringt politiet dersom jeg så noe slikt.
Det var det jeg tenkte, skal ta en telefon til den lokale politistasjonen her senere/imorgen så får de ta denne saken videre.
Jeg tenkte jo selvfølgelig på dyreloven, men vegtrafikkloven er jo en helt annen sak!
Når det gjelder trening av trekkhunder så gjøres det av og til ved å feste spannet foran en bil, men da har jo fører kontroll på dem.
Mener å huske at det var noe med avgasser fra forbrenningsmotorer, som absolutt ikke er bra! Mener å huske at den ene gassen heter kullos, og kan drepe deg på noen få minutter, i ekstreme konsentrasjoner på noen få sekunder.
Du skulle ringt politiet med en gang, men bedre seint enn aldri.
Sitat av dggr Vis innlegg
Når det gjelder trening av trekkhunder så gjøres det av og til ved å feste spannet foran en bil, men da har jo fører kontroll på dem.
Vis hele sitatet...
Joda, selv vært med på trening av trekkhunder. Men det ble gjort i kontrollerte former, ikke langs en traffikert fylkesvei med hunden bak.

Kommer forresten ikke til å skrive opp noe reg.nr. her, eieren av bilen/hunden skal få sin kjeft fra de som har myndighet først, i tillegg til et lite tips til lokalavisen.

Oppfordrer andre også til å være oppmerksom, spesielt de som bor litt ute på bygda, elgjakten begynte i dag, og da kan det dukke opp mye rare tilfeller som dette av elgjegere som ikke eier moral, selv om det er etter min erfaring et fåtall av jegere.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mener å huske at det var noe med avgasser fra forbrenningsmotorer, som absolutt ikke er bra! Mener å huske at den ene gassen heter kullos, og kan drepe deg på noen få minutter, i ekstreme konsentrasjoner på noen få sekunder.
Vis hele sitatet...
Kullos dreper fort, men du vil nette få høye nok konsentrasjoner så lenge du løper ute bak en bil. Det farlige er at partikler og drit i eksosen gjør deg tungpusta og får det til å renne i øynene dine slik at du snubler og blir slept etter kjøretøyet.

Fordelen med vårt lovverk er at lovene ofte har npen innledende generelle paragrafer som er ment å fiske ting som er så søkt at ingen tenkte på å lage en egen paragraf for akkurat det. Derfor kan vi f.eks trekke frem vegtrafikkloven §3:
§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Vis hele sitatet...
og si rett ut at dette ikke er lovlig kjøring. Hva dyrevelferdloven angår, så vil jeg si at i alle fall §§3, 11 og 14b (muligens også a, avhenger av tolkning) er brutt.

Egentlig burde folk lese mer lover; de er mye mer lettleste enn folk skal ha det til, og det står ganske mye der som det er kjekt å vite om.
ArbeidsledigProletar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Kommer forresten ikke til å skrive opp noe reg.nr. her, eieren av bilen/hunden skal få sin kjeft fra de som har myndighet først, i tillegg til et lite tips til lokalavisen. .
Vis hele sitatet...
Enig. Vi trenger ikke borgervern. Vi er et sivilisert samfunn med et fungerende rettsvesen.
Kan ikke huske sist gang jeg ble skikkelig forbanna av en tråd på freakforum, men denne klarte det. Har aldri hørt om at noen er så late at de lufter hunden sin kjørende med bilen sin! Fy faen altså! Jeg har aldri vært i klammeri med loven, men hadde jeg sett noe slikt ville jeg helt garantert mistet all form for selvkontroll.
Bare for å være tverr; det finnes tilfeller hvor å lufte enn hund fra en bil kunne vært en god ide ... Bor man alene og får ødelagt beinet, samtidig som man har en hund med mye energi, høres det ikke urimelig å kjøre i 10-15 kmt på en veldig lite trafikkert vei (er nok av dem ute i distriktene) og la bikkja løpe ved siden av, med døra åpen så man ser den. I motsetning til hvis man sliter ut bikkja på løpetur kan man jo faktisk bare ta den i bilen om den blir sliten.

.. som med mye annet, det er ikke nødvendigvis hva man gjør som er det viktigste, men hvordan man gjør det.
Sist endret av DumDiDum; 25. september 2013 kl. 15:43.
Et reg nr er vel ikke noe beviser til å få domfelt noen, lol...
Det blir bare ord mot ord, get over yourself

Med mindre han blir anmeldt 3 ganger, da blir han innkalt til avhør.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kullos dreper fort, men du vil nette få høye nok konsentrasjoner så lenge du løper ute bak en bil. Det farlige er at partikler og drit i eksosen gjør deg tungpusta og får det til å renne i øynene dine slik at du snubler og blir slept etter kjøretøyet.
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på videregående skole, hadde vi temadager om arbeidssikkerhet. For i landbruket lurer det egentlig en del "dødsfeller". Og når det gjelder gasser, er vel tårnsiloer, gjødselkjellere og eksos de verste. Der hadde vi en lektor, som var ganske nerd på en del områder innen naturfag og litt historie. Han fortalte klassen at CO binder seg til hemoglobin 36 000 ganger lettere en O[sun]2[/sub]. Og når en tenker over, at i følge "Tidsskrift for Den norske legeforening" i arikkelen om "Dødelige kullosforgiftninger" er 40% av hemoglobinet bundet til CO dødelig for en frisk person. Ellers står det at "korte eksponeringer bør ikke overstige 100 ppm", som er det samme som 0,01%, og 25 ppm for 8 timers dag. Mens eksos har 1-2 % CO, som tilsvarer 1000-2000 ppm.
Ellers mener jeg å huske at det har skjedd, at folk har fått CO forgiftning av å kjøre med bagasjeluka åpen.
Og der løper bikkja rett bak eksosrøret, og du påstår at kullosen bak en bil i lav fart ikke er farlig for ei bikkje? Særlig når du er i bevegelse, da er det logisk at absorbsjonsraten av CO også er høyere.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bare for å være tverr; det finnes tilfeller hvor å lufte enn hund fra en bil kunne vært en god ide ... Bor man alene og får ødelagt beinet, samtidig som man har en hund med mye energi, høres det ikke urimelig å kjøre i 10-15 kmt på en veldig lite trafikkert vei (er nok av dem ute i distriktene) og la bikkja løpe ved siden av, med døra åpen så man ser den. I motsetning til hvis man sliter ut bikkja på løpetur kan man jo faktisk bare ta den i bilen om den blir sliten.

.. som med mye annet, det er ikke nødvendigvis hva man gjør som er det viktigste, men hvordan man gjør det.
Vis hele sitatet...
I såfall kunne han jo ha holdt båndet løst ut av vinduet istedenfor å binde det fast til bilen slik at han kunne slippe hvis noe skjedde. Eller han kunne ha betalt nabogutten for å gå en tur med bikkja.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Når jeg gikk på videregående skole, hadde vi temadager om arbeidssikkerhet. For i landbruket lurer det egentlig en del "dødsfeller". Og når det gjelder gasser, er vel tårnsiloer, gjødselkjellere og eksos de verste. Der hadde vi en lektor, som var ganske nerd på en del områder innen naturfag og litt historie. Han fortalte klassen at CO binder seg til hemoglobin 36 000 ganger lettere en O[sun]2[/sub]. Og når en tenker over, at i følge "Tidsskrift for Den norske legeforening" i arikkelen om "Dødelige kullosforgiftninger" er 40% av hemoglobinet bundet til CO dødelig for en frisk person. Ellers står det at "korte eksponeringer bør ikke overstige 100 ppm", som er det samme som 0,01%, og 25 ppm for 8 timers dag. Mens eksos har 1-2 % CO, som tilsvarer 1000-2000 ppm.
Ellers mener jeg å huske at det har skjedd, at folk har fått CO forgiftning av å kjøre med bagasjeluka åpen.
Og der løper bikkja rett bak eksosrøret, og du påstår at kullosen bak en bil i lav fart ikke er farlig for ei bikkje? Særlig når du er i bevegelse, da er det logisk at absorbsjonsraten av CO også er høyere.
Vis hele sitatet...
Jeg benekter ikke tallene dine, men jeg har et nokså sterkt motargument: empiri. Jeg har idiotisk nok prøvd å løpe etter en bil med fjeset rett i eksosrøret da en kompis og jeg ville teste om noe vi så på en film lot seg realisere i praksis. Jeg daua ikke, men det var veldig ubehagelig og jeg hosta som en kolspasient og spøy etter en kort stund. Hadde jeg lidd av kullosforgiftning hadde jeg bare sovna.

Dersom du kjører inn i en garasje og ikke skrur av motoren, så ja - da kan du nå giftige konsentrasjoner veldig fort, selv i et stort rom. Men selv med ansiktet en snau meter unna potta, så er ikke konsentrasjonene høye nok til dette. Se bare på tett trafikk i byer, f.eks det berømte "lokket" som av og til dannes over Bergen. Tusenvis av biler, stillestående luft nede i ei grop- partikler er et problem, kullos er ikke et problem. Det er stor forskjell på ute og inne i så måte.

Skjønt, dette blir jo flisespikkeri og avsporing. Det eneste relevante her er at det fyren gjorde mot bikkja si var umoralsk og ulovlig, og jeg håper han blir ferska av snuten. Dessverre kommer saken til å bli henlagt; skal man få gjort noe med slike ting må det filmes og legges på nettet slik at det sprer seg i (sosiale) medier. Da vil purken bli stilt i et dårlig lys hvis de lar det passere, og så tar de tak i det for å ikke miste ansikt.
Jævelen slipper som vanlig unna for slikt, men for all del kjør det så langt en kan før det henlegges... Skulle virkelig hatt ett reellt dyrepoliti i dette landet!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mener å huske at det var noe med avgasser fra forbrenningsmotorer, som absolutt ikke er bra! Mener å huske at den ene gassen heter kullos, og kan drepe deg på noen få minutter, i ekstreme konsentrasjoner på noen få sekunder.
Vis hele sitatet...
Stemmer, dette er bedre kjent som CO2ens lillebror, CO og heter også karbonmonoksid.
For ikke mange uker siden opplevde jeg akkurat det samme, bare at hunden som var i bånd bak bilen var død og hadde blitt slept flere kilometer på en dårlig asfaltert vei. Forferdelig stygt syn.

Eieren ble helt fra seg da hun hoppet ut av bilen sin på bensinstasjonen hvor hun stoppet, og fikk se restene av det som var igjen av hunden. Hun hadde tydeligvis snakket i telefonen mens hun "luftet hunden", og glemte helt at hunden fortsatt var bak bilen. Hun burde få forbud mot å eie dyr.
Sist endret av mandelbrot; 25. september 2013 kl. 21:29.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
For ikke mange uker siden opplevde jeg akkurat det samme, bare at hunden som var i bånd bak bilen var død og hadde blitt slept flere kilometer på en dårlig asfaltert vei. Forferdelig stygt syn.

Eieren ble helt fra seg da hun hoppet ut av bilen sin på bensinstasjonen hvor hun stoppet, og fikk se restene av det som var igjen av hunden. Hun hadde tydeligvis snakket i telefonen mens hun "luftet hunden", og glemte helt at hunden fortsatt var bak bilen. Hun burde få forbud mot å eie dyr.
Vis hele sitatet...
Hva skjedde etter det?!
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
For ikke mange uker siden opplevde jeg akkurat det samme, bare at hunden som var i bånd bak bilen var død og hadde blitt slept flere kilometer på en dårlig asfaltert vei. Forferdelig stygt syn.

Eieren ble helt fra seg da hun hoppet ut av bilen sin på bensinstasjonen hvor hun stoppet, og fikk se restene av det som var igjen av hunden. Hun hadde tydeligvis snakket i telefonen mens hun "luftet hunden", og glemte helt at hunden fortsatt var bak bilen. Hun burde få forbud mot å eie dyr.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen "tøff" person, men hadde jeg sett det der hadde jeg gått bort till hu å gitt hu en helt forjævelig en på kjakan

Har blitt skikkelig sur på folk før, og da blir jeg her ustyrelig. Snakker vill i blikket!

Faens drittmennske!
ikke for å være uenig med dere dyre elskere men jeg forstår saken godt. Mannen liker ikke å gå tur med hunden så han kjører heller. Alternativet er kanskje at hunden ikke får lufting. Mannen er sikkert glad i den og vil sikkert ikke kvitte seg med den bare fordi han ikke kan/vil gå tur med den. Praktisk sett er det ingenting i vegen med å "kjøre" med hunden. Når han såg at du kom kjørende så stoppet han til siden. Han ville slippe deg forbi uten å hindre deg ved at hunden hans skulle gjøre noe spontant eller noe.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Mannen liker ikke å gå tur med hunden så han kjører heller. Alternativet er kanskje at hunden ikke får lufting.
Vis hele sitatet...
Nei, alternativet er at han skjerper seg og lever opp til det ansvaret det bærer med seg å ha en hund. Er han ikke interessert i å oppfylle hundens grunnleggende behov, så skulle han aldri skaffet seg hund i utgangspunktet. Hunden burde derfor flyttes til noen som gidder å lette på rævva for mer enn å gå mellom huset og garasjen, og bilføreren burde bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven og dyrevelferdsloven, samt fratas retten til å eie hund.

Dessverre har saker som angår brudd på dyrevelferdsloven ofte litt lavere prioritet enn kaffepauser hos politiet, og man kan som regel se langt etter noen form for reell etterforskning, og langt mindre noen domfellelse. Det er likevel viktig at slike saker anmeldes, og det vil være til stor hjelp å kontakte media, mattilsynet og dyrebeskyttelsen i tillegg.
Det hele minner om en Presidentkandidat med dårlig dømmekraft.
http://www.youtube.com/watch?v=Vu-pxBlAPeU
Mens vi venter på biler kjørt av hunder med mennesker på slep.
Så hva skjedde? Tok myndighetene tak i det?
Som eier av to veldig aktive hunder (Terrier-typen) må jeg si det finnes absolutt INGEN unnskyldning til å gjøre dette.

Om man derimot lar hunden løpe løst forran/bak bilen på en "traktorvei" blir det en helt annen sak..
Men selv da kan en hund løpe til den stuper/dør om man pusher den for mye..

Det er mye man kan aktivisere en hund med, man må ikke gå lange turer hver dag for å slite de ut.
10 minutter hodetrening, lære triks eller gjemme mat i stua for søk er veldig bra aktivitet for hund og sliter de ut mentalt på en god måte.

Det burde vært sertifikat/kursplikt for å ha dyr, selv om det ikke ville forhindret slike tilfeller i det lange løp..
Sitat av cold Z Vis innlegg
ikke for å være uenig med dere dyre elskere men jeg forstår saken godt. Mannen liker ikke å gå tur med hunden så han kjører heller. Alternativet er kanskje at hunden ikke får lufting. Mannen er sikkert glad i den og vil sikkert ikke kvitte seg med den bare fordi han ikke kan/vil gå tur med den. Praktisk sett er det ingenting i vegen med å "kjøre" med hunden. Når han såg at du kom kjørende så stoppet han til siden. Han ville slippe deg forbi uten å hindre deg ved at hunden hans skulle gjøre noe spontant eller noe.
Vis hele sitatet...
Om mannen ikke liker å gå tur med hunden sin så burde han aldri ha fått seg hund i første omgang! Man lufter ikke hunden sin fra en bil i bevegelse uansett grunn...
Sitat av Borgso Vis innlegg
Det burde vært sertifikat/kursplikt for å ha dyr, selv om det ikke ville forhindret slike tilfeller i det lange løp..
Vis hele sitatet...
Nja, tror du denne mannen hadde overhodet fått seg hund om han måtte ta et kurs for å få hund? Men nå vil jeg ikke si at en slik ordning er realistisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er du fra kristiansand? Har hørt om en i Suldalen som gjør akkurat det samme.
Har visst nok kjørt på bikja en gang også.