Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4553
Hei der.

Som de fleste vet som følger det jo enkelte tillatelser med installering av apper på tlf og google er ganske enorme når det kommer til akkuratt det.

Ser f.eks som på Google Search, det var inne på tlfen da den kom fra butikken og har flere forskjellige tillatelser. F.eks;
-> Din personlige informasjon
Legge til eller endre kalenderhendelser og sende e-post til gjester uten eierens viten. Lese dine profildata, lese kontaktdata, lese kalenderaktiviteter og konfidensiell informasjon, leser nettbokmerkene og nettloggen din." <-

^Jeg fikk ikke vite dette da jeg kjøpte telefonen.

Ettersom at jeg ikke vil at google skal kunne ha tilgang til 100% av telefonen min (som de så og si har med alle disse appene som de sender inn på tlfen min), så har jeg bestemt at jeg vil gi dem 0% tilgang ved å slette/avinstallere alt fra dritten.

Har opplevd flere situasjoner med google sine apper på min Galaxy S3, der hvor jeg trykker på "Avinstaller" inne på google play for å fjerne google apper. Etter å ha trykket på avistaller, så endrer denne knappen seg til "Oppdater" (...?) og den er like mye inne på tlfen som før.

Dessuten har de også installert apper som jeg ikke har godkjent at de kunne gjøre, de går det jo da heller ikke å bli kvitt.

Er det noen her som veit hvordan jeg blir kvitt google sine greier på tlfen?
Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at google fortsetter?
Kan jeg anmelde google for å ulovlig oppholde seg på min telefon som har private saker på seg?

HJELP!!!

(La ut denne først på Annen IT, men tenkte det kan passe bra på Samfunn, etikk og politikk også med tanke på hva de driver med)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Du vet forøvrig at android er laget av google, right?

Om de vil spionere på deg er det bare for dem og gjøre det, alt du gjør på telefonen kan de titte på om de har kode for det.

Ellers, det er ikke noe farlig med appene, de har rettigheter til det ja, men de gjør ikke så mye med det.
Visste ikke at android kom fra google nei..
Men bryter ikke dette med menneskerettigheter, lover og regler for privatliv osv? Dette viser jo bare at google i bunn og grunn er værre enn NSA sitt PRISM osv.

Er den eneste måten å ikke la google/verden titte på telefonen min å skaffe en gammel tlf med grønn skjerm, snake, sms/ringing da? Det føles ikke riktig.

Er det eneste jeg kan gjøre da å bytte telefon til en gammel og la google osv fortsette det de driver med?
Mens det ikke er et direkte svar på alt du spør om, var det altfor mye informasjon her til at jeg lar vær å poste det;
What information does stock Android send to Google by default, and how do I opt-out?

Når det er sagt, hvordan vet du at ikke du ble opplyst om hvilken data som lagres hvor by default? Leste du gjennom _all_ dokumentasjon du fikk med mobilen osv? Har du lest gjennom "privacy policyene" som hører med Android og Google? Sier ikke at det nødvendigvis vil stå der (for jeg aner ikke), bare noe å tenke på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan rimelig fritt gi aktører tilgang til å overvake deg. Det gjer du ved å nytte telefonen.

Eventuelt kan du installere anna ROM, som i mindre grad er styrt av google, og fjerne ting du ikkje liker. I så fall kan du sjå på http://www.xda-developers.com/
Sist endret av vidarlo; 9. juli 2013 kl. 22:01.
Android er ekstremt tett integrert mot de aller fleste av Google sin tjenester (Gmail, kalender, docs, maps, play store osv).
Dette gjør disse tingene veldig enkelt tilgjengelig, noe 99,9% av brukermassen synes er kjempegreit.

Alt dette kommer i en hendig pakke de kaller Google Apps, alt innholdet i denne kan du uten problemer fjerne. Softwaren til Samsung som blir bundlet med telefonen er derimot et par hakk verre å bli kvitt. Men det er kanskje greit å la de ha full kontroll, men ikke Google?

Forøvrig godtok du vilkårene til hele Google Apps-suiten første gang du startet telefonen.
Jeg veit ikke hvor jeg skal starte.. Så masse av dette er jo ingenting annet enn sykt, at man er nødt til å gjøre så mye for å ikke ville bli overvåket av google, amerikanske myndigheter m.m..

Takk for linken Pink~, da har jeg noe å lese på som kanskje kan hjelpe meg litt videre.. Men nei, så dum og ivrig jeg var etter å ha fått ny tlf så leste jeg ikke alle disse sidene dems med privacy policy etc, som jeg regner med at nesten ingen gjør i det hele tatt.

Alt av dette er jo så absurd og grenseløst stygt, jeg finner ikke ord.

Men takk for alt av info jeg har fått her, dette burde jo spres videre..
Sist endret av thataintright; 9. juli 2013 kl. 22:14.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av thataintright Vis innlegg
Jeg veit ikke hvor jeg skal starte.. Så masse av dette er jo ingenting annet enn sykt, at man er nødt til å gjøre så mye for å ikke ville bli overvåket av google, amerikanske myndigheter m.m..

Takk for linken Pink~, da har jeg noe å lese på som kanskje kan hjelpe meg litt videre.. Men nei, så dum og ivrig jeg var etter å ha fått ny tlf så leste jeg ikke alle disse sidene dems med privacy policy etc, som jeg regner med at nesten ingen gjør i det hele tatt.

Alt av dette er jo så absurd og grenseløst stygt, jeg finner ikke ord.

Men takk for alt av info jeg har fått her, dette burde jo spres videre..
Vis hele sitatet...
Dette er noe du klager på?

All nettrafikk -> lagret hos teleleverandør
Alt av ringing, sms etc -> samme

Etc etc.

Det som Google samler er bare anonymt. Det feks. Telenor vet om mobilen din, og det som er gjort på den er bundet rett til navn.
Sitat av thataintright Vis innlegg
Alt av dette er jo så absurd og grenseløst stygt, jeg finner ikke ord.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå si at dette allerede er ganske så alment kjent. Det er bare det at de fleste ikke bryr seg. Google lever av reklame, og de vil derfor vite alt om deg for å kunne servere deg reklame som er tilpasset akkurat deg.

Dette er dog ikke noe nytt. Alle store internettbaserte selskaper bedriver en slik praksis, og noen selger også informasjonen videre. Husk at alt du foretar deg på nettet, vil bli sugd opp av roboter, og lagret i massive databaser. Dette er en milliardindustri.
Så masse av dette er jo ingenting annet enn sykt, at man er nødt til å gjøre så mye for å ikke ville bli overvåket av google, amerikanske myndigheter m.m..
Vis hele sitatet...
Du blir vel ikke direkte overvåket akkurat.. De sitter ikke å ser på alt du foretar deg på mobilen eller hva du måtte søke opp på google.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Før hodet ditt eksploderer i full 'kald krig paranoia' kan du jo kjøpe deg en gammel ericssontelefon eller kaste telefonen og kjøpe deg radioamatørutstyr.
Det er frivillig å ha telefon. man må ikke.
Sitat av thataintright Vis innlegg
Jeg veit ikke hvor jeg skal starte.. Så masse av dette er jo ingenting annet enn sykt, at man er nødt til å gjøre så mye for å ikke ville bli overvåket av google, amerikanske myndigheter m.m..
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke så interessant for Amerikanske myndigheter and det sitter en fyr i USA og analyserer alt du foretar deg. Informasjonen brukes nok til f.eks målrettet reklame.

Til fremtiden så anbefaler jeg deg å ikke notere ned ting som "Selge heroin" og "Drepe Arne" i kalenderen, om du virkelig er så paranoid.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av thataintright Vis innlegg
Jeg veit ikke hvor jeg skal starte.. Så masse av dette er jo ingenting annet enn sykt, at man er nødt til å gjøre så mye for å ikke ville bli overvåket av google, amerikanske myndigheter m.m..
Vis hele sitatet...
Du burde kaste pc'en din også, for både norske og amerikanske myndigheter kan se alt du foretar deg. du har bl.a DLD og IT overvåkning fra Politiet hvis du er mistenkt for noe, med din paranoia er du antageligvis også det?

Uansett, alt av generell "overvåkning" godtok du når du startet telefonen og trykket "i agree"
Husk at Google er et reklameselskap og en god del av inntektene kommer av reklame. For at de skal kunne tjene mest mulig så må de gi reklame som er relevant til hva du klikke deg inn på. Mye av informasjonen de har tilgang til er for å gjøre reklamen mest relevant for deg.

Noe du kan vurdere er Cyanogenmod.
http://arstechnica.com/gadgets/2013/...-privacy-back/
Sitat av thataintright Vis innlegg

Kan jeg anmelde google for å ulovlig oppholde seg på min telefon som har private saker på seg?

HJELP!!!
Vis hele sitatet...
Hehehehehehe!!!
Dette var artig lesing :-)

Som andre nevner så har du nok dessverre godtatt at google oppholder seg på telefonen din og leser igjennom alt av personlig informasjon du har der.

I tillegg vil jeg råde deg til å kvitte deg med datautstyr, internettlinje osv i tillegg. Der er det nok mange som snoker i sakene dine.

Vil forøvrig ønske deg lykke til videre i livet.
Her er en annen fin link.

Det er problematisk at de to mest utbredte mobilsystemer i dag, ios og android, er omtrent like "ille". Android er siden 2006 et Google produkt, som igjen lever av reklameinntekter. Reklame spesialtilpasset hver bruker er en spesialitet for Google.
Ios sender bla informasjon om hvor du er tilbake til Apple.

Heldigvis finnes det alternativer, selv om det fortsatt er for spesielt interesserte. Men skulle ønske man feks kunne kjøpt en mobil barebone, hvor man kan velge os selv. Regner med at hverken Google eller Apple er interessert i en slik løsning
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det var da svært.

årsaken til de klausulene i EULA'en er ikke nødvendigvis fordi en person hos Googles hovedkvarter skal spionere på deg.
Det er heller snakk om at app'ene faktisk trenger tilgang til denne informasjonen for å kunne fungere slik DU forventer.

kort eksempel:
Siri på iPhone er en stemmestyrings-tjeneste. om jeg sier til Siri at "hun" skal legge et møte i kalenderen min trenger Siri faktisk TILGANG til kalender-app'en min. I tillegg trenger den tilgang til klokke-app'en min for å f.eks varsle meg 1 time i forkant av møtet.

For å kunne bruke Siri må tjenesten også ha tilgang til mikrofonen og høytaleren min (ånei, Apple lytter til samtalene dine på deg!).

Det samme gjelder Google sine app'er. Noen trenger tilgang til e-posten din, noen andre til bokmerkene dine (f.eks om du sync'er bokmerkene over forskjellige enheter).

Greit å være skeptisk, men du er skeptisk fordi du ikke vet helt hvordan ting fungerer i utviklingsverdenen virker det som, så å rope ulv og snakke om å anmelde noen blir litt komisk.
Sist endret av somnium; 10. juli 2013 kl. 20:03.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Før hodet ditt eksploderer i full 'kald krig paranoia' kan du jo kjøpe deg en gammel ericssontelefon eller kaste telefonen og kjøpe deg radioamatørutstyr.
Vis hele sitatet...
Nah, det er ingen å snakke med på radio. De eneste man får kontakt med på langbølgen er paranoide tullinger som tror de blir overvåka av NSA.

Vent litt...
Bare lurer på om noen har greie på det med å kjøre Ubuntu på tlf, de har jo som kjent en utgave tilpasset smarttelefoner, noen som har erfaring med dette, og hvordan operativsystemet stiller seg i forhold til android, som også er linux-basert ?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Olsbyn: det fungerte sånn passe når jeg prøvde, Android føltes bedre ut.
Sitat av Olsbyn Vis innlegg
Bare lurer på om noen har greie på det med å kjøre Ubuntu på tlf, de har jo som kjent en utgave tilpasset smarttelefoner, noen som har erfaring med dette, og hvordan operativsystemet stiller seg i forhold til android, som også er linux-basert ?
Vis hele sitatet...
Den er ikke ferdig, apps kan ikke brukes osv. De er bare ikoner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøpte en Samsung Galaxy S4 for ca. en måned siden. Hadde ikke oppdatert meg noe særlig på telefonene, men han mente den var best og jeg var jo kjent med Android fra før. Uansett slår jeg på telefonen og det første jeg møter er brukervilkår fra Google som jeg godkjenne. Jeg prøver å vri meg unna, men uten dette vil ikke telefonen aktiveres og jeg kan ikke laste ned apper fra Play uten en google-konto. Jeg motvillig godtok og skumså over telefonen, den virket fin den, vær, kalender, fancy.. Plutselig får jeg et brukervilkår rett i fleisen (og jeg leser de.), denne var fra Google "S-voice". Et program de hevder er en måte å organisere og navigere med telefonen, men jeg måtte først godta at de kunne skru på mikrofonen når det passet seg, samtidig som at de ikke var ansvarlig for vidresalg av informasjon/statistikk til tredje-parter. Dette var kryptisk og langt nede midt inne i en paragraf. Jeg klarte heldigvis å trykke "back-pilen" og få den vekk, og har fortsatt ikke trykket accept (selvom den bouncer opp flere ganger)

Det var sikkert 5-6 lange vilkår og "kontrakter" jeg måtte godta før telefonen var "good to go". Jeg begynte etterhvert å føle meg som et eksperiment, en forbruker som sender inn statistikk og informasjon om mine dagligvaner til mange mektige internasjonale selskaper med Google i spissen. Hvis den ikke blir høstet av tredjeparts-apper blir den solgt/gitt av Google. Og hvis jeg f.eks blir kompis med en arabisk bilselger som jobber svart, og jeg overfører 80 000 til hans konto for en sliten audi, vil jeg havne i NSA, deretter DLD og så har jeg plutselig hele NATO på nakken pluss noen kinesiske agenter som snappet opp deres informasjon igjen.
Dette eksempelet er ikke så relevant for de kanskje, det er ikke den enkeltes handling som skaper mistanke, det er vel heller summen av flere. Hvis jeg f.eks møter "Karim" på en kafe på øst-kanten ofte, drar hjem til han og slikt. Da har de nok fattet mistanke, og i verstefall fått tilgang til "mappen min". Altså null privatliv. Som om det ikke er nok at de kan avlytte deg, så samler de inn en rekke informasjon gjennom forskjellige apper;

Vær-app - Oppdaterer automatisk din posisjon, der du har nett.

Google Maps/Endomondo: Lagrer dine gå/kjøreruter, alt fra joggestier til motorveier, hytter og hus. Altså hvis du var ettersøkt og du har hatt med telefonen kan de ikke bare triangulere og finne nærmeste mobilmast, men også hvor du mest sannsynlig har vært/er.

Kalender: Alle dine oppkomne avtaler.

Google-Søk: Alt jeg lurer på, trenger, vil kjøpe.

"Minnealbum": La merke til at de geotagger bilder internt i filen uten at man direkte slår på dette, derfor kan de lage en mappe der de foreslår å lage en historie om hvert sted jeg har tatt et bilde. Hvis jeg var i Bergen og bor i Trondheim kommer det opp forslag om en Bergen og en Trondheim mappe.

Kamera foran: Registrerer øyebevegelser, ser hvor jeg ser på skjermen osv.

Kontaktliste: Alle dine kontakter blir delt glatt og omsatt med stor iver av både Google og tredjeparter.

Dette er bare noen ting jeg kom på i farten, og det er haugevis flere. De fleste trenger man å ha på GPS og nett, men dette er standardinnstillinger fra start, og trådløst blir rimeligere og rimeligere. Hvor mange millioner smarttelefoner er solgt? Obama predikerte til og med noe om "tablets on all schools". Med denne mobilen i lomma, i tillegg til kredittkort og xbox one er jeg på livefeed hele døgnet. Jeg har blitt en forbruker som ligner mer en hund enn et menneske. Jeg jobber hardt, skatter av penger og bruker de pengene på de skreddersydde produktene deres. La oss si at jeg kjøpte en ny bil, først tar jeg lån i banken til høy rente og avgift, deretter betaler jeg ned på lånet med hardt nedskattede penger, når jeg omsider har bilen må den skattes av hvert år etter at avgifter er betalte. Når lånet er nedbetalt 12 år senere, er bilen nedskrevet 55% i verdi, og jeg skatter fremdeles.

Det handler ikke bare om at jeg er "misfornøyd" med at jeg får skreddersydde reklamer. Det handler om miljøet, maktbalanse og ikke minst arbeidere i den tredjeverden som slaver for mine jævla skreddersydde sko.
Hvis du ikke har noe å skjule har du intet å frykte sier de, men det er ikke det dette handler om. Det handler om at jeg ikke vil betro mitt privatliv, bankinformasjon, familie og relasjons-nettverk til vilt fremmede. Det handler også om at jeg ikke vil være noen forbrukerstatisikk og dessuten har alle rett til et privatliv. Avslutningvis vil jeg bare si at jeg knuste skjermen på telefonen ved et uhell, kanskje det ikke var så uheldig alikevel.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du må være bra paranoid for å trekke paralleler til kjøp av bil på svartebørsen for så å havne på en liste hos NATO. Hvis det du gjør er et lovbrudd og det blir avdekket så kan politiet hente inn rettslige ordre for å samle inn denne dataen på deg. Dette er ingen stor konspirasjon.

Gjør deg selv en tjeneste, kjøp en "dumb phone" før du havner på lukket avdeling med en sinnsforvirrelse.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du må være bra paranoid for å trekke paralleler til kjøp av bil på svartebørsen for så å havne på en liste hos NATO. Hvis det du gjør er et lovbrudd og det blir avdekket så kan politiet hente inn rettslige ordre for å samle inn denne dataen på deg. Dette er ingen stor konspirasjon.

Gjør deg selv en tjeneste, kjøp en "dumb phone" før du havner på lukket avdeling med en sinnsforvirrelse.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente, var et eksempel som ble trukket frem av en fra datatilsynet. Var bare for å understreke og sette på spissen at man kan bli mistenkt for bagateller. Nei, det er ingen konspirasjon, dette er virkeligheten. Og virkeligheten er at man ikke lengre har et privatliv når man har en smarttelefon. Det er haugevis med problemstillinger rundt dette som bør diskuteres mer offentlig istedenfor å "whines" ut av sånne som deg så fort jeg sier NATO.

La oss si at du kjøper bruktbil av en som er mistenkt for å drive med terrorisme, og det går mange meldinger fram og tilbake. Så tenker maskinen: «Bil sikkert et kodenavn for bombe. Så dette er en samtale om overlevering av bombe til en terrorhandling», forklarer IT–forskeren.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.UezIgcqnGZQ
Sist endret av Heisenberg1; 22. juli 2013 kl. 07:52.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Og virkeligheten er at man ikke lengre har et privatliv når man har en smarttelefon.
Vis hele sitatet...
det er ingen som tvinger deg til å kjøpe smarttelefon.
smarttelefoner er smarte fordi de har data om deg å gå utifra når du bruker tjenester på telefonen.

om du ikke liker det, skaff deg en gammel nokia eller lignende.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kramer: om du mener så kraftig at de er så interesserte i alt du gjør, så får du kjøpe deg litt aluminiumsfolie og kaste mobilen i grøfta.
Sitat av somnium Vis innlegg
det er ingen som tvinger deg til å kjøpe smarttelefon.
smarttelefoner er smarte fordi de har data om deg å gå utifra når du bruker tjenester på telefonen.
Vis hele sitatet...
BS. De er smarte fordi de har bra nok hestekrefter til å kjøre apps og browse internett på en chill måte. At Google vet nok om meg til å gi meg relevante reklamer betyr ikke en shit
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
BS. De er smarte fordi de har bra nok hestekrefter til å kjøre apps og browse internett på en chill måte. At Google vet nok om meg til å gi meg relevante reklamer betyr ikke en shit
Vis hele sitatet...
Men hva med relevante data om når bussene går, trafikk dir du skal kjøre og lignende? Dette er praktiske ting android opplyser deg om uten at du egentlig trenger å spørre da den prøver å forutse hvor du vil reise.

Dette hadde ikke fungert uten datainnsamling.
Sist endret av etse; 22. juli 2013 kl. 16:00.
Sitat av etse Vis innlegg
Men hva med relevante data om når bussene går, trafikk dir du skal kjøre og lignende? Dette er praktiske ting android opplyser deg om uten at du egentlig trenger å spørre da den prøver å forutse hvor du vil reise.

Dette hadde ikke fungert uten datainnsamling.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo bare Google Now som er helt nytt og har ingenting å gjøre med hva som gjør en smarttelefon en smarttelefon. Men nei, du har rett i at det funker dårlig uten datainnsamling. Men jeg greier helt ikke se hva som er er så bra med det.. Skal jeg sjekke når bussen går klikker jeg heller på snarvei-ikonet jeg har for det busstoppet, og ikke håpe det dukker opp i Google Now.
Sist endret av bloodshotEyes; 22. juli 2013 kl. 16:04.
Men det gjør helt klart smarttelefonen enda smartere, og er ikke også det litt av poenget med en smarttelefon? Og jeg må ærlig innrømme at jeg ofte føler google noe fungerer bedre og er mer lettvint enn ruter sin app og web side, som kan ta meg 1-3 minutter å få opp når neste buss går, spesielt når jeg er på et annet buss-stopp en normalt og må begynne og søke.

Og i tillegg får man gjerne ting som forsinkelser på flyreiser man har bestillt som notification på telefonen, samt hvilken gate man skal gå til. Veldig praktisk. Spesielt siden jeg ikke en gang trenger å sette den opp manuelt.
Har ikke brukt GN mer enn noen minutter før jeg skrudde det av, antok at det funka dårlig i Norge og bare var et batteri-sluk, så skal ikke uttale meg noe mer om det. Får gi det en sjans nå. Det gjør den smartere ja, men det som virkelig skiller en smarttelefon fra en vanlig en er jo apps og muligheten til å browse nettet ordentlig.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Har ikke brukt GN mer enn noen minutter før jeg skrudde det av, antok at det funka dårlig i Norge og bare var et batteri-sluk, så skal ikke uttale meg noe mer om det. Får gi det en sjans nå. Det gjør den smartere ja, men det som virkelig skiller en smarttelefon fra en vanlig en er jo apps og muligheten til å browse nettet ordentlig.
Vis hele sitatet...
jeg kan inrømme at Google now fungerer dårlig i alle andre byer enn Oslo per dags dato - men poenget mitt var bare at denne datainnsamlingen ikke var utelukkende negativ, den kan også bli brukt til å gi hver bruker en skreddersydd brukeropplevelse som tilpasser seg etterhvert som bruksmønsteret endrer seg. Og jeg tror tjenester som google now viser potensiale over hvordan man kan bruke denne dataen til noe som er positivt for kunden. - Det handler ikke utelukkende om reklame, selv om google selvfølgelig også ønsker å tjene penger på dataene vi genererer.
Sist endret av etse; 22. juli 2013 kl. 16:39.
Sitat av Kramer Vis innlegg
En haug med merkelige greier
Vis hele sitatet...
Vel, la vær å kjøpe deg en mobil da. Selv om du kjøper en Nokia, kan forhandleren ha lagt inn programvare som sender SMSer i klartekst til de, og som gjør at de kan overvåke deg. Jeg ville også kvittet meg med bærbar (webkamera), stasjonære PCer, hus-telefon, TV (de kan snappe opp at du ser Mythbusters på Discovery for å lære deg å lage bombe!), alle konsoller, og alle andre duppedingser du har som kan kobles til Internett. Jeg vil også kastet alle musikkspillere, in case de har Internett de og, uten å si ifra.

(PS: Vinylspiller kan til nød gå. Det kan være Internett var utviklet på den tiden, men bare for USA, og at de også har Internettilkobling)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
men det som virkelig skiller en smarttelefon fra en vanlig en er jo apps og muligheten til å browse nettet ordentlig.
Vis hele sitatet...
i 2006 kanskje, men ikke i 2013.

du tar rett og slett feil i din tolkning av hva en smarttelefon er pr. idag, og hva som kreves for å kunne levere tjenester via applikasjonene du installerer på den.

som sagt. om du ikke liker det, ikke bruk slike mobiler.
du får holde deg til fasttelefon (som telefonselskap har hatt muligheten til å overvåke i titalls år), bruke sneglepost (som tollvesenet kan åpne), eller andre dupeditter som garantert inneholder en form for trådløs sender/mottaker og som derfor også kan overvåkes.

velkommen til 2013, selv om du åpenbart ikke trives her.