Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2819
Blir ungdommen i den vestlige verden dommere og dommere eller er dette bare tilfelle i land som USA hvor ----> http://www.boston.com/news/nation/ar...ops/?page=full artikkelen er skrevet eller er det bare Amerikanere som blir dummere?!

Jeg mener at dette ikke er tilfelle i Skandinavia men kanskje mere i land som nettop USA. Jeg har sett litt på KassemG på Youtube, han går rundt på gata i california og spør spørsmål som nesten alle burde vite. Spørsmål som hvilke farger Canada har i flagget,viser bilde av Nelson Mandela og ikke engang tre neger gutter kan svare på det

Jeg føler jeg kunne svart riktig på absolutt alle spørsmålene han spør.

http://www.boston.com/news/nation/ar...ops/?page=full i denne artikkelen blir det brukt eksempler som at ungdommen ikke engang klarer å bruke en boksåpner, kaste klær på vaskerommet, henge klær på knagger ol. ting som alle burde gjøre/kunne.

en annen ting som blir dratt fram er at vi har det for enkelt, med google. At vi ikke lærer noe av å bare søke opp ting istedet for å legge litt arbeid i å finne det. Jeg veit ikke med andre freakere men jeg mener jeg lærer rimelig mye av google og wikipedia som hadde vert langt utenfor mitt rekkevidde uten nevnte redskaper!

Det er sikkert en tråd med samme tema her et sted på forumet men jeg ville få fram meningen min
Sist endret av Oransje; 6. oktober 2010 kl. 11:37.
Vis oss artikkelen er du snill..
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Jo, vi blir kanskje ikke smartere i fag som fysikk, matte, kjemi og de 'Puggefagene, men på grunn av globaliseringen og at nesten hele verden snakker engelsk er verdenskunnskapen til en Nordmann mye høyere nå en for 20 år siden.
Hva skjedde med artikkelen? Kan du poste den?
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Trur jeg putta inn riktig link nå
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jo, vi blir kanskje ikke smartere i fag som fysikk, matte, kjemi og de 'Puggefagene, men på grunn av globaliseringen og at nesten hele verden snakker engelsk er verdenskunnskapen til en Nordmann mye høyere nå en for 20 år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg mener nå at mine "puggefag"-skills overgår mange eldre personer jeg da. Visse unntak selvfølgelig, men overall tror jeg at jeg kan outsmarte mange på disse feltene. Evnen til å tenke løsningsorientert og logisk kan jeg heller ikke si at jeg ser en nedgang på. Men, mulig dette har mye med den enkeltes persons interresser å gjøre.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Moret, ja klart dette har mye med personens interesser.

Si vi har en person uten spesiell interesse for skole, får 3 i alle fag på videregående og er ikke spessielt interesert i noen av fagene.

Jeg vil da tro at eleven kan mere en den gjennomsnittlige person fra den eldre garden... på grunn av internett

Som du ser så er mine norsk skriveferdigheter på bånn, men det mener jeg er dem som satte opp norskfaget sin feil.
kommer nok av mye tv kikking og hypnose derfra. blir konsentrert om andre ting.. SKRU AV TVEN!!!
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Moret, ja klart dette har mye med personens interesser.

Si vi har en person uten spesiell interesse for skole, får 3 i alle fag på videregående og er ikke spessielt interesert i noen av fagene.

Jeg vil da tro at eleven kan mere en den gjennomsnittlige person fra den eldre garden... på grunn av internett

Som du ser så er mine norsk skriveferdigheter på bånn, men det mener jeg er dem som satte opp norskfaget sin feil.
Vis hele sitatet...
Han kan ihvertfall mer om de tingene som man søker på
Det er akkurat det som er meningen her.
Om de "gamle" tror vi blir dummere fordi vi ikke kan å snekre hus eller melke kuer så blir det helt feil. Da vi ikke har mulighet, interrese eller behov for å gjøre dette. Verden blir mer og mer spesialisert og man trenger ikke lengre å ha litt kunnskap om alt, så lenge man har mye kunnskap om noe. Til slutt blir vi nerder i hvert vårt felt. Hvilket felt er mest opp til hver enkelt.
Kan på ingen måte si at man blir dummere av dette.
Mark Bauerlein, author of the best-selling book "The Dumbest Generation," which contends that cyberculture is turning young people into know-nothings, says "the absence of technology" confuses kids faced with simple mechanical tasks
Vis hele sitatet...
. Kan ikke si meg helt enig i dette heller forsåvidt. Jeg har yngre brødre på rundt 6 år og rundt 14 år og jeg kan med hånden på hjerte si at de hadde funnet ut av hvordan ting fungerer om de måtte.
Sist endret av moret; 6. oktober 2010 kl. 12:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Å være smart/lur/intelligent er ikke det samme som å inneha kunnskap.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Blir ungdommen i den vestlige verden dommere og dommere eller er dette bare tilfelle i land som USA
Vis hele sitatet...
Jeg klarte ikke å ikke legge merke til det.


Jeg mener at dette ikke er tilfelle i Skandinavia men kanskje mere i land som nettop USA. Jeg har sett litt på KassemG på Youtube, han går rundt på gata i california og spør spørsmål som nesten alle burde vite. Spørsmål som hvilke farger Canada har i flagget,viser bilde av Nelson Mandela og ikke engang tre neger gutter kan svare på det

Jeg føler jeg kunne svart riktig på absolutt alle spørsmålene han spør.
Vis hele sitatet...
Hvor mange av er det han intervjuer i den episoden? Du kan jo selv tenke hvor mange som faktisk klarte å svare riktig på det han spurte. Typisk disse "Dumb americans" innslagene. Misforstå meg rett, de er morsomme, men må se gjennom linjene.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kirie Vis innlegg
Jeg klarte ikke å ikke legge merke til det.
Vis hele sitatet...
Kirie, ta det med ro, se hva jeg har skrevert på resten av tråden

Men, noe av det jeg tror forfatteren mener at at ungdommen ikke gidder hjelpe til i huset heller.

Jeg veit ikke med dekk men så lenge jeg får litt ukelønn så tar jeg gjerne ut av oppvaskmaskina og støvsuger huset OG ikke lar ting ligge random rundt i huset
Vel, dersom det faktisk stemmer at intelligente mennesker får færre barn enn dumme, så kan man jo ikke helt se bort i fra at filmen Idiocracy kanskje blir en realitet en dag

http://touch.vg.no/article.php?artid=78317
Gone for good
39 9
Jeg mener at dette ikke er tilfelle i Skandinavia men kanskje mere i land som nettop USA. Jeg har sett litt på KassemG på Youtube, han går rundt på gata i california og spør spørsmål som nesten alle burde vite. Spørsmål som hvilke farger Canada har i flagget,viser bilde av Nelson Mandela og ikke engang tre neger gutter kan svare på det

har du linken?
KassemG on America:
http://www.youtube.com/watch?v=pzJc7ou1-p8

Men det skal nevnes at jeg er litt i tvil om hvorvidt man kan bruke videoene hans som en kilde når man skal bedømme hvor smarte ungdommen i dag er. Han er jo tross alt en humorist og velger kun å ta med de intervjuene hvor folk driter seg loddrett ut. Dessuten er det jo en kjent sak at ungdommen som henger rundt på gata i underholdningshovedstaden California ikke akkurat består av Amerikas smarteste.

Men du har jo kanskje et poeng. Ungdommen i dag (meg inkludert) bruker ufattlig mye tid på å konsumere hjernedød underrhodning i forhold til tideligere generasjoner.
Sist endret av NorwegianMonkey; 6. oktober 2010 kl. 14:35.
Siden tidenes morgen har den eldre generasjon ment at ungdommen blir dummere og dummere, og at den neste generasjonen vil gå til helvete...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Som du ser så er mine norsk skriveferdigheter på bånn, men det mener jeg er dem som satte opp norskfaget sin feil.
Vis hele sitatet...
Dette tviler jeg på. Er nok heller det at du leser (bøker o.l.) mye mindre norsk enn det folk gjorde for en generasjon eller to tilbake. Du tilbringer sannsynligvis mye mer tid med TV, engelsk, 4chan og Internett generelt.

Jeg forventer ihvertfall ikke å oppnå et skrivenivå uten skrivefeil kun gjennom skoleundervisning. Det er en grunn til at skolen oppfordrer elever til å lese bøker.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Siden tidenes morgen har den eldre generasjon ment at ungdommen blir dummere og dummere, og at den neste generasjonen vil gå til helvete...
Vis hele sitatet...
... og likevel blir neste generasjons gjennomsnittsintelligens høyere og høyere (ikke at jeg mener at IQ-tester er pålitelige i det hele tatt).

Visstnok har hjernene til personer født rundt og etter 1990 utviklet seg til en ganske annen struktur enn det som var vanlig før, nettopp på grunn av teknologi/Internett. (Kilde jeg fant på rappen som jeg dessverre ikke har tid til å lese akkurat nuh)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Støtter Jonta her, de syv siste bøkene jeg leste var på Engelsk, den før der igjen fikk jeg av norsklæreren min.
Er nok vår feil, ikke skolen.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg

Jeg veit ikke med dekk men så lenge jeg får litt ukelønn så tar jeg gjerne ut av oppvaskmaskina og støvsuger huset OG ikke lar ting ligge random rundt i huset
Vis hele sitatet...
Når jeg bodde hjemme var det ikke snakk om å få ukelønn uansett hvor mye man gjorde i huset, det var en selvfølge, noe jeg er utrolig takknemmelig for. Da jeg nå bor for meg selv ikke har noe problem med å rydde, vaske opp, vaske klær og gjøre generelle oppgaver man har i en husholdning.

Tror ikke det at vi blir dummere og dummere men at vi blir mer og mer bortskjemte.
Jeg tror ikke dette gjelder for alle ungdommer. Jeg regner ikke meg selv og mange venner for dumme.

Men, mange ungdommer kan vel regnes som dumm".
Ta f.eks. 80% av klassen min.
Sist endret av onClipEvent; 6. oktober 2010 kl. 18:11.
Når det gjelder skrivefeil så tror jeg vi er mye dårligere enn våre tidligere generasjoner, ihvertfall enkelte, er bare å lese postene over.
Tvert imot! Hver generasjon er faktisk smartere enn den siste!

Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg tror ikke dette gjelder for alle ungdommer. Jeg regner ikke meg selv og mange venner for dumme.

Men, mange ungdommer kan vel regnes som dumm".
Ta f.eks. 80% av klassen min.
Vis hele sitatet...
La meg gjette; Du er den litt nerden som skiller deg ut fra de andre, og de du kaller dum er de kule og populære?
Jeg tror det er tulle-forskning.

Generelt sett så er det fler som får høyere utdanning nå enn før, og slik kommer det til å fortsette.

*Skal finne kilde*

http://fagbladet.nifustep.no/fagblad...t_uten_styring

Det finnes nok av kilder.
Sist endret av OlavGal; 6. oktober 2010 kl. 19:14.
generelt utvikler menneskeheten seg positivt mtp iq, u-land blir i-land og forskning og ny teknologi gir oss stadig nye muligheter.

Unge i norge har tilnærmet verdens største muligheter til å bli hva de vil, alikevell sliter vi med lave karakterer,få grundere og en holdning som hadde vært deres undergang i andre land.

problemet slik jeg ser det er at curlinggenerasjonen som bor i"verdens beste land" - ,har fått noen enorme bjørnetjenester . De får mye for ingenting , og får da et fjernt virkelighetsforhold.

problemet er i stor grad foreldrenes eget ansvar. Stiller de ikke forventninger/krav til barnas innsats ,vil barna heller ikke søke resultater.

synes det blir feil å skylde på media og all den søppla den serverer, om man lærer gleden av læring vil man selv velge noe interessant.

Men jeg tror paradise hotell, hotel cæsar, harald eia og liknende galle kan skryte på seg å ha gjort norge litt "dummere".
Jeg føler at premissene for denne diskusjonen er feil.

Er man "dum" om man ikke vet hvilke farger de canadiske flagget har? Jeg foretrekker å bruke ordet uvitende. Intelligens er noe jeg knytter til IQ og det bør ikke blandes sammen med allmennkunnskap og om du vet hva hovedstaden i Burkina Faso heter eller ikke vet det(den heter Ouagadougou om du skulle lure, uttales noe ala wagadugu og ikke oguogu).

Men la oss se litt på fakta anngående USA. Jeg bor for øyeblikket i California og jeg har fått et litt annet inntrykk av disse ignorante menneskene som tror Obama er muslim og som stemte på Bush som president hele to ganger.

Før hadde jeg inntrykk av at de fleste amerikanere trodde isbjørner gikk rundt i gatene våre og at Norge var hovedstaden i Sverige. Selvsagt er det noen som ikke har peiling, men folk flest(til og med taxisjåfører) har grei nok kunnskap om landet. Husk at Norge er en liten prikk i verdenssammenheng og bortsett fra fredsprisen, Munch og Ibsen så har vi ikke så mye å vise til. Men nok om det.

Det jeg tror mange glemmer er at USA faktisk består av 50 stater, og hver av disse statene har sine egne kulturer og verdier en stat kan sies å representere et europeisk land. De har egne flag, egne hovedstader, egne lover, m.m. Så å forvente at amerikanere skal ha ekstremt god kunnskap om alle statene i sitt eget land samt god kunnskap om alle nabolandene + bred kunnskap om europa mener jeg er overdrevet.

Jeg har også innsett at det er jeg som er den uvitende når det kommer til geografi. Møter jeg noen fra stat X så har jeg som regel ikke peiling på hvor det er. Møtte noen fra Oregon, og jeg hadde ikke peiling på hvor staten er plassert på kartet(den er rett nord for California viser det seg). Blir som å besøke Norge uten å vite at Sverige er ved siden av...

California har også et vannproblem og de sier de får vann fra Colorado. Det viser seg at det er en elv i området som heter Colorado river, og som den store South Park fanatikeren jeg er var jeg sikker på at de var staten det var snakk om. Hadde med andre ord blitt som om Norge skulle få vannforsyninger fra Frankrike. Isbjørn i gatene anyone?

Er vel litt sånn at de fleste Europeere vet hvor California, Alaska, Florida, Texas og Hawai er plassert. På samme måte vet de fleste amerikanere hvor Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Storbritania er plassert. Går man så inn i ukjent terreng som Bosnia eller Delaware så tror jeg kunnskapen hos begge parter vil være begrenset.

Det er for orden skyld ekstremt stor forskjell på menneskene på vestkysten, midtvesten og østkysten i USA. Men nok om USA.

Ja, folk blir dummere siden det er de svakerestilte som får flest unger både i USA og Europa. Men at teknologi gjør oss mindre vitende er bare bullshit. Sitt i en time og bla i leksikon eller bruk 2min på wikipedia/google. I går fant jeg ut hvilke byer Lennon og Martin Luther king ble drept i takket være teknologi. Uten wikipedia hadde jeg gitt faen.