Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 9132
Jeg sitter å funderer på å kjøpe en båt (vel og merke om noen år til). Og etter å ha kikket litt rundt om kring på nettet har jeg funnet ut at å kjøpe en brukt seilbåt i utlandet kansje ikke er så dumt (vet det er mye rundt dette som kan diskuteres men tenker ikke på det enda).

Men det jeg lurer på er dersom man ikke har tenkt å ta med båten hjem, bare la den ligge i hellas feks. Må man da ut med mva og toll for båten her hjemme? Og er det eventuellt noe måte å gå rundt dette? Og hvis man da tar den til norge på tur men har hjemme havn i et annet land risikerer man da å bli stoppet å måtte betale? Og tar jeg feil ved at dersom man kjøper bruktbåt i utlandet så får man ikke igjen mva i det landet man kjøper den i? Altså mva på mva dersom du må betale her også.
Så lenge båten er registrert i utlandet og ikke skal registreres i norge, så slipper du jo også unna alle former for norske avgifter.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge båten er registrert i utlandet og ikke skal registreres i norge, så slipper du jo også unna alle former for norske avgifter.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg håpet på, veldig vanskelig å finne noe på lovdata om dette.

Så det vil jo da si at man kan bare kjøpe en båt i utlandet beholde den dær og slippe hele avgifts tullet i norge. Nice. Da blir det seilbåt på meg.
Blir jo det samme som om du kjøper deg en bil. Lar du den stå i det landet så betaler du jo ikke moms for den i Norge?
Du må jo importere den for å betale det.

På samme måte kan du også kjøre til Norge og ha bilen/båten i norge en stund, men er jo div lover o.l på det også, så er ikke så alt for lange perioder du kan ha båten stående i norge før den må ut av landet igjen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Blir jo det samme som om du kjøper deg en bil. Lar du den stå i det landet så betaler du jo ikke moms for den i Norge?
Du må jo importere den for å betale det.

På samme måte kan du også kjøre til Norge og ha bilen/båten i norge en stund, men er jo div lover o.l på det også, så er ikke så alt for lange perioder du kan ha båten stående i norge før den må ut av landet igjen.
Vis hele sitatet...
Fant dette på et annet forum, det gjelder bil , men uten å ha kilder vil jeg påstå at det samme gjelder båt.

Regelen er at hvis en nordmann skal kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge, så må vedkommende enten ha fast bopel i utlandet (minst 50% av året må postadressen være i utlandet, og det må være meldt flytting). Et alternativ er at en statsborger fra det landet bilen er registrert i er passasjer i bilen.

Straffen hvis man blir oppdaget/avslørt er stort sett alltid at bileieren må betale norske importavgifter for bilen (som gjerne blir et beløp på flere hundre tusen). Det har vært noen tragiske saker hvor nordmenn har leid bil i Sverige og brukt disse leiebilene i Norge, noe som har blitt svært dyrt for utleieselskapet.

Dvs du kan eie og bruke utenlandsk båt hvor som helst i verden bare ikke i norsk farvann. Da må du betale importavgifter.
Sist endret av rettOpp; 27. juni 2010 kl. 10:30.
Var ikke klar over akkurat den delen med biler, men da er i allefall båt-delen litt mildere.

Man kan fint registrere båten i norge uten at den noengang har vært i landet eller skal inn i landet. (er rundt 1000 kr for det normalt om jeg husker rett - varierer sikkert litt utifra hvilken båt det er snakk om)
Og da kan man stortsett kose seg på sjøen i de fleste land.

Er ekstremt mange som har båt stående og registrert i sverige, selv om de bor i Norge f.eks.

Skal man importere båten til norge, så må man også få den CE merket, noe som koster en del, i tillegg til den skyhøye HK avgiften som staten tar.

Det lureste er nok å oppsøke ett eller annet offentlig kontor som jobber med slikt, eller et firma som har peiling for å få 100% korrekt svar.

Litt info her:
http://www.nis-nor.no/?lang=no
Sist endret av Blackkoz; 27. juni 2010 kl. 10:56.
Trådstarter
Sitat av rettOpp Vis innlegg
Dvs du kan eie og bruke utenlandsk båt hvor som helst i verden bare ikke i norsk farvann. Da må du betale importavgifter.
Vis hele sitatet...
Lol jaja. Men dette høres ut som en løsning da. Bare kjøpe en fin båt å ha den i midelhavet et sted og slippe mva fra den norske stat. Gjør at jeg får en "litt" finere båt en om jeg skulle ha kjøpt en her.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei .

Jeg har problemer med å få inn min ny kjøpte båt som er en Hollansk bygget Colin Archer Polar 35 (40) fot 1996 modell ifra Sverige til Norge på grund av manglende CE registrering.'

Nåværende eier er Svensk og sjøkaptein / los og han innførte båten til Sverige for noen år siden (6-7)..

Har snakket med tollvesnet, mange folk rundt i byråkratiet, båtfolk som har innført båter o.l.og etter som at båten ikke er CE registrert som kom som et krav i 1998, så er det også kommet en ny lov i 2006 som sier at alle båter som ikke er CE registrerte og eldre enn loven ifra 1998, må etter registreres etter lov av 2006.. EØS- direktiv.

Jeg tenkte også på å ha båten liggende i Sverige og dette er kun mulig om man har adresse eller tilknytting til landet.
Problemet er at jeg ikke kan seile i Norske farvann med denne båten om jeg fyller de første kravene.

Har også sjekket muligheten for at jeg som Norsk statsborger låner/ bruker båten på papiret og at båten står på nåværende eier, men båten kan heller ikke seile i Sverige så lenge den ikke er CE godkjent som loven sier og som kom i 2006.

Dette kan Dere se helt bort ifra:

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998
• Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten
• Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter
• Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

En uttømmende liste over fartøy som er unntatt krav om CE-merking, finnes i forskriftens § 3.
Vis hele sitatet...
Etter som at den nye loven trådde i kraft i 2006.

Den omhandler CE ettermerking og er en meget kostbar og tidkrevende jobb.

Alle dokumenter og bruks anvisninger skal være på et Scandinavisk språk.

Om man kommer med en båt som ikke er CE merket som Norsk Statsborger inn på Norsk sokkel, så blir båten øyeblikklig beslaglagt av den Norske tollen og man mister da båten for alltid.

Jeg tenkte på å ta båten inn via landeveien på en stor trailer som "Project Boat", men også dette var umulig, ettersom at båten er kjøpt i et 3'dje lang og innført til Sverige.

ERGO så må båten CE merkes i Sverige og det er ingen vei utenom.

Når den så er CE merket (både skrog og motor), så kan jeg innføre den til Norge og betale moms og HK avgift.

Dette er den eneste muligheten og jeg annbefaler dere som tenker på å kjøpe ikke CE godkjent båt i utlandet om å sjekke alle regler og mulige "skjulte feller" som man kan havne i.

Ta kontakt med tollvesnet og forhør deg skikkelig før du overhodet tenker på å innføre en ikke godkjent båt til Norge, for det kan gå skikkelig galt om man ikke gjør hva som kreves og hva loven sier.

En annen ting som Tollvesnet KREVER er en bank remisse på kjøp av båten og den skal TOLLVESNET ha som dokumentasjon.

En vanlig kjøpekontrakt er ikke nok med pris o.l.

Dette til orientering.

Mvh
Sebaldus

http://i242.photobucket.com/albums/ff216/sebaldus_2007/Sebaldus%20Design/Fant/ColinArcher35-1.jpg

http://www.sjofartsdir.no/upload/Far...november08.pdf

Nye regler vedrørende CE merking av skrog og motor finner du på overstående link.
Mvh
Sebaldus