Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 12130
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
En annen ting som har irritert meg i det siste er måten utlendingene driter i måten vi kjempa på under 2 verdenskrig. Læreren min fortalte om faren hennes som ble torturert av Naziene for å forsvare norges stolthet og ære..
Vis hele sitatet...
Kjempa under 2.verdenskrig? Vi gjorde omtrent ingenting under krigen. Og faren til læreren din hadde bare seg selv å takke. Nazistene var snille mot oss, i forhold til andre land. Faktisk så gjorde de allierte mer skade på Norge enn tyskerne gjorde.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kjempa under 2.verdenskrig? Vi gjorde omtrent ingenting under krigen. Og faren til læreren din hadde bare seg selv å takke. Nazistene var snille mot oss, i forhold til andre land. Faktisk så gjorde de allierte mer skade på Norge enn tyskerne gjorde.
Vis hele sitatet...
Ja de var utrolig koselige som okkuperte landet vårt. Fint vi har folk som deg som veit å forholde seg passivt på sidelinja.
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Det var bare en betegnelse jeg bruker på tull, alle skjønner at det ikker noe som heter "pakkis land" . Mente araberland med med islams trosreting som Iran, Irak, Kurdistan, Pakistan etc.
Vis hele sitatet...
Bare Irak er arabisk av disse og Kurdistan finnes ikke som eget land. Men muslimske er de alle.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Ja de var utrolig koselige som okkuperte landet vårt. Fint vi har folk som deg som veit å forholde seg passivt på sidelinja.
Vis hele sitatet...
De var bra koselige i FORHOLD til andre land. Har ikke på noen måte nektet på at de okkuperte landet vårt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kjempa under 2.verdenskrig? Vi gjorde omtrent ingenting under krigen. Og faren til læreren din hadde bare seg selv å takke. Nazistene var snille mot oss, i forhold til andre land. Faktisk så gjorde de allierte mer skade på Norge enn tyskerne gjorde.
Vis hele sitatet...
Dette sier en nordlenning. Kan du ikke historien din.
Veldig hyggelig at tyskerne kverka 300 stk under tilbakertekkningen fra Finnmark og Nordnorge i 1945
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
Dette sier en nordlenning. Kan du ikke historien din.
Veldig hyggelig at tyskerne kverka 300 stk under tilbakertekkningen fra Finnmark og Nordnorge i 1945
Vis hele sitatet...
Dette er fortsatt lite i forhold til andre land
Sitat av lygra Vis innlegg
Dette sier en nordlenning. Kan du ikke historien din.
Veldig hyggelig at tyskerne kverka 300 stk under tilbakertekkningen fra Finnmark og Nordnorge i 1945
Vis hele sitatet...
Finnmark? Jeg bor i Nordland, nesten helt nede i Helgeland. Her i denne kommunen jeg bor i, så vart bare noen få drept... Av hvem? Engelskmenn!
Sitat av Muradi Vis innlegg
Finnmark? Jeg bor i Nordland, nesten helt nede i Helgeland. Her i denne kommunen jeg bor i, så vart bare noen få drept... Av hvem? Engelskmenn!
Vis hele sitatet...
Joda. Norge led ikke de helt gigantiske tapene under andre verdenskrig. Dette retferdiggjør ikke verken mord eller okupasjon.

Tilbake til topic:
Dog rasisme suger, så tror jeg at mennesker generelt er noen drittsekker som liker og hate folk.
Jeg vet at dette er en uttalelse jeg kansje burde ommformulert, eller satt mindre på spissen, men slik som jeg har sett det liker folk og hate.

Enten vi hater utleninger, regjeringen, nazister, eller ord... deling.

Det virker som hva som definerer personligheten våres, eller våre politiske synspunkter ikke er hva vi ("vi") er for, men hva vi er mot, eller hva vi missliker.

Jeg påstår på ingen måer at jeg ikke missliker enkelte stereotyper, for det tror jeg at vi alle gjør. Slik jeg ser det, vil fordommer, rasisme og annen lumskhet altid eksistere, i den ene formen eller den andre.

Huff dette ble mye synsing.
Alle dere som vil fordommer til livs, bare glem det. Kommer ikke til å skje, noen sinne. Om dere ser på grunleggende psykologi, og litt bak hvordan prosessene i hjernen fungerer, vil dere finne at hele grunnen til at vi kan trekke logiske slutninger, eller ihvertfall antagelser basert på tidligere erfaringer, er at vi generaliserer. Stereotyper er grunnlaget for mye av menneskets tankevirksomhet. Vi overforenkler ting. Slik har det alltid vært, slik er det nå, og slik kommer det alltid til å være. Det er ikke et spørsmål om ideologi, vilje eller filosofi, men rett og slett om den fysiske oppbygningen og funskjonen av hjernen vår.

En kan begrense rasisme, men om en mann ser et oppslag i en avis hver eneste dag, med en innvandrer som har drept noen, (kun et eksempel), vil han automatisk reagere med frykt og vantro stilt ovenfor en innvandrer. Min konklusjon blir derfor at så lenge innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikken, vil vi fortsette å se fordommer.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Alle dere som vil fordommer til livs, bare glem det. Kommer ikke til å skje, noen sinne. Om dere ser på grunleggende psykologi, og litt bak hvordan prosessene i hjernen fungerer, vil dere finne at hele grunnen til at vi kan trekke logiske slutninger, eller ihvertfall antagelser basert på tidligere erfaringer, er at vi generaliserer. Stereotyper er grunnlaget for mye av menneskets tankevirksomhet. Vi overforenkler ting. Slik har det alltid vært, slik er det nå, og slik kommer det alltid til å være. Det er ikke et spørsmål om ideologi, vilje eller filosofi, men rett og slett om den fysiske oppbygningen og funskjonen av hjernen vår.

En kan begrense rasisme, men om en mann ser et oppslag i en avis hver eneste dag, med en innvandrer som har drept noen, (kun et eksempel), vil han automatisk reagere med frykt og vantro stilt ovenfor en innvandrer. Min konklusjon blir derfor at så lenge innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikken, vil vi fortsette å se fordommer.
Vis hele sitatet...
Alle har selvsagt fordommer, også de som erklærer seg som antirasister, men hva er det da som gjør at enkelte faktisk klarer å se at en innvandrer som dreper eller voldtar ikke er representabel for hele innvandrerbefolkningen? Er de ekstra smarte, eller tror du de har en annen hjerneoppbygning enn de hater alle kenyanere fordi en enkelt kenyaner har begått kriminalitet?

Jeg tror at hvis mennesker blir lært opp til at virkeligheten ikke er enkel, og at det finnes sammenhenger mellom vanskelige tema, så er mye gjort. Det er et forsvinnende lite antall innvandrere (og etniske nordmenn også) som har begått et mord eller en voldtekt, i forhold til de som ikke har gjort det, og hvis man klarer å se at alt har en årsak ville redusert rasismeproblemet betraktelig. Kriminalitet kommer i stor grad av fattigdom og/eller en følelse av å være ekskludert fra samfunnet, og det er det desverre mange som ikke skjønner.

Og: hva er det som gjør at det er flere på landsbygda enn i de største byene som er innvandrerfiendtlige? Kan det være at det eneste bildet en fyr fra Stokmarknes får av innvandring er gjennom media, hvor han leser om all kriminaliteten som skjer i Oslo? jeg tror osloborgere er mindre innvandrerfientlige enn andre, fordi de ser at de aller fleste innvandrere er vanlige folk, på linje med dem selv.

Motstanden mot innvandring er størst i Telemark, Vestfold og Hedmark, mens folk i Oslo er mest positive til innvandrere, viser undersøkelsen.
Greia med oslo osv er jo nettopp det at vi her ser folk med alle mulige rare hudfarger som gjør helt normale ting (jobb, handle, gå tur med ungen, you name it) hele tiden, men dersom man bor i ytre gokk, og de eneste brune menneskene du ser er ved overskriftene i vg og dagbladet om somaliere som knivstikker tilfeldige folk på gata og selger dop, så er det jo ikke rart om folk gjør seg tanker ut fra det man opplever/ser.

"Kunnskap dreper frykt"
- ralph waldo emerson

enkelt og greit, og kunnskap dreper også fordommer.

Ja, innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikken, men de er også voldsomt overrepresentert i de bydelene i oslo som ALLTID (dvs lenge før det ble snakk om noen innvandrere) har vært enda mer overrepresentert i kriminalstatistikken. Jeg har sagt dette en trilliard ganger før, men kan godt si det igjen:
Plukk ut et forholdsvis begrenset geografisk område i oslo (f.ex. ut fra ungdomsskoler), og sjekk statistikken der. Innenfor dette området vil du finne ut at statistikken er mye mye jevnere. Helt bankers. Vokser du opp i indre oslo øst, så VIL du ha vært med på noe faanskap opp gjennom åra. I klassen min på ungdomsskolen tror jeg f.ex. det var 3-4 av gutta i klassen som var tilnærmet 100% lovlydige, alle sammen fra pakistan (dvs ALLE de pakistanske gutta i klassen var lovlydige), mens statistikken var nærmest 100% motsatt for "norske", der de fleste av oss hadde vært med på veldig mye faan. I klassen over var det vel mye av det samme, men der hadde de til gjengjeld et par stykker (en "norsk", og en fra pakistan) som utmerket seg ganske kraftig i kriminell retning, begge sitter vel nå inne for drap, så der får man jevna ut statistikken litt igjen.

Jeg kan godt fortsette med dette, men se heller litt etter selv - ta ut mindre områder så man får jevna ut de sosioøkonomiske faktorene, så vil også statistikken jevne seg ut. Kanskje ikke 100% (mennesker har en tendens til å leve opp til det man forventer av dem, forventer f.ex. miljøet rundt deg at du skal kunne skaffe dop, så er det større sjanse for at man før eller siden innfrir), men langt på vei. Bosetter en tilfeldig innvandrer seg i en rolig liten bygd, der han får en normal jobb, og ikke utsettes for mer kriminelle "impulser" enn resten av bygda, så vil han også bli så normal som resten av bygda. Bosetter han seg i en blokk i indre oslo øst der det første han får høre av naboen er at det er lett å tjene penger raskt på diverse ulovligheter, så er selvsagt også sjansen for at han vil bli kriminell mye større. Det kalles miljø.

Samtidig - spør en eller annen i gokkebygd om de ikke kjenner en eller annen innvandrer, og om denne personen er kriminell. Da får du sikkert høre noe ala at den personen selvsagt er et unntak, for han er jo veldig ålreit osv.

Realiteten er heller at den personen er helt "normal", men "normale" ting leser du ikke om i avisa.

Sitat av Carlsberg Vis innlegg
En annen ting som har irritert meg i det siste er måten utlendingene driter i måten vi kjempa på under 2 verdenskrig. Læreren min fortalte om faren hennes som ble torturert av Naziene for å forsvare norges stolthet og ære. Gjett hva utlendingene i klassa mi gjorde? Lo av henne rett foran ansiktet hennes. Er ikke noe engebarn selv, men respekter de som kjempet/kjemper for Norge! Tenkt på alle de norske karene som kjempet hard for landet våres under andre verdenskrig og hvordan utlendingene driter i det. De to utlendingene er jo kammerater av meg, men de trener serriøst å skjerpe seg i likehet med tusenvis av andre innvandrere.
Vis hele sitatet...
...og i likhet med enda flere tusenvis av nordmenn, som bør forstå at liknende kamp foregår i store deler av verden fremdeles, selv om vi har vært så fordømt heldige at vi har sluppet jævelig billig unna her i Norge. Så, kanskje man skulle gi den samme respekten tilbake som man ber om selv?
Ja, noen rømmer "bare" fra fattigdom og elendighet, akkurat som mange nordmenn flytta til amerika for hundre år siden eller så, men hva er det som er galt med å prøve å skape en bedre fremtid for deg selv og familien din?
Sist endret av atomet; 4. november 2008 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
forøvrig må jeg bare si at ... selv frp-tullinger osv må jo få lov til å si hva de mener osv, men nazister... helt ærlig talt - de vil jo ikke ha demokrati, så hvorfor i hælvete skal vi la dem ta del i det? Kan vi ikke bare gi pakket bjørnøya og tvangsflytte faanskapet dit, så kan de løpe rundt og rope heil hvor mye de vil. Der har de vel bare fine hvite "ariske" bjørner, og vi kan sikkert sende med dem en haug med renrasede hvite ariske pudler også, så kan de få gjøre som de vil og holde bjørnøya "hvit".
Vis hele sitatet...
Og du tror virkelig Rødt osv. vil ha demokrati? De er dessuten mer internasjonale enn nasjonale. De sier de er imot globaliserng, men de vil bygge opp et verdensomspunnende samfunn fra bunnen av.


Sitat av lygra Vis innlegg
Nazister og rasister kan dra ut på en meeeget lang reise !

Jeg vil gjerne fortelle noe jeg har opplevd:

Jeg kjenner faktisk i dag en nazist. Han er i dag pensjonist. Mitt første møte med ham endte i et baluba uten sidestykke da en del drikke var inne i bildet. Trodde jeg var ferdig med han,men det viste seg at vi har en del felles bekjente så vi kunne ikke unngå og treffes senere. Etterhvert begynte jeg og bli kjent med denne nazi`n og han fortalte meg sin historie. Det som forundret meg etterhvert var at dette kunne ha skjedd mange av oss hvis vi hadde opplevd tiden fra 38 til 45.
Far hans ble medlem av NS før krigen brøt ut og dermed ble jo hans 2 sønner også NS patrioter.
Eldste sønn havnet på østfronten,kom helsinnet hjem, men var ødelagt av det han opplevde der.
Pensonisten som da var 13 år ble selfølgelig innrulert i hitler jongen. han hadde vel ikke store valget.
Verste tiden for disse var etter krigen da sannheten om naziene kom frem og prossesen med straff.
Dette drar han med seg inn i voksen alder da han tydligvis ble sterkt preget av disse åra.
Kan på en måte forstå han, men det retferdig gjør ingenting.

Hvorfor kan ikke folk lære av historien ? fornekte utryddelsen av jøder og skryte den ariske rase opp i skyene.

Burde vært skuddpremie på slike
Vis hele sitatet...
Hva med kommunister? Gulag osv.

Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Ja de var utrolig koselige som okkuperte landet vårt. Fint vi har folk som deg som veit å forholde seg passivt på sidelinja.
Vis hele sitatet...
De allierte brøt vår nøytralitet først, men jeg er selvfølgelig imot fremmede okkupasjonsmakter av enhver sort (tyskere, muslimer osv.)
Å knyte bånd mellom kommunisme og Gulag er simpel argumentasjonsrunking, fullstendig uten substans. Et minstekrav i enhver opplyst diskusjon bør være at deltagerne greier å skille mellom politisk ideologi og ting (ugjerninger) som har blitt gjort i dennes navn.
Jeg kjenner mange venner som har utlansk bakrunn som jeg har vokst opp med.
men noe forandret dem da de kom på ungdomskolen, de ble sugd inn i et miljø som kriminelle
Han ene venn av meg begynt og røyke Hash. Jeg syntes det er trist atsånn skal skje.
Jeg mener altså
Strengere men samtidigt flere innvandrere fordi vi trenger arbeidskraft,
Mer politi i gatene så vil ikke det bli mer kriminelle Gjenger,
fordi de ikke tørr og gjøre kriminelle ting når politiet er i nærheten.
Norge trenger industri og trenger Arbeidskraft,
Jeg har ikke noe mot andre raser så lenge de OPPFØRER SEG!
Når de for lov til og komme til Norge så må det FØLGE NORSKE LOVER!
Oppsumering:
Mer Politi
Strengere og komme inn i Norge samtidigt Flere folk
Jeg er ikke Rasist har venenr fortsatt som er fra Afrika og Thailand.

Hilsen Unge Høyre Medlem
Så du vil ha strengere krav for å komme inn, men samtidig flere innvandrere? Jøss, paradoksets mester har talt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Birdy1 Vis innlegg
Jeg kjenner mange venner som har utlansk bakrunn som jeg har vokst opp med.
men noe forandret dem da de kom på ungdomskolen, de ble sugd inn i et miljø som kriminelle
Han ene venn av meg begynt og røyke Hash. Jeg syntes det er trist atsånn skal skje.
Vis hele sitatet...
Shit altså! Du kjenner personer som er innvandrere og har begynt med hasj? Skremmande. Eg kjenner nordmenn som har gjort det samme.

Å argumentere med anekdoter er omtrent som å runke med ostehøvel - varmt og deilig der og da, men rimelig ubehagelig i lengda. Greit nok at det er en viss overrepresentasjon i enkelte innvandrergrupper for enkelte typer kriminalitet, men du har også ting som peiker i motsatt retning... F.eks. jævla få white collar crimes i innvandrerfamilier sammenligna med høgre-medlemmer. Så utifra det så er jo åpenbart Høgre en kriminell organisasjon som bør forbyast...
Sitat av Birdy1 Vis innlegg
Jeg mener altså
Strengere men samtidigt flere innvandrere fordi vi trenger arbeidskraft,
Mer politi i gatene så vil ikke det bli mer kriminelle Gjenger,
fordi de ikke tørr og gjøre kriminelle ting når politiet er i nærheten.
Vis hele sitatet...
Usikker på det også. Politiet har jo satsa hardt mot gjengkriminalitet, uten at det ser ut til å ha gjort alvorlige skader for rekruteringa. Beste tiltaket mot gjengkriminalitet trur eg er å gjere det lettare å få ei lovleg inntekt, slik at ein slett kriminalitet for å overleve. I det arbeidet er ei sterk sosialteneste ekstremt viktig, og eg er overbevist om at ein vil sjå det direkte igjen i redusert kriminalitet i mange tilfeller.

Grunnen til at folk velger kriminalitet tipper eg er at dei har få lovlige valg, ikkje at kriminalitet frister meir enn dei lovlige...
Sitat av Birdy1 Vis innlegg
Norge trenger industri og trenger Arbeidskraft,
Jeg har ikke noe mot andre raser så lenge de OPPFØRER SEG!
Når de for lov til og komme til Norge så må det FØLGE NORSKE LOVER!
Oppsumering:
Mer Politi
Strengere og komme inn i Norge samtidigt Flere folk
Jeg er ikke Rasist har venenr fortsatt som er fra Afrika og Thailand.

Hilsen Unge Høyre Medlem
Vis hele sitatet...
Takk gud for at høgre har bedre retorikarar enn deg, for ellers hadde dei virkelig slitt ved neste valg...