Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1099
Heisann.

Jeg ønsker noen tilbakemeldinger på noen hjemmesider jeg har laget.

Den ene er: http://www.dokumentasjon.org

Denne lagde jeg for noen bekjente som ville formidle sin data-kunnskap til andre. Så her finnes tips og triks innen alt av data. Vedkommende har ikke fått lagt ut så mye der enda, men jeg ønsker tilbakemelding på selve siden. Ikke innholdet

Den andre siden er: http://www.holterds.com

Dette er en side som tilbyr data-hjelp til privatpersoner. Her ønsker jeg også tilbakemelding på selve siden og designet.

Jeg orker ikke dritt kommentarer, men gjerne konstruktiv kritikk

Så fyr løs
På siden din http://www.holterds.com stopper animasjonen på hjemmesiden opp etter det tredje steget (valg av nettleser). Den fortsatte å bla mot høyre, stoppet opp midt i noe som minnet om lagg, og blinket tilbake til første animasjonsbilde. W7, Chrome.

Edit:

http://www.holterds.com/tjenester.php - en del skrivefeil og småplukk.
På kontakt-siden kunne mailadressen kanskje vært en mailto-link?
Sist endret av EnGeL; 12. april 2011 kl. 03:30.
Trådstarter
27 4
Jeg veit at den stopper opp etter tredje bildet. Dette er noe jeg jobber med og fikse. Men har ikke sett at det har blinket tilbake. Skal se om jeg får fikset det

Takk for tilbakemelding
Editet første post. Ellers bra arbeid:-)
Veldig fine og cleane websider, kanskje litt for cleant? Finner ikke noe annet enn at det kanskje er litt kjedlig å se på for å trekke det ned.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Skrivefeil! Lær deg forskjell på å/og, det ser forferdelig uprofesjonelt ut.
HolterDS siden: Jeg forstår ikke vitsen med den "media" seksjonen du har der inne? Du glemmer punktum på enkelte setninger på siden.

En ryddig og clean side.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg ser ganske mye småplukk, så jeg skal prøve å få med en del av det jeg ser


HolterDS:

Det kommer dårlig frem fra forsiden hva dette er for noe. Jeg måtte lete for å finne ut hva dette var for noe. Designet bør gi et tydeligere budskap.

Elementet med animerte lenker blir litt voldsomt. Pilene for å navigere er utydelige. Logoen blir repetert, og blir litt "smør på flesk". Jeg vil råde deg til å droppe hele den greia.

Navigasjonen er oppe og nede. Lenkene til tjenestene + de animerte lenkene blir overveldende. Jeg ville fuinnet en bedre struktur. Default blå border på tjeneste-lenkene ser ikke helt bra ut.
Hover-effekten på navigasjonen gir et feil inntrykk, da mindre kontrast brukes for å uttrykke "disabled"

Dersom du skal bruke bilder anker-illustrasjon, bør du ihvertfall sette alt-attributtet. Dette gjør at siden kan brukes også uten bilder. Det beste er å skille ut tesksten fra illustrasjonen, og bruke begge deler. Det beste er å sette illustrasjonene som bakgrunnsegenskap i CSS.

Markup:
Det ser ikke ut som den er håndkodet, men det er mye som kan sies om markup.

Markup er veldig lite semantisk.

Hvorfor xhtml? Gå heller for html5

body og html har flere avsluttende tags.

All javascript bør lastes inn på slutten av dokumentet (dersom det ikke MÅ komme før) for å optimalisere lastetid.

bruk meta-tagger og rel attributene for å beskrive innhold.

Det er fantisk mye unødvendig bruk av nøstede div-elementer

Jeg ser mye <br /> og &nbsp; som sannsynligvis skal lage "luft" i designet. Dette er fy-fy.

Klassifiseringer som "art-page-background-simple-gradient" og "l" er dårlig. Det er ikke beskrivende og skiller markup og design dårlig.

Dersom man har f.eks en liste (<ul>) er det ikke vits å klassifisere alle under-elementer, da de kan velges ved f.eks "ul.navigation > li" i CSS dersom man klassifiserer listen som "navigation" (<ul class="navigation">)

Det er veldig mye inline CSS og nettleser spesifikk CSS. Dette er veldig rotete, og gjør siden vanskelig å vedlikeholde




Dokumentasjon.org

Typografien er ikke så god .

Du kunne hatt et bedre fargevalg. Større spekter, og bedre kontraster.

Bruk font og font-størrelser for å gi et inntrykk av hva som er viktig.

Det er litt dårlig balanse i margin/padding mellom elementene. spesielt mellom innholdet og navigasjonen på høyresiden

Å bruke --> å illustrere en pil ser ikke så bra ut. Bruk en illustrasjon eller kun > og bruk rel-attributet for å beskrive lenken

Markup:

Her gjelder mye av det samme som ovenfor, men det ser litt bedre ut.

Bilder/illustrasjoner som brukes utelukkende som et design-element, bør settes i CSS. Ikke i markup. Tekst som forekommer på bilder, bør også forekomme i ascii-form. Dette for brukere som ikke ser bilder, og SEO.

Tabeller skal brukes til tabulær data. Ikke til design

<font> og <center> er fy-fy

Overskrifter bør brukes korrekt. <h1> først, deretter <h2>, så <h3> osv. Du har kun <h4>

bruk av <i> og <b>, bør forekomme ytterst sjeldent. Du finner sannsynligvis mer beskrivende alternativer

klassifiseringer som <input type="text" class="textbox" /> er unødvendige. Dette kan velges ved CSS attributt velgeren input[type=text]

Å sette value på passord og brukenavn gir merarbeid for bruker. Dette bør gjøres via javascript, slik at verdien automatisk slettes når bruker gir elementet fokus.

Edit

For kontaktinformasjon o.l. se på microformats og vcard
Sist endret av z0p; 12. april 2011 kl. 12:47.
Trådstarter
27 4
Takk for mye konstruktiv kritikk Setter pris på det.

Når det gjelder skrivefeil så er jeg fullstendig klar over det. Har ikke gått igjennom hele siden enda.
Nå er jeg den første som innrømmer at jeg ikke er noe professor i norsk, men dama er norsklærer så skal
få hu skal se igjennom alt og rette norsken.

På markup biten så veit jeg at det er mye ukorrekt bruk. Dette kommer av flere ting. Jeg begynte med HolterDS for veldig lenge siden og har skiftet design veldig mye. Derfor henger det igjen mye "rart". Det er også en del midlertidige løsninger der. Kun for at designet på siden skulle bli som jeg ville. Derfor så mye feil eller ikke korrekt bruk av HTML og CSS. Jeg har store planer om og "rydde" i koden.

Takk for svar gutta
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av aktiv Vis innlegg
På markup biten så veit jeg at det er mye ukorrekt bruk. Dette kommer av flere ting. Jeg begynte med HolterDS for veldig lenge siden og har skiftet design veldig mye. Derfor henger det igjen mye "rart". Det er også en del midlertidige løsninger der. Kun for at designet på siden skulle bli som jeg ville. Derfor så mye feil eller ikke korrekt bruk av HTML og CSS.
Vis hele sitatet...
Du bør aldri forandre markup for å forandre stilen/layout på siden.
HTML for å merke opp innhold
CSS for stil

Det er viktig å tenke grundig gjennom et godt oppsett av innholdet når du skriver HTML. Deretter skal du aldri behøve å røre markup igjen for å få siden som du vil. Det er ihvertfall slik teorien er
Et lite tips: Hvis du skal utvikle nettsider for andre personer/firma/whatever, sørg i alle fall for at nettsiden ikke har kjente sårbarheter som f.eks. XSS.
Check it: http://www.holterds.com/search.php?s...&submit=Submit

Utover dette er vel det meste allerede sagt.
Sist endret av s1gh; 12. april 2011 kl. 18:35.