Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 5318
hei freaks, lurer på om hasj/weed påvirker deg vet ikke sånn drit mye om det men røyker litt selv, vil ikke at det skal påvirke skole osv..
Anonym bruker
"Elektronisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj i seg selv er lite farlig om det bare brukes en gang i blandt, men høyt inntak av THC kan i værste fall fremkalle angst eller psykoser. Hyppig bruk av cannabis bidrar også til å redusere konsentrasjonsevne, hukommelse, reaksjonsevne og kan gå ut over motivasjon og psyke, bli nedstemt og deprimert.

Røyker man mye hasj før man er 25 år og hjernen er ferdig utvikla så kan man stoppe eller sinke hjernens utvikling. Med andre ord røyker du på fest en gang i mnd har du ikke mye å bekymre deg over men røyker du veldig ofte så kan det gå ut over skole og psyke ja.
Anonym bruker
"Mulig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis kommer til å ha aldersgrenser når det blir statlig utsalg. Er du under 21 så har cannabis lettere for å ta overtak på prioriteringene dine. Så lenge du ikke hiver deg utpå andre rusmidler og tror at det kan brukes på samme måte som cannabis, så går det nok fint. Pass deg for politi. Ikke gjør det lett for dem å ta deg, f.eks ved å røyke i bil/kjøre mens du er høy. Vær diskrè, så går det nok fint. Å husk på å ikke prioritere cannabis over viktigere ting som f.eks skole.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har røyka mye men nå er det sjeldent. Jeg mener hasj er ut ganske "harmløst" rusmiddel men allikavell ikke noe man skal ta altfor lett på. Var selv naiv før og nekta å se hvordan det påvirka meg. Jeg er i 30 årene og de 2 jeg kjenner som fortsatt har røyka hver dag bor hjemme enda.
Røyker man hasj et par ganger i mnd og ikke er disponert for noe psykose (gleder andre drugs også) går det ofte bra. Men det er så lett å røyke hver dag når man ikke kjenner særlig hvordan det påvirker. Jeg og andre jeg kjenner havna i ei boble. Alle kunne se inn i den bobla men vi kunne ikke se ut.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med mindre man har lett for å utløse psykose så er det ikke så lurt. Men man jo ikke overdrive bruken heller. Jeg ble egt bare rolig, fikk en indre ro som jeg aldri ellers får. Prøvde olje og den smalt. Hang i flere dager��
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det farligste med hasj (thc) er mengden (antall gram i uka).

Vil anbefale deg å lese denne tråden, mange bra innlegg: Risiko cannabis.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har røyka mye men nå er det sjeldent. Jeg mener hasj er ut ganske "harmløst" rusmiddel men allikavell ikke noe man skal ta altfor lett på. Var selv naiv før og nekta å se hvordan det påvirka meg. Jeg er i 30 årene og de 2 jeg kjenner som fortsatt har røyka hver dag bor hjemme enda.
Røyker man hasj et par ganger i mnd og ikke er disponert for noe psykose (gleder andre drugs også) går det ofte bra. Men det er så lett å røyke hver dag når man ikke kjenner særlig hvordan det påvirker. Jeg og andre jeg kjenner havna i ei boble. Alle kunne se inn i den bobla men vi kunne ikke se ut.
Vis hele sitatet...
Kun 1 av 20+ jeg kjenner som røyker som bor hjemme enda, resten har jobb eller tar utdanning, leier/eier hus/leilighet og har ellers livet på stell.
Så at man bor der eller der tror jeg ikke skal ha så mye å si da det er langt flere som fortsatt bor hos foreldrene sine uten at det er narkotika inne i bildet i det hele tatt. Lett å dømme en bok etter omslaget...
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis er hovedsakelig farlig for rulleblad og omdømme, eller helsa om man er disponert for avhengighet og/eller psykoselidelser. Man får et ganske skjevt inntrykk av virkeligheten til brukerne om freak er den eneste kilden til opplysning rundt dette stoffet. Ofte er de entusiaster eller (tidligere) avhengige, det er liksom ikke så mange i full jobb som gidder å skrive om et nytelsesmiddel på internett, på lik linje med vin, kaffe, snus, godteri osv.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og så gir det permanent mild kognitiv funksjonshemming (5 - 10% lavere IQ) ved langvarig, høyt inntak i ung alder, dette er kanskje det farligste enkeltstående momentet. Jo mindre man bruker før midten av tjueåra, desto bedre.
Anonym bruker
"Elektronisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man får et ganske skjevt inntrykk av virkeligheten til brukerne om freak er den eneste kilden til opplysning rundt dette stoffet. Ofte er de entusiaster eller (tidligere) avhengige, det er liksom ikke så mange i full jobb som gidder å skrive om et nytelsesmiddel på internett, på lik linje med vin, kaffe, snus, godteri osv.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det? Du tar feil. Mange ganske normale a4 folk i full jobb som er på freak.
Ser det er en del feilinformasjon her. Ikke stol på hva random folk sier på internett når du researcher farlighetsgraden av noe.

Kan annbefale å se folkeopplysningen om cannabis. Den tar for seg det meste på en ganske nøktern måte.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...9615/avspiller
Anonym bruker
"Digital Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og så gir det permanent mild kognitiv funksjonshemming (5 - 10% lavere IQ) ved langvarig, høyt inntak i ung alder, dette er kanskje det farligste enkeltstående momentet. Jo mindre man bruker før midten av tjueåra, desto bedre.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer vel ikke, har du kilder på det?
Det kan gjøre det. Slike ting er veldig individuelt, men generelt sett vil jeg si at jo yngre du er jo mer vil det påvirke deg. Jeg vet om utallige tilfeller hvor folk blir stonere og karakterene stuper som følge av dette.
Om det er farlig spørs selvsagt på mengde THC. Du kan være uheldig å havne i psykose om mengden THC er for høy.

Det ene barnet mitt røyker daglig. Hen er 25 år og bor hjemme. Hen får ikke sove uten. Hen har prøvd mye annet også og uttalt at det like gjerne kunne gått galt. Hen har fast jobb og stiller alltid på arbeid. Så livet hens består av jobb og røyking (virkelighetsflukt).

Vil du bli som barnet mitt?
Man blir fort likegyldig til ting ved høyt inntak, det er det greit å være forberedt på.
Det er i hvert fall ikke prestasjonsfremmende.
Det kan virke prestasjonsfremmende i enkelte situasjoner:
Gaming og sex er to eksempler jeg kommer på i farten.

En annen faktor å tenke på når det gjelder farlighet er hvordan man responderer på å plutselig gå cold turkey og får abstinenser.
Søvnløshet, sinnsyk svette og humørsvingninger kan gjøre deg temmelig nedkjørt og vil påvirke hvordan man fungerer sammen med andre, spesielt i stressende situasjoner.

Ble f.eks. sendt på jobb til en bedrift helt øst i Tsjekkia i forrige uke og måtte derfor gå cold turkey etter en stonerperiode - i et land hvor man er såpass fremmedfiendlig at det knapt nok er mulig å handle uten å få voksenkjeft og hatblikk tre - fire ganger om dagen fordi man er engelskspråklig.
Har vært et helvete for å si det rett ut.
Anonym bruker
"Elektronisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ang cannabis og IQ dukka opp mye når man googla

NRK melder om 6 poeng mindre i IQ "Cannabis gjør deg dummere, spesielt unge brukere"

Ungdom som røyker hasj ofte risikerer å få varige hjerneskader og droppe ut av skolen. De får også problemer med å være i jobb og fullføre en utdannelse,
viser en ny studie. Forskning.no

Tenåringer som regelmessig røyker hasj risikerer å skade sin intelligens permanent, mener britiske forskere. Abcnyheter

To til seks ganger større sjanse for å utvikle schizofreni og dobbelt så høy sjanse å utvikle depresjon, lavere kognitiv evne, nedsatt sædkvalitet og økt risiko for fysiske sykdommer. KoRus

Rusopplysningen fra Foreningen tryggere ruspolitikk skriver at avhengighetsrisiko er moderat 1 av 6 som begynner når de er tenåringer utvikler avhengighet og ellers ca 1 av 10. Kognitive problemer får også moderat risiko på tre av totalt fem poeng der fem er høy risiko. Nedsatt hukommelse, 5 poeng lavere IQ, to til fire ganger mer risiko for schizofreni.

Høyere risiko for schizofreni og nedsatt IQ blandt unge. University of medicine and health science

Tidlig hasjbruk er kritisk og kan gi varig skade, sier psykologspesialist Anders Hellman ved Kompetansesenter rus, Stavanger

Har aldri hørt om denne siden før og liker ikke ordklangen dems men de linker til flere studier. Her står det om IQ med 8 poeng Cannabis spesielt farlig for ungdom

Regular Marijuana Use four times a week Is Associated With Differences in Brain Gray Matter and Connectivity, that contributes to impulse control, decision-making, and learning. Study National Institute of Drug Abuse

Tenåringer som brukte cannabis ofte, fikk lavere IQ. Forskning.no

Høypotent cannabis skader hjernen. NRK

Konsekvenser av hasjbruk er:
-Svekket reaksjonevne
-svekket kognitiv funksjon/ dømmekraft
-svekket oppmerksomhet
-kan ikke håndtere kompleks informasjon
-svekket planleggingsevne
-svekket evne til å fortolke andres motiv og meninger
-svekket evne til selvobservasjon
-følelsesmessig overfladisk
-vansker med å ta inn ny informasjon
-svekket språklig evne
-svekket evne til å sortere ting
-svekket helhetsminne ift å ta inn informasjon
-svekket kortidshukommelse ( lese bøker, samtaler
-forsinket psykologisk modning. KoRus
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Vennlig Vis innlegg
Om det er farlig spørs selvsagt på mengde THC. Du kan være uheldig å havne i psykose om mengden THC er for høy.

Det ene barnet mitt røyker daglig. Hen er 25 år og bor hjemme. Hen får ikke sove uten. Hen har prøvd mye annet også og uttalt at det like gjerne kunne gått galt. Hen har fast jobb og stiller alltid på arbeid. Så livet hens består av jobb og røyking (virkelighetsflukt).

Vil du bli som barnet mitt?
Vis hele sitatet...
Om livet hens er bedre med THC, hvorfor ikke? Hvorfor skal folk gå rundt å føle seg dritt når man ikke trenger å gjøre det? Og du nevner virkelighetsflukt. Det er vel et fett om du kikker på tv, liker å gå tur, reise etc. Det meste er virkelighetsflukt til syvende og sist.

Er thc farlig? Jau, men det samme kan du si for alt annet her i livet. Vi kommer alle til å dø. Er det ikke bedre å være komfortable den tiden vi er her?
Hadde holdt meg til trening og damer, ikke røyke bort ungdomsåra dine!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Cannabis kommer til å ha aldersgrenser når det blir statlig utsalg. Er du under 21 så har cannabis lettere for å ta overtak på prioriteringene dine. Så lenge du ikke hiver deg utpå andre rusmidler og tror at det kan brukes på samme måte som cannabis, så går det nok fint. Pass deg for politi. Ikke gjør det lett for dem å ta deg, f.eks ved å røyke i bil/kjøre mens du er høy. Vær diskrè, så går det nok fint. Å husk på å ikke prioritere cannabis over viktigere ting som f.eks skole.
Vis hele sitatet...
Lever du i troa om at det vil bli legalisert?
Anonym bruker
"Glad Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
utdanningen min gikk til helvete pga hasj startet med en sjelden gang, så om helgene og så hver dag og putselig røyket jeg i skoletiden og måtte dra hjem fordi jeg ble for stein.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
utdanningen min gikk til helvete pga hasj startet med en sjelden gang, så om helgene og så hver dag og putselig røyket jeg i skoletiden og måtte dra hjem fordi jeg ble for stein.
Vis hele sitatet...
Var det hasjen eller den dårlige viljestyrken som gjorde at det gikk til helvete?
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Var det hasjen eller den dårlige viljestyrken som gjorde at det gikk til helvete?
Vis hele sitatet...
Der tar du opp et veldig godt poeng! ca. 10% av befolkningen har et gen som gjør dem lett avhengig og lett mister kontrollen, det gjelder økonomi, gambling eller alt mulig.
Ca. 10% blir avhengig og mister kontrollen av cannabis har forskning vist, så kan det tyde på at folk kunne fått problemer av andre ting om det ikke var for cannabisen.
Anonym bruker
"Glad Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
det var hasjen og ikke viljen det stod på , hasjen ledet meg inn i psykose som varte i 10 år , røyket vekk hele ungdomtiden min , gikk og soste rundt i hasj tåken med musikk på ørene i min egen psykotiske boble .
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
utdanningen min gikk til helvete pga hasj startet med en sjelden gang, så om helgene og så hver dag og putselig røyket jeg i skoletiden og måtte dra hjem fordi jeg ble for stein.
Vis hele sitatet...
Litt som å si at det er bilens feil at du kjørte rett i en fjellvegg med vilje og døde. Du hadde kanskje ikke verdens beste utgangspunkt generelt før du begynte å røyke PÅ skolen?
For enkelte blir hasjen et helvete å legge på hylla, hvis det tar kloa i deg og du er disponert for avhengighet. For min del angrer jeg ikke akkurat på at jeg begynte å røyke, for det har hjulpet og hjelper meg mye på enkelte områder. Ser helst at jeg skulle vært foruten i livssituasjonen jeg er i akkurat nå men hasj er nok, og blir nok det vanskeligste rusmiddelet for min del og slutte med helt, sånn sett angrer jeg vel litt. Noen liker rusen litt, noen liker den ikke i det hele tatt og noen elsker den
Anonym bruker
"Glad Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
om man skal røyke det en sjelden gang så er det best og røyke det reint , tobakk gjør det MYE mer avhengighetskapende
Anonym bruker
"Glad Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hasj sporet av livet mitt, sosialiserte kun med andre hasj røykere, mistet venner , isolerte meg fra familie, mistet tidligere interesser , sluttet og bry meg om ting som tidligere var viktig for meg, måtte helst være stein hele tiden for og kunne nyte noe, ble sittende mye alene og var helt tilfreds med det så lenge jeg hadde noe og røyke, røykte hele tiden , fra morgen til kveld våknet til og med om natten for og røyke
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hasj sporet av livet mitt, sosialiserte kun med andre hasj røykere, mistet venner , isolerte meg fra familie, mistet tidligere interesser , sluttet og bry meg om ting som tidligere var viktig for meg, måtte helst være stein hele tiden for og kunne nyte noe, ble sittende mye alene og var helt tilfreds med det så lenge jeg hadde noe og røyke, røykte hele tiden , fra morgen til kveld våknet til og med om natten for og røyke
Vis hele sitatet...
Prøvde du å slutte? Eller bare aksepterte du det?
Det farligste med hasj er misbruks potensialet. Alt av dop kan være farlig om det misbrukes.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
utdanningen min gikk til helvete pga hasj startet med en sjelden gang, så om helgene og så hver dag og putselig røyket jeg i skoletiden og måtte dra hjem fordi jeg ble for stein.
Vis hele sitatet...
Jeg røyka hasj før skolen, på skolen og av og til etter skolen på vgs, allikavell har jeg et totalt fravær fra ungdomsskole til sluttan av vgs på ca 2 uker. Kun pga sykdom som influensa. Kanskje du ville dra hjem?
▼ ... over et år senere ... ▼
schizofreni er vel en medfødt sykdom, er det ikke ? Har ihvertfall lest studier som tilsier at det er genetisk betinget..
Da blir det veldig feil å si at cannabis forårsaker det !
Om det forårsaker psykose ?
Tjææ, hva kom først; høna eller egget ? Jeg tenker som så at det mest sannsynlig gjelder de som er disponert for å utvikle psykiske plager.. Og disse plagene er dømt til å komme uansett hvor mye/lite du ruser deg !

Men ikke hør på meg, jeg bare spekulerer xD
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av x-norWEEDgian-x Vis innlegg
schizofreni er vel en medfødt sykdom, er det ikke ? Har ihvertfall lest studier som tilsier at det er genetisk betinget..
Da blir det veldig feil å si at cannabis forårsaker det !
Om det forårsaker psykose ?
Tjææ, hva kom først; høna eller egget ? Jeg tenker som så at det mest sannsynlig gjelder de som er disponert for å utvikle psykiske plager.. Og disse plagene er dømt til å komme uansett hvor mye/lite du ruser deg !

Men ikke hør på meg, jeg bare spekulerer xD
Vis hele sitatet...
Har du aldri hørt om rusutløste psykoser før? Det er vel ganske liten tvil innen forskningen om at cannabis kan utløse psykoser, spesielt hos yngre brukere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du aldri hørt om rusutløste psykoser før? Det er vel ganske liten tvil innen forskningen om at cannabis kan utløse psykoser, spesielt hos yngre brukere.
Vis hele sitatet...
Dette er et superinteressant spørsmål.

Kommer pyskosen som følge av bruken? Eller bruker man fordi man vet at noe er feil; selvmedisinering?




***
Sist endret av ketoDaddy; 5. januar 2024 kl. 11:20.
Anonym bruker
"Elektronisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Dette er et superinteressant spørsmål.

Kommer pyskosen som følge av bruken? Eller bruker man fordi man vet at noe er feil; selvmedisinering?




***
Vis hele sitatet...
Psykose som følge av bruken. Tidligere trodde man at man måtte ha en genetisk disposisjon for psykose for å få rusutløst psykose. Nyere forskning viser at man ikke behøver det, at rusutløst psykose kan ramme hvem som helst. Cannabis er trossalt et psykoaktivt rusmiddel.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykose som følge av bruken. Tidligere trodde man at man måtte ha en genetisk disposisjon for psykose for å få rusutløst psykose. Nyere forskning viser at man ikke behøver det, at rusutløst psykose kan ramme hvem som helst. Cannabis er trossalt et psykoaktivt rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Kilde? Tipper det isåfall skyldes de nye, altfor sterke strainsa som er omtrent uten CBD, som fungerer som en slags antipsykotika sammen med THC.
Anonym bruker
"Mulig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fasinerende å se hvordan de som forteller om sin negative opplevelse med hasj hele tiden blir mistrodd, og kritisert. Var det egentlig hasj, eller har du bare lite viljestyrke? Hva slags spørsmål er det?
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min mening på det spørsmålet er helt klart nei!

Jeg kommer aldri til å anbefale noen til å røyke (for rusen sin skyld), men for min personlige opplevelse/oppfatning etter to ++ år med omfattende cannabisbruk.

Nå er jeg 16, blir 17 om 2 mnd. Jeg har da røyka flere ganger om dagen, hver eneste dag i to år. Eneste pause har vært ferier osv, lengste pause på de to årene er tre uker.

Hver dag, MINST en gang om dagen røykes det joint eller bong. I lange perioder (slutten av 9. trinn og 10. trinn) har det vært rundt 4-5 joints om dagen. Hver eneste dag i perioder på måned/måneder.

Så for meg vil jeg påstå at cannabis ikke er et farlig rusmiddel. Jeg har sikkert noen negative påvirkninger ved meg som følge av bruken , så ikke tro jeg tror at jeg er 100% som jeg hadde vært om jeg aldri har røyka.

Poenget mitt er at jeg har røyka så jææævlig mye i siste halvår av 9. trinn, hele 10. trinn og nå litt over et halvt år på vg1 og jef er veldig fornøyd med hvor jeg er i livet, bra forhold med all familie og jeg er mitt livs beste fysiske form.

Det som har vært mest skadelig for meg er som en nevnte tildligere i tråden: omdømme mitt, hvordan folk så på meg når mange visste jeg røykte, fordommene folk hadde om røykere (skriver «hadde» og ikke «har» fordi jeg nå ikke omgås med de personene jeg skriver om), at jeg for absolutt alle bare var hasj. Jeg var hasj. De hadde sett meg med røde øyne og hørt fra andre at jeg røykte mye så for dem var jef hasj. Ingenting mer enn en hasjrøyker. Hvordan nesten en hel skole stempla meg etter å ha sett omslaget. Omslaget mitt var at jeg røykte hasj.
Hasj i seg selv er ikke så farlig om man bruker det det med fornuft,men det er veldig lett å misbruke det,,det kan gjøre det litt farlig i lengden
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For rett person er det meget vanedannende, og for rett person er daglig bruk negativt i sum
Sist endret av meaculpaUIO; 6. januar 2024 kl. 08:15.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis mange i familien din sliter med psykiske problemer, og særlig ting som schizofreni, så bør man holde seg unna. Kjipt å pirke opp låsen på problemene om man har det liggende latent.
Folk misforstår meg helt ! Er det jeg som er så elendig på forklaring ?
Jeg sa aldri at rusutløst psykose ikke var en greie, jeg mente at psykose er en forvarsel for de som uansett kommer til å utvikle psykiske problemer helt uavhengig av rus..
Dessuten leste jeg en ganske nylig artikkel nå i går fra forskning.no hvor de tar dette for seg, og innledningsvis så virker det veldig negativt, men hvis du leser videre, så viser det seg at de har NULL peiling på hva som kommer først…
Og dessuten kom det en rapport i desember hvor de tok for seg gener rundt både avhengighet og psykoser…
De som er smartere enn meg forstår hva de snakker om, men for meg virka det som om at det var NULL kausalitet..
(Jeg tar faktisk en liten dans siden det jeg har hørt til nå stemmer overens med teorien min)

Så eeegentlig kan man takke rusmidler for hva slags forvarsel man får, uten at det trenger å komme helt påtrengende i en alder av 30-40… hahaha ! Nå er jeg full, så ikke hør på meg, jeg bare tenker høyt ass ! xD
Sist endret av x-norWEEDgian-x; 6. januar 2024 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av x-norWEEDgian-x Vis innlegg
schizofreni er vel en medfødt sykdom, er det ikke ? Har ihvertfall lest studier som tilsier at det er genetisk betinget..
Da blir det veldig feil å si at cannabis forårsaker det !
Om det forårsaker psykose ?
Tjææ, hva kom først; høna eller egget ? Jeg tenker som så at det mest sannsynlig gjelder de som er disponert for å utvikle psykiske plager.. Og disse plagene er dømt til å komme uansett hvor mye/lite du ruser deg !

Men ikke hør på meg, jeg bare spekulerer xD
Vis hele sitatet...
Schizofreni kan utvikles tror jeg?
Personer som i voksen alder utvikler schizofreni Denne setningen ble brukt og selv om den står helt uten kontekst her så tolka jeg det slik på resten av teksten som forøvrig var ganske interessant lesning.
Schizofreni – omfang og betydning
Men anna enn å være nøytral som sveits, så kan jeg si at det er noen negative effekter av hasj !
Det er ikke noen vidundermiddel hvor alt er nydelig og påvirker deg perfekt !
Ikke på noen som helst måte…
Ganske mange faktorer er avhengig av hvilken person du er og hvor i livet du er !
Kan du bruke det til ditt beste, fucking go for it !
Men noen bruker det og sitter fast i livet…
Men sånn er det med ALL rus her i verden..
Hvorfor være redd for cannabis, når det uansett gjelder ALLE rusmidler ?!?
Jeg kan bare skrive under på en ting, og det er at samfunnet hadde vært bedre med stonere enn dritafulle idioter som bare skal pule, spy og slåss !!!

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Schizofreni kan utvikles tror jeg?
Personer som i voksen alder utvikler schizofreni Denne setningen ble brukt og selv om den står helt uten kontekst her så tolka jeg det slik på resten av teksten som forøvrig var ganske interessant lesning.
Schizofreni – omfang og betydning
Vis hele sitatet...
Ok ? Hvis schizofreni er genetisk betinget, hvordan kan man utvikle det ?
Er det noe i cannabis som endrer genetikken og gjør deg mottakelig for schizofreni som om det var et virus ?
Høres merkelig ut, spør du meg..
Jeg er ingen lege, men jeg kan tenke meg at spm mitt fikk deg til å lure litt ? Eller hva ?
Selv jeg står igjen som et spørsmål.. men det er fordi jeg er dum xD
Sist endret av x-norWEEDgian-x; 6. januar 2024 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av x-norWEEDgian-x Vis innlegg
Men anna enn å være nøytral som sveits, så kan jeg si at det er noen negative effekter av hasj !
Det er ikke noen vidundermiddel hvor alt er nydelig og påvirker deg perfekt !
Ikke på noen som helst måte…
Ganske mange faktorer er avhengig av hvilken person du er og hvor i livet du er !
Kan du bruke det til ditt beste, fucking go for it !
Men noen bruker det og sitter fast i livet…
Men sånn er det med ALL rus her i verden..
Hvorfor være redd for cannabis, når det uansett gjelder ALLE rusmidler ?!?
Jeg kan bare skrive under på en ting, og det er at samfunnet hadde vært bedre med stonere enn dritafulle idioter som bare skal pule, spy og slåss !!!



Ok ? Hvis schizofreni er genetisk betinget, hvordan kan man utvikle det ?
Er det noe i cannabis som endrer genetikken og gjør deg mottakelig for schizofreni som om det var et virus ?
Høres merkelig ut, spør du meg..
Jeg er ingen lege, men jeg kan tenke meg at spm mitt fikk deg til å lure litt ? Eller hva ?
Selv jeg står igjen som et spørsmål.. men det er fordi jeg er dum xD
Vis hele sitatet...
At det er genetisk betinget tenker jeg at man har det latent eller god mulighet for å få det og kanskje medfødt selv uten rusmidler, mens rusmidler kan være med på å utvikle det. Cannabis og rusmidler generelt har en tendens til at latente psykiske lidelser kommer ut og det sier seg nesten selv at økt mengde rusmidler vil gi økt sjanse for psykiske lidelser.
Vent litt… tror jeg skreiv på meg en misforståelse x)
Jeg mente ‘’*siden* schizofreni er genetisk betinget, hvordan kan man da utvikle det’’… altså når det allerede er skrevet i genene ?
Cannabis kan da ikke endre gener, kan det det ?
Dette høres absurd ut…

Nok en gang, jeg tror jeg ikke gjør meg selv forstått..
Jeg vil ikke bruke ordet ‘’latent’’ og ‘’være med på å utvikle’’, det er allerede skrivd i genene, det ER der… Det kommer uansett om du ruser deg elr ei, det bare venter på å poppe frem..
Gir det mening ?
Om du røyker hasj eller drikker alkohol, så forårsaker det ikke psykiske problemer, de ligger der allerede, og avhengig av om det ene og det andre genet slo seg på etter fødsel, så ligger det der, det bare ligger og ulmer som en vulkan; når skjer det ?
Men hvordan det foregår vet jeg ikke… Alt jeg sier er bare en teori, så ikke ta det for alvorlig xD

Basert på studier jeg har lest og hvordan jeg selv tror livet fungerer…
Sist endret av x-norWEEDgian-x; 7. januar 2024 kl. 06:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av x-norWEEDgian-x Vis innlegg
Jeg vil ikke bruke ordet ‘’latent’’ og ‘’være med på å utvikle’’, det er allerede skrivd i genene, det ER der… Det kommer uansett om du ruser deg elr ei, det bare venter på å poppe frem..
Gir det mening ?
Vis hele sitatet...
Les deg litt opp på epigenetikk. Det er (heldigvis) ikke sånn at alt vi mennesker er og vil bli står skrevet i genene våre. Mye kan påvirkes, i positiv eller negativ retning.
Anonym bruker
"Moden Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fasinerende å se hvordan de som forteller om sin negative opplevelse med hasj hele tiden blir mistrodd, og kritisert. Var det egentlig hasj, eller har du bare lite viljestyrke? Hva slags spørsmål er det?
Vis hele sitatet...
Det er ett naturlig spørsmål det.
Det er ganske godt kjent at stonere ikke har verdens største viljestyrke og heller vil sitte å røyke enn å gjøre alt mulig annet.
Se en hvilken som helst stoner film, stereotypene er faktisk virkelige i de fleste tilfeller der.

Er det hasjen sin skyld at noen folk blir late og ikke gidder mens andre får til alt de burde og mer?
Se på alt av artister og skuespillere som er velykket og som røyker, hvis hasjen gikk så negativ ut over livet så ville de ikke ha vært særlig vellykket så igjen går det på hva man gjør det til og det er ofte MYE LETTERE å skylde på hasjen enn å innse at det er seg selv som er problemet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Hver dag, MINST en gang om dagen røykes det joint eller bong. I lange perioder (slutten av 9. trinn og 10. trinn) har det vært rundt 4-5 joints om dagen. Hver eneste dag i perioder på måned/måneder.

Så for meg vil jeg påstå at cannabis ikke er et farlig rusmiddel..
Vis hele sitatet...
Håper du er klar over at du gjør lungene dine en stor bjørnetjeneste, og at du risikerer kronisk(e) lungesykdom(mer) om du fortsetter med det samme bruksmønsteret. Til syvende og sist så er det ditt liv og dine valg, men tenk litt på konsekvensene av å røyke flere ganger daglig.
Sist endret av Zahremar; 7. januar 2024 kl. 09:46.