Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2743
Hei!

Jeg startet nylig på Ritalin depot 30mg, som psykiateren min satt meg på, etter at jeg var ferdig med utredning.

Den første dagen var fantastisk, god funksjon på hodet, alt av tankekjør forsvant og jeg greide å være fokusert. Heller ingen bivirkninger. Virkningen var dog litt kort.

Men så på dag to, fikk jeg litt trykk i hodet og noen antatte synsforstyrrelser.

På dag 5 så kom det værste jeg har vært med på noen gang. Har opplevd og sett en del i mitt liv, men dette var noe helt annet.
Jeg hadde dette trykket i hodet (antatt høyt blodtrykk) fra 2-3 timer etter inntak. Etter 5-6 timer så begynte hjertet mitt å hamre i et ujevnt tempo. Ved 3 anledninger fikk jeg åndenød (på grunn av hjerterytmen), besvimelsestendenser (tunellsyn), høyt blodtrykk og svette. Følte meg generelt utrolig dårlig og var på nippe til å ringe etter ambulanse (noe jeg har svært høy terskel for å gjøre).

Leser rundt omkring at mange får bivirkninger på Ritalin. Men skal det virkelig være sånn her? Gir det seg?

Har god funksjon av Ritalin de første 2-3 timene, men så føler jeg effekten forsvinner og jeg sitter kun igjen med disse bivirkningene.

Til vanlig har jeg godt blodtrykk, fin puls og normalt EKG. Har undersøkt hjertet tidligere og det er helt fint. Jeg er i god form og har aldri hatt noen problemer med det fysiske eller mentale tidligere. Spiser sunt og har god kontroll på kosthold.
Kan høres ut som panikkangst, kan også være noe mer alvorlig. Får du til å sove og spise ordentlig etter du startet?

Anbefaler å bytte, snakk med psykiateren eller lege asap.. mange som reagerer dårlig på ritalin, meg inkludert.
Sist endret av skrpappa; 10. august 2022 kl. 14:48.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Kan høres ut som panikkangst, kan også være noe mer alvorlig. Får du til å sove og spise ordentlig etter du startet?

Anbefaler å bytte, snakk med psykiateren eller lege asap.. mange som reagerer dårlig på ritalin, meg inkludert.
Vis hele sitatet...
Tar melatonin for å sove, det fungerer bra. Får i gjennomsnitt 7 timer søvn, forsøker som best å gjøre det til 8. Men dette var noe jeg startet på før jeg startet med Ritalin.

Merker at det å spise er noe jeg "velger" å gjøre når jeg har tatt Ritalin, men jeg spiser bra. Får i meg en god frokost, noen mellommåltider og middag.
Sitat av slitenjeger Vis innlegg
Tar melatonin for å sove, det fungerer bra. Får i gjennomsnitt 7 timer søvn, forsøker som best å gjøre det til 8. Men dette var noe jeg startet på før jeg startet med Ritalin.

Merker at det å spise er noe jeg "velger" å gjøre når jeg har tatt Ritalin, men jeg spiser bra. Får i meg en god frokost, noen mellommåltider og middag.
Vis hele sitatet...
Det er bra! Snakk med lege eller psykiater fort og fortell hva som skjedde. Bytte av medisiner høres fornuftig ut i mitt hodet. Kanskje en lavere dosering kunne hjulpet også, men det blir bare spekulasjoner fra min side.
Sist endret av skrpappa; 10. august 2022 kl. 15:26.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Det er bra! Snakk med lege eller psykiater fort og fortell hva som skjedde. Bytte av medisiner høres fornuftig ut i mitt hodet. Kanskje en lavere dosering kunne hjulpet også, men det blir bare spekulasjoner fra min side.
Vis hele sitatet...
Lavere dosering fungerer nok ikke. Det er suboptimal funksjon fra den dosen jeg har nå og den virker ikke så lenge som den skal. Det er her snakk om Ritalin med modifisert frisetting, så den skal jo virke i opptil 8 timer utifra hva jeg har greid å lese meg opp til.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alle medisiner kan gi ubehag og bivirkninger i opp startfasen de første månedene. Prøv å unngå å kjenne etter for det kan generere angst.
Blir du uutholdelig dårlig ta det opp med fastlege eller legevakt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle medisiner kan gi ubehag og bivirkninger i opp startfasen de første månedene. Prøv å unngå å kjenne etter for det kan generere angst.
Blir du uutholdelig dårlig ta det opp med fastlege eller legevakt
Vis hele sitatet...
Det endte med at jeg måtte bytte preparat. Bivirkningene ga seg ikke, selv ikke med hjelp av et preparat mot angst (som nevnt over). Det var nok fysiologiske bivirkninger, dessverre.

Mye bedre nå! Alt er som det skal være. Litt bedre kognitiv funksjon ved bruk av Ritalin (faktisk), men hvis du veier bivirkningene, så er det himmel og helvete.
Sånt har en tendens til å øke hvis man jazzer seg opp

Sitat av slitenjeger Vis innlegg
På dag 5 så kom det værste jeg har vært med på noen gang. Har opplevd og sett en del i mitt liv,
men dette var noe helt annet.
Jeg hadde dette trykket i hodet (antatt høyt blodtrykk) fra 2-3 timer etter inntak. Etter 5-6 timer så begynte hjertet mitt å
hamre i et ujevnt tempo. Ved 3 anledninger fikk jeg åndenød (på grunn av hjerterytmen), besvimelsestendenser (tunellsyn),
høyt blodtrykk og svette. Følte meg generelt utrolig dårlig og var på nippe til å ringe etter ambulanse
(noe jeg har svært høy terskel for å gjøre).
Vis hele sitatet...
og spesielt i situasjoner der man også blir redd slik det høres ut som du beskriver i sitatet over.

Ritalin er også det amfetamin preparatet jeg har hørt mest negativt om bla. svetting og uro.
Sist endret av vindaloo; 26. september 2022 kl. 20:51.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg omsider fikk Aduvanz i 2018 eller 19, etter noen måneder i total apati og depresjon med Ritalin, sa psykologen til meg at Ritalin var på vei ut som startmedisin og at Aduvanz var den nye standaren. Det overrasker meg derfor å fremdeles høre at folk får den søpla der som startup i disse dager. Det er noe drit.
Dette høres ut som en god grunn til å vurdere bytte av medisin! Ta det opp med psykiater asap!

Jeg fikk selv ritalin som startmedisin, og etter 3 uker ble jeg tatt av og gitt Aduvanz grunnet manglende effekt og mye bivirkninger som trykk i brystet, personlighetsendring (Depresjoner, apati).
Aduvanze er uten tvil et bedre valg for meg

Lykke til!
De gangene jeg tok Ritalin for trening opplevde jeg økt fokus og tunellsyn. En bivirkning av det var at jeg ble veldig kåt. Hjem å pule kjerringa 5 ganger på 3 timer. Merket ingen nedtur. Blandet hurtig og treg .