Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 11891
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det noe spesiell grunn til at du går for aeroponics?
Jeg har ikke noe erfaring med det selv, men husker at det ble snakket om at man måtte passe på dysene, da mineralene i næringa etterhvert vil kunne tette de så man må rense de.
Vis hele sitatet...
Utifra profilbildet ditt antar jeg du ikke er noe ungdom og kanskje ikke har brillene på plass, men det jeg linka til er DWC Eneste som går tett der er gummirørene mellom bøttene pga røtter.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det noe spesiell grunn til at du går for aeroponics?
Jeg har ikke noe erfaring med det selv, men husker at det ble snakket om at man måtte passe på dysene, da mineralene i næringa etterhvert vil kunne tette de så man må rense de.
Vis hele sitatet...
Ahh! Når du nevner det, første gangene jeg dyrket hydro var med ett aeorophonic oppsett...

Slet med lekkasjer, slangene hoppet rett og slett av koblingene, og etterhvert ble det oppdaget at dysene som ble tettere og tettere, var årsaken til lekkasjen.

Er jo ikke snakk om noe voldsomt trykk i en liten akvariepumpe, men om det ikke er blitt gjort tiltak mtp. elektrosikkerhet i forkant, så kan det fort bli en skummel affære med noen liter vann på gulvet i teltet/dyrkerommet, da det fort kan bli en fontene med vann som i tillegg er høy EC/ledingsevne i...

pilleknaskern: God bedring, håper du sliter deg igjennom korona'n, og gleder meg til å se nye oppdateringer!
Sist endret av Mr.Septik; 25. april 2022 kl. 15:42.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Ahh! Når du nevner det, første gangene jeg dyrket hydro var med ett aeorophonic oppsett...

Slet med lekkasjer, slangene hoppet rett og slett av koblingene, og etterhvert ble det oppdaget at dysene som ble tettere og tettere, var årsaken til lekkasjen.

Er jo ikke snakk om noe voldsomt trykk i en liten akvariepumpe, men om det ikke er blitt gjort tiltak mtp. elektrosikkerhet i forkant, så kan det fort bli en skummel affære med noen liter vann på gulvet i teltet/dyrkerommet, da det fort kan bli en fontene med vann som i tillegg er høy EC/ledingsevne i...

pilleknaskern: God bedring, håper du sliter deg igjennom korona'n, og gleder med til å se nye oppdateringer!
Vis hele sitatet...
Det kommer nok ikke så mye oppdateringer på dette prosjektet, men kanskje neste. Men er spent på yielden på denne her.
Jo takk, jeg har møtt opp på jobb i værre tilstand enn denne coronaen så dette går nok greit.
Sist endret av NokErNok; 25. april 2022 kl. 15:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Utifra profilbildet ditt antar jeg du ikke er noe ungdom og kanskje ikke har brillene på plass, men det jeg linka til er DWC Eneste som går tett der er gummirørene mellom bøttene pga røtter.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er nok ikke meg i profilbildet mitt, men du har helt rett angående å bruke øynene mer: Jeg reagerte vel på at den het aeros-iv-master.
Jeg ser at produktet beskrives som en DWC.

Jepp, da er det eneste du trenger å bekymre deg for er røtter som evt vokser seg inn i rørene.
Sist endret av Dodecha; 25. april 2022 kl. 15:49.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hehe, det er nok ikke meg i profilbildet mitt, men du har helt rett angående å bruke øynene mer: Jeg reagerte vel på at den het aeros-iv-master.
Jeg ser at produktet beskrives som en DWC.
Vis hele sitatet...
*RDWC* for å være helt pissetrengt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hehe, det er nok ikke meg i profilbildet mitt, men du har helt rett angående å bruke øynene mer: Jeg reagerte vel på at den het aeros-iv-master.
Jeg ser at produktet beskrives som en DWC.
Vis hele sitatet...
Skal pirke ENDA mere, men det beskrives som RDWC hehe. Jeg sleit som faen første gangen med at det ble oversvømt pga tette rør mellom bøttene. Derfor tenkte jeg å prøve coco, men desverre uten hell.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
*RDWC* for å være helt pissetrengt.
Vis hele sitatet...
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Skal pirke ENDA mere, men det beskrives som RDWC hehe. Jeg sleit som faen første gangen med at det ble oversvømt pga tette rør mellom bøttene. Derfor tenkte jeg å prøve coco, men desverre uten hell.
Vis hele sitatet...
Men faen da gutta, eneste forskjellen på DWC og RWDC er at reservoirene er "eksterne" og derfor flere muligheter for feil pga rør og koblinger. Ellers er prinsippet helt det samme.

Edit: Dere har helt rett på flisespikkinga, er jo viktig at ting er rett ��
Sist endret av Dodecha; 25. april 2022 kl. 16:02.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Men faen da gutta, eneste forskjellen på DWC og RWDC er at reservoirene er "eksterne" og derfor flere muligheter for feil pga rør og koblinger. Ellers er prinsippet helt det samme.
Vis hele sitatet...
Prinsippet er det samme, bare navnebenevnelsen som ** være riktig

Du har helt rett, Dodecha! Dyp respekt, du har alltid servert forumet med relevant og meget interessant lesning, så her beklager jeg pirkingen og kaller en spade for en spade!
Men forresten, om mitt neste prosjekt blir 4 stk auto's, og jeg velger coco.. Hvor store potter trenger jeg da?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men forresten, om mitt neste prosjekt blir 4 stk auto's, og jeg velger coco.. Hvor store potter trenger jeg da?
Vis hele sitatet...
Min egen erfaring: Så store potter du har plass til!

Har ikke spesielt mye erfaring med coco, men brukte en gang potter som dette: https://www.gartnerbutikken.no/products/air-pot-20-l
Ok, prøvde med ca 30-35l potter sist, men følte det ble litt stort egentlig? Da planten var ferdig så jeg nesten ikke spor av røtter i potta.
Slike:
https://www.mikrogartneriet.no/products/dirtpot
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ok, prøvde med ca 30-35l potter sist, men følte det ble litt stort egentlig? Da planten var ferdig så jeg nesten ikke spor av røtter i potta.
Slike:
https://www.mikrogartneriet.no/products/dirtpot
Vis hele sitatet...
Hmm, det burde jo være omtrent kun røtter i potta etter høsting, mulig tøypotta er for tett ?

Auto'er liker vistnok ikke så godt ompotting, og utifra hva jeg finner på andre forum, er det "5 gallon buckets" som er tingen, innendørs. 5 gallons = 22.7 Liter.

https://www.growweedeasy.com/

Denne siden er også fin, finnes en del bilder av forskjellige plantedefekter og mangler som kanskje gjør det enklere å finne ut av problem om/vist det skulle oppstå noen!
Sist endret av Mr.Septik; 25. april 2022 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med kokos kan du ha imponerende små Potter mtp hva som vokser ut av de har jeg sett. Noe helt annet enn jord. Har ingen spesifikke anbefalinger på størrelse though
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hengt til tørk på tirsdagsnatga. 22-23 grader i teltet og 55%. Hva tenker eliten om det?
Ny autoflower på vei northern light auto btw.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hengt til tørk på tirsdagsnatga. 22-23 grader i teltet og 55%. Hva tenker eliten om det?
Ny autoflower på vei northern light auto btw.
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare på vegne av eliten, men de lærde strides vel om dette spørsmålet som med alt annet

Om jeg ikke husker helt feil skal temperatur ligge på ca. 20°C og RH imellom 45-50.

Trikset er jo ganske enkelt, tørke plantematerialet så sakte som mulig, så lenge som mulig, uten at mugg oppstår

Noen mener det bør tørkes i 15 dager, jeg selv mener du må nesten bare føle deg fram å kjenne på budsa.
Er de crispy etter 5 dager er det for høy temperatur og/eller for lav RH og tiltak burde igangsettes, uten, at buds'a begynner å danne mugg.

Jeg spør og graver som vanlig jeg!

Trimmer du planta før den henges til tørk ? Har selv erfart at om hele planten får henge opp ned(foruten de største bladene og blader uten "sugar"), får jeg en mye mer stabil tørkeprosess, så klipper jeg av gren for gren å trimmer til slutt

Hvordan er fremgangsmåten din på curing ? Jeg personlig har prøvd de fleste, utenom vanncuring. Synest de Boveda 2-way humidity control posene på 62% som selges hos gartnersjapper fungerer utmerket til curing. Da kan jeg fylle opp hvert glass ca. halvfullt før jeg putter nedi en sånn pose, får så å toppe opp glasset med buds. Perfekt resultat hver eneste gang!
Link:
https://www.gartnerbutikken.no/products/boveda-67g-62
Da slipper en også å åpne og lukke glassene i tide og utide, samtidig som en minimerer risikoen for at lukta plutselig er i hele huset..

Og så, 1000-kroners spørsmålet?! Hvilket medium gikk du for denne gang ?
Sist endret av Mr.Septik; 6. mai 2022 kl. 05:27. Grunn: *Tillegsinfo*
Blir nok dwc. Curing er jeg ikne helt dreven pp men har en boks som er beregna for drt. Cvault elns der en stor pakke med fuktregulerer ligger. Tenkte å burpe 15min 3 gang om dagen?

Bruker en sånn regulator som er kobla på luftfukter så den regulerer seg selv i teltet. Så at det lå på 60% i kanskje 12t men.
Sist endret av NokErNok; 6. mai 2022 kl. 05:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Blir nok dwc. Curing er jeg ikne helt dreven pp men har en boks som er beregna for drt. Cvault elns der en stor pakke med fuktregulerer ligger. Tenkte å burpe 15min 3 gang om dagen?

Bruker en sånn regulator som er kobla på luftfukter så den regulerer seg selv i teltet. Så at det lå på 60% i kanskje 12t men.
Vis hele sitatet...
CVault ja, tror faktisk de boksene bruker Boveda sine Humidity-Packs! I teorien skal du ikke behøve å burpe i det hele tatt om fuktregulatorposen er rett størrelse på i forhold til dimensjonen på beholderen og ikke er blitt hard, da må du investere i nye poser

Den jeg linket til holder til 4 liters beholder, men om du har f.eks en 12 liters beholder putter du bare oppi 3 stykker! Da e det bare ventetiden som gjenstår. Om det ene er bedre enn det andre skal jeg ikke uttale meg om, men skikkelig digg å slippe burpinga, da det ble vel mangen glass å holde styr på..

Noe sånt du har kanskje:
https://www.gartnerbutikken.no/produ...aringsboks-4-l

1kp siden du mest sannsynlig går for DWC! Når du mestrer den kunsten, tror jeg ikke det er noe som kommer i nærheten hva gjelder avkastning og kvalitet! Utenom utendørsdyrking da, men i norsk klima tror jeg det også skal godt gjøres

Og så tror jeg at ved 22-23°C og RH ca. 55%, er greit nok. Bare ha rikelig med sirkulasjon i lufta
Sist endret av Mr.Septik; 6. mai 2022 kl. 06:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja jeg har akkurat den og det er med rh packs, det er olass til den under lokket men skal den liggr nederst i kjelen ogsæ?
Har varmempumpe som hjelper
Sist endret av NokErNok; 6. mai 2022 kl. 06:37.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja jeg har akkurat den og det er med rh packs, det er olass til den under lokket men skal den liggr nederst i kjelen ogsæ?
Har varmempumpe som hjelper
Vis hele sitatet...
Neida, det funker nok supert sånn som det er tiltenkt med posen i holderen under lokket!

Mener jeg drev å snudde glassene opp ned hver/annenhver dag, sånn at det skulle være luftig og fint mellom buds'a

Vil også nevne at det er en grei mulighet for at jeg har OCD, så for meg blir det hele ett slags rituale, helt fra frø til joint, som må følges nesten slavisk

Ser iallefall ut for meg som at du har såpass kontroll på det du driver med, at kvalitet må være rimelig grei+!

PS: Lag en ny tråd for neste grow, kanskje det blir lettere å følge med på Om du lager en log her på freak da selvsagt!
Uansett, lykke til!
Keep on growing!
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Neida, det funker nok supert sånn som det er tiltenkt med posen i holderen under lokket!

Mener jeg drev å snudde glassene opp ned hver/annenhver dag, sånn at det skulle være luftig og fint mellom buds'a

Vil også nevne at det er en grei mulighet for at jeg har OCD, så for meg blir det hele ett slags rituale, helt fra frø til joint, som må følges nesten slavisk

Ser iallefall ut for meg som at du har såpass kontroll på det du driver med, at kvalitet må være rimelig grei+!

PS: Lag en ny tråd for neste grow, kanskje det blir lettere å følge med på Om du lager en log her på freak da selvsagt!
Uansett, lykke til!
Keep on growing!
Vis hele sitatet...
Akkurat denne batchen blir ikke top notch. Blanke trikomer hele veien å endel undervikla buds.

Trimmer etter tørking, vurker enklere.
Sist endret av NokErNok; 6. mai 2022 kl. 07:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Akkurat denne batchen blir ikke top notch. Blanke trikomer hele veien å endel undervikla buds.
Vis hele sitatet...
Da sier det meg at du iallefall har lært av en feil, og da har du store forutsetninger for å gjøre rett neste gang!

Men, la det ligge til curing så lenge som mulig, det er egentlig helt utrolig hva tid til modning har å si på sluttproduktet! Har blitt rasket over mer enn en gang, da det ble en "dårlig" batch, men da det ble funnet fram igjen etter x-antall måneder, fikk jeg meg en grei overraskelse

Ble liggende noen timer i sofaen å tenke over hva som egentlig hadde skjedd for å si det sånn

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Trimmer etter tørking, vurker enklere.
Vis hele sitatet...
Er helt enig! Å du får en naturlig lengre tørkeperiode
Sist endret av Mr.Septik; 6. mai 2022 kl. 07:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Da sier det meg at du iallefall har lært av en feil, og da har du store forutsetninger for å gjøre rett neste gang!

Men, la det ligge til curing så lenge som mulig, det er egentlig helt utrolig hva tid til modning har å si på sluttproduktet! Har blitt rasket over mer enn en gang, da det ble en "dårlig" batch, men da det ble funnet fram igjen etter x-antall måneder, fikk jeg meg en grei overraskelse

Ble liggende noen timer i sofaen å tenke over hva som egentlig hadde skjedd for å si det sånn



Er helt enig! Å du får en naturlig lengre tørkeperiode
Vis hele sitatet...
Eneste feilen som gjorde at det gikk galt her var at jeg hadde en periode på 1,5 uke der var enten sov eller var småfull så da ble det neglisjert.
Bare et OT, hvor lang tid kan det ta før et frø begynner spire?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Bare et OT, hvor lang tid kan det ta før et frø begynner spire?
Vis hele sitatet...
Sånn imellom 5-7 dager omtrentlig
Min auto gjorde det på litt over 1 dag. Etter 2 dager hadde den så lang hale at jeg måtte knekke den av får å få den nedi rockwoolen. Allerede poppa opp bladbar og spira frøet på tirsdag husker jeg ikke feil.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Min auto gjorde det på litt over 1 dag. Etter 2 dager hadde den så lang hale at jeg måtte knekke den av får å få den nedi rockwoolen. Allerede poppa opp bladbar og spira frøet på tirsdag husker jeg ikke feil.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som gir deg indikasjon på at her er det liv som vil vokse å bli stor!(Er lov å tro!)
Kan moderere svaret mitt til alt imellom 1 til 7 dager da

Blir det noen growlog på oss pilleknaskern ?
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Det er jo det som gir deg indikasjon på at her er det liv som vil vokse å bli stor!(Er lov å tro!)
Kan moderere svaret mitt til alt imellom 1 til 7 dager da

Blir det noen growlog på oss pilleknaskern ?
Vis hele sitatet...
Skal se hva det blir
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det ble rett over 100g ferdig tørket vare og masse smådritt som jeg får lage noe olje eller hasj av. Men på denne growen og forige så fikk jeg ikke den typisk weed lukta. Det lukta mere ugress/ingenting. Hva kan forårsake det? Tørket i ca 8-9 dager på 50-55% RH og ca 21-23 grader.
Over en 12t periode var rh nede på 37% ca og noen ganger oppe i 60%. Umulig å få det helt korrekt selv om jeg bruker hygrostat eller hva det heter.
Lukta kan komme tilbake sterkt etter curing. Har lest om problematikken før. Grattis med å ha kommet i mål ellers da. En fyr jeg kjenner putta en grein til kuring etter 5-6 dagers tørking istedenfor 10-14 og det ble 30 g mugg i søpla det.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Lukta kan komme tilbake sterkt etter curing. Har lest om problematikken før. Grattis med å ha kommet i mål ellers da. En fyr jeg kjenner putta en grein til kuring etter 5-6 dagers tørking istedenfor 10-14 og det ble 30 g mugg i søpla det.
Vis hele sitatet...
Hvordan curer du? Jeg har brukt å "burpe" ca 15min 4 ganger daglig første dagene deretter ca 1 gang daglig i et par uker og så bare nå og da. Bruker sånn boveda packs.
Groveda eller grove bags heter det. Slipper burping med det. Fungerer bra. foretrakk det over styring med norgesglass og lignende.