Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8055
Hei. For et år siden tok jeg en urinprøve hos legen som ble positiv (cannabis), men siden jeg var over 18 kunne de ikke ringe hjem til foreldrene mine, og de hadde ikke nummeret mitt, så det var først nå, ett år etter, når jeg tilfeldigvis ringte legen min ang. noe helt annet han fortalte meg dette. (Han fant ikke nummeret mitt og hadde ingen mulighet til å gi med beskjed). Han ba meg nå komme inn å ta en ny urinprøve for å bevise at jeg ikke driver på med det lenger. Så sier han at hvis denne også ble positiv så mister jeg sertvikatet. Jeg er over 18, kan han få meg til å gjøre det?
Har du nylig røyka?
Hvis du har det, si at det er helt greit, men akkurat nå er du borte på ferie hos noen venner i en annen kant av landet / utlandet eller whatever, og at du kan ta det når du kommer hjem om 10 dager.
Så sier du bare at du har det travelt et par dager etterpå med skole/jobb whatever, så har det fort gått et par uker.

Men pass på at du ikke treffer vedkommende, eller noen andre som jobber på legekontoret (hvis du bor i ei lita bygd er det ikke usannsynlig alltid) og ikke oppdater sosiale medier og lignende på et par uker
Du kan vel alltids si at du har vært i Nederland, USA etc. nylig og røyket der. Det er lovlig for norske statsborgere å røyke i utlandet såfremt det er lovlig i det landet.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Norsk lov gjelder alltid.
Vis hele sitatet...
Delvis korrekt, straffeloven paragraf 12 tar for seg hvilke deler av loven som gjelder i utlandet. https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...PITTEL_1-2#§12
Sist endret av tr80r; 11. desember 2015 kl. 17:19.
Bytt lege. Syns det høres ut som et rasshøl som på død og liv skal ta deg på noe sånt. Han høres jo mer ut som politi enn lege, når han plutselig skal kreve ny pisseprøve etter 1 år uten grunn.
Greit nok at det ikke er greit å kjøre rundt pissefjern, men det er for drøyt å miste lappen fordi du f.eks røyker i helgene (og tester positivt pga den lange sporingstiden til cannabis).
Jeg hadde ikke funnet meg i å ha en lege som blander seg opp i ting og gjør problemer av det, uten grunn.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Norsk lov gjelder alltid.
Vis hele sitatet...
Feil.
Det meste av straffeloven gjelder i utlandet, men ikke legemiddelloven som røyking av hasj går under. Kjøp av cannabis er derimot straffbart.
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2015 kl. 19:19.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Delvis korrekt, straffeloven paragraf 12 tar for seg hvilke deler av loven som gjelder i utlandet. https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...PITTEL_1-2#§12
Vis hele sitatet...
Du får nesten vise til riktig lov også, da:
https://lovdata.no/NL/lov/2005-05-20-28/§8
For å unngå noen videre diskusjon rundt dette lister jeg opp noen kilder:


http://www.ung.no/oss/rusmidler/49811.html

http://www.ung.no/oss/rusmidler/109425.html

I straffeloven reguleres ikke bruk av narkotika, det er regulert i legemiddelloven. Vi har ingen bestemmelse som sier at legemiddelloven får anvendelse på handlinger som er foretatt i utlandet.

Bruk av narkotika i Colorado vil derfor ikke kunne straffes i Norge.

Hilsen juristen, ung.no


Høyres stortingspolitiker fikk forøvrig saken om KJØP av cannabis i Amsterdam henlagt fordi det ikke er straffbart.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...nn/a/23459363/

Konklusjonen er derfor at hvis du bestemmer deg for å avlegge prøve skylder du på at du har røyket i utlandet, f.eks. Colorado i USA.
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2015 kl. 20:30.
Trådstarter
13 0
Må man ikke fremvise bevis på at man har vært utenlands da?
Om cannabisen er inntatt lovlig eller ikke er ravende likegyldig for legen. Inndragelse av førerkort i slike tilfeller er selvfølgelig ikke en straffereaksjon, men et skadereduksjonstiltak basert på en antakelse om at de som bruker cannabis jevnlig ikke er skikket til å operere motoriserte kjøretøy pga. nedsatt kognitiv funksjon. Med andre ord, det antas at man representerer en fare for seg selv og andre i trafikken. Om den manglende edrueligheten oppnås med loven på sin side eller ikke er irrelevant.

Som nevnt ovenfor burde det være en smal sak å utsette urinprøven til et tidspunkt hvor du med rimelig sikkerhet vil kunne anta at du er ren. Med mindre du allerede har avtalt en legekonsultasjon, selvfølgelig. Men selv ved positivt avlevert urinprøve i dette tilfelle vil jeg sette et stort spørsmålstegn ved hvorvidt legen kan hevde manglende edruelighet hos deg basert på to urinprøver levert med et års mellomrom. Vanligvis fattes slike vedtak i tilfeller hvor legen har informasjon om vedvarende og jevnlig bruk over tid.
Kan jeg spørre hvorfor du måtte ta en urinprøve i første omgang? Har politiet vært innblandet i saken?
Det er så utrolig stor forskjell på leger og psykologer i dette landet. Da jeg først oppsøkte lege grunnet depresjon og et økende misbruk av bl.a alkohol og cannabis, fikk jeg beskjed om å ta en urinprøve. Jeg hadde vært på et julebord et par dager før og brukte kokain den kvelden. Testen slo ut positivt på cannabis og kokain, men legen mente dette ikke var noe problem. Ble selvfølgelig anmodet om å slutte med illegale rusmidler, men fikk heller en henvisning til psykolog. Jeg har fortalt om utsvevende rusbruk, selvmordstanker, tanker om selvmord ved bruk av rusmidler osv. Jeg spurte om dette med førerkort, og svaret var at så lenge jeg ikke kjørte påvirket eller fortalte om dette, så var det ingen grunn til å ta fra meg noe som helst. Dette er i Oslo sentrum, grunerløkka.
Kan det være de er mer vant til det i "storbyene" ,og derfor har høyere terskel for slike sanksjoner?
Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Om cannabisen er inntatt lovlig eller ikke er ravende likegyldig for legen. Inndragelse av førerkort i slike tilfeller er selvfølgelig ikke en straffereaksjon, men et skadereduksjonstiltak basert på en antakelse om at de som bruker cannabis jevnlig ikke er skikket til å operere motoriserte kjøretøy pga. nedsatt kognitiv funksjon. Med andre ord, det antas at man representerer en fare for seg selv og andre i trafikken. Om den manglende edrueligheten oppnås med loven på sin side eller ikke er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Min mening er at det vil tale til din fordel i en eventuell rettssak at du ved ved et engangstilfelle kjøpte deg cannabis i f.eks. Nederland, nettopp fordi det var lovlig og du ville teste det ut, kontra om du kjøpte det ulovlig i Norge (og derfor større sjanse for at du bruker dette jevnlig).

Forøvrig fant jeg noe jeg tok screenshot av fra freak som er MEGET relevant:
http://bildr.no/view/VFlxOW9S
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2015 kl. 23:09.
Er nok ikke helt uhørt at du skal miste lappen pga positiv prøve. Justisen er ganske hard når det gjelder kjøring og edruelighet. Nå har du også unnlatt å fortelle hele historien bak denne THC prøven, så vanskelig for oss. Alle kommunale/private bedrifter innenfor helse og omsorg har en meldeplikt. Føler din terapeut/fastlege/psykolog at du ikke er skikket til å ha sertifikat, har vedkommende plikt å melde dette videre.

Men når det gjelder diskusjonen forøvrig, syntes jeg at det er helt urimelig at en joint automatisk skal føre til førekortbeslag.
Sist endret av $pliffeN; 11. desember 2015 kl. 23:34.
advokat John Christian Elden har skrevet ett innlegg om det her


http://johnchristianelden.blogg.no/1...rrumperer.html
Sist endret av mektignatur; 11. desember 2015 kl. 23:44. Grunn: tilleggsinfo
Sitat av mektignatur Vis innlegg
advokat John Christian Elden har skrevet ett innlegg om det her


http://johnchristianelden.blogg.no/1...rrumperer.html
Vis hele sitatet...
Denne saken har allerede flere ganger blitt promotert av bl.a. Normal ;https://normal.no/sider/gruppesoksmaal/

Noe man må huske på er at hver enkel sak har sin egen saklige vurdering. Tingretten i Vardø kan fin frifinne deg, mens lagmannsretten tiltaler deg and so on.

Hittil er du dømmende.
Venter på mer info fra deg.
Trådstarter
13 0
Det begynte julen 2013, da foreldrene mine fant ut av alt sammen. Jeg var 17. De ba meg ta prøver hver andre uke hos legen. Begynte på prøvene i januar, og tok de annenhver uke. Politiet var aldri innblandet. Fikk en positiv prøve i april 2014. Skjedde ikke noe speiselt, husker jeg ringte opp til Statens Vegvesen for å høre om det var lagt inn i en sperre på mitt fødselsnr. Det var det ikke. Fortsatte som vanlig med prøvene, annenhver uke, noen ganger hver eneste uke. Fylte 18 år og fikk sertfikatet. Avtalte med foreldrene mine at jeg nå skulle slutte med testene siden jeg var myndig. Men i og med at legen ringte å sa at jeg hadde en positiv test fra november 2014 så må jeg ha gått med på noe greier de har "lokket" meg med hjemme. Egentlig så husker jeg ikke å ha tatt denne testen i det hele tatt, var fast bestemt på å aldri ta flere etter 18års dagen.
Sitat av deew13 Vis innlegg
Det begynte julen 2013, da foreldrene mine fant ut av alt sammen. Jeg var 17. De ba meg ta prøver hver andre uke hos legen. Begynte på prøvene i januar, og tok de annenhver uke. Politiet var aldri innblandet. Fikk en positiv prøve i april 2014. Skjedde ikke noe speiselt, husker jeg ringte opp til Statens Vegvesen for å høre om det var lagt inn i en sperre på mitt fødselsnr. Det var det ikke. Fortsatte som vanlig med prøvene, annenhver uke, noen ganger hver eneste uke. Fylte 18 år og fikk sertfikatet. Avtalte med foreldrene mine at jeg nå skulle slutte med testene siden jeg var myndig. Men i og med at legen ringte å sa at jeg hadde en positiv test fra november 2014 så må jeg ha gått med på noe greier de har "lokket" meg med hjemme. Egentlig så husker jeg ikke å ha tatt denne testen i det hele tatt, var fast bestemt på å aldri ta flere etter 18års dagen.
Vis hele sitatet...
Skrev du ikke under en slags kontrakt?

Stusser veldig på at han ringer 1 år senere og forlanger en ny test. Det med at han tok lappen før legen forlangte testen, har det noe å si?

Er det lab test du tar?

Hvor lenge siden er det du har røyka nå?
Sist endret av king123; 12. desember 2015 kl. 12:40.
Trådstarter
13 0
Skrev ikke under på noen kontrakt nei.

Det var helt tilfeldig at jeg ringte inn til legen for å fornye p-pille resepten min. Så lå det inne en mld på navnet mitt hvor det stod at telefonnummeret mitt ikke var å få tak i da dette alltid har gått via foreldrene mine. Så han kunne ikke ringe hjem til meg når den ble positiv i november 2014, og hadde ikke tlf.nr. mitt. Derfor fikk jeg tilfeldigvis vite det nå ett år senere da jeg selv ringte inn.

Ja, det er lab test. Får svar etter en uke.

5. des. Gjør det i helgene, ikke utenom.

Testen er to dager før julaften.
Sist endret av deew13; 12. desember 2015 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av deew13 Vis innlegg
Skrev ikke under på noen kontrakt nei.

Det var helt tilfeldig at jeg ringte inn til legen for å fornye p-pille resepten min. Så lå det inne en mld på navnet mitt hvor det stod at telefonnummeret mitt ikke var å få tak i da dette alltid har gått via foreldrene mine. Så han kunne ikke ringe hjem til meg når den ble positiv i november 2014, og hadde ikke tlf.nr. mitt. Derfor fikk jeg tilfeldigvis vite det nå ett år senere da jeg selv ringte inn.

Ja, det er lab test. Får svar etter en uke.

5. des. Gjør det i helgene, ikke utenom.

Testen er to dager før julaften.
Vis hele sitatet...
Så fastlegen din har ikke hjemme adressen din?
Aldri opplevd noe lignende, hadde byttet lege om jeg var deg.
Trådstarter
13 0
Flyttet nettopp til Oslo i august. Men ja, skal bytte lege på nyåret, tungvint å ha en lege i en annen by nå som jeg har flyttet.
Edit: piss før du drar-->møt opp-lat som du prøver og pisse-->bli frustrert-->spør om hun kan skru på krana så det blir lettere-->"prøv" igjen-->si du må ut og vente litt lenger (gir deg nok en del væske (evt be om dette)-->prøv igjen-->gjenta prosedyren men bli mer og mer frustrert.

Kjøper deg litt tid så du kan bli clean til neste prøve.
Trådstarter
13 0
Jo, men han ville ikke sende det hjem til meg pga. foreldrene mine er helt gale på det. Jeg har i tillegg flyttet til Oslo nå i august så.. Skal bytte lege på nyåret.
Hele denne tråden forvirrer meg. Det du sier om en lege vil at du skal ta prøver du ikke har lyst til er følgende:

"Nei."
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Du kan vel alltids si at du har vært i Nederland, USA etc. nylig og røyket der. Det er lovlig for norske statsborgere å røyke i utlandet såfremt det er lovlig i det landet.
Vis hele sitatet...
Der tar du meget feil, cannabis er ikke lovlig i norge, og hvis du blir tatt med det i systemet ditt så blir du dømt, har selv prøvd meg på denne teorien, men feilet! Så lite vits å prøve på i mine øyne!
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Du kan vel alltids si at du har vært i Nederland, USA etc. nylig og røyket der. Det er lovlig for norske statsborgere å røyke i utlandet såfremt det er lovlig i det landet.
Vis hele sitatet...
Til legen kan du si det, får du et vedtak om bortfall av førerrett må du i så fall sannsynliggjøre at du var i utlandet i den perioden.

Men, som andre også har påpekt, at du inntok stoffet lovlig er egentlig ikke relevant. Du kan miste føreretten også om du går på medisiner utskrevet av legen, de er inntatt lovlig, men du fyller ikke lenger kravene til førerkort.
Sitat av doseren Vis innlegg
Til legen kan du si det, får du et vedtak om bortfall av førerrett må du i så fall sannsynliggjøre at du var i utlandet i den perioden.
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvor desperat man er på å beholde førerkortet kan man bestille seg en rask helgetur til utlandet. Hadde jeg vært i den posisjonen hadde jeg gjerne gått ut med 5-8000,- for å kunne beholde førerretten hvis det er snakk om å miste den i lang tid.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Avhengig av hvor desperat man er på å beholde førerkortet kan man bestille seg en rask helgetur til utlandet. Hadde jeg vært i den posisjonen hadde jeg gjerne gått ut med 5-8000,- for å kunne beholde førerretten hvis det er snakk om å miste den i lang tid.
Vis hele sitatet...
Enig, jeg hadde og nevnt for lege at om det er ønskelig så kan du stille til urinprøver så ofte som han ønsker bare for å bevise at dette var ei blemme du gikk på i utlandet, ikke noe du driver med her hjemme.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ring å avlys timen seint dagen før, eller om morran. DU må hjelpe ei veninne som ska ta en abort på sykehus eller no. Finn på en "seriøs" unnskyldning. å si du må ta den i romjula hvis dem har ledig time, hvis ikke. voilla over nyttår. Kan ikke tvinge deg til å ta time, hvis du ikke har avtalt "kontroller" eller noe. sykeste eg har hørt.