Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1961
Flashback er noe man gjerne får oppleve og gjerne setter seg inn i når psykedelia utforskes. Det som ofte ikke kommer frem er at de også kan være godartede (ved PTSD er det muligens bare ondartede flashbacks eller ?)

Når man leser/hører på det mange vil kalle skremselspropaganda (berettiget eller ei) om rus og psykedelia er dette med mulighet for flashback når du kjører ikke uvanlig å bli gjort oppmerksom på. Og det er jo faktisk ikke noe som bør undervurderes, eller ?

På den annen side er veldig mye annet farlig i trafikken, tenk f.eks. på særs irriterende øyne i en sving ol. Man kan jo ikke helgardere seg mot noe, og man kan generalisere med at livet er farlig.

Har noen erfaringer med det her ?
Flashene er slik jeg har forstått det fra ett sekund til minutter, og kan forekomme i noen måneder etter trippen, noen ganger i opp til to år etterpå ?

Hvordan er muligheten for flashback om du tar en jomfrutripp og ved mersmak kanskje noen til med ca et halvt ås mellomrom ?

Om det fokuseres mye på nettopp flashbacks, og særlig i trafikken, kan det jo være litt rart at man nå forsiktig har startet kliniske forsøk med LSD og psilocybin på mennesker igjen. Mener å ha lest at psilocybin kom på narkolista grunnet fare for flashbacks i trafikk, mao. helhetsvurdering av noe som vokser fritt.
Selv har jeg aldri opplevd noe flashback. Etter det jeg har hørt er det ikke egentlig snakk om å plutselig bli helt blåst, heller bare å oppleve et lite tankemønster eller følelse som er typisk under tripper mens man er edru, altså ikke noe som er særlig farlig selv om man er bak rattet.
Sist endret av Grix; 15. februar 2015 kl. 11:40.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Et flashback er en tilstand som trigges av et inntrykk på en eller flere av sansene som bringer deg tilbake til en opplevelse du hadde som satte serdeles heftig inntrykk på deg.

Jeg tror du legger mer i dette enn det er, som Grix sier, så er det ikke slik at man blir pluselig helt trippy, i et lite øyeblikk bringes man tilbake til en tilstand som satte stort inntrykk på enselv. Det varer ofte ikke mer enn et brøkdels sekund. Av alle de jeg kjenner med psykedelisk erfaring har ingen rapportert et flashback som har satt de eller andre i fare.

For å si det slik, så er det andre hendelser i livet mitt som har gitt meg kraftigere flashbacks enn psydekeliske tripper.

Psilocybin kom ikke på narkotikalisten pga fare for flashbacks i trafikken, det kom på listen pga Harry J. Anslingers krig mot narkotika og FN's narkotikanonvensjon fra 1971 om psykotrope stoffer.
Det finnes ikke belegg for mer flashbacks blant brukere av psykedelika enn ellers i befolkningen.
Angst / stress blir tillagt årsaken til flashbacks

http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0063972
Hvorfor er det ingen som nevner HPPD i denne sammenhengen?
Flashback fra LSD kan komme 40 år senere.(60 år gammelt ektepar kjørte inn i traileren på rett strekning) Hjerteinfarkt og annet forekommer også. Ikke glem at noen sekunder uoppmerksomhet også dreper. Enkelte sovner ved rattet - Da er det gjerne Game Over.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Flashback fra LSD kan komme 40 år senere.(60 år gammelt ektepar kjørte inn i traileren på rett strekning) Hjerteinfarkt og annet forekommer også. Ikke glem at noen sekunder uoppmerksomhet også dreper. Enkelte sovner ved rattet - Da er det gjerne Game Over.
Vis hele sitatet...
Kilder?
Tror du bare prater svada..
Sist endret av EyesWideShut; 16. februar 2015 kl. 09:25.
Jeg har kun fått flashbacks på badet. Da har kroppen og ansiktet forandret form, farge og "hudtekstur" på ulike måter. Det varer kanskje 1 minutt. Pupillene har blitt enorme under disse anfallene. Har ikke tenkt på at det kan skje i trafikken, men ville jo stoppet opp dersom jeg følte meg underlig..
Om folk gidder å sjekke kilder så finner du ut at en av de mest gjennomførte populasjonstudiene gjennomført tilbakeviser både HPPD og flashback som resultat av psykedelika

In this study, lifetime use of psychedelics and past year use of LSD was not associated with past year symptoms of visual phenomena (“seeing something others could not”), panic attacks, psychosis, or overall serious psychological distress. Thus, our findings does not support either the idea of “flashbacks” described in extreme cases as recurrent psychotic episodes, hallucinations, or panic attacks, or the more recent “hallucinogen persisting perceptual disorder” (HPPD) described as persistent visual phenomena with accompanying anxiety and distress. All of the purported symptoms of HPPD are also present in people who have never used psychedelics [42], [43]. Occasional visual phenomena are common in the general population [44], [45], especially among people with anxiety disorders [46]. Recent randomized controlled trials with psilocybin do not report any cases of “flashbacks” or persistent visual phenomena [8], [9], [20]. Interviews with over 500 regular participants in Native American peyote ceremonies did not identify anyone with “flashbacks” or persistent visual symptoms [37]. Interviews with 120 adults in the US complaining of persistent visual symptoms found that only 5% had ever used LSD (in comparison, over 10% of the general US adult population has used LSD [4]) and there did not seem to be any relationship between drug use and visual symptoms [47]. Only two small studies have reported higher rates of visual symptoms in LSD users compared to non-users [42], [43]. Both studies had serious methodological problems: participants in both studies were psychiatric inpatients who knew that the purpose of the studies was to document harms from LSD; the LSD group and the control groups were not matched on other drug use or psychiatric diagnosis; and in the first study several of the people included in the LSD group were later found to have epilepsy, panic, anxiety, affective disorder, or temporoparietal abnormalities that may be related to visual symptoms [48]. In case reports of “flashbacks” or HPPD, symptom onset is often weeks, even years, after last psychedelic use, and a causal relationship between persistent perceptual symptoms and use of psychedelics remains unproven. Overall, the validity of the HPPD diagnosis remains scant. HPPD appears to fit within the somatic symptom disorders [49]. In an illustrative case example, a young man was diagnosed with HPPD by the originator of the diagnosis; symptoms began in conjunction with major life changes and several weeks after taking LSD; on initial consultation with physicians, he was told that his vision was fine and somatization disorder was implied; he improved after psychotherapy for his depression and worries, and reassurance that his visual experiences were ordinary perceptual phenomena that most people ignore [50].

http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0063972
Sist endret av mektignatur; 16. februar 2015 kl. 23:52.