Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 8286
Jeg har studert 'hemmelig lære' og vil presentere en filosofi som jeg tror mange med erfaringer med enteogener og psykedelia kan relatere seg med. Først litt forklaring på enkelte ting.

De syv Hermetiske prinsipper stammer opprinnelig fra den forhistoriske Egyptiske guden Thoth, som igjen er Hermes i gresk kultur. Han er Visdommen og Lærdommens gud, og blant annet oppfinner av hieroglyfene(gresk for 'hellige tegn', akkurat som runene). Han er i Egypt noen ganger personifisert som en bavian (tenk på dette neste gang du observerer apen Rafiki i løvenes konge).

Gresk mytologi er hovedsaklig tatt fra Egypt, eller Khem som de kalte det selv, også kalt det svarte landet. Fra ordet du får Alchemy, Chemistry osv. Guttenavnet Kenneth sies også å ha sin opprinnelse i Khem.

De syv prinsippene til Hermes Trismegistus (engelsk pga kopi-lim inn) om noen har problemer med engelsk kan jeg oversette når jeg har bedre tid.

1. Mentalism -- "Everything is mental; the Universe is a mental creation of the All."

2. Correspondence -- "As above so below; as below so above; as within so without; as without so within."

3. Vibration -- "Nothing rests; everything moves; everything vibrates."

4. Polarity -- "Everything is dual; everything has poles; everything has its pair of opposites; opposites are identical in nature, but different in degree; extremes meet; all truths are but half truths."

5. Rhythm -- "Everything flows out and in; everything has its tides; all things rise and fall; the pendulum-swing manifests in everything; the measure of the swing to the right is the measure of the swing to the left; rhythm compensates."

6. Cause and Effect -- "Every Cause has its Effect; every Effect has its Cause; everything happens according to the law; chance is but the name for a law not recognized; there are many planes of causation, but nothing escapes the law."

7. Gender -- "Gender is in everything; everything has its Masculine and Feminine Principles; Gender manifests on all planes."

En god bok på denne filosofien er Kybalion av anonyme 'de tre initierte'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kybalion
http://www.scribd.com/doc/5566835/The-Kybalion

Det er ingen hemmelighet at de tidligste troer hadde sine røtter i shamanisme.
Når man leser mytologi er det viktig å huske at gudene er menneskelige og dyriske representasjoner av naturlige ting. Her kommer også filosofien 'as above, so below' inn, de trodde på et fraktalt univers.

Mønstre oppstår og man kan se 'the logos', ideen er at det er en opprinnelig 'model' for universet som blir uttrykkt hele veien ned til menneskene, men bare på en annen skala og oppbygging. Ut i fra denne filosofien kan man si at alle har gud i seg, og all natur er besjelet. Bygninger og monumenter ble bygd ut i fra hvordan stjernene på nattehimmelen var plassert osv, enkelt og greit kopierte man det guddommelige for å skape harmoni. Bygninger blir nok fortsatt lagt etter disse reglene. Man kan lese om Washington i boken 'The secret architecture of our nation's capital' av David Ovason.

Man kan med dette forstå hvorfor man hadde flere guder, det var ikke så simpelt at de ikke klarte å bestemme seg for hvilken gud de ville tilbe. Etter min mening er det en mye bedre filosofi enn det som Akhenaton senere kom å innførte (monoteisme), og som er roten til de populære religionene i dag
Det er utvilsomt en interessant filosofi du presenterer, med utgangspunkt i naturvitenskapelige observasjoner akkurat slik en teologisk filosofi bør være etter min mening.

På mange måter minner det om hinduistiske mytologier, hvor vi finner tusenvis, om ikke millioner av guder som alle representerer forskjellige krefter i naturen, eller Gud om man vil.


Det hadde imidlertid vært fint hvis du kunne utdypet litt mer om hvordan akkurat dette er relevant for rusmiddelforumet, slik at vi holder oss til topic på et eller annet vis
Jeg fikk litt matrix følelse av dette. Spesielt nr 6, det er noelunde det samme som Merovingian sier til Neo...
wack's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt
Det hadde imidlertid vært fint hvis du kunne utdypet litt mer om hvordan akkurat dette er relevant for rusmiddelforumet, slik at vi holder oss til topic på et eller annet vis
Vis hele sitatet...
Beklager at det ikke ble klargjort hva intensjonen er.
Jeg presenterer dette hovedsaklig pga dette er en filosofi jeg nærmest uavhengig av forståelse for egyptisk mytologi har dannet meg selv. Tanken er da altså å se om det noen andre (med erfaringer med psykedelia).

Jeg har lyst å se om det er flere som har kommet til samme konklusjoner som meg når de har vært på tur. Uavhengig av kunnskaper om mytologi.

Etter min første opplevelse med meksikansk sopp, har det ført meg til å studere hva man trodde på før, når slike ting fremdeles var akseptabelt og en stor del av kultur.
Jeg vil si at Hermes' lære er sann, ikke pga jeg har blitt fortalt det siden jeg var ung, men pga jeg har fått det konfirmert etter egne erfaringer.

Håper det forklarte.

Sitat av tafsern
Jeg fikk litt matrix følelse av dette. Spesielt nr 6, det er noelunde det samme som Merovingian sier til Neo...
Vis hele sitatet...
Matrix er en stor metafor i seg selv, og en student av mytologi vil se mange korrelasjoner i denne filmen og mytologi. Neo i seg selv er den ene, helten, han som redder menneskeheten, dør og står opp igjen, som vi hører i myten om Jesus blant annet.

Filmer tar i bruk arketyper(Carl Jung) som dette veldig ofte, og filmene som tar ibruk slik symbolisme mest er somregel de som oftest blir promotert mest i Hollywood.
Sist endret av wack; 6. oktober 2008 kl. 12:01.
wack: Jepp.

Jeg har også kommet frem til stort sett de samme konklusjonenen gjennom mine reiser og opplevelser.

Egentlig er mesteparten av disse punktene helt åpenbare sannheter som man ser i naturen hele tiden, men det vestlige samfunnets kollektive mentalitet ser ikke ut til å være spesielt interessert i slike observasjoner annet enn til teknologiske framskritt.

Selv har jeg funnet igjen mine egne tanker mye i østlig filosofi og teologi, da spesielt i buddhisme og hinduisme, for ikke å snakke om søramerikansk sjamanisme.

Har du lest noe i I Ching forresten? The chinese book of changes.


Fin tråd =)
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2008 kl. 12:19.
wack's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt
Selv har jeg funnet igjen mine egne tanker mye i østlig filosofi og teologi, da spesielt i buddhisme og hinduisme, for ikke å snakke om søramerikansk sjamanisme.

Har du lest noe i I Ching forresten? The chinese book of changes.
Vis hele sitatet...
Liker østlig filosofi godt selv.

Har satt meg litt inn i Taoisme, og kjenner igjen den samme læren gå igjen i ulike kulturer. Tao's symbol på dualitet, Yin & Yang uttrykker nummer 2 og 7 på Hermes' prinsipper. S'en i symbolet symboliserer den åpenbare spiral-naturen(spirit) i universet. Samtidig har begge polene en del av den motsatte i seg. Vi har alle den venstre og høyre hjernehalvdel. Den venstre er analytisk,logisk, matematisk, verbal ++ (maskulin), den høyre er kreativ, abstrakt, intuitiv, holistisk. Samtidig har alle menn en feminin side, og vise versa.

Har ikke sett så alt for dypt på I Ching, men den minner meg veldig mye om vestens Tarot. Ser ut som jeg får se litt bedre på det.

Har du forresten hørt om Terence Mckenna's teori om I Ching og tid ?
Hvis dere er interessert i mystikk og østlig filosofi , eller mystikk og filosofi generelt, burde dere ta en titt på en gammel bok som heter mystikk og mystikere av åge markus.

Her tar han for seg ulike mystikere fra flere religioner blant annet daoisme, kristendom, Islam, Jødedom, Hinduisme.( tror faktisk han tar for seg Hermes trismegitus også)

Det morsomme er at beskrivelsene og synet på virkeligheten til samtlige av mystikerne er så og si det samme og kan minne veldig om innsikter man får på en psykedelisk tur=)

Både dao te ching og I ching står hjemme i hylla her, har ikke dykket så dypt i I ching enda, men har hørt at den faktisk funker ganske bra til å spå med , men det er jeg seff skeptisk til(gjenstår å prøve selv).
Sitat av tafsern
Jeg fikk litt matrix følelse av dette. Spesielt nr 6, det er noelunde det samme som Merovingian sier til Neo...
Vis hele sitatet...
Vel, Matrix-filmene er fulle av filosofi, noe som også er hele poenget. Det er vanskelig å lese noe kjent filosofi uten å finne spor av det i Matrix-filmene. Det er en egen dokumentar om dette.
[quote=mentalmelt]På mange måter minner det om hinduistiske mytologier, hvor vi finner tusenvis, om ikke millioner av guder som alle representerer forskjellige krefter i naturen, eller Gud om man vil.[quote]

Kan også minne om den japanske religionen shinto s kamier(naturguder/ånder) som det er utallige av.
Sist endret av Shinobi; 6. oktober 2008 kl. 13:45.
Sitat av bobbo
Vel, Matrix-filmene er fulle av filosofi, noe som også er hele poenget. Det er vanskelig å lese noe kjent filosofi uten å finne spor av det i Matrix-filmene. Det er en egen dokumentar om dette.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.
Det er jo ikke hverdagskost det med filmer som har noe mer i seg enn det man ser. Jeg har iallefall aldri vært så interessert eller godt så mye inn i stoff rundt om osv som med denne filmen
wack's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shinobi
Hvis dere er interessert i mystikk og østlig filosofi , eller mystikk og filosofi generelt, burde dere ta en titt på en gammel bok som heter mystikk og mystikere av åge markus.
Vis hele sitatet...
Fant ikke noe informasjon om boka på nettet, men vet hva du snakker om.
Har funnet mange korrelasjoner selv.

Tafsern, du ville blitt overasket om du visste hvor mange filmer som tar i bruk mytologiske fortellinger.
det viser seg også at de som bli mest populære/mest sett. Det er nok noe ubevisst.
Ringenes herre er et pefekt eksempel på en mytologisk fortelling. Selv om det er ingen spekulasjon siden tolkien studerte mytologi og brukte dette i verket sitt.
Sist endret av wack; 6. oktober 2008 kl. 15:21.
Sitat av wack
Fant ikke noe informasjon om boka på nettet, men vet hva du snakker om.
Har funnet mange korrelasjoner selv.

Tafsern, du ville blitt overasket om du visste hvor mange filmer som tar i bruk mytologiske fortellinger.
det viser seg også at de som bli mest populære/mest sett. Det er nok noe ubevisst.
Ringenes herre er et pefekt eksempel på en mytologisk fortelling. Selv om det er ingen spekulasjon siden tolkien studerte mytologi og brukte dette i verket sitt.
Vis hele sitatet...
Boka er ganske gammel, er nok ikke til salgs lenger , men finnes sikkert på div biblioteker=)


Det er masse filmer, bøker og dataspill som bruker ting fra div mytologier!

Star Wars fks=)
Interessant tråd. Min personlige livsanskuelse har funnet røtter i buddhisme, hinduisme, taoisme og sjamanisme. Det er mange likheter mellom disse trossretningene, og for en erfaren psykonaut ser de kun ut til å være ulike utslag av en felles arv, et urfundament.

Ulikhetene kan i stor grad skyldes kulturelle tradisjoner, vil jeg tro, hvilket må bety at selv om trosmanifestasjonene er ulike, er utgangspunktet det samme. Utgangspunktet vil være interaksjon med høyere krefter; en evig strøm, som kan gi evig forskjellige manifestasjoner.

Ingen kan ut i fra et slikt resonnement hevde at en av de følgende manifestasjoner eksisterer mer, eller mindre, enn noe annet: spøkelser, nisser, alver, naturånder, kraftdyr, demoner, de ulike gudmanifestasjonene innen enhver trossretning, fantasivenner, utenomjordiske entiteter o.l

Alt som stammer fra det indre ser ut til å ser ut til å ha en like stor virkelighetsaffekt hos mennesker, til tross for at utgangspunktene varierer. Det føles absurd å avskrive et medium, og samtidig tro på en sjaman som sier han kommuniserer med bevisste planter. Det eneste rette er å inkludere alle muligheter som sannsynlige og sanne.

Hva mener dere?
Sitat av Botansja Manikk
Ingen kan ut i fra et slikt resonnement hevde at en av de følgende manifestasjoner eksisterer mer, eller mindre, enn noe annet: spøkelser, nisser, alver, naturånder, kraftdyr, demoner, de ulike gudmanifestasjonene innen enhver trossretning, fantasivenner, utenomjordiske entiteter o.l

Alt som stammer fra det indre ser ut til å ser ut til å ha en like stor virkelighetsaffekt hos mennesker, til tross for at utgangspunktene varierer. Det føles absurd å avskrive et medium, og samtidig tro på en sjaman som sier han kommuniserer med bevisste planter. Det eneste rette er å inkludere alle muligheter som sannsynlige og sanne.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Tror ihvertfall det er viktig/riktig å være åpen for at noe kan være "sant"/mulig når det gjelder ting man personlig ikke vet noe om.
Sist endret av Shinobi; 6. oktober 2008 kl. 15:47.
Sitat av wack
Fant ikke noe informasjon om boka på nettet, men vet hva du snakker om.
Har funnet mange korrelasjoner selv.

Tafsern, du ville blitt overasket om du visste hvor mange filmer som tar i bruk mytologiske fortellinger.
det viser seg også at de som bli mest populære/mest sett. Det er nok noe ubevisst.
Ringenes herre er et pefekt eksempel på en mytologisk fortelling. Selv om det er ingen spekulasjon siden tolkien studerte mytologi og brukte dette i verket sitt.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett, men jeg er en av de som egentlig er totalt uinteressert i religion osv. Matrix er vel faktisk den eneste filmen jeg har godt grundig til verks rundt historien i ettertid... Har nå ikke bare lest om den, men har klart å se den 36 hele ganger og tattovert Neo og Smith på armen sammens med kodene...
Sitat av wack
Har du forresten hørt om Terence Mckenna's teori om I Ching og tid ?
Vis hele sitatet...
Ja, McKenna har jeg hatt mye glede av opp gjennom årene =) Har vel satt meg inn i det meste av teoriene hans vil jeg tro.

Vil benytte sjansen til å anbefale en annen interessant karakter som heter Alan Watts. Han var kjent som vestens fremste ekspert på zen buddhisme, og er svært flink til å artikulere sine tolkninger av dette slik av det blir lett å forstå for oss her i vesten. Finner mye interessant om han på google video og lign.
Corpus Hermetica ble sannsynligvis skrevet 200-300 e.kr, og er en synkretistisk tekstsamling med trekk fra gnostisisme, nyplatonisme og romersk-egyptisk religion. Det er derfor liten grunn til å tro at denne teksten sier noe som helst om hva en trodde i det gamle Egypt, og de syv prinsippene bør dermed heller leses i samband med ett studie i gnostisk/nyplatonsk tenking.

Edit: Kan anbefale boken Modernitetens okkulte inspirasjon - Giordano Bruno og arven etter Hermes Trismegistos av Frances A. Yates om du er interesser i denne tekstsamlingen, tenkemåten bak den og den svært interessante virkningshistorien til verket. Check it!
Sist endret av snegler; 6. oktober 2008 kl. 17:40.
wack's Avatar
Trådstarter
Emerald Tablet of Thoth

Sitat av mentalmelt
Vil benytte sjansen til å anbefale en annen interessant karakter som heter Alan Watts. Han var kjent som vestens fremste ekspert på zen buddhisme, og er svært flink til å artikulere sine tolkninger av dette slik av det blir lett å forstå for oss her i vesten. Finner mye interessant om han på google video og lign.
Vis hele sitatet...
Alan Watts var genial, for de som ikke har hørt ham før, her er et par geniale klipp laget av southpark gutta med alan watts.
Sist endret av wack; 6. oktober 2008 kl. 18:19.
Har alan watts Om sound of hindusim cd en selv, helt genialt, må høres, den ligger på youtube=) http://www.youtube.com/watch?v=es_inFeGnwk

En annen interessant karakter for de som interesserer seg for mystikk,buddhisme, tibet og lignende er Alexandra David-Neel

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexandra_David-N%C3%A9el

http://www.alexandra-david-neel.org/index_anim.htm

Dama reiste 14år rundt i tibet, ble lama osv
Hun er også veldig flink til å formidle østlig tankegang på en forståelig måte for oss vestlige hjerner=)

Desverre er de fleste bøkene på fransk , noen på engelsk og en på norsk(hemmelighetsfulle tibet)
Sist endret av Shinobi; 6. oktober 2008 kl. 18:35.
Ved å være klar over sin egen natur og hvordan den fungerer, skjønne de prinsippene som går igjen i hele virkeligheten, kan man lettere føle/vite hvordan man "best" skal handle i alle slags forskjellige situasjoner for eksempel=)
For min del så blir livet rett og slett mer spennende og interessant når jeg hele tiden oppdager mønstere og sammenhenger i både meg selv og naturen rundt meg. Det handler ikke nødvendigvis om å nå et mål eller å få brukt det til noe konkret, men ofte om selve oppdagelsen og opplevelsen i seg selv.

Dette fører jo igjen til en del praktiske endringer i måten man lever livet sitt på, som for eksempel hvilke verdier man har, altså hva man anser som viktig, i hvilken grad man engasjerer seg i omverdenen, hva slags type mennesker man velger å omgås osv.

Livet kan være omtrent hva man ønsker seg, det handler bare om hva du fokuserer bevisssheten din på. Og jo mer man tillater seg å undre og utforske perspektiver og alternative måter å oppfatte virkelighet på, jo rikere liv vil man få, både i forhold til deg selv og i forhold til naturen og alt som er rundt deg.


Det er ihvertfal noen av mine tanker om saken, sier ikke at det er slik for alle =)
Sist endret av mentalmelt; 20. januar 2009 kl. 03:31. Grunn: alvorlig skrivefeil
Sitat av Stormen
Hei gutta,

interessant tråd :-)

Jeg mener ikke dette negativt på noen som helst måte, men jeg har ikke tatt så mye psykadelika, så jeg lurer: Hva får dere egentlig ut av denne informasjonen/viten?

Slik jeg ser det, så er livet en linær tråd mellom fødsel, reproduksjon og død - og i så måte, så er ikke denne informasjonen så "viktig" for meg; den gjør ingenting for meg.

Blir dere mer lykkelige av å vite av at naturen gjentar seg i alle organismer - eller at alt vibrerer?

Bare presiserer dette igjen: Jeg er absolutt ikke negativ her, og jeg er veldig åpen for slike ting selv - men når jeg leser denne tråden, så tenker jeg: "Ok, og hva så? Alt vibrerer - ok, hva kan man bruke den kunnskapen til?"
Vis hele sitatet...
Er ganske fantastiske opplevelser man har på psykedelia. Skjønner godt at utenforstående ikke synes det er noe matnyttig i å diskutere dette, for det blir ca like givende som å diskutere jenter og seksualitet for en som er født uten baller. Man må oppleve greiene først og fremst, så kan man prate, for skal love deg ting blir interessante

F.eks. McKenna og Eckhart Tolle makes mye mer sense (på godt norsk) etter å ha opplevd litt av det de snakker om. Om livet er lineært eller ikke så er uansett opplevelser noe av det som gjør det interessant.
Sist endret av H2O; 6. oktober 2008 kl. 19:40.
Slike opplevelser og informasjon er ikke noe som kommer til å redde livet ditt noen gang, men det er noe som kan være interessant og høyt verdsatt av enkelte å bringe med seg. Ved å berike seg med disse tankesporene og opplevelsene utover å kun lese tekster som omhandler mye av det samme, men å føle det på hele seg, og oppleve det helt og holdent for seg selv, kan føre til en dypere oppfattelse av dine omgivelser og livet generelt. Det er noe annet å smake på disse tankene gjennom tekster, enn å sitte der og oppleve, sanse, og komme fram til det samme selv. Jeg skjønner godt at mange ikke forstår seg på dette, men det er vel igrunn kun èn grunn for det: De har ikke opplevd det selv (jeg rakker ikke ned på noen, bedre å si det nå før enn sist).

Litt tilbake til opprinnelig topic, så er det ganske interessant hvordan psykedelika har en tendens til å gi opplevelser i denne retningen, hos folk som ikke har satt seg inn i slik eldgammel filosofi. Før jeg bega meg ut i slike opplevelser hadde jeg ikke et snev av innsikt eller peiling i disse filosofiene, allikevel opplevde jeg disse tingene, for så og senere oppdage at det korresponderte med endel tanker gjort opp av folk langt tilbake i historien. Og ikke ulikt mange av utgangspunktene i gamle religioner og teorier. Det er mye uant ved eksistensen, men psykedelika ser ut til å plugge oss inn i en eller annen dyp kollektiv forståelse for en del relevante spørsmål, tanker og teorier angående virkeligheten. Som gjerne ikke er mulig uten å alterere kjemien i kroppen, og stille det hele inn på en annen frekvens.
Sitat av Sky
Slike opplevelser og informasjon er ikke noe som kommer til å redde livet ditt noen gang, men det er noe som kan være interessant og høyt verdsatt av enkelte å bringe med seg.
Vis hele sitatet...
Faktisk så kan slike tilstander hjelpe deg med å utvikle evner som faktisk kan redde livet ditt en gang, man kan fks lære seg å lese andre mennesker, man kan også lære seg å føle andres hensikter=)

eks du kan føle at mannen som går bak deg har tenkt til å angripe deg før han faktisk har gjør det!

I enkelte kampkunst tradisjoner/kombinasjon av kampkunst og åndelighet/mystikk går mye ut på å utvikle slike "evner"=)

men det er ikke noe som kommer alene av slike tilstander, men som slike tilstander kan hjelpe deg til å forstå og utvikle det bedre=)
Sist endret av Shinobi; 6. oktober 2008 kl. 20:44.
Artig at du sier det der Sky, for jeg erindrer å ha skrevet noe lignende i en av trådene dine for ca akkurat et år siden

utdrag fra: http://freakforum.nu/forum/showpost....0&postcount=12
Sitat av mentalmelt
Gjennom å endre bevissthetstilstand og innta flere perspektiver på verden, beriker du deg selv og utvider horisonten av din normale bevissthet, samt friheten til å danne nye former for tankemønstere. Du bryter ned sperrer og grenser som du tidligere har bygget opp, og tillater deg selv å innta informasjon som kanskje ikke vil redde livet ditt noen gang, men som har en filosofisk eller spirituell verdi, og som kan være med på å utvikle ditt intellekt, og din holdning til verden generelt.
Vis hele sitatet...
mentalmelt:

Det var der jeg hadde det fra ja! Hehe, men jeg antar at vi er ganske enige på det punktet. Klart at poenger gjenspeiler seg i andres når man ikke kunne vært mer enig.

Shinobi:

Hvem vet? Men skal ikke nekte for det. Det er ihvertfall uten tvil stor verdi i slike opplevelser for mange, inkludert meg selv. Akkuratt som det er stor verdi i å følge en spesifikk trosretning, delta i store konkurranser, utøve ekstrem sport osv for andre. Det er vel i bunn og grunn en form for personlig utvikling som kan være til fordel for en selv, og personlig utvikling finnes i mange former, og er vel noe de fleste søker =)
Sist endret av Sky; 6. oktober 2008 kl. 21:01.
Jeg trodde det var ganske åpenbart at Hermes Trismegistus var en konstruert mystiker?
▼ ... flere år senere ... ▼
https://youtu.be/aL43l2SFVWQ

Akkurat ferdig med boken for 2. gang, nå 14år? senere, i et lydbokformat som er veldig bra. Boken ga ikke så mye mening første gang, da jeg var på en helt annen plass både mentalt og ellers i livet. Kom over boka igjen for noen dager siden, helt fantastisk hvor bra det var timet og hvor annerledes den var denne gangen.

Veldig mye av det jeg har brukt fritiden på i det siste, er ting som blir beskrevet i boka. Den gir også endel svar på spørsmål jeg har hatt i forbindelse med dette. Sikkert en logaritme fra YouTube som foreslo boka ut fra min interesse den siste tiden.

Vil anbefale den på det sterkeste, lenken øverst er lydboka jeg akkurat har hørt/lest ferdig.