Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1322
Hei. Har noen av dere hatt god effekt av en spesifikk ADHD medisin når dere har hatt generell angst også? Har prøvd Ritalin og Aduvanz. Ritalinen funket egentlig ganske bra, men fikk helt syke hetetokter ( svettetokter ) hver dag. Aduvanz har jeg gått på i 2 uker nå å har hatt angst hver dag.
Noen som har noen tips? Hva er den beste medisinen mot ADHD som man ikke får mye angst av?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uppers mot angst? Virker som du leter i feil retning...
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angst kan forekomme naturlig om man har feks adhd. Så ja adhd medisin mot adhd symptomer er overhode ikke helt feil retninh. Uppers som du sier feks ritalin kan hjelpe mye mot angst. Personlig hjelper det meg 100%
Hvilken dose? Har du trappet opp gradvis?
Emmiith93
Emmii66's Avatar
Trådstarter
7 0
Feil retning? Mener jo en ADHD medsin som fungere på angst også. Altså en ADHD medisin man ikke får ekstra angst av.

Ja, har trappet opp gradevis. Går på 50 mg Aduvanz nå og gikk på 60 mg Ritalin.
Sitat av Emmii66 Vis innlegg
Feil retning? Mener jo en ADHD medsin som fungere på angst også. Altså en ADHD medisin man ikke får ekstra angst av.

Ja, har trappet opp gradevis. Går på 50 mg Aduvanz nå og gikk på 60 mg Ritalin.
Vis hele sitatet...
For høy dose vil gjøre deg urolig, men hvis du fikk angst på 30mg også, eller hvis det ikke gav nok effekt, så er det kanskje ikke så god match for deg.

Strattera (atomoksetin) er et ikke sentralstimulerende som brukes mot ADHD. Kanskje du tåler det bedre. Det må du stå på over tid for at det skal fungere. Hvis du tåler lave doser stimulanter så kan du kombinere det. Dette må du jo snakke med psykiateren din om, men det er i alle fall noe du kan lufte for vedkommende.

Her er en informativ video fra en autoritet på området, verdt å kikke gjennom. Den er noen år gammel, så ta høyde for det. https://youtu.be/LnS0PfNyj4U
Sist endret av *pi; 2. september 2022 kl. 09:06.
Angst er desverre en vanlig potensiell bivirkning med alle stimulerende medisiner/stoffer. Kanskje Ritalin er bedre for deg om svettetoktene går over etterhvert? Evt Strattera.
Emmiith93
Emmii66's Avatar
Trådstarter
7 0
Ja. Ritalin funket topp. Får bare svette så en gris, hehe�� Bedre det enn å ha angst. Litt bedre dag idag på Aduvanzen heldigvis, så kan være det stabiliserer seg��
Min angst var mye relatert til ADHD, i starten når jeg begynte på Aduvanz fikk jeg litt mere angst faktisk di første dagene men det ga seg etter 1 måned. Nå har jeg mindre angst og hverdagen er mye lettere.

Overlegen som diagnoserte meg sa at mennesker uten ADHD kan få mere angst av ADHD medisiner og det var noe di fulgte med på under utprøvingen av medisin. Er man overfølsom til stimulanter kan det også gi angst. Hvis jeg feks drikker kaffe når jeg har abstinenser på benzo eller opiater blir angsten myyyye værre. Så folk er forskjellig og reagerer ulikt, ville snakka med behandler og evt kommet til buns i hvorfor du har angst og få gjort noe med problemet hvis det ikke er ADHD relatert
Brukte Concerta 36 og 54.

Fungerte veldig bra mot ekstrem hyperaktivitet og hjalp med tankekjøret som ofte ledet til angst/noia, men jeg ble veldig zombie av det...

Kan også si at det tok 2-3 uker før det hadde full effekt.
Anonym bruker
"Overrasket Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lionsmane sopp
Emmiith93
Emmii66's Avatar
Trådstarter
7 0
Fikk ikke noe angst på Ritalin. Så tror ikke det er det det handler om :P er nokk bare bivirkningene som tar litt over hånd.

Folk som har ADHD har veldig ofte angst som en tilleggs diagnose.
Sist endret av Emmii66; 2. september 2022 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har prøvd både ritalin og aduvanz, og hadde helt motsatt effekt enn det du opplever. Syke bivirkninger på ritalin, men veldig positiv effekt av aduvanz. Jeg sliter mye med sosialsngst, men etter at jeg begynte på medisiner så har jeg fått et nytt liv. Jeg tørr å gjøre ting, sosial, som jeg ikke turte før. Jeg slet ikke tidligere med sosialangst, men etter ett år med hjemmeskole, etterfulgt av to år til med hjemmeskole og corona, begynte jeg å slite veldig. Men nå som jeg har begynt på medisiner er jeg nesten tilbake der jeg var før. Det løser jo ikke alle problemer, men veldig mange av dem.
Jeg tipper at det kommer til å gå seg til med medisinene. Det er viktig at du prøver deg frem så du finner den riktige dosen din, men det der vet du sikkert alt om.
Emmiith93
Emmii66's Avatar
Trådstarter
7 0
Hehe, så rart hvordan alle opplever medisiner forskjellig. Ja, er det å prøve seg frem som er fasiten her. Men tålmodigheten min er ikke helt enig med det, ville helst ting skulle skjedd igår, hehe. Tusen takk for svar :-)