Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1376
Noen som driver med det? Hva er deres erfaring?
Hvis det praktiseres hver dag så har det merkbar effekt. Ro i hode og kropp og en takknemlighet over ting
Lastet selv ned Calm for en tre måneders tid siden. Likte 30 dagers introduksjonskurset svært godt. Har meditert en 10 min opp i mot daglig siden. Enda ikke prøvd meg på ikke-guided meditasjon, hjernen min er som oftest på høygir. Vanskelig å si om det har hjulpet eller ikke, men om jeg måtte svare ville jeg sagt at det har hatt en positiv innvirkning, og er en aktivitet jeg ønsker å fortsette og utforske.

Kanskje det har hjulpet meg å skille litt mellom realitet og tanker?

Må også nevnes at jeg bruker store mengder skjerm ila. dagen, så godt å få roet ned litt innimellom.
Sist endret av Ikkemathias; 7. desember 2021 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er overbevist om at meditasjon kan gi deg et bedre liv på mange måter. Men, for noen så er det langt vanskeligere enn for andre. Jeg anbefaler deg (som andre har foreslått) å starte med "standard" guidede meditasjoner. Men, om du har en hjerne som vanskelig lar seg temme og du ikke føler at du får det til - så kan det være en lang prosess før man faktisk oppnår en positiv effekt fra det.

Uansett, prøv konsekvent hver dag (helst til et fast tidspunkt) over noen uker, men ikke still for høye krav til deg selv i forhold til hvor lenge du skal gjøre det hver dag. Dersom du fortsatt ikke føler at du får noe ut av det etter en måned eller to, så må du gjerne komme tilbake så kan jeg prøve å gi deg noen råd basert på mine erfaringer, da det har vært en lang (og kontinuerlig) prosess for meg.
Hvor lenge har du holdt på, hvor ofte og lenge mediterer du, hvordan mediterer du og hvilke effekt merker du?

Ikke meningen å bombardere deg med spørsmål altså, men hadde vært interresant å høre
Sist endret av Ikkemathias; 7. desember 2021 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Hvor lenge har du holdt på, hvor ofte og lenge mediterer du, hvordan mediterer du og hvilke effekt merker du?

Ikke meningen å bombardere deg med spørsmål altså, men hadde vært interresant å høre
Vis hele sitatet...
Jeg har holdt på i 4 år, og lærer fortsatt. Jeg er en person som er ekstremt nysgjerrig, analytisk, og har en hjerne som er irriterende oppmerksom på egne tanker. Så når jeg startet med meditasjon, så føltes det egentlig mer ut som en selvransakelse - hodet var mer aktivt enn når jeg distraherte meg med andre ting.

Over tid så har jeg lært at feilen jeg gjorde i starten, var at jeg prøvde å "tvinge" meg selv kontrollere tankene mine. Men hele poenget er at vi kan ikke kontrollere tankene våre, men vi kan velge hvordan vi forholder oss til de. Så det som ga meg mest progresjon, var rett og slett at jeg øvde meg på å skifte fokus på ting (dette er egentlig en form for metakognitiv terapi). Det vil i praksis si at jeg lå å hørte på lyder som inneholdt flere forskjellige lydelementer (vann/fugler/bjeller), så vekslet jeg mellom å fokusere på èn av lydene av gangen mens jeg "filtrerte ut" de andre lydene.

Denne teknikken lærte meg i korte trekk å gi slipp på tankestøyet, så når jeg nå mediterer så kan jeg i praksis velge hvordan jeg ønsker å føle meg. Det gjorde at jeg kunne filtrere ut alle de negative tankene, og heller hvile sinnet på å bare "være". Jeg kan også bruke det til å gå fra å være stresset/engstelig/trist, til å føle kjærlighet (veit det høres hippy ut)

Dette er virkelig vanskelig å formidle over tekst, spesielt om man kun skriver et par paragrafer. Jeg kan gjerne gi deg tips på veien, men i og med at utfordringene man kan ha når man lærer seg meditasjon kan ha ufattelig mange utgreninger - så beste er å prøve, og heller komme tilbake å forklare hva du sliter med dersom du ikke skulle føle at du "får det til".


Det skal også sies at ordet "meditasjon" i seg selv kan bety så mangt (det er egentlig et paraplybegrep), og nesten alle som mediterer har sin egen tolkning av det.
Sist endret av stepry; 7. desember 2021 kl. 22:12.
Noe konkret visdom du har tatt med deg?
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Noe konkret visdom du har tatt med deg?
Vis hele sitatet...
Det har faktisk formet meg veldig mye som person, så det er vanskelig å konkretisere uten å ha mer å gå på. Stiller du meg et konkret spørsmål, så skal jeg prøve å gi deg et konkret svar. Men èn ting jeg kan si, er at det definitivt har vært verdt det

Visdom er et resultat av mange realiseringer, så hvis jeg skulle ha begitt meg ut på oppgaven om å prøve å formidle visdom så må jeg nesten vite litt mer om hva du søker. Det er ufattelig mye visdom tilgjengelig i bøker og på nettet, men visdom er kun verdifullt om man faktisk kan relatere til det.
Som rusmisbruker sliter jeg med og opprettholde daglig meditasjon. Men det har allikevel gitt meg mye. Spesielt i rusfrie perioder så hjelper det meg å akseptere situasjonen, og til å ikke VÆRE tankene mine men heller legge merke til dem etterhvert som de dukker opp. Også i stressende situasjoner kan kort "våken" meditasjon få meg til å roe meg ned. Og ikke minst om jeg har slitt med søvn så er meditasjon alltid hjelpsomt. Selv om jeg ikke gjør det hver dag så er det mange ganger jeg er glad for at jeg en gang satte meg ordentlig inn i det og behersker meditasjon når jeg plutselig trenger det. Pleier å meditere i forbindelse med psykedeliske stoffer også
Sist endret av Bluesky_; 8. desember 2021 kl. 18:07.
Mindfullness meditasjon er bra syns jeg. Det er jo rett og slett kognitiv tanketerapi pakka inn i en annen innpakning.
Det er veldig mange retninger å velge i. Men alle har vel samme mål med forskjellig tilnærming. Antar jeg.

Leste boka Falun dafa og syns den var bra. Sikkert ikke for alle men god lesning