Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3207
BRAND ∞ STRONG
Går på medisiner som koster meg ca.2500 i året.
Ligger ann til å skulle begynne å bruke en til som vil koste ca.12500 året.
Totalt ca. 15000kr

Skatteetaten sier om sykdomsutgifter
  • Det må dreie seg om sykdom/svakhet som har vart eller antas å vare i minst 2 år
  • Sykdommen/svakheten må gjelde deg eller noen du forsørger
  • Det må være en årsakssammenheng mellom sykdommen/svakheten og kostnadene du har hatt
  • Kostnadene du har i forbindelse med sykdommen må utgjøre minst 9 180 kroner per år.

Noen som har erfaring med å føre opp medisiner som fradrag?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Sikkert noen som vet svaret 100%
Vis hele sitatet...
Jeg tror @Rognkjeksa har delvis besvart spørsmålet mitt.
Att dette er utfaset fra 2020.
Men om du går på medisiner som vil koste så mye, vil du da ikke kunne få det på Blå Resept og dermed få frikort på alt over 2460,-?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Don P Vis innlegg
Men om du går på medisiner som vil koste så mye, vil du da ikke kunne få det på Blå Resept og dermed få frikort på alt over 2460,-?
Vis hele sitatet...
Vet ikke.
Det jeg bruker nå er Lamictal, å det er for så vitt ikke store utgiften.
Men det er mulig jeg skal starte opp med ADHD medisiner, å de koster over 1000 i mnd.

Mener du att jeg i så fall vill slipp unna med å betale i ca 2 og halv mnd. og at alt over 2460,- blir gratis?
Lamictal er på blåresept så når du passerer frikort grensa så er den gratis.

De fleste adhd medisiner er på blåresept for eksempel ritalin og attentin.
Du får frikort etter ca 2600kr. Om du har betalt mer enn det får du tilbakebetaling.

Eller har jeg misforstått noe i spørsmålet ditt?

Sånn som jeg har forstått det har det ingenting å si på skattekortet.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av fostiko Vis innlegg
Eller har jeg misforstått noe i spørsmålet ditt?
Sånn som jeg har forstått det har det ingenting å si på skattekortet.
Vis hele sitatet...
Nei, du har ikke misforstått.

Jeg vet egentlig ikke helt selv hva jeg tenkte på når jeg skrev det, for jeg er jo
klar over det med frikort. Tror kanskje jeg tenkte at det gjaldt mest for behandlinger
hos f.eks. psykologer å slikt og at siden man fikk det på resept så var det ikke noe tilskudd utover det.

Og så hadde jeg liggende i bakhodet at jeg hadde hørt folk trekke fra utgifter til nødvendige medisiner
på selvangivelsen. Dette ble det tydeligvis slutt på i 2020.
Sist endret av vindaloo; 9. mai 2021 kl. 02:23.
Hvis man må ta en medisin fast eller livsvarig så er de ofte tilgjengelige på blåresept eller veldig billige.

Skal stå på brillique i et år, det er ca 500 kroner per pk med 100. Den fikk jeg på blåresept. Med legebesøk, fysio og rehab så har jeg nådd frikort taket, så nå er den gratis å hente ut.

Men albyl e som jeg skal gå på resten av livet, så er den så billig at den ikke dekkes av frikortet, tar en kopimedisin og isteden så årlig utgift er ca 340 kroner.

Men alt dette ordner legen med, enten det er hos spesialisten eller fastlegen.

Er du usikker så sjekk på felleskatalogen, der finner du ut om medisinene er på blåresept eller ikke.