Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7828
Lurte på om noen her vet om Iboga er lov i norge? Jeg ser den ikke verken på Narotikalisten eller Legemiddellisten. Tenkte å kjøpe noe fra nettet men vet ikke om tollerne kommer til å stoppe den eller om det kan medføre straff hvis man kjøper?

Grunnet til å kjøpe den er ikke å få rus men å lindre psykiske plager som jeg har og har lest en del fra nettet av brukere som heveder den har hjelpet dem masse. Noen sier de har prøvd medikamenter og pga bivirkninger har de byttet til Iboga og den gir dem god lindring.
Sist endret av Scatman211; 3. februar 2015 kl. 18:28.
Det står iallfall ikke på narkotikalisten, men kan vel gå for å være legemiddel om tollen bestemmer seg. Dette sagt har iboga gått greit igjennom posten et par ganger for en kompis det siste halve året.

Elers føler jeg vel at "lindring" av psykiske plager ikke er helt riktig ord for hvordan Iboga virker (selv ved mikrodosering). Men det har vel med at jeg forbinder "lindring" med andre type medikamenter som benzodiazepiner etc. Iboga kan bringe problemene dine opp i dagen og rett i trynet - det er slik psykisk sykdom kan løses opp og helbredes ved Iboga. Dette føles ikke alltid "lindrende" når det holder på.
Sist endret av Bearass; 3. februar 2015 kl. 19:44.
Sitat av Scatman211 Vis innlegg
Lurte på om noen her vet om Iboga er lov i norge? Jeg ser den ikke verken på Narotikalisten eller Legemiddellisten. Tenkte å kjøpe noe fra nettet men vet ikke om tollerne kommer til å stoppe den eller om det kan medføre straff hvis man kjøper?

Grunnet til å kjøpe den er ikke å få rus men å lindre psykiske plager som jeg har og har lest en del fra nettet av brukere som heveder den har hjelpet dem masse. Noen sier de har prøvd medikamenter og pga bivirkninger har de byttet til Iboga og den gir dem god lindring.
Vis hele sitatet...
Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften) tar alle tryptaminer under ett: "Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av enten tryptamin eller tryptamin" (= er forbudt)

Hvilket betyr at det sannsynligvis er forbudt med innførsel av Iboga, siden det inneholder tryptamin

Kilder:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

http://en.wikipedia.org/wiki/Ibogaine#Pharmacology


Det jeg lurer på er om noen vet legal status ved innførsel av Iboga frø, siden såvareloven er opphevet, og det er Lov om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven). som nå gjelder.

Eventuelt, er det noen som har erfaring med innførsel av Iboga-frø?

Kilde:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...124#KAPITTEL_7
Hvis du bestiller fra en av de store leverandørene av Iboga - vil det nok mest sannsynlig komme inn uten de store problemer. Kompis fikk sin forsendelse stoppet forrige gang - men det var bare for å få kvittering og fortolle. Tror det værste du risikerer er tilbakesendelse.

Ellers vil jeg ikke skremme deg bort fra å prøve Iboga mot dine psykiske lidelser. Iboga har definitivt svært helbredene potensial og verdt å teste ut. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Iboga world - for deres anbefalinger.
Sist endret av Bearass; 4. februar 2015 kl. 13:40.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Aldous Huxley Vis innlegg
Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften) tar alle tryptaminer under ett: "Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av enten tryptamin eller tryptamin" (= er forbudt)

Hvilket betyr at det sannsynligvis er forbudt med innførsel av Iboga, siden det inneholder tryptamin

Kilder:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

http://en.wikipedia.org/wiki/Ibogaine#Pharmacology


Det jeg lurer på er om noen vet legal status ved innførsel av Iboga frø, siden såvareloven er opphevet, og det er Lov om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven). som nå gjelder.

Eventuelt, er det noen som har erfaring med innførsel av Iboga-frø?

Kilde:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...124#KAPITTEL_7
Vis hele sitatet...
Spennende funn om du har rett! Det kan virke som det ikke er en paragraf som tar for seg dette. Eller..

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...?q=s%C3%A5vare

§ 28.Frø med narkotiske stoffer
Det er forbudt å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer.

Du ser at matloven også referer til denne forskriften
Sitat av Aldous Huxley Vis innlegg
Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften) tar alle tryptaminer under ett: "Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av enten tryptamin eller tryptamin" (= er forbudt)

Hvilket betyr at det sannsynligvis er forbudt med innførsel av Iboga, siden det inneholder tryptamin

Kilder:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

http://en.wikipedia.org/wiki/Ibogaine#Pharmacology


Det jeg lurer på er om noen vet legal status ved innførsel av Iboga frø, siden såvareloven er opphevet, og det er Lov om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven). som nå gjelder.

Eventuelt, er det noen som har erfaring med innførsel av Iboga-frø?

Kilde:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...124#KAPITTEL_7
Vis hele sitatet...
Det morsomme her er at den loven omfatter alle organiske produkter siden alle planter og dyr produserer forskjellige tryptaminer. Mange tenker på dmt som den narkotikaen du har i kroppen, men kroppen produserer både bufetin, psilocin og morfin også.

Det vil være forskjellige tryptaminer i all mat, te og kosttilskudd.

Både T. Iboga og T. Undulata og andre frø med iboga-stoffer har gått helt greit for min del.
Er en klinikk som tilbyr ibogabehandling i osloområdet

https://www.facebook.com/sjamanklinikken
Hvis det ikke er ulovlig og er til hjelp for folk så regn med at du har sekunder før det er ulovlig.

Vi trenger ikke uredde, veljusterte, hjelpsomme folk rundt her. Dette er norge.

Hvis det ikke er ulovlig og er til hjelp for folk så regn med at du har sekunder før det er ulovlig.

Vi trenger ikke uredde, veljusterte, hjelpsomme folk rundt her. Dette er norge.
Sist endret av nutz; 4. februar 2015 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Men det har vel med at jeg forbinder "lindring" med andre type medikamenter som benzodiazepiner etc.
Vis hele sitatet...
Benzodiazepiner er vel mer å skyve møkk under teppe enn å lindre.
Sist endret av nudo; 4. februar 2015 kl. 23:52.
Sitat av nudo Vis innlegg
Benzodiazepiner er vel mer å skyve møkk under teppe enn å lindre.
Vis hele sitatet...
Jah. har vel forskjellig forståelse av ordet lindre. Når jeg hører lindre - så tenker jeg symptom-mildning. Der er jo benzodiazepiner gull ved angst problematikk f.eks. Men enig med deg at man ikke kan forvente noen helbredelse ved bruk av f.eks benzopreparater. Iboga tenker jeg kan hjelpe en å gå mer til roten av ens problemer og kan sånn sett fungere helbredende.
Sist endret av Bearass; 5. februar 2015 kl. 12:36.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jah. har vel forskjellig forståelse av ordet lindre. Når jeg hører lindre - så tenker jeg symptom-mildning. Der er jo benzodiazepiner gull ved angst problematikk f.eks. Men enig med deg at man ikke kan forvente noen helbredelse ved bruk av f.eks benzopreparater. Iboga tenker jeg kan hjelpe en å gå mer til roten av ens problemer og kan sånn sett fungere helbredende.
Vis hele sitatet...
Jeg tolket det likt. Lindring er da du tar en pille mot psykisk sykdom eller halsdrops ved forkjørelse, det gjør det kun til å leve med.. Helbredelse er derimot riktig ord, mener jeg og...
Det er ikke ulovlig, og jeg håper myndighetene holder det slik, men om nysgjerrige sjeler tester iboga for "moro" skyld, er det ikke sikkert det fortsetter å være u-ulovlig, så hold dere unna om dere ikke har behov for å behandle avhengighetsproblematikk eller selvmordtrusler. Altså, dersom dere ikke allerede står i fare for å dø pga problemene deres, så er ikke Iboga for dere.

For å få hallusinasjoner av Iboga, kreves en dose som er sterk nok til å gjøre deg ute av stand til å gå i 24 timer eller lengre - du må ha hjelp til å gå på toalettet. I tillegg til at du mister kontroll over musklene, senkes hjerterytmen din til et så lavt antall slag per minutt at du burde vært død. 1 av 300 kjente tilfeller av iboga-inntak i doser som gir en full behandling ender da også i dødsfall. Mange av disse er helt friske mennesker, selv om det ofte på nettet refereres til tilfeller av ikke-friske mennesker som dør. Jeg har sjekket det mer inngående, og det viser seg at helt friske mennesker også dør. Man kan minimere risiko ved nøye planlegging, helsesjekker og god kjennskap til behandlingen. Les ALT dere kommer over og planlegg i detalj før dere evt. forsøker iboga.

I forhold til mikrodosering, er det fare for å utvikle angst over tid. Det er mulig iboga reagerer med egne metabolitter når man tar iboga over en periode? NB! Det er uklokt å kjøre/jobbe selv hvis man mikrodoserer, selv ved små doser, selv om man føler seg helt fin, da man kan få en bedagelig tilnærming til verden over tid, selv om man føler seg helt normal: "oj! en annen bil står stille midt i veien der fremme. jeg kommer til å kræsje med den om 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - (...)" ("oj, jeg burde visst ha bremset da jeg så den bilen")

Når det gjelder psykiske plager, hjelper iboga mot noen typer depresjon, mot "usunne tankemønstre", mot barndomstraumer, samt mot PTSD. Dersom man har mentale sykdommer eller personlighetsforstyrrelser, vil jeg aldri anbefale iboga.

For å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg ikke du vil miste iboga i tollen per idag.

Ta kontakt om du ønsker mer info.
Sist endret av bia; 8. februar 2015 kl. 20:43.
Hvor vanskelig er det å skjønne at alt som gir rus i dette landet er forbudt? Utenom alkohol da selfølgelig!
Sitat av bia Vis innlegg
Det er ikke ulovlig, og jeg håper myndighetene holder det slik, men om nysgjerrige sjeler tester iboga for "moro" skyld, er det ikke sikkert det fortsetter å være u-ulovlig, så hold dere unna om dere ikke har behov for å behandle avhengighetsproblematikk eller selvmordtrusler. Altså, dersom dere ikke allerede står i fare for å dø pga problemene deres, så er ikke Iboga for dere.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å være uenig i at iboga er litt mer for vidrekomne, du bør ha en del erfaring med de virkelig sterke variantene av ayahauscha, "psilohausca", dmt, harmal osv.

Dersom man har virkelig dype rusproblemer er det en svært dårlig idè å prøve iboga på egenhånd uten en erfaren ledsager, det har vært nok tragiske dødsfall etter at desperate sjeler har eksperimentert med iboga uten å vite hva de driver med.

Det følger også med en etisk problemstilling når du handler iboga bark på nettet, iboga er desverre ikke en busk som vokser i overskudd i de Vest-Afrikanske landene. Den barken du kjøper på nettet er ikke høstet på en bærekraftig måte siden etterspørselen er mye større enn det som naturen kan dekke alene! Det er en grunn til at prisene har gått i taket.

Det er prosjekter som prøver å få igang kommersiell produksjon, men iboga har allerede blitt nedgradert til å bli en truet art.

Dersom man virkelig brenner for å prøve iboga kan man i det minste starte med å dyrke frem noen planter selv. Det lar seg gjøre med et lite drivhustelt i stua, de klarer seg fint som inneplanter om vinteren. Iboga vokser ganske fort om man gir dem litt ekstra pleie
Sitat av Legrys Vis innlegg
"psilohausca",
Vis hele sitatet...
Hva er psilohausca ?

Søkte litt rundt, ble bare forvirret.
Sist endret av [protus]; 9. februar 2015 kl. 19:09.
Sitat av [protus] Vis innlegg
Hva er psilohausca ?

Søkte litt rundt, ble bare forvirret.
Vis hele sitatet...
Det er kallenavnet for å blande psilocybin og mao-hemmer, vanligvis ekstrakt fra peganum harmalla (syrian rue/harmal/esphand) eller caapi.
Sitat av bia Vis innlegg
Det er ikke ulovlig, og jeg håper myndighetene holder det slik, men om nysgjerrige sjeler tester iboga for "moro" skyld, er det ikke sikkert det fortsetter å være u-ulovlig, så hold dere unna om dere ikke har behov for å behandle avhengighetsproblematikk eller selvmordtrusler. Altså, dersom dere ikke allerede står i fare for å dø pga problemene deres, så er ikke Iboga for dere.

For å få hallusinasjoner av Iboga, kreves en dose som er sterk nok til å gjøre deg ute av stand til å gå i 24 timer eller lengre - du må ha hjelp til å gå på toalettet. I tillegg til at du mister kontroll over musklene, senkes hjerterytmen din til et så lavt antall slag per minutt at du burde vært død. 1 av 300 kjente tilfeller av iboga-inntak i doser som gir en full behandling ender da også i dødsfall. Mange av disse er helt friske mennesker, selv om det ofte på nettet refereres til tilfeller av ikke-friske mennesker som dør. Jeg har sjekket det mer inngående, og det viser seg at helt friske mennesker også dør. Man kan minimere risiko ved nøye planlegging, helsesjekker og god kjennskap til behandlingen. Les ALT dere kommer over og planlegg i detalj før dere evt. forsøker
Vis hele sitatet...
Jeg vet at Iboga er dødelig i større doser, men har du kilder på utsagnet ditt om 1 av 300 dør?

Sitat av madmaz Vis innlegg
Hvor vanskelig er det å skjønne at alt som gir rus i dette landet er forbudt? Utenom alkohol da selfølgelig!
Vis hele sitatet...
Sarkasme? Iboga er ikke ulovlig.
Sist endret av Juliaan; 9. februar 2015 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg vet at Iboga er dødelig i større doser, men har du kilder på utsagnet ditt om 1 av 300 dør?
Vis hele sitatet...
http://www.ibogaine.co.uk/info.htm#.VNt4XsZ0Cvt
https://www.youtube.com/watch?v=Ul0xHfWr5_Y

Risikofaktorer er blant annet bruk av annen medisin/dop samtidig, hjertesykdommer, stoffskiftesykdommer, alder, spiseforstyrrelser (elektrolyttforstyrrelser), lav hvilepuls (godt trente mennesker og/eller naturlig lav hjerterytme), osv.

Poenget er at man ikke helt kan vite om man har noen av disse problemene FØR man eventuelt blir obdusert (noe man gjerne vil unngå) men man kan ofte redusere risiko, ved å forberede seg godt (medisinske tester, ha nok elektrolytter i kroppen, detox lenge nok i forkant, være forsiktig når man er eldre eller hvis man har lav hvilepuls, osv.)
Sist endret av bia; 11. februar 2015 kl. 16:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg vet at Iboga er dødelig i større doser, men har du kilder på utsagnet ditt om 1 av 300 dør?
Vis hele sitatet...
Det døde forresten en norsk kvinne under en iboga-behandling på klinikk for ikke lenge siden:

http://news.co.cr/medical-tourist-su...ta-rica/37646/

http://www.vozdeguanacaste.com/en/ar...bogaine-nosara
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Angående iboga sermoni så var jeg på det her i Norge. Men fikk null virkning, annet enn veldig dårlig. Mulig jeg ikke fikk virkning fordi jeg da kasta opp alt sammen. Sjamanene som hadde det sa at det ikke hadde noe å si. Men ja kunne likså godt gjort noe annet den helga, hadde fått like mye virkning av det.
Sitat av ssttoo Vis innlegg
Men fikk null virkning, annet enn veldig dårlig.
Vis hele sitatet...
Du fikk null virkning, veldig dårlig virkning, eller du ble veldig dårlig? Skjønte ikke helt.
Jeg fikk ingen virkning. Men jeg ble dårlig, som da følger med inntak av iboga. Ingen bilder eller forståelse av livet mitt som har vært. Sjamanene sa også at en får tre måneder med ekstra energi etter en sermoni. Men jeg var som vanlig, ikke noe forskjell. Tror det har med at jeg kasta opp alt sammen nesten med det samme, og jeg fikk ikke alle rundene fordi jeg ble så dårlig. Var det mer forståelig?