Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 13352
Som topicen sier....

Har tenkt på det mye den siste tida.. Det er fordi jeg har tenkt på å gå to grader (universitet) og vil da først være ferdigutdanna seint i tjueårene..

-Er det for seint, mener dere på nFF??
-Bør man ikke være ute i full jobb f.o.m 25års-alderen (og etablert)?

-Alle slike økonomiske modeller (f.eks i "Dine Penger") som viser pensjonspoeng(el likn.) og annen langvarig økonomisk planlegging, beregner ALLTID at ALLE er utdannet og i jobb etter fylte 24/25. Er det en bred enighet/konsensus om at det MÅ være sånn?

-Er det normalt å ha jobba noen år+ evt militæret/folkehøy-skole og begynne med skikkelige studier "litt oppi åra"?


Grunnen til at jeg spør er at det virker for meg som om man er straks "forbigått" hvis man ikke har en god bil og jobba i høy stilling i flere år når man er tretti år.
Iallefall at det forventes sånn, og stikkordet her i tråden er egentlig karrierepress.
Jeg er nå 22 og student, men føler at det forventes fra allmennheten at jeg er ferdig snart og etablert med jobb og greier..
Jeg har ikke startet på noe universitet enda.
Jeg gikk VGS, så FHS, nå har jeg hatt fri ett år, jeg skulle spare penger og ta lappen.
Hittil har jeg fått trafikalt grunnkurs og en helgejobb, men ikkenoe dagjobb.

Tror jeg skal prøve å bli snekkerlærling via VIGO, det blir 4 år som lærling før jeg kan ta fagbrevet, har brukt opp ungdomsretten, så jeg blir nedprioritert om jeg skulle tat VGS om igjen for å ta skikkelig tømrerutdannelse.
Det er veldig vanlig å ikke vere ferdig før sent i tyveårene.
Du vil også på lang sikt tjene mer penger enn de som begynner å jobbe rett ut av vgs.
-Bør man ikke være ute i full jobb f.o.m 25års-alderen (og etablert)?

går da fint å få seg jobb og bli etablert i begynnelsen av 30-årene. Jeg er selv 23 og kunne aldri sett for meg som full-etablert om 2 år. Jeg er vel 25 når jeg er ferdig med masteren min og går ut i jobb; for meg er ikke dette noe jeg synes er sent. Da har jeg fortsatt god tid til å jobbe opp litt kapital og få etablert meg (kjøpe/bygge hus), og stifte familie i en grei alder
Karrierepress er et helvete. Er selv i litt samme situasjon som deg, men jeg har funnet et studie jeg trives med. Spør du meg, er det ikke om å gjøre å være ferdigutdannet fortest mulig. Det er bedre å bruke tid på å finne ut av hva man vil drive med resten av livet, i stedet for å rushe gjennom en utdannelse som du egentlig ikke har lyst på.

Jeg brukte lang tid på å ta opp fag, samt et år på FHS, før jeg kom inn på mitt studie. Jeg føler dog at det kan være en fordel å være "litt oppi åra" når man skal studere. Jeg tar studiet på alvor, og er ikke mye ute og fester. Dette gjør at jeg leser mye og får gode karakterer. (noe som igjen kan føre til at jeg får en jobb der jeg tjener mye mer enn hvis jeg hadde tatt en random utdannelse og blitt ferdig til jeg var 25)

Basically: prøv å ikke stresse så mye. Finn ut hva du vil!
Sist endret av 44virtous; 27. oktober 2011 kl. 13:39. Grunn: Autocorrect
jeg syns man burde begynne på universitet/høyskole senest 2 år etter VGS, da har man hatt tid til militæret og friår/fhs. når man er ferdig er man 24, 26 eller 29 år alt etter om man tar bachelor, master eller PhD.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Nå om dagen er det så jævla mange studieretninger, at man igrunn mister oversikten.. og for noen hodet også...
Dessuten er det langt ifra alle utdanninger/studier som gir en bra sjangs til å gjøre en god karriere, og man ender opp med å ha studert seg selv til en idiot!

Si F.eks media på dragvoll ntnu. Jeg går ikke der selv, var bare et eksempel og min mening!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nå om dagen er det så jævla mange studieretninger, at man igrunn mister oversikten.. og for noen hodet også...
Dessuten er det langt ifra alle utdanninger/studier som gir en bra sjangs til å gjøre en god karriere, og man ender opp med å ha studert seg selv til en idiot!

Si F.eks media på dragvoll ntnu. Jeg går ikke der selv, var bare et eksempel og min mening!
Vis hele sitatet...
Eller alle som tar en bachelor i samfunnsfag. LOL! for et ubrukelig studie, der er det mange med bachelorgrad som ikke får jobb innen studieretningen sin. Hahahaha.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Ironi eller Moret?? , men ja, jeg er noe enig med deg der. Når det gjelder psykologi og samfunnsfag har det sine bruksområder, selv om det kan være vanskelig å få riktig jobb til utdannninga. Men man trenger ikke etter disse å ""kjenne noen som kjenner noen som kjenner Kurt fra Oslo som jobber med reklamefor xxyz-agency"" for å få jobb etter en mediautdannelse.
22 nå, og begynner 5 års studier til neste høst. dvs 28 år minimum før jeg er ferdig. Don't worry, be happy.
Utsatte studier da jeg ikke var sikker på hva jeg ville, og har etter noen år i arbeid bestemt meg. for min del var det absolutt verdt det, kontra å gjette på et studie jeg kanskje ville gå.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg mener at det aldri er for sent å være ferdig utdannet. Vi har et langt liv, og jeg føler at iallefall jeg ikke har noe hastverk. Nå har jeg mitt første "friår", og starter på politiskolen til neste år. Da er jeg ferdig utdannet i en alder av 27.
Jeg regner selv med å være ferdig med utdannelsen når jeg er 28 år, om jeg kommer inn på det jeg vil. Litt kjipt er det å tenke på, men jeg får mest sannsynlig en bedre jobb, og bedre betalt enn de som evt. går rett ut i jobb etter VGS.
Det er jo et privilegium å kunne sette utdanningen på vent noen år, og faktisk finne seg selv ordentlig, for å så begynne på en utdannelse.
Vi nordmenn er veldig heldige der.

Ofte er det penger/status som motiverer en 18/19åring etter endt videregående, derfor økonomiutdannelse o.l.
En motivasjon som fort kan bli uviktig når man blir eldre, og får nye perspektiv.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg har ikke startet på noe universitet enda.
Jeg gikk VGS, så FHS, nå har jeg hatt fri ett år, jeg skulle spare penger og ta lappen.
Hittil har jeg fått trafikalt grunnkurs og en helgejobb, men ikkenoe dagjobb.

Tror jeg skal prøve å bli snekkerlærling via VIGO, det blir 4 år som lærling før jeg kan ta fagbrevet, har brukt opp ungdomsretten, så jeg blir nedprioritert om jeg skulle tat VGS om igjen for å ta skikkelig tømrerutdannelse.
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du?
Jeg har planer om å bli tømrer/snekker selv. Har vg1 byggfag, og vg2 betong som skole bak meg. Blir 22 nå 9 nov. Så lurer fælt på om jeg har en mulighet til å gå VK2 Tømrer eller hva det heter nå til neste år. Må også ta opp matte, da jeg klarte å stryke i det ;P
Jeg er snart ferdig med utdannelse på høyskolenivå nå, i en alder av 23 år er jeg blant de yngste i klassen min. Brukte ett år etter videregående på å ta realfag og jobbe... Jeg angrer litt på at jeg ikke reiste et år før jeg heiv meg på studiene, når man er ferdig med studier har man studielån og mer press på seg for å jobbe. Ikke det at man ikke kan reise seinere også, men jeg kunne godt tenkt meg å dratt på jorden rundt-tur over et år før jeg etablerte meg. Jeg føler litt press på å få meg dame, kids, volvo og hele den klisjéen der når jeg er ferdig.
Jeg har fagbrev som prosessoperatør, og jobbet i snart 4 år innenfor dette fagfeltet. Jeg studerer også teknisk fagskole, prosessteknikk og kjemi. Som jeg er ferdig med nå til våren i en alder av 24 år.
Til høsten er planene om å begynne å studere til bachelor/master i økonomi og administrasjon. Selv setter jeg nok krav til en kariere noe høyere en den gjennomsnittlige mannen i gata. Jeg har brukt mye av fritiden på kurs innenfor ledelse, økonomi og kurs i regi av LO. Dette av den enkle grunn at jeg mener det kan styrke min plass i arbeidsmarkedet om en 5-10års tid. Jeg kan vel ikke si meg ferdig med utdannelse før jeg er godt over 30...! Og skjemmes ikke av den grunn!
Selv er jeg av den oppfatningen at det litt for mange ingeniører, økonomer etc som har for lite erfaring fra praktisk arbeid, kun teori. Alle har godt av noen år på “gulvet” for å lære seg å kjenne dette miljøet før man evnt velger å stige i gradene!
Jeg holder på å ta fagbrevet nå (er 20 år). Skal jobbe noen år før jeg hopper videre på utdanning igjen. Slik jeg ser det så er du aldri ferdig utdannet! Satser på å hele tiden utvikle meg ved å ta kurs etc. i forbindelse med jobben. Vil ikke min arbeidsgiver støtte meg i dette så bytter jeg jobb :-)

Hvis du slutter å føle at du utvikler deg så mener jeg at du bør bytte jobb. Karriereutvikling er viktig!
Sitat av fth Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Jeg har planer om å bli tømrer/snekker selv. Har vg1 byggfag, og vg2 betong som skole bak meg. Blir 22 nå 9 nov. Så lurer fælt på om jeg har en mulighet til å gå VK2 Tømrer eller hva det heter nå til neste år. Må også ta opp matte, da jeg klarte å stryke i det ;P
Vis hele sitatet...
Etter 3 år vgs har du ikke lengre ungdomsrett. Det er i teorien aldri for sent såvidt jeg vet. Du har hvertfall bedre grunnlag, meg har 3 år MK.

Edit, er 20.
Sist endret av olaPola; 27. oktober 2011 kl. 16:41.
Går førsteåret ingeniør i år og jeg er 24 med planer om mastergrad.
Sier vi 6 år totalt, så jeg vil ha rundet 30 før jeg er ferdig.

Ganske vanlig at man tar utdannelse litt ut i livet. Mange som jobber på Rema i noen år før de finner ut at de vil ta skolegang. Eller håndtverkere som vil ta videreutdanning.Bygningsarbeider som vil bli byggingeniør, elektriker som vil bli elektroingeniør osv.
Sist endret av Bombasa; 27. oktober 2011 kl. 16:51.
Men er ikke 30 det nye 20 da?
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Men er ikke 30 det nye 20 da?
Vis hele sitatet...
Jo, og når jeg runder 40, så er det det som er det nye 20.
Sist endret av Bombasa; 27. oktober 2011 kl. 17:01.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ironi eller Moret??
Vis hele sitatet...
Langt ifra ironi.
Det er så utrolig mange personer som tar en bachelor i whatever som er totalt fuckings ubrukelig. Samfunnsfag var bare et av disse. Arkeologi en annen. Jeg finner det faktisk litt morsomt jeg, hvor mange hundre studenter som studerer et studie som ikke tar dem noe lenger enn en random VGS utdannelse. Men, men; selvfølgelig er det opp til hver enkelt va de skal studere. Stiller bare et lite spørsmålstegn ved å pådra seg 160k i studiegjeld på noe som ikke har noen hensikt.


Over til OP:
Jeg har ingen oppfatning av at man skal være ferdig studert og etablert i noen som helst alder. Om man har lyst til å studere; gjør for all del det. Selv planlegger jeg å være evig student, kun fordi det er gøy. Eller student og student, ta et fag eller to i året skal jeg klare på hobbybasis.
Selv er jeg langt ifra ferdig studert og begynner å nærme meg 25 farlig fort.Jeg opplever ikke noe som helst press med å få meg jobb eller hus, ikke har jeg lyst heller. Jeg føler meg ikke klar for 08:00-16:00-jobb og hele den tilværelsen der. Jeg skal være bajas og leve livet til det fulle noen år til. Det er 20-årene som er dine beste i livet. Hvorfor i all verden tilbringe dem på et eller annet kontor når man kunne tatt en "selvstudie"dag og kjørt snowboard på nysnø, chillan i parken med kompiser og pils eller vært ute hele natta og gjort byen utrygg?
Nei... Gjør hva du synes er best for DEG, studer så lenge du ønsker og lev livet.
verden krever så mye av en nå om dags, man går på skole til man er rundt 30 (for de som vil det). da har man jo levd gjennom halve livet sitt og gått glipp av en del p.ga skole. man har rundt 30 år igjen til man skal pensjonere seg når man er ferdig med skole. jeg selv sier meg ferdig med skole etter vgs.

før i tiden gikk man ikke en gang på VGS, noen fullførte kanskje ungdoms skolen. og jeg føler at det er bedre det for og få mere erfaringer en lærdom.
Sist endret av iSkr3mbIl; 27. oktober 2011 kl. 17:42.
Det er mange nå om dagen som ikke er ferdig utdannet før nærmere 30. Grunnene kan være at de tar master eller phd, andre grunner kan være at de prøver litt forskjellige utdanninger. Veldig mange oppdager gjerne etter et år eller to at studiene de valgte ikke helt passer for de. Selv gikk jeg fire år på VGS (fordi jeg bytta fra almenne til tegning, form og farge, begynte å studere på universitetet i en alder av 20, først et år engelsk, så en bachelor i medievitenskap. Nå studerer jeg journalistikk og er ferdig utdannet til sommeren, i en alder av 27.
Sitat av iSkr3mbIl Vis innlegg
verden krever så mye av en nå om dags, man går på skole til man er rundt 30 (for de som vil det). da har man jo levd gjennom halve livet sitt og gått glipp av en del p.ga skole. man har rundt 30 år igjen til man skal pensjonere seg når man er ferdig med skole. jeg selv sier meg ferdig med skole etter vgs.

før i tiden gikk man ikke en gang på VGS, noen fullførte kanskje ungdoms skolen. og jeg føler at det er bedre det for og få mere erfaringer en lærdom.
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig med deg der, jeg prioriterte å leve livet, reise, møte mennesker i forskjellige kulturer rundt om i verden, folkehøgskole ++ istedenfor å ta noe lang utdannelse. Gjorde ferdig vgs, så begynte jeg faktisk å jobbe på lager. Har erfaringer i forskjellige yrker, fra skadebegrenser, til betong arbeid og mye mer, så har en del erfaring med livet/arbeidslivet generelt. Nå har jeg lyst til å bli tømrer, og får det til! Og skal fortsette å utforske verden, istedenfor å sitte over bøker osv i flere år Respekterer folk som gjør det for all del, men man trenger ikke noe høyt lønnet jobb + masse skole for og få seg ett sted og bo, bil osv og alt annet man trenger for å overleve her på jorden.
Skal ikke sette griller i huet ditt.
Men om man jobber så er man vanlighvis på jobb fra 7-15/8-16 . Da har man ingenting å tenke på resten av dagen og dette er den tiden du kan gjøre hva du vil i. Imens folk som studerer vekk livet til de er 30 går glipp av en god til i og med at det dukker opp store prøver/eksamener og slikt.
Og om man vender tilbake til sitt ungdomsgjeng, så kommer man tilbake med studiegjeld, imens andre som har tatt den lettvinne metoden sitter muligens med hus i denne alderen. Imens studenter må begynne ifra bunnen av.
Mitt syn på dette.
Man lever jo bare én gang, så hvorfor ikke få seg en god utdannelse med en høyt betalende jobb slik at du kan gjøre og kjøpe hva du vil senere. Jeg har tenkt til å utdanne meg som en ingeniør i fly-bransjen og kanskje reise til statene.

30 år er kanskje litt å overdrive folkens. Jeg må gå ca 5 år på skole etter VGS, så da er jeg ferdig utdannet når jeg er 24-25.
Sist endret av Xernox; 27. oktober 2011 kl. 18:11.
Livet handler ikke kun om å tjene mest mulig, og kunne kjøpe seg mest mulig som man antageligvis ikke trenger.
livet er kort, ha det heller morro og lev det godt
Sist endret av iSkr3mbIl; 27. oktober 2011 kl. 18:53.
Folk er forskjellig. Ikke alle trenger å utdanne seg for å leve godt.

Selv tar jeg ferdig generell studiekompetanse nå som 22 åring. Har allerede 5 års arbeidserfaring. Kunne aldri brukt tenårene på skole, det var jeg rett og slett ikke i stand til. var opptatt med andre ting og fnyser forøvrig av overfladiske status jegere eller folk som gjør alt familien sier. Man må velge selv, og ta valget utifra hvilke interesser man har. Velge en jobb kun for penger vil gjøre deg ulykkelig mener jeg. men dette er vel litt OT

Når man finner ut hva man vil gjøre kan man sette i gang.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg har ikke startet på noe universitet enda.
Jeg gikk VGS, så FHS, nå har jeg hatt fri ett år, jeg skulle spare penger og ta lappen.
Hittil har jeg fått trafikalt grunnkurs og en helgejobb, men ikkenoe dagjobb.

Tror jeg skal prøve å bli snekkerlærling via VIGO, det blir 4 år som lærling før jeg kan ta fagbrevet, har brukt opp ungdomsretten, så jeg blir nedprioritert om jeg skulle tat VGS om igjen for å ta skikkelig tømrerutdannelse.
Vis hele sitatet...
Har du tenkt godt gjennom det valget du gjør ved å bli tømrer?
Jeg var helt bestemt på å bli det samme; praktisk jobb, fin lønn, jobbe utendørs, høres jo ut som den drømmejobben?
Men nei, nå etter to år på byggfag, samt jobb i flere firmaer har fått meg til å endre mening.
Det er HARDT å sette vekkerklokka på 2t før andre, stå ute å jobbe i minusgrader, og være sliten når du kommer hjem, hver dag.
Jeg angrer ikke, da jeg skal ta videre utdanning hvor tømrerfaget er relevant, men jeg er glad jeg ikke skal bli håndtverker.
Anbefaler deg å tenke godt over det, før et endelig valg.
Men for all del! Er dette noe du virkelig BRENNER for, og ser på som noe du vil like å gjøre hver dag, kjør på! Trenger flinke tømrere
Du trenger ikke føle at du er en gammel student. Tanta mi er nå rundt 50 og har bestemt seg for å ta lærerutdannelse. Hun har vært student så og si hele livet og studert mye rart
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg føler meg ikke klar for 08:00-16:00-jobb og hele den tilværelsen der. Jeg skal være bajas og leve livet til det fulle noen år til. Det er 20-årene som er dine beste i livet. Hvorfor i all verden tilbringe dem på et eller annet kontor når man kunne tatt en "selvstudie"dag og kjørt snowboard på nysnø, chillan i parken med kompiser og pils eller vært ute hele natta og gjort byen utrygg?
Nei... Gjør hva du synes er best for DEG, studer så lenge du ønsker og lev livet.
Vis hele sitatet...
I LIKE den innstillinga!

Forsåvidt er det svært betryggende å høre at når/om jeg begynner på den andre graden (master) når jeg er 24, så er man fremdeles ikke for gammal og gått ut på dato

**Forsåvidt er det et universitet vi snakker om. Helt normalt at folk er litt voksne da når de er på et univeritet tenker jeg, både mentalt voksne og i alder!
Hva i all verden er dette med "når må man være ferdig utdannet?" Kan ikke folk få leve det livet de vil? Jeg er ikke ferdig utdannet før jeg er vel 29, og hr på en måte prøve å leve livet sånn jeg ønsker. Prøver så godt jeg kan å drite i hva andre har gjort og gjør. Mange på skolen som tar ny utdanin i 40 års alderen, la nå folk gjøre hva de vil og slutt og fokuser på at alle skal være så jævla like her i Norge!!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Grunnen til at jeg spør er at det virker for meg som om man er straks "forbigått" hvis man ikke har en god bil og jobba i høy stilling i flere år når man er tretti år.
Iallefall at det forventes sånn, og stikkordet her i tråden er egentlig karrierepress.
Jeg er nå 22 og student, men føler at det forventes fra allmennheten at jeg er ferdig snart og etablert med jobb og greier..
Vis hele sitatet...
22 år og student er bra det =) Mange på mitt studium som begynte i samme alder som deg.

Er selv 23 og går andre året på master. Tror det lønner seg å ta noen år etter vgs for å tjene litt penger, reise litt eller hva du nå har drevet med. Litt livserfaring er faktisk ikke dumt å ha når du skal studere. Selv opplever jeg hvertfall at det gjerne er de som har noen år mellom seg og videregående er de som har best selvdisiplin og takler studiene best. Det er jo naturlig at man er litt mer rastløs eller skolelei som 18 - 19 åring enn på din alder.

Så finn ut hvilket studie som passer deg og ta utdannelsen din, om du er 27 / 28 når du er ferdig er det fortsatt mange år igjen av arbeidslivet
Kommer da veldig ann på?
Jeg er 26. Har fagbrev som hjelpepleier. Jobbet noen år. Vært syk i fem år. Nettopp begynt å ta studiekompetanse. Kan evt studere til neste år. Så jeg blir vel over 30 før jeg har enda en utdannelse. Men det er nå bare sånn det er
Prioriter for all del trivsel. Selv merker jeg at jeg ikke trives UTEN en høyere utdanning, men når det valget først var tatt så ble lønn høyt vektlagt i valg av studie, i lag med interesse/muligheter for jobb(ja, kirurger tjener en del, men det er ikke for alle).
Er 20 nå, fikk bachelorgraden min rett før jeg fylte 19. Har vært i jobb i litt over 1 år.

Som du ser varierer alderen veldig. Det kommer også ann på hvilke studier du tar.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Er 20 nå, fikk bachelorgraden min rett før jeg fylte 19. Har vært i jobb i litt over 1 år.

Som du ser varierer alderen veldig. Det kommer også ann på hvilke studier du tar.
Vis hele sitatet...
Nei, no tuller du? Så bra jobba, dæven grattis da! Helsike ass, det er jo ikke mange som begynner på høyere utdanning når de er 15år!

____ ____

Men det er jo en kjensgjerning at en gjerne ønsker å være ferdigutdanna i forholdsvis ung alder, er jo litt påkjenning å se jevnaldrende allerede i gode stillinger/jobber..
Dog svært enig at "karrierejaget" er ytterst plagsomt for alle folk!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Nei, no tuller du? Så bra jobba, dæven grattis da! Helsike ass, det er jo ikke mange som begynner på høyere utdanning når de er 15år!

____ ____

Men det er jo en kjensgjerning at en gjerne ønsker å være ferdigutdanna i forholdsvis ung alder, er jo litt påkjenning å se jevnaldrende allerede i gode stillinger/jobber..
Dog svært enig at "karrierejaget" er ytterst plagsomt for alle folk!
Vis hele sitatet...
Bachelorgrad er 3-åring. Og man kan sikkert klare å presse det ned til kortere tid om man tar et par-tre ekstrafag i semesteret.
Sitat av moret Vis innlegg
Langt ifra ironi.
Det er så utrolig mange personer som tar en bachelor i whatever som er totalt fuckings ubrukelig. Samfunnsfag var bare et av disse. Arkeologi en annen
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at arkeologi er et ubrukelig studium? Jeg går det nå med mål å ta master for og bli arkeolog. Yrket virker spennende som bare fy spør du meg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvorfor mener du at arkeologi er et ubrukelig studium? Jeg går det nå med mål å ta master for og bli arkeolog. Yrket virker spennende som bare fy spør du meg.
Vis hele sitatet...
Sikkert kjempespennede. Jeg kjenner 3 pers som har tatt samme utdanning, men hvor mange av disse har en jobb innen studieretningen? INGEN! Dermed mener jeg dette er temmelig ubrukelig.
Synes vel ikke egentlig det er spesielt karrierejag i Norge: Blant mange av de jevnaldrende fra mitt kull er det få som har kommet noe særlig lenger enn de første stegene på en grad, med store innslag av jobbe/reise-år, folkehøyskole, militærtjeneste, studieomvalg og så videre. Kun 1/5 fullfører påbegynt mastergrad på normert tid i Norge og det finnes mange som tar kun delvis studiebelastning (typisk 50% som er nedre grense for å få lånekassen på glid...)

(Jeg er i boks med en mastergrad til sommeren, dvs på normert tid. Kunne sikkert ha gjort det fortere, men å studere er ganske behagelig. )

Er ikke nødvendigvis noe galt i dette, men jeg tror kanskje at generasjonen som vokser opp nå sliter litt med å bli voksne. År etter år med studier, midlertidig bosituasjon og en tendens til at folk ikke egentlig respekterer sitt eget fagfelt fører til en rar mellomtilstand mellom voksen og ungdom som kan vare forbi tjueåra for enkelte. Det har nok noe med folkeliggjøringen av utdanning, hvor folk gjerne studerer noe litt halvengasjert fordi mulighetene uten en grad er små og fordi alle andre gjør det. Det fører til en høyt utdannet befolkning (bra!) men kan også føre til desillusjonerte voksne som oppdager at en mastergrad i antropologi/psykologi/historie/kjønnsstudier fullført på sju år ikke fører til noen spennende jobber (dårlig!).

Hvis man skal gjøre ting må man gjøre det skikkelig. Da ordner det meste seg.
så lenge man har en jobb, så er vel det greit? syns ikke noe om at folk "må/burde" være blabla i den og den alderen..
jeg er 20 år , har ikke lappen. og får høre hele tiden: herregud, har du ikke lappen osvosv"..
men jeg ser jo positivt i det meste
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Ivioynar: er det mulig å ta masteren du tar på 4 år da -iom at du mente kortere?? Er du gløser eller :-P?

Moret; ja jeg trodde det istad var tull, 1 år på bachelor hørtes minimalt ut
Sitat av williams123 Vis innlegg
Hva i all verden er dette med "når må man være ferdig utdannet?" Kan ikke folk få leve det livet de vil? Jeg er ikke ferdig utdannet før jeg er vel 29, og hr på en måte prøve å leve livet sånn jeg ønsker. Prøver så godt jeg kan å drite i hva andre har gjort og gjør. Mange på skolen som tar ny utdanin i 40 års alderen, la nå folk gjøre hva de vil og slutt og fokuser på at alle skal være så jævla like her i Norge!!
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg helt enig i det du sier. Flott og se at det er flere her som velger og tenke litt annerledes og ikke følger flokken.
Man må jo selv bestemme hvordan man lever livet.

Det er jo ikke alle som er ferdig utdannet som 25åring og følger dette mønsteret :

Gift/samboer-rekkehus-volvo v70- 0800 til 1600 jobb- fotball i helgen- øl drikker- reiser til syden engang i året- 2barn.

Sitat av skeletoret Vis innlegg
så lenge man har en jobb, så er vel det greit? syns ikke noe om at folk "må/burde" være blabla i den og den alderen..
jeg er 20 år , har ikke lappen. og får høre hele tiden: herregud, har du ikke lappen osvosv"..
men jeg ser jo positivt i det meste
Vis hele sitatet...
Man må jo ikke lappen men det er jo greit og ha den.
Men du blir fort hekta på og ha den når du først får den.
Den er veldig praktisk og ha, i hvert fall for oss som digger ekstrem sport og urban utforskning..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ivioynar: er det mulig å ta masteren du tar på 4 år da -iom at du mente kortere?? Er du gløser eller :-P?
Vis hele sitatet...
Man kan fint ta master på kortere tid enn 5 år, det kommer an på hvor mange ekstrafag du klarer og det er mulig å ta ved skolen. En vennine av meg har 1 bachelor og 2 mastergrader; dette tok hun på 5,5 år.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Skeletoret: men sånn er det også med utdanninga/jobb også føler jeg.. Man ser overalt i det jævla "karrieremagasinet" for studenter,... for å ta et eksempel, bilder av pur unge folk som jobber som ingeniører, jurister, forskere, leger, sivøkonomer faen vet jeg.
Ikke rart en lurer, og blir litt irritert.. Men det er vel å overse etter beste evne
Man må jo ikke lappen men det er jo greit og ha den.
Men du blir fort hekta på og ha den når du først får den.
Den er veldig praktisk og ha, i hvert fall for oss som digger ekstrem sport og urban utforskning..


skjønner jo det, har egentlig ingen god forklaring hvorfor jeg ikke har den.
har kun teori og førerprøve igjen.
men ellers jobber jeg som elektrikerlærling (ferdig i desember)
men skjønner ikke meg på denne karrierepressen, live life tenker jeg.
så lenge man tjener penger nok til å betale regninger etc, så er vel det godt nok for meg i såfall.
Sist endret av skeletoret; 28. oktober 2011 kl. 13:35.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ivioynar: er det mulig å ta masteren du tar på 4 år da -iom at du mente kortere?? Er du gløser eller :-P?

Moret; ja jeg trodde det istad var tull, 1 år på bachelor hørtes minimalt ut
Vis hele sitatet...
Jeg går gløs ja, kunne fint tatt mastergraden på fire år hvis jeg hadde giddet. Det hadde derimot vært mer slitsomt og ville gitt meg mindre tid til fritidsprosjekter som også har faglig verdi. Studiepoeng er ikke alt her i verden...

Kan forresten nevne at jeg hadde en kamerat som tok massevis av studiepoeng i enkle humaniorafag hvor eksamenskravene var slappe første året. Han tok 160 stp (dvs nesten en bachelorgrad) i psykologifag ol. ved siden av å studere til å bli sivilingeniør, så det er absolutt ikke umulig