Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 15848
Sitter og lurer på om jeg skal tipse nav om noen som svindler med trygdeutbetallinger, jeg vet 100% sikkert at dem svindler og kan gi nav detaljer om hvordan dem finner dette ut!

Hva hadde dere gjort? tipset eller ikke?
Og hvorfor tipse eller ikke tipse?


Takk
Tipset. De snylter på penger andre mennesker har ærlig tjent. Fysjogskam.
Send anonymt brev til personen som snylter der du sier at du skal tyste til noen(nav,politiet,etc)...
da slutter han iallefall, og det er vel det du ønsker skal skje? (kjipt å være tyster, så om du kan oppnå ønsket resultat uten å "synke" til tysting, så er vel det best..)

Jeg hadde foresten ikke tipset, fordi jeg da kan si ærlig at jeg aldri har tystet...
Men jeg ville prøvdå sette en stopper på det, noen andre trenger de pengene..
Sist endret av Novice; 28. november 2012 kl. 00:09.
Sitat av Novice Vis innlegg
Send anonymt brev til personen som snylter der du sier at du skal tyste til noen(nav,politiet,etc)...
da slutter han iallefall, og det er vel det du ønsker skal skje? (kjipt å være tyster, så om du kan oppnå ønsket resultat uten å "synke" til tysting, så er vel det best..)

Jeg hadde foresten ikke tipset, fordi jeg da kan si ærlig at jeg aldri har tystet...
Men jeg ville prøvdå sette en stopper på det, noen andre trenger de pengene..
Vis hele sitatet...
Snitches get stitches...Gangsta!!
Nei skjerp deg, dette har ingenting med tysting å gjøre i hele tatt..Men at en eller annen fjoms sitter på ræva mens han får penger som andre mennesker har jobba 8 timer daglig for..

Har selv tipset det lokale kontoret her om en person som både fikk stønad fra nav + jobbet svart, hvis noen vil se på meg som en tyster av den grunn så be my guest =)
Eneste rette i denne saken blir at du sier i fra.

Enkelte burde slutte og leve seg så mye inn i action filmer & holdninger de ser på tv :/
Sist endret av Hightime; 28. november 2012 kl. 00:21.
Såpekoker av rang
Sitat av Novice Vis innlegg
noen andre trenger de pengene..
Vis hele sitatet...
Alle som skal ha, får. Hvor mye reguleres ikke av hvor mye og lite andre personer måtte få.
Sitat av monoid Vis innlegg
Alle som skal ha, får. Hvor mye reguleres ikke av hvor mye og lite andre personer måtte få.
Vis hele sitatet...
Men på lang sikt vil det føre til tap for Norge, som da igjen går ut over oss.
Sitat av monoid Vis innlegg
Alle som skal ha, får. Hvor mye reguleres ikke av hvor mye og lite andre personer måtte få.
Vis hele sitatet...
Men da så =) Da er det jo fritt framm & helt greit for hvem som helst og svindle til seg penger de egentlig ikke har rett på.
Makes sense
Tror ikke jeg ville blitt tyster uansett. Tyster ass. Det er lavt.

En helt annen ting er jo at du ikke kan vite 100% sikkert at personen driver med svindel. Kanskje det er en som er sykemeldt grunnet psykiske problemer el w.e og som ikke vil fortelle grunnen.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tror ikke jeg ville blitt tyster uansett. Tyster ass. Det er lavt.
Vis hele sitatet...
Det kommer i mine øyne helt an på hva slags tysting det er snakk om. I dette tilfellet vil jeg si det er helt på sin plass.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Det kommer i mine øyne helt an på hva slags tysting det er snakk om. I dette tilfellet vil jeg si det er helt på sin plass.
Vis hele sitatet...


Stundom kan en få inntrykk av å befinne seg i en warp-zone som har ført oss tilbake til gamle DDR.
Hva er det med moralpolitiet? Er det en tilfeldig freaks ansvar å gjøre statens jobb eller løpe statens ærend i form av angiveri?

Ts kan ikke vite 100% sikkert at det foregår noe kriminelt. Kanskje vedkomne bare ikke vil informere ts om detaljene.
Er det ikke ille å skulle leve i et angiversamfunn? Der vi alle må kikke oss mistenksomt over skuldra til enhver tid?

Pass på dere selv og gi faen i andres liv.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 00:58.
prøv å skaffe deg beviser for at trygdejuksen har skjedd..la det fortsette en stund og konfronter svindleren med dette! Da kan du presse han for penger.
han beholder svindelpengene, du tar en andel! Win win!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Stundom kan en få inntrykk av å befinne seg i en warp-zone som har ført oss tilbake til gamle DDR.
Hva er det med moralpolitiet? Er en tilfeldig freaks ansvar å gjøre statens jobb eller løpe statens løp i form av angiveri?
Vis hele sitatet...
Er det super tyster shit å anmelde noen som stjeler lommeboken din på gata også? For det er samme greia, bare at dette går ut over flere personer.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tror ikke jeg ville blitt tyster uansett. Tyster ass. Det er lavt.

En helt annen ting er jo at du ikke kan vite 100% sikkert at personen driver med svindel. Kanskje det er en som er sykemeldt grunnet psykiske problemer el w.e og som ikke vil fortelle grunnen.
Vis hele sitatet...
Er en " alene mamma " som bor sammens med barnefaren, eller han er faren til dem minste unga hennes!

Faren er registrert et annet sted men både han og "alene mammaen har vært en av mine naboer i ett par år. og jeg fant nylig ut at hun liksom bor alene og mottar stønad
La meg si det sånn kjære med-freaks. Har dere alle helt ren samvittighet? Dere har aldri begått et lite lovbrudd?
Aldri testet grenser eller utforsket rusmidler som ikke kan kjøpes i baren? Aldri snappet et passord, kjørt i fylla eller slått ned noen på byen? Tenk om det var en del mennesker som akkurat nå satt sammen og planla hvordan de kunne ta deg på best mulig måte slik at livet ditt rakner.

La de som er satt til å vokte systemet gjøre det. Føler du at du må bidra så bli politi, saksbehandler på NAV eller forsøk å engasjer som et menneske og finn ut hvorfor dette menneske er i en så presset situasjon at vedkomne muligens tyr til lovbrudd. Gjør noe om du føler du må men ikke tyst - det er bare flaut.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 01:08.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Stundom kan en få inntrykk av å befinne seg i en warp-zone som har ført oss tilbake til gamle DDR.
Hva er det med moralpolitiet? Er det en tilfeldig freaks ansvar å gjøre statens jobb eller løpe statens ærend i form av angiveri?

Ts kan ikke vite 100% sikkert at det foregår noe kriminelt. Kanskje vedkomne bare ikke vil informere ts om detaljene.
Er det ikke ille å skulle leve i et angiversamfunn? Der vi alle må kikke oss mistenksomt over skuldra til enhver tid?

Pass på dere selv og gi faen i andres liv.
Vis hele sitatet...
Det var da makan til en sammenlikning. Nå går jeg ut i fra scenarioet at personen trådstarter snakker om faktisk tilegner seg statsmidler som vedkommende i utgangspunktet ikke har rett på. Hvis du ikke vil bekymre deg for hva som skjer bak ryggen din, følg lovverket som er gjeldende for landet du befinner deg i/er en del av. Dersom personen omtalt faktisk har legitime grunner for å motta støtte, vil han/hun få dette videre innvilget etter nærmere innsyn i situasjonen. Trådstarter nevner jo også at han har bevis for at det foregår urettmessig aktivitet her.
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Er en " alene mamma " som bor sammens med barnefaren, eller han er faren til dem minste unga hennes!

Faren er registrert et annet sted men både han og "alene mammaen har vært en av mine naboer i ett par år. og jeg fant nylig ut at hun liksom bor alene og mottar stønad
Vis hele sitatet...

So what? Hun får sitt til sin tid. Karma kalles det.
Hvorfor skal du løpe rundt i mørke kroker å viske myndighetene i øret?
Sitat av ompapa Vis innlegg
So what? Hun får sitt til sin tid. Karma kalles det.
Hvorfor skal du løpe rundt i mørke kroker å viske myndighetene i øret?
Vis hele sitatet...
Vel at noen få misbruker våre veldferdsgoder kan jo rasere hele systemet, så hvis vi en dag trenger å gå på nav så har ett gjeng trygdemisbrukere spolert hele systemet! er det ikke folkets jobb å passe på litt?
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Vel at noen få misbruker våre veldferdsgoder kan jo rasere hele systemet, så hvis vi en dag trenger å gå på nav så har ett gjeng trygdemisbrukere spolert hele systemet! er det ikke folkets jobb å passe på litt?
Vis hele sitatet...

Nei det er ikke folkets jobb å passe på. Det er myndighetenes jobb.
Alle systemer har litt svinn. I butikker stjeler de ansatte. På bar svindler de ansatte eierne for cover og klipper drinkene. Og noen få snylter på nav. Men staten jobber med å ta dem som snylter. Det er ikke din jobb å ta dem. Det er ikke din jobb å tyste heller. Vil du egentlig leve i et angiversamfunn? Hva om folk rottet seg sammen for å forsøke å få deg hekta? Hadde det vært stilig?
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 01:21.
Det er ikke folkets jobb å passe på, men når man finner ut at det faktisk foregår lovbrudd er det folkets jobb å melde fra. En ting er om det bare er litt rus(mis)bruk, men når det faktisk er noen som snylter på NAV er det en helt annen sak, det er faktisk de som snylter på NAV som har skylden i mye av det forhatte byråkratiet. Derfor ser jeg ikke noen problem med å melde fra, hvis det er mulig ville jeg først snakket med hun som faktisk snylter på NAV enten face to face hvis du ikke er redd for å ødelegge et naboforhold, eller anonymt hvis det er mulig. På den måten har hun i hvertfall en liten stund på seg til å slutte å snylte.

Ellers må jeg bare si at en del av dine (ompapa) argument er helt tafatte, sammenlikne Norge med DDR og kalle det en angiverstat bare fordi noen vil anmelde faktiske lovbrudd? Her er det snakk om svart-hvitt maling på det sterkeste, det er ikke slik at hvis folk forventer at lovbrudd blir anmeld blir det automatisk en angiverstat hvor de som blir anmeldt blir straffet uten lov og dom, man er faktisk uskyldig til det motsatte er bevist. Prøv å se at det er en forskjell mellom en angiverstat og en stat hvor man ikke melder fra om noe.
Jeg er ikke enig i at det er galt å si ifra, men jeg ville ikke gjort det selv.
Gjerne gi kvinnen en sjanse til å melde ifra selv, altså late som om at mannen nettopp flyttet inn o.l.
Det vil være rettferdig, og du vil ikke få dårlig samvittighet hvis NAV tar dette litt lengre enn du ville ønsket. Tenker da bedragerianmeldelse mot kvinnen fra NAV.
Sist endret av bjørnar; 28. november 2012 kl. 01:40.
Nå er det sånn at i dagens system så favoriseres enslige framfor samboende foreldre. Er mange foreldre som rett ikke har råd til å bo sammen. Dem som utnytter dette systemet gjør det ofte med tanke på barnets beste. Selv om det ikke er akseptabelt med trygdesvinn, bør man vurdere konsekvensene av tysting nøye. Dette kan ihverstefall føre til at barna ikke får den samme kontakten med en av foreldrene, som igjen kan ha uheldige konsekvenser mtp barnets utvikling. Man kan også spørre seg selv om man skal akseptere alle lover og regler, eller ha ett mer kritisk blikk? Borgerplikten kan gjøres på mange måter.
Hva som er rett eller galt er relativt, det er rett å melde ifra i følge regler fra staten og NAV, men den eneste som mest sannsynlig vil få konsekvenser av å melde henne er hennes barn, så hva er egentlig rett? Og om du tror du gjør noe som helst forandring til det bedre for noen andre enn deg selv, er du blendet av sjalusi og et ego som sier: Hvorfor skal hun få når ikke jeg kan..

Syns nå jeg da..

Ninjaed av Schizoma
Sist endret av Zarathustra; 28. november 2012 kl. 01:49. Grunn: Ninjaed
Sitat av Hightime Vis innlegg
Nei skjerp deg, dette har ingenting med tysting å gjøre i hele tatt..Men at en eller annen fjoms sitter på ræva mens han får penger som andre mennesker har jobba 8 timer daglig for..
Vis hele sitatet...
Jeg følger samme regler for tysting som psykologer og prester gjør...
Kun hvis jeg tror personen vil skade seg selv eller andre... (fysisk, ikke økonomisk)

Så TS, ikke tips noen om saken. putt ett brev i postkassen til personen hvor det står at du jobber i NAV og har oppdaget dem, og at du melder dem hvis de ikke slutter... eller no lignende (helst noe lurere)
Sist endret av Novice; 28. november 2012 kl. 02:08.
Jeg må si moralens voktere på freak har tatt et nytt kvantesprang.
Å engasjere seg for å få fengslet en småbarnsmor er virkelig low. Ts skriver at dette har foregått minst et par år. Vel da blir det fengsel på dem begge antakeligvis. Og barna på barnehjem.

Jævla god jul til dere alle sammen!
I et slikt tilfelle ville jeg lett holdt kjeft. Som andre sier; det er til sjuende og sist barna det vil gå utover.
Det jeg har problemer med å forstå er at folk setter seg selv så jævla høyt over alle andre.
Det små tingene de selv gjør er ikke så farlig. Røyker litt mer enn bare Marlboro. Laster ned film og serier uten å betale for det.
Alle disse små tinga som de fleste av oss gjør i større eller mindre grad er også lovbrudd. Bare for at dere ikke svindler NAV så er dere bedre mennesker en den stakkars dama som har barn med flere forskjellige menn og kanskje føler hun ikke har noe annet valg enn å svindle for at barna skal ha det bra.

Er feks piracy mindre galt enn svindel? Eller flørting med illegale rusmidler?

Jeg blir så kraftig provosert når noen skal være besteborgere og frivillig påta seg statens oppgave i slike saker. Kan dere ikke bare konsentrere dere om deres eget liv og sørge for at dere lever så asketisk som overhodet mulig? Tror dere de som bodde i DDR syntes det var kjekt med alle tysterne og informantene? Hva ville du følt om det plutselig var slik at noen bestemte seg for å avdekke om du har begått lovbrudd for så og tyste på deg?

Vi kan gjerne være uenig i handlingen men det betyr ikke at vi må tyste. Vi kan faktisk se stort på det og gi faen.
Noe Eddie Murphy lærte meg om amerikanske kvinner: HALVPARTEN.

Jupp, kunne lett gått kledd i en bitchy attitude og oppsøkt vedkommende kl. 05:55 førstkommende payday.

Hei, du får penger i dag. Jeg skal ha halvparten.
Øh, nei... Hvorfor det?
Satan, er du frekk eller? Det var ikke noe spørsmål. Jeg SKAL ha halvparten.
Nei... men du får ikke det altså.
Det gjør ikke du heller etter at jeg har snakket NAV.


Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Er en " alene mamma " som bor sammens med barnefaren, eller han er faren til dem minste unga hennes!

Faren er registrert et annet sted men både han og "alene mammaen har vært en av mine naboer i ett par år. og jeg fant nylig ut at hun liksom bor alene og mottar stønad
Vis hele sitatet...
Så, hvordan fikk du nylig vite dette?

Helt ærlig, så syntes jeg folk skal feie for sin egen dør, og ikke gjøre livet surt for en stakkars mor, som antakelig ikke får pengene til å strekke til etter å ha snytt NAV for noen kroner i mnd engang.
Er nok enig med Novice, det finnes folk der ute som virkelig trenger de pengene.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Hva som er rett eller galt er relativt, det er rett å melde ifra i følge regler fra staten og NAV, men den eneste som mest sannsynlig vil få konsekvenser av å melde henne er hennes barn, så hva er egentlig rett? Og om du tror du gjør noe som helst forandring til det bedre for noen andre enn deg selv, er du blendet av sjalusi og et ego som sier: Hvorfor skal hun få når ikke jeg kan..

Syns nå jeg da..

Ninjaed av Schizoma
Vis hele sitatet...
Nei er ikke sjalu i hele tatt, men samme dama er ikke sein om å tipse alle
andre og nå viser deg seg at hun ikke er ett spor bedre enn andre, derfor frister det å tipse nav, vel det og at hun snylter av skattekr mine, vet ikke enda om jeg gidder da
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Nei er ikke sjalu i hele tatt, men samme dama er ikke sein om å tipse alle
andre og nå viser deg seg at hun ikke er ett spor bedre enn andre, derfor frister det å tipse nav, vel det og at hun snylter av skattekr mine, vet ikke enda om jeg gidder da
Vis hele sitatet...

Hvordan vet du egentlig så mye om denne naboen din? Du veit intime detaljer om hennes privatliv, at hun snylter og nå vet du altså med sikkerhet at hun er en tyster? Og det som da slår deg er å tyste på henne? Det har ikke falt deg inn at hun kanskje har et vanskelig liv og det FØR du evt tyster?

Fy flate for en ussel tankegang. Typisk tyster.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Så, hvordan fikk du nylig vite dette?

Helt ærlig, så syntes jeg folk skal feie for sin egen dør, og ikke gjøre livet surt for en stakkars mor, som antakelig ikke får pengene til å strekke til etter å ha snytt NAV for noen kroner i mnd engang.
Vis hele sitatet...
satt på samme nav kontor og hørte at hun pratet i skranken, så dobbelt sjekket jeg med å leite opp adressen dems, og faren stod registrert ett annet sted, har også sett barnefaren på postkontoret mens han henter posten sin der
Om du er et så jævla bra menneske ts så stikk innom blåkors, fattighuset eller frelsesarmeen og spør hvordan DU kan bidra for å hjelpe andre. Å tyste på andre mennesker som muligens er i en tung livssituasjon er å dra borgerplikten svært langt.
Hjelp heller narkomane eller pakk mat til mennesker som må hente hjelp hus slumsøstrene. Det er nok av plasser i samfunnet du kan bidra positivt UTEN å trenge å være en tyster.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Er feks piracy mindre galt enn svindel? Eller flørting med illegale rusmidler?

Vi kan gjerne være uenig i handlingen men det betyr ikke at vi må tyste. Vi kan faktisk se stort på det og gi faen.
Vis hele sitatet...
Mye av "velferdsstaten" er bygd opp på tillit, så det man oppgir av opplysninger er i de aller fleste nok for å få utbetalt en rekke ytelser av det offentlige.

Misbruker man tilliten, medfører det innstramminger for oss alle.

Å sammenligne det med flørting med rusmidler (?)
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om du er et så jævla bra menneske ts så stikk innom blåkors, fattighuset eller frelsesarmeen og spør hvordan DU kan bidra for å hjelpe andre. Å tyste på andre mennesker som muligens er i en tung livssituasjon er å dra borgerplikten svært langt.
Hjelp heller narkomane eller pakk mat til mennesker som må hente hjelp hus slumsøstrene. Det er nok av plasser i samfunnet du kan bidra positivt UTEN å trenge å være en tyster.
Vis hele sitatet...
er du en trygdemisbruker selv? siden du har utnevnt deg selv til "ROBIN Hood " for trygdesvindlere? vi normale mener jo at dem skal arbeide og tjene penger på ærlig vis
Gi dem et anonymt ultimatum. Enten avslutter de svindelen, ellers melder du dem. Et anonymt brev, som nevnt tidligere, funker nok greit. Vanligvis ville jeg støttet å tyste på dem, men barna endrer saken litt.

Tankegangen om at det ikke er folkets jobb å tyste og å passe på, blir bare latterlig. Såklart kreves det ikke at hvermannsen skal leke detektiv hver dag etter jobb. Det har man politiet til. Skulle man derimot alikevel oppdage at noen stjeler fra NAV, og dermed rett fra statskassen vår, er det idioti å la det gå sin gang.

Alle argumentene om at "de har det sikkert vanskelig" og whatnot kan ta seg en bolle. So fucking what. Da får de få seg trygd for psykiske problemer eller det de egentlig sliter med, gjennom de rette kanalene. NAV-penger er ment til å hjelpe folk tilbake i arbeid, ikke "sitte og synes synd på seg selv"-lønn.
Du burde tipse NAV. Tull og tøv om at du kan splitte familien til barna, eller "ramme de med en tung hverdag". Mange lever godt på stønad fra NAV, mange gjør det ikke, det vet man ikke, så det bør ikke være utgangspunkt i noe argument. Stønadsgrensene som er satt er de som gjelder, og det er ikke opp til oss å bestemme at det er greit å bo to stk på alenemor-stønad fordi alenemødre "favoriseres". Det er også å ta loven i egne hender, her motsier du deg selv ompapa.

Det er ikke å "påta seg statens oppgave" å melde ifra om et lovbrudd, det er din plikt. Kall det hva du vil, men det er du, ompapa, som vrenger reglene til det passer din moral.
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
er du en trygdemisbruker selv? siden du har utnevnt deg selv til "ROBIN Hood " for trygdesvindlere? vi normale mener jo at dem skal arbeide og tjene penger på ærlig vis
Vis hele sitatet...

Jeg liker bare ikke tystere.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis hun er en tyster kan jo du også tyste. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tror ikke jeg ville blitt tyster uansett. Tyster ass. Det er lavt.

En helt annen ting er jo at du ikke kan vite 100% sikkert at personen driver med svindel. Kanskje det er en som er sykemeldt grunnet psykiske problemer el w.e og som ikke vil fortelle grunnen.
Vis hele sitatet...
Lavere enn trygdesnylting, da?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tror ikke jeg ville blitt tyster uansett. Tyster ass. Det er lavt.
Vis hele sitatet...
Hvis flere har vært sammen om noe, blir tatt, og én avslører de andre for å slippe lettere unna = tysting.

Hvis man ser et lovbrudd og ringer politiet = ikke tysting.

Satt på spissen: Hvis du treffer på en gjeng som voldtar ei dame, og du ikke har sjans til å gå imellom: Jeg mener at det ikke er "tysting" å ringe politiet. Litt mindre dramatisk, men det samme gjelder hvis du jobber ræva av deg mens noen andre lyver til seg gratis penger.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Selvsagt må du gi beskjed. Dette er ressurser som potensielt redder liv, eller forsørger mennesker som har det vondt. Det handler ikke om tysting, det handler om en sunn forståelse av rett og galt.
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Nei er ikke sjalu i hele tatt, men samme dama er ikke sein om å tipse alle
andre og nå viser deg seg at hun ikke er ett spor bedre enn andre, derfor frister det å tipse nav, vel det og at hun snylter av skattekr mine, vet ikke enda om jeg gidder da
Vis hele sitatet...
Beklager akkurat det, ble litt barnslig der en minutt, men jeg tenkte mest på barnet, og blei litt for engasjert.. Det er jo helt klart at det veier litt på motsiden når dama er en tyster selv, men i slike situasjoner pleier jeg å si som Gandhi en gang sa: Øye for øye gjør verden blind..

Og tro meg når jeg sier at uavhengig av snyltere, så ville du ikke betalt mer eller mindre skatt..
hva er vitsen med å sladre på noen som sikkert kunn gjør det pga dem har dårlig råd? systemet er bygd opp sånn dem får lite som et par men litt mere enn lite som single! du sparker beina av fattige mennesker men så klart hvis faren jobber å tjener masse penger er det bare å sladre
Så du har regelrett gått inn for og ødelegge for henne? Det er seriøst lavmål! Du overhørte en samtale og bestemte deg for å ta på deg Sherlock lua de bare for og avsløre henne?

La det være ferdig!
Sitat av robhol Vis innlegg
Lavere enn trygdesnylting, da?
Vis hele sitatet...
Ja tystere er blant de laveste "kastene". Nesten like ille som sexovergripere i mine øyne.
Ompapa: Så om naboen din drikker tungt og slår både samboer og barn, så ville du ikke sagt ifra. Kun fordi det kan være at politiet finner ut av det selv, og du kan ikke bli så lavmål å redde både samboer og barn?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ompapa: Så om naboen din drikker tungt og slår både samboer og barn, så ville du ikke sagt ifra. Kun fordi det kan være at politiet finner ut av det selv, og du kan ikke bli så lavmål å redde både samboer og barn?
Vis hele sitatet...
Vanskelig sak. Som en sa tidligere i tråden så må man tenke som en prest. Sålenge ingen blir skadet -ikke tyst.
Men om noen slår kone og barn så er det jo noen som lider. Kanskje jeg ville ringt et par svære karer som kunne lært naboen en ting eller to om livet? Om det ikke hjalp så måtte jeg jo ringt snuten for å være sikker på at han ikke slår ihjel familien sin.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 11:35.
Men lider ikke naboen selv da? Med et drikkeproblem. Da ødelegger du ihvertfall livet hans.
Kanskje 2 sterke karer løser hans voldsproblemer? Har skjedd før det at voldsmenn slutter å være voldelig mot kone og barn når de er avslørt og de selv har fått en behandling de husker en stund. Og når voldsmenn faktisk skjønner at noen følger med dem og hva de gjør så kan det faktisk være nok til å bryte mønsteret og volden. Som sagt har jeg sett det før. Derfor ville jeg forsøkt det først. Om det ikke hjalp ville det likevel vært viktigere å redde liv og helse enn å være fanatisk i forhold til prinsipper så da ville jeg ringt snuten. Men snuten ville vært siste utvei.