Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6644
Jeg lurer bare på hvilken type styreformer folk vil ha i Norge i stede for demokrati eller om dere er førnøyd med demokratiet?

Personlig tror jeg indirekte-demokrati med en masse byråkrati ikke fungerer optimalt. Kanskje noe med en blanding hvor man har indirekte demokrati for ting som gjelder alle i Norge og direkte demokrati for ting som gjelder lokalt i fylkene og kommunene.
Churchill sa at demokratiet er en dårlig styreform, men det er det beste vi har. Jeg er forsåvidt enig med ham. Det er også sagt at det beste argumentet mot demokrati er en samtale med en gjennomsnittsvelger. Det er jeg også enig i.

Når det er sagt, så er det viktig å huske på at vi tross alt har det ganske fint i våre vestlige demokratiske samfunn. Det finnes værre land for å si det sånn. Noen problemer er det nok, helt klart, men tror at det er mulig å styrke demokratiet ytterligere. Ikke minst med internetts hjelp. Fri informasjonsflyt er en av gunnpilarene i et demokratisk samfunn.
Vell, alt hadde jo vært mye bedre om jeg var diktator, da hadde jo alt blitt helt rett
Men fra spøk til revolver så er jeg ganske enig med Homoludens.
Sist endret av Klistermerke123; 3. november 2012 kl. 03:31.
Demokratiet i Norge er jo på helt feil vei med en konstant, kraftig økning i papirflyttere som synser og skriver intetsigende rapporter om ditt og datt med god betaling mens vi blir styrt fra Brussel.

Jeg mener at mennesket er i sin natur for korrupt, maktsyk, egoistisk og aaaltfor lite inteligent til å late som at man kan styre et samfunn som er større enn, tja la oss si en komune.. med demokrati.

Et velstyrt teokrati kunne kansje klart det, men problemet er det der med at vi er født maktsyke, egoistiske og korrupte.. så det vil gå feil vei tilslutt samma faen, med en gang samfunnet får en viss størrelse.

Demokrati kan kansje fungere i liten skala, derfor må vi snu sentraliseringen, og desentralisere makten. Men igjen, de som har makten koser seg for godt med den til at dette kommer til å sje i fredstid..


En ting er ihvertfall sikkert; Når alle skal tilfredstilles litt, så vil det aldri være noe som blir skikkelig gjort = demokrati...
Sist endret av GrønnUgle; 3. november 2012 kl. 03:54.
Den beste styreformen er konkurranse. Dvs å tillate eksperimenter med ulike styreformer, jeg tenker i sealand stil. Da vil folk kunne flytte dit det er best å bo. Men det hadde vært fint om man slapp å rømme til sjøs for å få til noe sånt.
Jeg er veldig fornøyd, det irriterer meg at jeg ikke kan røyke hva jeg vil, men jeg digger at jeg ser muligheten til å få det lov..
Direkte demokrati er det jeg helst vil ha da, da må man ikke vie livet sitt til å bli politiker for å fikse en liten sak..
Jeg ser i hovedsak to-tre problemer med dagens norske demokrati, og de er delvis overlappene.

1.
For å komme deg i en maktposisjon må du være høyt oppe i et veletablert parti. Det er liten mulighet for innflytelse dersom du ikke har vært aktiv fra starten av, og det er vanskelig for nye å få "innpass" både der og i etv nye parti. Dette medfører at den samme gamle gjengen sitter og styrer. Selvfølgelig må det være slik til en viss grad, men noe kunne vært gjort for å gi muligheter for andre som har gode/populære meninger.

2. Ingen direkte demokrati. Folkeavstemning burde vært grunnlovsfestet.

Disse to grunnene gjør det vanskelig for "mannen i gata" å endre noe som helst. Vi sitter igjen med valget mellom 2-4 gubbe-klubber. Slik det er nå er det egentlig bare de "hotte" sakene under valgkampen vi har noe god inflytelse på, for da er de meget opptatt av å blidgjøre massene og ta et standpunkt.

3. Det virker som om det er litt vel mye kameraderi og små-korrupsjon ute og går. Dette burde reguleres strengere, og passes på nøyere. Det har vært flust med saker de siste årene der politikerne har gjort tvilsomme ting til fordel for venner/bekjente. Mye av det er haust opp av media, men det burde nok vært strengere kontroll på dette.

Til slutt er et av de største problemene VELGERNE. Folk må lære seg å drite i hva som blir sagt under valgkampen, med mindre det er et klart standpunkt i en av dine hjertesaker. Følg med kontinuerlig og se om partiene faktisk står for det de sier. En annen ting er at de ikke alltid klarer å gjøre jobben sin skikkelig, og da hjelper det lite hva de faktisk mener i hjertet sitt... Stem på et parti som står for det de mener, og som iallefall ikke har vist at de er udugelige.

Som nevt over kunne jeg også godt sett en desentralisering av makten. La de lokale bestemme over sitt område, de vet som regel best.

Siste edit: Norge vant i 2011 på Democracy index, så det kan ikke være helt jævlig her.
Sist endret av bobbo; 3. november 2012 kl. 07:55.
jeg er fornøyd men ting skulle blitt gjort
raskere, når ting blir vedtatt
skulle det skjedd snarest ikke om 4 år!

Ellers er politikken overatt av mange som aldri har vært ansatt og hatt en ordentlig jobb, skulle vært lovfesta at du har jobbet i minst 5 år før du kunne blitt politiker og at feks statsråder har relevant utdanning til det dem skal styre over!

Ellers skulle det vært enda rødere da arbeiderpartiet dessverre har blitt som gamle høyre!, men sv holder dem heldigvis litt nakken
Særpartier som KrF og Sp har desverre bevist svakheten ved vårt demokrati. Det er alt for lett for små særpartier å henge seg på regjeringa for å tvinge igjennom det å skulle ha statsminister som vår kjære maktsyke bondevik gjorde, eller å få viktige posisjoner til udugelige folk som kun er ute etter å mele sin egen kake som flere av SP ministerne har vært. Så vi kunne i første omgang gjerne ha heva sperregrensa litt.
Heve sperregrensa og fjerne utjevningsmandat. Det strider såpass mot forestillingen av demokrati at noens stemme skal være mer verdt bare fordi de bor i Finnmark eller andre gudsforlatte områder.

Innføring av direkte-demokrati hadde vært et interessant eksperiment. De som har dannet seg en oppriktig mening om noe ville dratt til stemmeurnene. Makten ville vært fjernet fra topp politikerne. Se til sveits.. Mange som mener at dette styresetet ikke ville fungert fordi folk flest er idioter som ikke vet sitt eget beste. For et års tid siden ble det stemt over å øke antall ferieuker i Sveits. De som er kritisk til dette styresettet mente da at selvsagt ville alle stemme for mer ferie, uten hensyn til hva som var best for landets fremtid. Der tok de feil, for Sveitserene gikk til stemmeurnene og stemte for å beholde dagens ordning. Får mannen i gata god informasjon om potensielle utfall som ikke blir forvridd av politikere med en agenda vil de fleste fatte den riktige beslutningen. Og da ligger makten hos folket og ikke en gjeng oppblåste egoer som har som enenste mål å sikre seg en toppjobb utenfor landets grenser.

Forslag til noe vi kan stemme over:
1. Innføring av selvkost regime på vei, alle skatter og avgifter knyttet til kjøp og bruk av bil ville da gått utelukkende til vedlikehold og bygging av vei.
2. Null mer bidrag til alle verdens trengende land før vi har tatt oss av de trengende i vårt eget land. Ikke noe mer tilsagn til tilskudd om 12000 sykehjemsplasser fra bulke Jens & Co
3. Avsetting av våre aller dyreste sosialklienter, kongefamilien.. De hører fortiden til og selv om mange mener det er kjekt med kongehus så er det på tide å teste vårt behov for en tittel ført i arv som gir deg automatisk rett på et liv i luksus.

Siden dette er freak og jeg vet mange her er glad i å røyke jazztobak får jeg føre opp en nummer 4 også.
4. Legalisering av cannabis
Personlig tenker jeg noen ganger at et demokrati iblandet elementer av teknokrati iblandet ville vært det beste. At vi har ministre og partiledere nesten uten relevant utdannelse med tanke på deres på arbeidsoppgaver synes jeg er skremmende. Selvfølgelig har administrasjonen utdannede byråkrater, men disse overkjøres støtt og stadig uansett. Ostetollen er jo et nylig eksempel på vedtak som ingen samfunnsøkonom ville gått god for for eksempel.
Personlig tenker jeg noen ganger at et demokrati iblandet elementer av teknokrati iblandet ville vært det beste.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette tilfellet i dag?

Ikke fornøyd med styreformen vi har i dag, er for ett mer direkte demokrati.
Kjempefornøyd, men kunne tenkt meg at det ble litt mer "liberalt"
slik det går i dag føles det ut som at alt er ulovlig bortsett fra noen ting, men jeg kan heller tenke meg at alt er lovlig bortsett fra ting som er veldig skadelig / dersom man har et godt argument mot.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Er ikke dette tilfellet i dag?

Ikke fornøyd med styreformen vi har i dag, er for ett mer direkte demokrati.
Vis hele sitatet...
Tja, på visse måter. Byråkratiet er jo gjennomsyret av høyt utdannede mennesker, og det samme med sentralbanken, men politikerne har likevel mulighet til å overkjøre alle disse dersom de så skulle ønske. Tenker mer i retning av et "checks and balances"-system der teknokratiet har mer gjennomslagskraft. Problemet er at man vil ikke at teknokratiet skal ha for stor makt heller.

Muligens burde folkevalgte ha forrang i å avgjøre verdispørsmål, mens teknokratiet kan i større grad stå for hvordan politikken gjennomføres. Med et slikt system sikrer man at politikken både blir gjennomført hovedsakelig i tråd med folkets ønsker, men samtidig gjennomført på en så effektiv måte som mulig.
Den beste styreformen er - ingen! - ingen styring, anarki!!
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Den beste styreformen er - ingen! - ingen styring, anarki!!
Vis hele sitatet...
Haha, det høres kaotisk ut på en planet med 7 milliarder folk ^^
Diktatur, og indirekte eller direkte demokrati er umoralske. Det lar noen mennesker som tror de vet best bestemme over andre mennesker. Jeg mener vi er frie selvstendige individer som skal kunne leve i fred uten en maktelite som sier hva du skal gjøre, og bestemmer over din eiendom, kropp, og inntekt. Hvis vi skal ha en stat er isåfall dens eneste oppgave å sikre freden til borgerne innenfor et rike, men det skal ikke kunne kreves skatt, det skal bare kunne være tilstede ved frivillige donasjoner. Styrene jeg leter etter her er vel 100 % demokrati, dvs. hverken mindretallet, 50% eller 99% bestemmer over deg, men alle bestemmer over seg selv. Jeg vet ikke om man kan kalle det anarki fordi det kun vil eksistere i en liten skala før stater og andre mafiavirksomheter ville oppstått. Denne lille frivillige og fredelige staten derimot hadde vært ideell.

Jeg er positiv til fredelige og frivillige metoder, men negativ til vold og tvang som dagens demokrati fører til.
Sist endret av ThePackMan; 3. november 2012 kl. 19:41.
Jeg er veldig fornøyd med dagens styreform, men ønsker meg et teknokrati.
Mange av de som styrer i dag har ikke noe relevant utdanning eller erfaring med det de faktisk har ansvar for.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Demokratiet i Norge er jo på helt feil vei med en konstant, kraftig økning i papirflyttere som synser og skriver intetsigende rapporter om ditt og datt med god betaling mens vi blir styrt fra Brussel.

Jeg mener at mennesket er i sin natur for korrupt, maktsyk, egoistisk og aaaltfor lite inteligent til å late som at man kan styre et samfunn som er større enn, tja la oss si en komune.. med demokrati.

Et velstyrt teokrati kunne kansje klart det, men problemet er det der med at vi er født maktsyke, egoistiske og korrupte.. så det vil gå feil vei tilslutt samma faen, med en gang samfunnet får en viss størrelse.

Demokrati kan kansje fungere i liten skala, derfor må vi snu sentraliseringen, og desentralisere makten. Men igjen, de som har makten koser seg for godt med den til at dette kommer til å sje i fredstid..


En ting er ihvertfall sikkert; Når alle skal tilfredstilles litt, så vil det aldri være noe som blir skikkelig gjort = demokrati...
Vis hele sitatet...
Et velstyrt teokrati? Pavnes menn og guttekorene da eller?
Eller velstyrte teokratiske stater i midøsten?

Av mange vonder tror jeg nok vi må ta til takke med demokratiet. Ikke ufeilbart det heller men jeg ser ingen alternativer.

Evt. meg som eneveldig hersker

Slik jeg ser det er det bare to ideologier som kan være mulige. Men begge har jo klare svakheter.
Anarkisme med stor grad av indre justis. Eller teknokrati, der folk med spesialkompetanse er viktigere i ledende stillinger enn hva vi er vant med i demokratiet.

Teknokrati ville kanskje forhindret kameraderiet vi i det siste har blitt oppmerksom på spesielt i sakene rundt Trond Giske.
For meg så finnes det ikke demokrati ett eneste sted i hele verden, jeg forstår ikke hva folk mener med demokrati?
Kan noen forklare meg hva demokrati er?
Demokrati er jo folkemakt, motsetningen til enevelde el. autokratiet.
Makten er jo folkets i den forstand at folket stemmer på sine folk og de med flest stemmer danner regjering. Har et parti nok stemmer kan de danne en flertallsregjering alene, om ikke må de søke å samarbeide. De som danner regjering er jo da valgt av folket til å styre landet. Derav demokrati. Det er jo ikke fullkomment for de vi velger kan jo ha sin egen agenda i mange saker som styrer de valgene som taes (ansette venner i viktige posisjoner feks) men de kan likevel i kløne ting til så fryktelig galt for det er jo alltid et nytt valg.

Det er jo noen land som har videreført dette til direkte demokrati. Der også enkeltsaker kan avgjøres av folket via folkeavstemming. Se på Sveits feks.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
For meg så finnes det ikke demokrati ett eneste sted i hele verden, jeg forstår ikke hva folk mener med demokrati?
Kan noen forklare meg hva demokrati er?
Vis hele sitatet...
Demokratiet vi har i Norge og de fleste andre land går hvert falll hånd i hånd med enevelder (diktatur). Jeg vil ikke merke forskjell om rettighetene mine blir fratatt av et flertall eller et mindretall.
Sitat av ompapa
men de kan likevel i kløne ting til så fryktelig galt for det er jo alltid et nytt valg.
Vis hele sitatet...
En liten skriveleif men oppdaget etter 5min regelen....
men de kan likevel ikke kløne ting til så fryktelig galt for det er jo alltid et nytt valg.

Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Demokratiet vi har i Norge og de fleste andre land går hvert falll hånd i hånd med enevelder (diktatur). Jeg vil ikke merke forskjell om rettighetene mine blir fratatt av et flertall eller et mindretall.
Vis hele sitatet...
Tull!
Klart du ville merket det om vi ikke hadde demokrati.
For diktatoren kunne hatt ut utfall som rammet deg. Som at feks elle menn med rødt hår skal fengsles eller de under 1.90m skal gjelles. Demokratiet og jaget etter å vinne også neste valg sikrer jo at regjeringen ikke kan ta beslutninger som feks skader nasjonen.

Men også i demokratier skjer det udemokratiske avgjørelser. Vi hadde jo siste folkeavstemning i 1994 om medlemskap i EU. Vi stemte nei som nasjon. Likevel valgte politikerne å gå inn i EØS. Sett i retrospekt kunne vi jo da virkelig forhandlet frem en frihandelsavtale slik Sveits har, men valgte altså EØS avtalen som koster kroner, gir oss alle pålegg fra Brüssel uten at vi har stemmerett nå viktige saker skal opp i EU. Altså fikk vi alle reglene og ingen makt. En litt snodig form for demokrati i denne saken. Men som sagt er det ikke så mange alternativer. Anarki eller teknokrati men de er jo langt fra perfekte de heller så om vi i sum har det bedre er vel heller tvilsomt.

Sitat av Warz Vis innlegg
Den beste styreformen er konkurranse. Dvs å tillate eksperimenter med ulike styreformer, jeg tenker i sealand stil. Da vil folk kunne flytte dit det er best å bo. Men det hadde vært fint om man slapp å rømme til sjøs for å få til noe sånt.
Vis hele sitatet...
Du vet at sealand ikke er anerkjent av noen? Hjelper ikke å ha egen valuta og grunnlov når det ikke er verdt noe.....eksprimenter i vei ute i havet men det betyr jo ikke noe for noen, før de forsøker seg på noe som gjør folk forbanna. Da er det bare en rakett over fjorden så er den plattformen på havets bunn.
Beklager, sealand var en typo, jeg mente egentlig seasteading.
Diktatur eller demokrati... tja vi vil jo ikke ikke ha sånn demokrati som USA, eller diktatur som det var i Egypt eller no... Hva med demokratisk diktatur

Vær ærlig, er det noen som vet hvor mange det er i det norske regjeringen?

Jeg ville hat det som dette her...


Statminster/ President- nest høyest makt over statbudsjetet
Diplomat

Konge/ Dronning (Nest høyestMakt i krig)
Høyest rakna General (Høyest Makt i krig)
Prins (Delvis Makt i krig)
Prinsesse (Delvis Makt i krig)
Diplomat

Jeg tror kanskje vi burde ha et bedre forsvar, jeg er jo litt red for at russerne eller USA og angriper oss på grunn av oljen... Var det ikke sånn at USA truet Norge da vi ville forske på atomvåpen (Norge+Frankrike)

Energiminister- Kontroll over energi forskning/ produksjon
Resursminster- Han/hun passer på sånn at vi tjener mest på det
Resur & Energiminsiter ville ha høyest makt over statbusjetet fordi alt som tjenes av energi/resurs går til stat's budjstet... arbeiderne vil bli betalt fra staten også ...

Og en reke andre som... skole, hospitalet, helse osv... og vi trenger ikke 100 andre partier, kan bare navnet på en brøkdel jo xD

vel det er det jeg tror burde gjøres... men hva vet jeg...
seasteading er meg bekjent bare et fellesbegrep for "stater i havet" altså i internasjonalt farvann. Det betyr at sealand jo er en av disse. Jada du kan trykke opp egne penger og ha en egen grunnlov, men så lenge ingen andre nasjoner anerkjenner disse statene er det jo rimelig poengløst. Valutaen er jo verdiløs utenfor plattformen, båten, flyteøya eller hva de nå har brukt for å lage sin egen stat. Klart en kan lure småpenger av evt. turister ved å banne fremmed valuta men det bli jo bare småpenger.
Liberale narkolover kan jo være en tanke, men blir det et problem for nabostater så kan de jo bare agere om de ikke liker opptreden til "det nye landet". Hvem skal hjelpe å forsvare landet?

Nei "et nytt land i havet" det er et morsomt tankesprang eller kanskje et gøyalt innslag i litteraturen eller på film men i praksis er det lite å hente.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Et velstyrt teokrati? Pavnes menn og guttekorene da eller?
Eller velstyrte teokratiske stater i midøsten?

Av mange vonder tror jeg nok vi må ta til takke med demokratiet. Ikke ufeilbart det heller men jeg ser ingen alternativer.

Evt. meg som eneveldig hersker

Slik jeg ser det er det bare to ideologier som kan være mulige. Men begge har jo klare svakheter.
Anarkisme med stor grad av indre justis. Eller teknokrati, der folk med spesialkompetanse er viktigere i ledende stillinger enn hva vi er vant med i demokratiet.

Teknokrati ville kanskje forhindret kameraderiet vi i det siste har blitt oppmerksom på spesielt i sakene rundt Trond Giske.
Vis hele sitatet...
Argh, Skriveleif delux.. mente såklart Teknokrati, ikke teokrati
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Argh, Skriveleif delux.. mente såklart Teknokrati, ikke teokrati
Vis hele sitatet...
Det var godt du oppklarte den for den var direkte lei, teokrati er jo noe ganske annet......
Sitat av ompapa Vis innlegg
seasteading er meg bekjent bare et fellesbegrep for "stater i havet" altså i internasjonalt farvann. Det betyr at sealand jo er en av disse. Jada du kan trykke opp egne penger og ha en egen grunnlov, men så lenge ingen andre nasjoner anerkjenner disse statene er det jo rimelig poengløst.
Vis hele sitatet...
Det største problemet med slike øyer er ikke anerkjennelsen som sådan, men at andre land vil angripe dem dersom de innfører et fritt styre. Usikker på hvordan dette kan løses på en god måte. Atomvåpen kanskje?

Sitat av ompapa Vis innlegg
Valutaen er jo verdiløs utenfor plattformen, båten, flyteøya eller hva de nå har brukt for å lage sin egen stat. Klart en kan lure småpenger av evt. turister ved å banne fremmed valuta men det bli jo bare småpenger.
Vis hele sitatet...
Feil, mange av disse nasjonene vil bruke bitcoin, og bitcoin er i høyeste grad verdt noe utenfor øyene. Man kan tjene store penger. Dessutten, hvorfor skulle de ikke kunne bruke en annen valuta som f.eks dollar hvis de ønsker det (ikke at det hadde vært noen god løsning)?

Sitat av ompapa Vis innlegg
Liberale narkolover kan jo være en tanke, men blir det et problem for nabostater så kan de jo bare agere om de ikke liker opptreden til "det nye landet". Hvem skal hjelpe å forsvare landet?
Vis hele sitatet...
Det er der man igjen må tenke utenfor boksen, en ting er vel åpenbart, og det er at landet vil bli angrepet av de dårligere landene som ikke liker konkurranse.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei "et nytt land i havet" det er et morsomt tankesprang eller kanskje et gøyalt innslag i litteraturen eller på film men i praksis er det lite å hente.
Vis hele sitatet...
Har du noen praktiske løsninger med større potensialet? Å flytte til verdensrommet ville jo vært et alternativ en gang i fremtiden, men selv der vil man nok bli angripet.
Sist endret av Warz; 4. november 2012 kl. 21:40.
Ja som sagt en morsom lek med tanker og drømmer men svært vanskelig å gjennomføre i praksis.
Grunnen til at jeg tok med den biten med egen valuta er jo nettopp av seaworld har egne penger. Selv om de i praksis kan bli milliarderer hver eneste dag i nytrykte penger i sin egen tullevaluta er jo de pengene ikke verdt en dritt. For ingen andre land aksepterer de penga.

Slike stater kan selvsagt bruke enhver annen valuta så mye de ønsker, enten det erNOk USD, eller BC. Men da må de jo faktisk først tjene de pengene, slik du og jeg må og da falmer jo drømmen om egen stat og ubegrenset tilgang til penger.

I praksis er slike fantasistater et morsomt innslag på nachspiel men uten den helt store realverdien nettopp fordi ingen andre stater anerkjenner dem. I sin egen drømmeverden er det en egen stat i realiteten kan hvem som helst ta over deres stat når de vil.

Du kan flytte slike drømmer til månen eller mars, men du må ha politisk innflytelse for å få gjennomført. Det betyr i praksis at minst en atom makt må anerkjenne staten og stille seg bak, eller så kan hvem som helst torpedere planene.

Du kan overta styringsretten over sealand. Bare få med deg mange nok bøller og vær pirat. Men hva er poenget? Uka etter så kommer noen å tar deg fra deg.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Argh, Skriveleif delux.. mente såklart Teknokrati, ikke teokrati
Vis hele sitatet...
Haha, fint!
Ble nervøs for deg en stund!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Slike stater kan selvsagt bruke enhver annen valuta så mye de ønsker, enten det erNOk USD, eller BC. Men da må de jo faktisk først tjene de pengene, slik du og jeg må og da falmer jo drømmen om egen stat og ubegrenset tilgang til penger.
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått drømmen med egen stat. Drømmen er å kunne gjøre som man vil, har ingen ting med penger å gjøre.

I praksis er slike fantasistater et morsomt innslag på nachspiel men uten den helt store realverdien nettopp fordi ingen andre stater anerkjenner dem. I sin egen drømmeverden er det en egen stat i realiteten kan hvem som helst ta over deres stat når de vil.
Vis hele sitatet...
Dersom en privat gruppe klarer å utvikle masseødeleggelsesvåpen for så å bruke dette til å true andre land slik at de holder seg unna, er det faktisk en mulighet. Å få aksept er også mulig som f.eks vi ser i hondoras prosjektet, der går de for anerkjennelse og aksept gjennom tillatelse. Jeg er dog litt i tvil om det vil kunne vare i lengden, men det viser at den som virkelig lever i en fantasi boble er sånne som tror at nachspiel er eneste stedet å diskutere alternativer til dagens tyraniske styresett.
Sitat av Warz Vis innlegg
Da har du misforstått drømmen med egen stat. Drømmen er å kunne gjøre som man vil, har ingen ting med penger å gjøre.
Vis hele sitatet...

Vel du kan "ha din egen stat og gjøre hva du vil" hvor som helst så lenge du ikke blir hekta. Du må ikke tro at en plattform i havet gir deg noe spesielt. Fordi ingen andre stater aksepterer din stat har du heller ingen venner som kan hjelpe deg. Tror du det er lett å bli kjent med nord-koreas leder slik at han støtter deg? Eller å få kina med på laget? Uten slik støtte er du null da kan alle land bare stikke fyr på deg og plattformen din straks du gjør noe de ikke liker. Det kan jo også hende andre "frihets-freaks" blir misunnelig på din lille plattform og bestemmer seg for å kuppe den. Uten mektige venner og eller et kostbart forsvar er du et enkelt mål for alle som måtte ønske å ta over eller kuppe staten din, selv privatpersoner kan kuppe deg på en ettermiddag.


Sitat av Warz Vis innlegg
Dersom en privat gruppe klarer å utvikle masseødeleggelsesvåpen for så å bruke dette til å true andre land slik at de holder seg unna, er det faktisk en mulighet. Å få aksept er også mulig som f.eks vi ser i hondoras prosjektet, der går de for anerkjennelse og aksept gjennom tillatelse. Jeg er dog litt i tvil om det vil kunne vare i lengden, men det viser at den som virkelig lever i en fantasi boble er sånne som tror at nachspiel er eneste stedet å diskutere alternativer til dagens tyraniske styresett.
Vis hele sitatet...

Ja jøss nå ble alt så mye mer realistisk. Nå skal du faktisk også utvikle masseødeleggelsesvåpen. Selv store nasjonalstater med historikk, egne forskere og penger på bok sliter med å klare å utvikle masseødeleggelsesvåpen og bruker gjerne mange år på å forsøke å få det til. Og disse har gjerne både penger, internasjonale kontakter,svære forskerteam, kostbare laboratorium med avansert utstyr allerede og likevel er det ikke gjort i en fart. Lykke til å greie det på egenhånd med 2 tomme hender og tom lommebok ute i havet. Høres realistisk ut du.

At du mener det er jeg som lever i en boble er jo hysterisk morsomt. Det er ikke mitt verdensbilde som trenger justering.

Jaja du får ha lykke til ute i havet da, når du har fått Iran, Nord-Korea, en afrikaner stat eller noen av betydning til å anerkjenne staten din og du selv har utviklet våpen skumlere enn atomvåpen så er det nok ingen som tør å gjøre noe hverken med deg eller dine allierte. Hva var det du sa om tyrannisk styresett igjen?
Sist endret av ompapa; 5. november 2012 kl. 08:35.
Tenker du på teoretisk eller reelt alternativ? Liker tanken om et anarko-syndikatisk system, dog usikker på hvordan det ville funke i praksis. Er også for direkte demokrati, men det forutsetter folkeopplystning.
ompapa: Har aldri påstått at dette er lett å gjennomføre. Men du glemte å adressere honduras prosjektet (eller lignende type prosjekt som free state initiative): http://www.foxnews.com/world/2012/09...es-government/

Jeg har ingen som helst ønske om å måtte flytte til sjøs for å leve i fred, spørsmålet er vel snarere om jeg har noe valg? Per i dag ser det ikke slik ut. Man blir regelrett kastet på sjøs og selv der får man ikke leve i fred...
Sist endret av Warz; 5. november 2012 kl. 15:28.
Honduras prosjektet er ikke sammenliknbart i det hele tatt. Det de gjør der er har mange andre gjort allerede.
Tax heavens kalles det. Det blir en kvasi-enklave på en måte, fordi Honduras ikke frasier seg suvereniteten over området.

Mer korrekt sammenlikning vil være feks de små-holmene brittene gjemmer seg på for å spare skatt. De har lav skatt men sokner til UK.
Nei, det heter tax havens og slike steder har ofte skatt og mangel på frihet for innbyggerene, men lever av at utenlandske firmaer som benytter seg av deres spesialovgivning som sier at den som ikke er innbygger der kan slippe skatter/plikter mot en årlig avgift. Honduras prosjektet har som mål å fungere som et skatteparadis der man kan BO og LOVLIG slippe skatt/reguleringer, det kan man ikke dersom man bruker skatteparadis da å benytte seg av dem er forbudt (i hvertfall her i Norge).
Nei det er ikke forbudt å bruke skatteparadis. Det kommer bare an på selskapsstruktur.
Det er forbudt å gjemme penger unna i skatteparadis, men det er ikke forbudt å selskapets hovedkontor i et skatteparadis og lovlig kunne sluse overskuddet skattefritt til moderselskapet i skatteparadiset.

Men det må gjøres korrekt, det må oppgies til de som har krav på disse opplysningene og som sagt må strukturen i selskapet også være korrekt. For Norges del er det ikke utenkelig at en i ytterste konsekvens kan bli nødt til å selv flytte utenlands for å være helt trygg på å unngå beskatning av overskuddet. Det har vært noen merkelige avgjørelser i skattesaker der nordmenn er meldt flyttet ut av landet men liker blir avkrevd skatt av Norge. Det samme har også skjedd for noen selskaper. Er nok best å jurister med skatteoptimalisering med på laget når slikt planlegges.
Nei det er ikke forbudt å bruke skatteparadis. Det kommer bare an på selskapsstruktur.
Vis hele sitatet...
Poenget med skatteparadiser er at det er lave skatter, få reguleringer og ingen regnskapsplikt. Å benytte seg av dette er strengt forbudt i Norge. Du er tvungen til å følge norske regler i stedet for reglene i skatteparadiset, dvs rapportere inntekter, betale norsk skatt, følge norske reguleringer.

Hele poenget med skatteparadis forsvinner noe som i praksis tilsvarer et forbud.
Nei du kan ha et selskap registrert på feks Seychellene, og det selskapet kan ha en norsk avdeling kjent som NUF.
Overskuddet i NUF kan overføres til moderselskapet uten å skatte av det i Norge. Det er ikke ulovlig dersom strukturen i selskapet er korrekt. Feks software giganten Microsoft har hatt har kanskje ennå? en slik struktur hvor de overførte overskudd fra sitt norske selskap til moderselskap i Irland. Lite myndighetene kunne gjøre.

Nå er ikke jeg skattejurist så jeg skal ikke gi noen konkret oppskrift på hvordan dette skal gjøres, med det blir gjort av mange selskaper og staten kan vanskelig stanse det. Men alt må være satt opp korrekt og i henhold til nasjonale og internasjonale lover og regler.
Sist endret av ompapa; 6. november 2012 kl. 21:15.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Jeg lurer bare på hvilken type styreformer folk vil ha i Norge i stede for demokrati eller om dere er førnøyd med demokratiet?

Personlig tror jeg indirekte-demokrati med en masse byråkrati ikke fungerer optimalt. Kanskje noe med en blanding hvor man har indirekte demokrati for ting som gjelder alle i Norge og direkte demokrati for ting som gjelder lokalt i fylkene og kommunene.
Vis hele sitatet...
Ganske enig med dette.
Problemet, eller kanskje det ikke er et problem, men noe jeg irriterer meg over, er at det er for lite reell endring i politikken.
Dette henger sammen med, som du sier, den formen for indirekte demokrati vi har, samt at jeg føler politikerne bruker all tiden sin på å krangle med representanter for andre partier(som ikke har noen annen reell funksjon all den tid de ikke er valgt inn enn å klage på politikken som blir ført til enhver tid).

Som Erlend Loe beviste i 'L' der han og de andre ekspedisjonsmedlemmene gikk empirisk til verks i utprøving av politiske styremåter, er det opplyst enevelde som funker best.

Jeg ser derfor frem til dagen Lars Sponheim blir valgt inn som livstidshersker.
Nå er ikke jeg skattejurist så jeg skal ikke gi noen konkret oppskrift på hvordan dette skal gjøres, med det blir gjort av mange selskaper og staten kan vanskelig stanse det. Men alt må være satt opp korrekt og i henhold til nasjonale og internasjonale lover og regler.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei du kan ha et selskap registrert på feks Seychellene, og det selskapet kan ha en norsk avdeling kjent som NUF.
Vis hele sitatet...
Og der faller hele poenget med skatteparadis bort, du må nå følge norske regnskapsplikter, betale norske skattesatser osv.

Overskuddet i NUF kan overføres til moderselskapet uten å skatte av det i Norge. Det er ikke ulovlig dersom strukturen i selskapet er korrekt. Feks software giganten Microsoft har hatt har kanskje ennå? en slik struktur hvor de overførte overskudd fra sitt norske selskap til moderselskap i Irland. Lite myndighetene kunne gjøre.
Vis hele sitatet...
NUF-et plikter å utarbeide årsregnskap, sende inn selvangivelser og betale skatt som om selskapet var hjemmehørende i Norge.

NUF-et er underlagt samme regler for merverdiavgiftsregistrering og oppgaveinnsendelse som andre norske foretak. Dersom NUF-et har en omsetning som ikke overstiger kr. 1 mill., er det mulig å søke om årsterminoppgave.

Igjen, på hvilken måte kan du hevde at å benytte seg av skatteparadis er lovlig dersom det ikke er lovlig (altså krever alle disse tingene), poenget med skatteparadis er å slippe regnskapsplikter, oppgaveinnsendelser og skatt. Dette poenget er annullert av den norske lovgivningen.
Sist endret av Warz; 7. november 2012 kl. 10:02.
Jada følge norske lover men norske lover tillater å føre overskudd til moderselskap uten å betale skatt, selv om moderselskapet befinner seg utenlands.
Poenget med skatteparadis står fjellstøtt.

Ja du må levere regnskap på den norske avdelingen, men du kan overføre pengene til moderselskapet uten å skatte.
Tar du utbytte fra et AS må du skatte. Sender du overskudd fra et NUF til moderselskapet så betaler du ingen skatt.
Må nok skuffe deg ompapa, NOKUS-reglene omhandler hvordan norske borgere og selskaper skal beskattes når de er majoritetseiere av økonomiske virksomheter i lavskatteland. Norge praktiserer generelle regler om at norske deltakere i et norsk-kontrollert utenlandsk selskap i et lavskatteland beskattes direkte for det utenlandske selskapets inntekter.

Og igjen hele poenget med skatteparadis er ikke bare å slippe skatt, men også regnskapsplikter, reguleringer og innsyn.

Etablering av et aksjeselskap i et skatteparadis for å drive virksomhet gjennom et NUF i Norge vil medføre at selskapet kommer inn under NOKUS-reglene og således bli deltagerlignet. Skattetrykket vil nå det maksimale av hva som er mulig i Norge per dags dato og hele formålet med etableringen av aksjeselskapet er mest sannsynlig forgjeves

Jeg gjorde grundig research på dette til en tid tilbake og fant ut at man må betale MER skatt dersom man har firma i skatteparadis enn dem som bare har firma i Norge.
Sist endret av Warz; 7. november 2012 kl. 11:11.
Ok, men da kan man bare endre strukturen og gjøre den ennå mer komplisert.
La moderselskapet være regga i feks UK. Send overskuddet i NUF skattefritt til UK. Grunnet EØS kan ikke staten nekte det.
Så kan jo moderselskapet være eid av et selskap regga i skatteparadis. Om dette ikke går så får en heller lete etter det mest liberale landet mtp skattefritt utbytte i EU og regga moderselskapet der.

Har du noen kilder på dette warz, for det ville vært greit å lese mer om. Det må jo finnes veier rundt, rike mennesker finner alltid veier rundt skatt, så kanskje på tide vi fattigfanter også sparer skatt og maksimerer profitten.
Sist endret av ompapa; 7. november 2012 kl. 12:13.
Tror du virkelig at skatteetaten lar sånne smutthull være åpne? De gjør ikke det skjønner du ellers kunne vi alle bare benyttet oss av skatteparadiser. Skatteparadis er forbudt ved lov, du kan ikke benytte deg av skatteparadiser, punktum. Velger du å benytte deg av skatteparadiser er det ikke lenger rett å kalle det skatteparadiser da du sannsynligvis må betale MER skatt enn norske firmaer, følge like regnskapsplikter OG på toppen av det hele bli mistenkeliggjort fordi du holder til i utlandet.

Det blir mer riktig å kalle disse såkalte "skatteparadisene" for "skattehelveter", dersom man velger å benytte deg av et sånt "paradis" vil man snart skjønne at det er ingenting himmelsk med å betale over halvparten av det man tjener i skatt og detalj føre vær minste transaksjon.

Kilder:
Skatteloven §§ 10-60 flg. har særlige regler om beskatning av eier av norsk-kontrollert aksjeselskap og likestilt selskap eller sammenslutning, som er hjemmehørende i lavskatteland (NOKUS-reglene). Reglene gjelder også for skattyter som (alene eller sammen med andre, direkte eller indirekte [red.anm.: der gikk den UK planen din i vasken]) kontrollerer annen selvstendig innretning eller formuesmasse hjemmehørende i lavskatteland som skattyteren direkte eller indirekte har fordeler av. I det videre omtales selskaper, men fremstillingen gjelder tilsvarende for sammenslutninger og andre selvstendige innretninger eller formuesmasser som omfattes av NOKUS-reglene.

Hovedformålet med NOKUS-reglene er å likebehandle norske skattytere som investerer i Norge og norske skattytere som investerer i selskaper hjemmehørende i lavskatteland (kapitaleksportnøytralitet), jf. Ot.prp. nr. 16 (1991-92) Oppfølging av Skattereformen 1992. NOKUS-reglene medfører at norske eiere beskattes direkte for sin andel av nettoresultatet i norsk-kontrollert selskap hjemmehørende i lavskatteland [red.anm. Denne er farlig.]. Resultatet fastsettes etter de norske skattereglene, som om selskapet var skattyter. Norsk kontroll anses å foreligge når minst halvparten av selskapets andeler eller kapital direkte eller indirekte eies eller kontrolleres av norske skattytere.

Som lavskatteland regnes land hvor den alminnelige inntektskatten på selskapets eller innretningens samlede overskudd utgjør mindre enn to tredjedeler av den skatten selskapet eller innretningen ville ha blitt ilignet dersom det hadde vært hjemmehørende i Norge. Sammenligningen skal baseres på de effektive alminnelige skattesatsene over noe tid, jf. Ot.prp. nr. 16 (1991-92). I tillegg er det i forskrift til skatteloven § 10-63 fastsatt lister over enkelte land som henholdsvis skal og ikke skal anses som lavskattland (såkalte «svarte- og hvitelister»), jf. Skattedirektoratets forskrift av 3. oktober 2006 nr. 1122. For noen av de opplistede landene er virkeområdet nærmere avgrenset, saklig eller geografisk. Listene er ikke uttømmende, og i visse tilfeller er hvitelisten ikke bindende, se forskriften § 10-63-3 annet ledd.

De gjeldende NOKUS-reglene omfatter eiere av selskaper hjemmehørende i EØS, så vel som eiere av selskaper hjemmehørende utenfor EØS. NOKUS-reglene er likevel begrenset slik at det ikke foretas NOKUS-beskatning dersom selskapet er hjemmehørende i et land som har skatteavtale med Norge og selskapets inntekter ikke hovedsakelig er av passiv karakter.
Vis hele sitatet...
Det må jo finnes veier rundt, rike mennesker finner alltid veier rundt skatt, så kanskje på tide vi fattigfanter også sparer skatt og maksimerer profitten.
Vis hele sitatet...
Uten å gå for mye inn på politikk her så er det jo åpenbart at rike er de som tjener på et regulert samfunn der skatteparadiser er forbudt, de kan ansette dyre advokater, stråmenn og andre finurligheter for å komme seg rundt systemet (til en viss grad).

Så må de de fattige konkurrere mot dem, og dette er utelukket for de fattige eller normale mennesker uten enorme ressurser (noe som også effektivt tilsvarer et forbud i seg selv). Jeg har også hørt løsninger som å sette kona på flyet til monacco, la hu bo der og eie mesteparten av din business og på denne måten slippe unna skatt, men igjen, da risikerer du mye.

Konklusjonen jeg selv har kommet fram til er at skatteparadiser er forbudt og blir slått ekstremt hardt ned på.
Sist endret av Warz; 7. november 2012 kl. 16:38.
Jeg vil ikke gi meg helt ennå warz. Det er jo det jeg mente med korrekt struktur på selskapet. Hva om en har en advokat eller noe slikt til å på papiret fremstå som eier av selskapet?

Er jo mange som tilbyr dette har jeg sett, da vil ikke mitt navn dukke opp i offentlige registre. Tror det blir nesten slik som når noen registrerer et domenenavn men velger å holde skjult hvem som er eieren av domenet. Slikt gjøres også for selskaper.

Såvidt jeg har skjønt så er det skrevet skriftlige avtaler som sikrer at moderator(?) ikke kan stikke av med pengene eller sette selskapet i gjeld. Er ikke helt sikker på detaljene men det er noe slikt som gjøres. Poenget er at ingen vet hvem som eier og kontrollerer selskapet, ikke norske myndigheter heller. Aksjeutbytte kan gå til konto som ikke står i eget navn og det utstedes liketil kredittkort som ikke blir i eget navn slik at det skal være mulig å bruke penger uten å bli skattet av det.

Myndighetene i skatteparadiset bryr seg ikke, det forlanges en fast sum i året for alle som har selskaper registrert der og det er dems inntekt uavhengig av overskuddet i selskapene. Dette er faktisk en stor industri og det er mange mennesker som lever et godt liv med å tilby slike tjenester, de skreddersyr løsninger for mange forskjellige land og jeg er rimelig sikker på at man får laget noe slikt som er vanntett også mot norske skattemyndigheter.

Klart at utro tjener kan ramme hardt slik som da en sveitsisk bankansatt kopierte lister over hemmelige kontoer. Men igjen, det vil alltid være en viss risiko om en ønsker å spare skatt.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jeg vil ikke gi meg helt ennå warz. Det er jo det jeg mente med korrekt struktur på selskapet. Hva om en har en advokat eller noe slikt til å på papiret fremstå som eier av selskapet?
Vis hele sitatet...
Det kalles å være kriminell. Man har ikke lov til å benytte stråmenn for å skjule sine verdier, selv om det blir gjort.

Er jo mange som tilbyr dette har jeg sett, da vil ikke mitt navn dukke opp i offentlige registre.
Vis hele sitatet...
Men myndigheter har fått gode avtaler med skatteparadis, så stråmenn er ikke lenger mulig, de har nå krav på å få vite hvem som EGENTLIG er eieren.

Tror det blir nesten slik som når noen registrerer et domenenavn men velger å holde skjult hvem som er eieren av domenet. Slikt gjøres også for selskaper.
Vis hele sitatet...
Helt uvesentlig da myndighetene uten problemer kan få vite hvem som står bak. Du kan like gjerne droppe hele anonymiseringsbiten.

Såvidt jeg har skjønt så er det skrevet skriftlige avtaler som sikrer at moderator(?) ikke kan stikke av med pengene eller sette selskapet i gjeld. Er ikke helt sikker på detaljene men det er noe slikt som gjøres. Poenget er at ingen vet hvem som eier og kontrollerer selskapet, ikke norske myndigheter heller.
Vis hele sitatet...
Du kan signere bort all kontroll og eierskap til andre, men da signerer du tross alt bort all kontroll og eierskap. Du kan fort bli sittende igjen med svarte per dersom du prøver deg på noen slike sprell nede i karibien. Er mange som med glede tar alle eiendeler fra en naiv nordmann. Det finnes ingen mellomløsninger der du signerer bort all kontroll samtidig som det er en klaushul om at du eier det, da vil du indirekte være eier og dersom du velger å gjøre dette, uten å betale norske skatter samt følge norske regnskapsplikter, ja da hører du hjemme på en celle.

Aksjeutbytte kan gå til konto som ikke står i eget navn og det utstedes liketil kredittkort som ikke blir i eget navn slik at det skal være mulig å bruke penger uten å bli skattet av det.

Myndighetene i skatteparadiset bryr seg ikke, det forlanges en fast sum i året for alle som har selskaper registrert der og det er dems inntekt uavhengig av overskuddet i selskapene. Dette er faktisk en stor industri og det er mange mennesker som lever et godt liv med å tilby slike tjenester, de skreddersyr løsninger for mange forskjellige land og jeg er rimelig sikker på at man får laget noe slikt som er vanntett også mot norske skattemyndigheter.

Klart at utro tjener kan ramme hardt slik som da en sveitsisk bankansatt kopierte lister over hemmelige kontoer. Men igjen, det vil alltid være en viss risiko om en ønsker å spare skatt.
Vis hele sitatet...
Jeg håper virkelig ikke du har planer om å gjøre noe av dette, tro meg, din naivitet ville fått deg i buret fortere enn du kan si paradis. Kredittkort trikset er velkjent og myndighetene har satt inn store ressurser for å bekjempe denne form for hvitvasking. De legger med en gang merke til dersom et kredittkort fra utlandet benyttes ofte i Norge da dette viser at det ikke bare er en turist, men nordmann som benytter kortet. Derfra er det en enkel sjekk pga informasjonsutleveringsavtalene norge har etablert med skatteparadisene verden over å finne ut hvem som faktisk eier kortet.

Skal du gjøre slike ting må du ta det et sted lenger å forfalske ID slik at ingenting går tilbake til deg, men nå er vi allerede kommet langt forbi gråsonen.

Skatteparadiser er forbudt, punktum.
Hm skal det være så vanskelig å spare skatt altså? Jaja da får man bli kriminell da og gjemme unna alt.
Ja nå er jo ikke det veldig aktuelt for meg da jeg hverken har noe selskap eller noe overskudd å skjule, men jeg finner det likevel interessant å lese om dette. Spesielt mtp at de rike klarer å sno seg unna så skulle man jo tro at det burde være mulig å finne på noe smart også for oss helt vanlige folk som ikke har millioner på bok til å pøse over smarte advokater.

Mtp kredittkort fra utlandet kan en jo bare bruke hemningsløst med penger utenfor norges grenser og da skal det vel ikke være mulig å spore?

Så eneste alternativet da er rett og slett og gamble med overskuddet og kjøpe unoterte aksjer i teknologiselskaper og håpe de "går inn".