Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3038
Heisan. Jeg vurderer elsykkel, og har kikket litt på dem Biltema har. Dem har jo i prisklasser fra 4000,+ til 13000,- Men uansett pris er det én ting dem har felles: Dem har en max last på 120 kg. Betyr det at føreren ikke kan veie mer enn 120 kg? Hva kan skje om en på f.eks. 150 kg setter seg på den? Jeg ønsker å kjøpe billigst mulig for å se om det er noe for meg, men her faller jo alle prisklassene ut.

Jeg vurderer også å kjøpe dame-utgaven da jeg har problemer med å løfte benet over. Vil jeg kunne bli mobbet for det?

Og ja, jeg vet at dyrere som regel er bedre, men jeg går på AAP og har begrenset med penger.
Nei, du blir ikke mobbet for det Hvis så, er det bare rope idiot tilbake.

Du vil nok klare sykle på den, men det blir fortere slitasje på motor og deler på sykkelen. Biltema sine er så som så. Enkelte holder flere tusen kilometer, andre ikke. Men Biltema er greie forholde seg til, skulle det skje noe galt.

Distansen du oppnår vil minke ganske greit desto tyngre last batteriet får.

Mye mulig den vil dra dårlig i oppoverbakke mtp tung last. Rimelig Bafang på bakhjulet.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 13. mai 2018 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du bør se etter en med motor i kranken, det er vesentlig for kjøreopplevelsen. Da får du et mer naturlig pådrag etter hvor mye du tråkker. Med motor i hjulet er det en liten forsinkelse før motoren slår inn, så du tråkker i gang og så får du et rykk når motoren starter.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Du bør se etter en med motor i kranken, det er vesentlig for kjøreopplevelsen. Da får du et mer naturlig pådrag etter hvor mye du tråkker. Med motor i hjulet er det en liten forsinkelse før motoren slår inn, så du tråkker i gang og så får du et rykk når motoren starter.
Vis hele sitatet...
Riktig som han sier.
Du har som regel ikke fått ordentlige sykler med motor i kranken til under 20.000 kr, men i år så har dette kommet. Så Gsport hadde en med navn Volt 7. Denne så vleidg bra ut i forhold til prisen som var ca 14.000 kr.
Koster fort med krankmotor, men er definitivt foretrekke. Har Bosch Performance CX selv.

XXL har en kurant White MTB til 15.000 med Bafang krank. Den er ofte nedsatt til 12.000. I juni kjører de kampanje med 25% på hele sortimemtet.

Billige sykler har som regel dårlig batteri. Ligger på 300wh. Dyrere sykler 500wh, distanse ca 10 mil bruker man ikke full assistanse fra motor.

https://xxl.no/white-xc-e-trainer-27...143951_1_style
Sist endret av Tilbaketrukket.; 14. mai 2018 kl. 22:11.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Koster fort med krankmotor, men er definitivt foretrekke. Har Bosch Performance CX selv.

XXL har en kurant White MTB til 15.000 med Bafang krank. Den er ofte nedsatt til 12.000. I juni kjører de kampanje med 25% på hele sortimemtet.

Billige sykler har som regel dårlig batteri. Ligger på 300wh. Dyrere sykler 500wh, distanse ca 10 mil bruker man ikke full assistanse fra motor.

https://xxl.no/white-xc-e-trainer-27...143951_1_style
Vis hele sitatet...
Ser du refererer til en terrengsykkel.
De fleste som kjøper el sykkel skal bruke denne på gangvei/vei/grus. Da vil terrengsykkel miste mye kraft, og batteriet vil tømmes fortere.
Hybrid el, som de aller fleste er nå, har større omkrets på hjulene og triller bedre. = sparer batteri.
Så stor forskjell utgjør det neppe. En MTB el fungerer fint på asfalt.

Fordelen er at man kan ta den med i marka. Sykling på sti med el er skøy.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Så stor forskjell utgjør det neppe. En MTB el fungerer fint på asfalt.

Fordelen er at man kan ta den med i marka. Sykling på sti med el er skøy.
Vis hele sitatet...
Utgjør faktisk veldig stor forskjell på asfalt.
Ja, fordelen med MTB er at du kan bruke den overalt, men rullemotstand på asfalt x terreng, mens fordelen med 28" er ekstremt godt driv på asfalt. Du vil merke stor forskjell spesielt i bakker.
På elsykkel er det heller lite motstand. Enig med deg på vanlig sykkel, men med el så er det motor som drar.

Med en MTB kan du sykle utenom asfalt. En annen fordel er vinters tid mtp bredde på piggdekk, fordel MTB.
Jeg selv sykler året rundt etter anskaffelse av elsykkel. Har 29" på sykkelen.2.2. Skal ila sommeren kjøpe fatbile Haibike EL.

Men for all del, TS selv som må velge seg sykkel
Flott og fin informasjon, men tilbake til Ivar Oslo egentlig lurte på; hvordan er det med denne vekten på 120 kg? Vurderer selv el sykkel men veier tett opp mot 110 og lurer på om vekten min vil ødelegge sykkelen raskt siden den er tett opp mot Max vekt på 120kg? Noen kraftige karer eller damer som har erfaring?
En god elsykkel er ikke noe dårligfere enn en vanlig god sykkel.

Det er fult mulig for en person på 110 kg få tak i en elsykkel, som en vanlig sykkel.
Ta en tur innom en butikk som har kunnskap på det de selger.
Nå er jeg kommet opp til 160 kg da, langt over det Biltema angir. Har også kikket på G-Sport, der finner jeg ingen info om vekt begrensning på fører. Vil være kjedelig å kjøpe en sykkel som ikke greier å trekke meg opp nærmeste bakke. Noen nevner at billig sykkel har lite batteri. Kan jeg ikke da kjøpe et større et å bytte ut med det medfølgende? Min bruk vil nok være mest asfalt, en del grusveier og noe i naturen. Det å sykle på stier høres badass ut, men da må jeg nok bli ganske stø på sykkelen først.

Sef må jeg jo i en butikk å snakke med noen og kanskje prøve en, men jeg synes det er greit å sette med inn i tingene først, så jeg ikke låser meg fast i et dårlig valg.

En annen ting: hvor mange gir bør jeg satse på? Ser at de billigste har bare 3 gir, samme som jeg hadde når jeg var ung. Min vanlige sykkel i dag har 21 gir.

Forrige innlegg reiste et nytt spørsmål: Hvilke butikker har tilstrekkelig kunnskap for en begynner?
Sist endret av ivar_oslo; 16. mai 2018 kl. 00:47. Grunn: Stave-korrektur