Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7737
Nå har jeg bestilt tur til Koh Samui (Thailand) til sommeren - men har aldri vært der eller i andre asiatiske land før. Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med denne magiske lille øya?

Virker fantastisk pent og bra der; men aner jo ikke hva jeg skal gjøre! Skal prøve å finne hotell der nede og - noen anbefalinger?

Vi aner heller ikke hvordan det er med fly fra Bangkok til Koh Samui? Har noen erfaringer med å kjøpe billettene der nede, eller burde de utelukkende bestilles på forhånd?

Blir glad for alle innspill
Sist endret av Life Goes On; 4. mars 2012 kl. 22:04.
Du bør værtfall få me deg en mat rett som heter Fried Chicken with steamed rice and cashewnuts. Du kommer til å bli forelsket !
Koh Samui har en egen flyplass, men det er bare småfly som kan lande der.

Øya er veldig vakker og flott, men den er preget av turisme. Hvis du ønsker å komme deg litt vekk fra turismen, samt få en tøff opplevelse vil jeg anbefale deg å skaffe et lite kart over øya, lei en sykkel og kjør til de stedene det ser bra ut. Å kjøre fram og tilbake over Koh Samui tar ca en dag hvis du tar deg god tid

Ellers vil jeg også anbefale deg dykking på Ko Samui, men kanskje mest på Koh Tao. Ta deg en tur dit, og hvis du er glad i grisfest kan du ta deg en tur til Koh Phangan i tillegg.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takk for innspill
Skal sove på Chaweng beach iallefall! Virker veldig bra

Vet samui har egen flyplass, men vet ikke hvordan det er med fly fra Bangkok og over dit? Er de fulle og MÅ bestilles på forhånd eller er det enkelt å hoppe på et fly uten forhåndsbestilt billett?
Jeg skal dit selv i sommer Vi skal ta fly fra Bangkok til en annen flyplass som ligger i nærheten av Koh Samui. Vi sparer da omtrent 1400-1500 kr alt i alt, istedenfor å lande på flyplassen på Koh Samui.
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Har du sjekket hvordan været er der om sommeren(her)?

Men ikke noe å bekymre seg for, du trenger bare dra å du er garantert en uforglemmelig tur, thailand er crazy.

BTW: mener å huske det var 16(!) avganger fra bangkok til ko samui om dagen så tror du bare trenger å tenke på komme deg til bangkok, så slipper du kanskje noen mellomledd. Vil også anbefale å vær en dag eller to i bangkok, khao san road er et merkelig sted, Chinatown thai style var også helt sykt.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Været på Koh Samui er bra på sommeren
Skal ha de 1-2 siste dagene i Bangkok Hotell første uka er allerede bestilt ankomstdagen!
Men vi tar resten på sparket billettene fra Bangkok til samui og!
Litt skummelt - men håper vi får billetter.

Hva burde man betale for disse der nede? På nett koster de rundt 1200-1800 pr person
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Jeg skal dit selv i sommer Vi skal ta fly fra Bangkok til en annen flyplass som ligger i nærheten av Koh Samui. Vi sparer da omtrent 1400-1500 kr alt i alt, istedenfor å lande på flyplassen på Koh Samui.
Vis hele sitatet...
Det høres merkelig ut. Fikk du turen gratis da?

Jeg har selv flydd fra BKK til Samui flere ganger med Bangkok Airways, og turen har da kostet mindre enn 1400 kr hver gang.

Sjekket på nett nå og i mai kan man fly tur-retur for 6800 baht, ca 1250 kr,.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det høres merkelig ut. Fikk du turen gratis da?

Jeg har selv flydd fra BKK til Samui flere ganger med Bangkok Airways, og turen har da kostet mindre enn 1400 kr hver gang.

Sjekket på nett nå og i mai kan man fly tur-retur for 6800 baht, ca 1250 kr,.
Vis hele sitatet...
Regner med at det er mer enn 1 som skal fly, og at det er derfor han sparer 1400-1500
Stikk rett til Koh Tao
Hva en du gjør ikke velg å bo på på IBIS på Bo Phut stranden! De rommene er knøtt små, samt harde senger. Det er på nordsiden av øya at de fine strendene er. Chaweng beach er turist sentrum på øya. Jeg bodde her på Centara grand hotel som jeg heller ikke anbefaler for øyeblikket, siden det er slitt inni. Det er også ofte strømbrudd i Chaweng. Det er flere måter å komme seg dit på . 1: du kan fly BKK-Surat Thani med Air Asia eller Nokair. Eller til Nakhon Si Tharammat. (lengere busstur).2: Du kan også fly med bangkokair.com direkte med "store" fly.(A320) de flyr også med propellfly(AT7) men, det kan du enkelt finne ut av når du søker etter billetene.

Dra på Tesco Lotus, det er en STOR matbutikk(mere et lite kjøpesenter) med altmulig i. Jeg kjøpte et knallbra headsett til 35kr Husk og prute på taxi da disse altid sier en høyere pris en det det skall koste
Jeg anbefaler deg å lese "Thailand Tråden" på Norcan.
Her får du vite det som er verdt å vite før du reiser til Thailand, i tillegg til et par bra og velskrevene historier, skrevet av en kar som bodde på Koh Phangan, som er naboøya til Koh Samui. Men han har også skrevet litt om Koh Samui. Hvis du i tillegg røyker Cannabis er du i hvertfall nødt til å lese gjennom tråden, da det står litt om hvor man får skaffet god pot osv.
Har du ikke Norcan bruker, burde du lage det ASAP, og lese gjennom tråden der.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det høres merkelig ut. Fikk du turen gratis da?

Jeg har selv flydd fra BKK til Samui flere ganger med Bangkok Airways, og turen har da kostet mindre enn 1400 kr hver gang.

Sjekket på nett nå og i mai kan man fly tur-retur for 6800 baht, ca 1250 kr,.
Vis hele sitatet...
Er 1250 en god pris eller kan man få en bedre pris ved å kjøpe billetten direkte nede i Bangkok?
Det jeg er redd for, er at vi får beskjed om at alle flyene er fulle og at vi ikke får plass eller må betale voldsomt mye.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg ville anbefalt deg å ta øy safari. Når jeg var der tok jeg en sånn "full" pakke, og da kjørte vi masse jeeps rundt på øya og så masse pen natur, red på elefanter, så krokodilleshow og masse annet. Dette var absolutt høydepunktet på min tur iallefall.

Også, sjekk deg gjerne inn på SPA for en dag, er godt å slappe litt av, spesielt når det er så billig :O
Sitat av bendiks Vis innlegg
Koh Samui har en egen flyplass, men det er bare småfly som kan lande der.
Vis hele sitatet...
Mulig vi har forskjellig definisjon av "småfly", men jeg har nå i alle fall flydd Bangkok-Koh Samui med Bangkok Airways, med et fly som er av ca. samme type som de SAS bruker mellom Oslo og Bergen eller Trondheim. Ikke akkurat småfly slik jeg ser det.

Men hvis du med "småfly" mener "ikke Boeing 747", så er vi enige.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det høres merkelig ut. Fikk du turen gratis da?

Jeg har selv flydd fra BKK til Samui flere ganger med Bangkok Airways, og turen har da kostet mindre enn 1400 kr hver gang.

Sjekket på nett nå og i mai kan man fly tur-retur for 6800 baht, ca 1250 kr,.
Vis hele sitatet...
Vi er 2 som skal være der i juli måned. Nå har jeg ikke alle tallene i hodet, men tror det stemmer ja at det var 6800 baht per person å dra rett til Koh Samui, mens å dra til nærmeste flyplass var godt under halvparten av den prisen. I tillegg til da båt over, med van inkludert i prisen som henter oss på flyplassen. Ikke at det er så store summer å spare, men som student så er det greit å spare der man kan
Du MÅ spise grilla mais, og oppskjært annanas på stranda. Det går thai folk med kjølebagger med nyplukka frukt langs stranda flere ganger om dagen.. Jeg har serr aldri spist noe så digg før!!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ja glemte nesten å si det. Er en resturant der som heter Zico's eller noe lignende. Er brazilliansk, og alt av kjøtt grilles på sverd over en skikkelig grill, og du har en brikke med grønn og rød farge. Grønn så spør de deg om du vil ha av kjøttet når de går forbi, rød er pause og de går bare forbi deg, spis så mye du vil Så kommer det også Brazillianske dansere som entertainment
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av tipot Vis innlegg
Du MÅ spise grilla mais, og oppskjært annanas på stranda. Det går thai folk med kjølebagger med nyplukka frukt langs stranda flere ganger om dagen.. Jeg har serr aldri spist noe så digg før!!
Vis hele sitatet...
Haha, skal huske på tipset når jeg ligger der nede

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Ja glemte nesten å si det. Er en resturant der som heter Zico's eller noe lignende. Er brazilliansk, og alt av kjøtt grilles på sverd over en skikkelig grill, og du har en brikke med grønn og rød farge. Grønn så spør de deg om du vil ha av kjøttet når de går forbi, rød er pause og de går bare forbi deg, spis så mye du vil Så kommer det også Brazillianske dansere som entertainment
Vis hele sitatet...
Skal prøves!

En ting til.. På det store flyet fra Helsinki, burde man reservere seter? Vi er 4 stk og vil sitte sammen under hele turen
Better than thou.
Brasilianske churrascarias er det beste som finnes, dra dit. Spis kyllinghjerter, det er noe av det beste som finnes. Har dere bestilt billetter sammen og sjekker inn i rimelig tid får dere sitte sammen. Man kan som regel ikke reservere seter så lenge på forhånd på long haul flights. (Eller korte for den del.)

Var nylig i Thailand selv, på Koh Tao. Flott land.
Hei, har også bestillt to uker på Koh Samui i sommer. Bestilte billetter med SAS en gang før jul, og da var det mulig å reserverer seter allerede da. Fikk setene med nødutgangen
Pass deg for ladyboys!! Ble selv lurt... jammen bra jeg ble kjent med noen lokale som hjalp meg ut av den knipa!

Ellers ønsker jeg deg en riktig trivelig tur til Thailand, er helt nydelig der!
Vet ikke om noen har sagt det, men fullmånefesten på Koh Phangan som er en gang i måneden er fantastisk. En hel øy i full fest, men du må passe deg for svindlere og lommetyver!.. uansett, google it!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carlo Vis innlegg
Brasilianske churrascarias er det beste som finnes, dra dit. Spis kyllinghjerter, det er noe av det beste som finnes. Har dere bestilt billetter sammen og sjekker inn i rimelig tid får dere sitte sammen. Man kan som regel ikke reservere seter så lenge på forhånd på long haul flights. (Eller korte for den del.)

Var nylig i Thailand selv, på Koh Tao. Flott land.
Vis hele sitatet...
Du får ikke meg til å spise hjerter, lever, nyrer og lignende! Det kan smake så godt det bare vil - tanken gjør meg kvalm

Ser ut som Finnair gir deg muligheten til å reservere seter, men jeg har kun kommet med ønske. Gidder ikke ut med masse penger kun for det.
Regner med det burde gå bra

Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Pass deg for ladyboys!! Ble selv lurt... jammen bra jeg ble kjent med noen lokale som hjalp meg ut av den knipa!

Ellers ønsker jeg deg en riktig trivelig tur til Thailand, er helt nydelig der!
Vis hele sitatet...
Er der med kjæresten min og et annet par, så tror ikke jeg kommer til å hoppe på noen transer

Sitat av hesm Vis innlegg
Vet ikke om noen har sagt det, men fullmånefesten på Koh Phangan som er en gang i måneden er fantastisk. En hel øy i full fest, men du må passe deg for svindlere og lommetyver!.. uansett, google it!
Vis hele sitatet...
Er det ikke full moon party den 5. juli? da er jeg der
Det er etter min erfaring, ikke billigere å kjøpe flybiletter på bilettkontorer i Thailand. Har du bestillt hotell der nede enda? Jeg bruker hotels.com samt finn.no for og finne bra hotell. Jeg ville anbefale deg og bli en natt eller to i BKK før du drar til Samui. Jeg hadde egentlig tenkt meg en uke på øya men jeg kortet det ned til fem dager da jeg syns den var litt kjedelig Jeg anefaler og prøve å bo to steder om du skal dit i to uker
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av sondbjo Vis innlegg
Det er etter min erfaring, ikke billigere å kjøpe flybiletter på bilettkontorer i Thailand. Har du bestillt hotell der nede enda? Jeg bruker hotels.com samt finn.no for og finne bra hotell. Jeg ville anbefale deg og bli en natt eller to i BKK før du drar til Samui. Jeg hadde egentlig tenkt meg en uke på øya men jeg kortet det ned til fem dager da jeg syns den var litt kjedelig Jeg anefaler og prøve å bo to steder om du skal dit i to uker
Vis hele sitatet...
Jøss, så det er ingenting å spare?

Har bestilt 7 netter på "Ark Bar Beach Resort" var visst sinnssykt høy party-faktor der, så tror vi burde finne en roligere plass siste uka
Vi reiser hjem 11., men tror vi reiser til Bangkok tidlig den 10., så vi får en hel dag borti den labyrinten
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Chaweng er "party"stedet på Koh Samui. Ellers er det forsåvidt ikke så mye rester av "magisk, liten øy", det er turistifisert, noe som er utrolig trist. Hadde det vært jeg som hadde bestilt turen, hadde jeg hoppa på første båt mot Koh Tao, eller Koh Pangan : )

God tur
Har bare vært på Koh Tao, var der 1mnd, Annbefaler mye dykking! dødsfint å dykke der!, HVis du tar turen innom Koh Tao anbefaler jeg også snorkling med haiene, de har en strand hvor det er masse små haier du kan snorkle med.
Jeg leide også en crosser, det er dødsbillig og kjempemorro!
Jeg var på Koh Samet for en måned siden, nydelig, borsett at jeg ble matforgifta.

Dykking er som sagt å anbefale.

Personelig ville jeg utforske naturen litt, men ble sengeliggende.
anbefales leie moped(40-60kr 24t) og kjøre helt rundt øya. tok meg ca 4-5timer
Sett deg på båt til Koh Tao Fantastisk øy
Sitat av Truzant Vis innlegg
anbefales leie moped(40-60kr 24t) og kjøre helt rundt øya. tok meg ca 4-5timer
Vis hele sitatet...
Da må man være obs på ulike SCAMs som er i området Det som ofter skjer er at de prøver å belaste deg for en annen skade, en annen kunde har gjort. Det er jo også en helt annen trafikk kultur samt venstrekjøring... Jeg ville ikke ha leid noe der, bortsett fra taxi eller guidede turer.(Pruting er viktig).
Jeg kjorte rundt pa moped der i en maaned. Traff et skur paa veikanten og brakk kragebeinet, operasjon med full narkose og 2 uker pa sykehus. Hadde flaks. Bruk hjelm. Er mye, mye, stygge ulykker paa veiene der.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takk for tips folkens Kommer nok ikke til å dykke, da ingen av oss fire er spesielt interessert i det Men blir nok alkhol og god mat hver dag, så gode utesteder og resturanter tas imot med takk Skal notere ned på mobilen eller en lapp, så skal jeg se om jeg finner de forskjellige stedene når jeg står der nede med svette fra banna
Imens jeg kjørte moped har jeg vært borti på
Big Buddha Temple
Hin Ta Hin Yai Rock
Samui safari & Elephant Treaking
Lat Wanon waterfall

det var flere steder, men jeg husker ikke flere akkurat nå.

God tur!